Inlägg från: drömmaromsmått |Visa alla inlägg
  • drömmaromsmått

Julibebis 2014

finns även en grupp som heter "vi som köper/säljer/byter våra barnvagnar samt barnvagnstillbehör"

• drömmaromsmått
    mussepigg skrev 2014-01-25 20:53:37 följande:

Ok, det verkar vara väldigt delade meningar om dom vagnarna, har precis googlat runt lite och tror det blir en babytravel las Vegas :)
    har hört massa jag med mest av de som inte har testat ens, i somras var vi på loppis och min man och jag gick på olika håll då pekade en kvinna mot min man och sa "stackars barn som måste sitta sådär, hur tänker sådana föräldrar" åh gud vad arg jag vart, treåringen tycker det är som att sitta i en kojja baktill och vill gärna byta med lillebror som egentligen sitter där.. jättesynd om dem med andra ord ;)

jag är i alla fall nöjd, kan tycka det är svårt att komma fram i vissa butiker trots att den är så liten så jag hade nog fått krupp på en vanlig bred en =)
    den är lätt att fälla ihop och tar lite plats i bilen plus att den är jättelätt att köra, brukar tom springa med min vagn ibland med båda barnen i =)
  • drömmaromsmått
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2014-01-26 10:30:07 följande:
    Pojke: Vide

Flicka: Idunn

precis samma här, idun är spikat och vi har "smakat" lite på vide och lutar åt det.
  • drömmaromsmått

De kanske har förbättrat crescent sedan vår dotter föddes 2010, sämre skit än den modellen får man leta efter.

Vi köpte den ny och var inte nöjd med något.

Suffletten gav sig och till slut gick det inte ens få den att stanna uppe på slät väg.

En skruv i chassit skruvade ur sig av sig självt.

Alla skruvar rostade direkt tror inte ens vagnen var två månader när jag upptäckte det och vi hade punktering på ett däck redan när den levererades.

Fotstödet var värdelöst och höll inte ens för att dottern spjärnade mot det när hon satt i vagnen utan det rasade ur läge.

Sen var bromsen lurig och jag fick jaga vagnen en gång med dottern i och den stack mot ett dike.

Plus att den var otymplig att lasta i och ur bilen och en gång fick jag fel grepp då höll inte hakarna som höll ihop vagnen så den fälldes upp och jag klämde mig illa.

En kompis hade en comfort och på hennes vagn vill jag minnas att grejerna i suffletten gick sönder och igenom tyget in mot barnet.

• drömmaromsmått
    Alltochinget skrev 2014-01-30 06:24:18 följande:
    Vi ska också få en liten i juli :) får jag hoppa in här? Vi har en dotter på 2 år sedan innan och idag är jag i vecka 17 och vi vet att vi kommer få en lillebror :) Just nu väntar jag bara på att få känna sparkarna. Med dottern kände jag from vecka 18 och sen varje dag. Eftersom detta är min andra graviditet trodde jag att jag skulle känna sparkarna nu, men icke... Hur mår ni andra? Fler som väntar syskon? Har ni känt sparkar än? Såg att ni pratat vagnar. Vi har en Emmaljunga Nitro city sen dottern var liten som vi är supernöjda med. Den är förvarad i källaren och väntar på att få plockas fram igen :) ska bli så mysigt! Och så härligt med ett sommarbarn och slippa alla kalla dagar och massa kläder första tiden. När dotter föddes i januari 2012 var det så kallt så BVC avrådde oss att gå ut under -10 grader. Inte så kul :/ men men.

Det är så olika mellan graviditeterna med första kände jag runt v20 ordentligt tvåan i v13-14 och nu med trean är det nu i slutet på v17 som jag känner bäbis, igår låg jag med händerna på magen och kände hur det "rullade" under dem :)

Mitt första sommarbarn, jag tycker vintern är smidig tycker värme känns jobbigare första tiden :)
  • drömmaromsmått
    yoshimi skrev 2014-01-30 08:13:04 följande:
    Jag fick min son i december och jag tyckte att det bar toppen, det spelade ingen roll att man låg hemma i soffan och myste hela dagarna. Och när det blev lite varmare var man varm i kläderna med sin lilla bebis.

Blir säkert bra med sommarbebis också, men jag hade svårt med värmen förra graviditeten och då var jag bara rumt vecka 20 i juli, är allt lite nervös för hur det blir denna gången.

Värmen i slutet på graviditeten känns jobbig, är värmekänslig ändå, ha ha kanske en av anledningarna till att vi bor i Jämtland :)
  • drömmaromsmått

Vi hade rul idag och det var en liten tjej (vad bm kunde se) som låg och kliade sig på örat och kissade för fullt där inne.

Var oense med vulet i v6 som sa att idag var 17+3 Medan mensen sa 18+0 och mensen stämde bäst och jag är nu i 17+6 med bf 7e juli :)

• drömmaromsmått
    lillagreizn skrev 2014-02-03 21:24:53 följande:
    Åhh gud vad fin hon är! 
    Tack =)
    ha ha framifrån vet jag inte om hon är mest lik ödlan rango eller liemannen ;)
  • drömmaromsmått
    tuvaaan skrev 2014-02-04 19:27:58 följande:
    Har inte skrivit nått här på länge. Men har snart klarat av veckan16 (15+4) idag. Tycker själv att jag börjar få liiiiiite mage. Men ingen annan ser, och vågen står på samma som alltid ca 63) nu börjar jag bli nojig när jag ser alla andras bilder. Kan något vara fel? :(

med första tar det längre tid, här kan du se hur jag såg ut med ettan och tvåan i v18 med ettan och v17 med tvåan.

• drömmaromsmått
    yoshimi skrev 2014-02-07 20:15:29 följande:
    Ni

Som har barn sen innan, när kom de i förhållande till BF?

Max var punktlig och kom på BF. :)

Ettan kom 11 dagar sent och tvåan 2 dagar tidigt.

Hoppas trean kommer lite före också för varje dag över är dryg som tusan :)
  • drömmaromsmått

Första gången hade jag moderkakan i framvägg och lågt så de var tvugna att kolla i v31 att den följt med upp vilket den oftast gör när livmodern växer.

Med tvåan hade jag i bakvägg och högt redan vid rul.

Nu med trean ligger den i bakvägg men vid livmoderhalsen så en läkare kom och kollade när bm var klar vid rul och konstaterade att navelsträngen fäste längre upp på moderkakan så den skulle absolut flytta sig uppåt och inte störa vid förlossningen.

Har tydligen haft blödningar pga moderkakans placering denna gången men de har blivit kvar i livmodern så jag har inte ens märkt av dem, tur det att jag sluppit den oron.

• drömmaromsmått
    Smalltowngal skrev 2014-02-11 22:45:10 följande:
    Ååh vill verkligen fatta haha men ser inte ändå! Det som är störst på bilden, med vitt inuti, vad är det? Ryggen? Jag ser inget V.. Ser till höger en stor cylinderformad massa, en mindre grej som står rakt upp och sen till vänster nånting mindre med ett streck uppepå :p vilket av dessa ska vara snasen? ;)

Det i mitten som står ut (upp på bilden) är snoppen, sedan om du tänker de långa vita strecken på sidorna är lårbenen och det längst ner är rumpa, så man ser ben snopp ben \^/ så ungefär plus rumpan under.
  • drömmaromsmått
    Smum10 skrev 2014-02-12 21:24:27 följande:
    Oj, två timmar? för att det är tvillingar? Låter som väldigt lång tid ändå faktisk.  

På mitt första UL denna gången fick jag i princip skäll för att jag inte tömt blåsan innan jag kom dit och fick gå och tömma nästan direkt. Sjukt sur tant hade jag.

Vid rul ser man bäst om blåsan är välfylld då ska man alltid ha låtit bli att kissa på ett par timmar innan ulet.

Vif tidigare ul är det tvärtom då ser man bäst med tömd blåsa, hade mitt rul tidigt så jag vågade inte morgonkissa.. shit vad kissnösig jag var :)
  • drömmaromsmått
    Liljekonvaljebladet skrev 2014-02-24 12:28:57 följande:
    Undrar vart alla frågetecken kommer ifrån som jag inte skriver :P

det brukar bli så om man t ex skriver från mobil och anväder smileysarna man har i telefonen.
  • drömmaromsmått
    Enenina skrev 2014-04-15 17:02:19 följande:
    Han kunde bara sjukskriva mej tills jag är i vecka 38 sa han. på midsommarafton då går jag in i vecka 38. Får se om han kan sjukskriva mej längre närmare. Får kanske ta gravidpenning efter det då. om det går. är ju helt ny på det här så det är väldigt förvirrande med allt.

har du ett jobb som är så påfrestande att det är svårt att klara som gravid kan du ta gravidpenning men det är på tiden att du ansöker i sådana fall eftersom det kan ta tid att handlägga, jag är personlig assistent åt en tonåring som är väldigt utåtagerande och som jag måste bära mycket så jag har haft grav-penning mina senste två graviditeter, det kan man få 60 dagar innan förlossningen fram till 10 dagar innan sen får man ta ut fp sista tio dagarna.
    annars du plocka ut föräldrapenning från att sjukskrivningen går ut, trist när man förlorar dagarna men men..
  • drömmaromsmått
    Ssr skrev 2014-04-15 17:19:54 följande:

Ja det är ju jättetråkigt att man förlorar dagar. Hur blir det om bebisen inte kommer runt bf utan 2 veckor senare, går man fortfarande på föräldrapenning då? För då förlorar man ju 4 veckor utan att ens ha sin bebis :(

japp, vet att många sparar semester och tar ut veckorna runt BF.
    Enenina skrev 2014-04-15 17:24:28 följande:
    Jag har varit sjukskriven typ hela året hittills. Är vikarie på förskola annars när orken finns. Men har inget fast.Jag borde alltså vänta med föräldrapenning? Kan jag ta gravidpenning då till bebis kommer ut tror du? Har man nått visst antal dagar då också? 
    Är du vikarie då och då är det nog svårt att få gravpenning godkänd, du måste ha intyg från arbetsgivaren om att ditt arbete är påfrestande och att de inte kan omplacera dig samt att de intygar att du skulle ha jobbat perioden du söker gravpenning för.
  • drömmaromsmått
    Malinh skrev 2014-04-16 08:00:21 följande:
    Vad konstigt... Jag var sjukskriven till bf med min dotter :/

beror på vad man är sjukskriven för, vissa saker får man bara vara sjuksriven till typ v38 för t ex foglossning.
  • drömmaromsmått

Hos oss kommer alla tre dela rum, har iofs världens största barnrum typ, folk brukar dra efter andan när de går in där.

3.5åringen har en kurasäng och när hon vill vara ifred klättrar hon upp dit eftersom brorsan på 15 månader inte kan klättra upp dit än.

har haft planer på att dela rummet så det blir två rum men 3.5åringen vill sova med lillebror och kommande lillasyster ett tag till säger hon.

har ändå ett stort hus men väldigt felplanerat.

Svar på tråden Julibebis 2014