• Anonym (hjäälp!)

Misslyckad abort ? hjälp mig!

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

I slutet av augusti gjorde jag abort. Jag är 17 år och mina föräldrar skulle döda mig om de visste att jag haft sex. Jag gjorde i alla fall abort när jag var ungefär i vecka 6. Allt gick bra och jag fick ta ett test hemma sen för att se att jag inte var gravid. Testet var negativt.
    Nu har jag mått dåligt ett tag och även fast jag inte ens haft sex sen aborten så blev jag så paranoid att jag tog ett test och det var positivt! Jag
    Jag kan verkligen inte få barnet, men det känns inte som om jag kommer klara att föda ut det för jag måste väl ha gått ganska långt nu? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Misslyckad abort ? hjälp mig!
  • Anonym (Kolla upp!)

Ta ett djupt andetag, tänk igenom situationen och framför allt prata med någon innan du bestämmer dig för vad du gör.

Tänk även att du kan lämna barnet för adoption. Ofta är inte soc så glada för det, de vill helst ha en fosterfamilj och övertyga dig att ha kvar kontakten. Men du kan stå på dig och kräva att barnet blir aktuell för adoption.

Om du hellre vill göra abort kan du säkert få stöd av sjukvården/kurator kring vad du kan berätta hemma så att det inte kommer fram. Sen är vad dina föräldrar tycker egentligen sista problemet, även om jag förstår att det inte känns så nu!

• Anonym (missfall v 19)

Ts jag har fött fram ett barn i v 19/20 och jag rekommenderar dig inte att göra abort i den veckan. Barnet kommer att vara ett riktigt barn med ansiksdrag och dyligt. (min dotter var så lik min son och hennes lillasyster senare)

Väljer du att genomföra ett avbrytande så kommer du att bli igång satt, för mig tog det ca ett dygn innan hjärtat föddes. I stället så prata med en kurator, dina föräldrar. Du behöver stöd av dem även om du avslutar barnets liv.

(Själv hade jag inget val, vattnet gick och förlossningen satte i gång alldeles för tidigt. Himmelen fick en vacker ängel och vi förlorade en dela av oss själva)   

• Anonym (hjäälp!)

Jag har varit hos en kurator och pratat idag och jag har berättat för en kompis som ska stötta mig. Vill inte berätta för mamma och pappa innan jag bestämt vad jag ska göra, de kommer bara pressa mig att behålla och ta hand om barnet! Jag vet inte vad jag vill göra, men kuratorn skulle hjälpa mig att prata med soc imorgon och försöka hjälpa mig att bestämma!
    Vill bara dö!

• Anonym (kajsa)

TS: Beklagar att du hamnat i den sitsen. Men vet de säkert att du fortfarande är gravid? Har du fått göra ultraljud osv? Jag har fött ett barn i v 18 (17+4).. Men inte en abort, utan ett avbrytande pga att barnet var sjukt. Det är en jobbig upplevelse. För mig tog det ca 8 timmar innan han kom ut. Det är ju ett litet barn som kommer. Jag kan inte råda dig hur du ska göra, det är ditt beslut. Jag bara vet att du kommer att behöva hjälp oavsett hur du väljer. Bra att du har en kurator till hands, använda denne flitigt =). Hoppas du kommer fram till en bra lösning.

• Anonym (hjäälp!)
    Anonym (kajsa) skrev 2013-11-26 16:53:43 följande:
    TS: Beklagar att du hamnat i den sitsen. Men vet de säkert att du fortfarande är gravid? Har du fått göra ultraljud osv? Jag har fött ett barn i v 18 (17+4).. Men inte en abort, utan ett avbrytande pga att barnet var sjukt. Det är en jobbig upplevelse. För mig tog det ca 8 timmar innan han kom ut. Det är ju ett litet barn som kommer. Jag kan inte råda dig hur du ska göra, det är ditt beslut. Jag bara vet att du kommer att behöva hjälp oavsett hur du väljer. Bra att du har en kurator till hands, använda denne flitigt =). Hoppas du kommer fram till en bra lösning.
    Gjorde ultraljud igår. Vet inte om jag klarar att se bebisen när den kommer ut, måste man det?
  • Anonym (?)

Pappan till barnet, vet han? Vad säger han? Är såklart ditt val, men han kanske kan hjälpa dig på något sätt? 

Har också gjort en sen abort och jag rekomenderar inte det. Det är hemskt! Men väljer du det valet så finns det stöttning av kurator osv att få! Personalen brukar vara underbara vid såna tillfällen, iaf i mitt fall! 

• Anonym (hjäälp!)
    Anonym (?) skrev 2013-11-26 17:05:30 följande:
    Pappan till barnet, vet han? Vad säger han? Är såklart ditt val, men han kanske kan hjälpa dig på något sätt? 

Har också gjort en sen abort och jag rekomenderar inte det. Det är hemskt! Men väljer du det valet så finns det stöttning av kurator osv att få! Personalen brukar vara underbara vid såna tillfällen, iaf i mitt fall! 
    Vi var bara tillsammans i en månad ungefär och känner inte varandra så bra längre. Vi har inte pratat på flera månader och han vet inte om graviditeten. Är rätt säker på att han inte vill ha barn alls och han vore ingen bra pappa. Bara min kompis som vet.
  • Anonym (?)
    Anonym (hjäälp!) skrev 2013-11-26 17:09:38 följande:
    Vi var bara tillsammans i en månad ungefär och känner inte varandra så bra längre. Vi har inte pratat på flera månader och han vet inte om graviditeten. Är rätt säker på att han inte vill ha barn alls och han vore ingen bra pappa. Bara min kompis som vet.
    Okej, men OM du bestämmer för att behålla, föda och adoptera eller föda och behålla så behöver han ju veta det. 

Om du vill prata med någon som gjort sen abort, och har barn så kan du få prata med mig. Säg till så tar jag bort anonymiteten  
  • Anonym (hjäälp!)
    Anonym (?) skrev 2013-11-26 17:13:12 följande:
    Okej, men OM du bestämmer för att behålla, föda och adoptera eller föda och behålla så behöver han ju veta det. 

Om du vill prata med någon som gjort sen abort, och har barn så kan du få prata med mig. Säg till så tar jag bort anonymiteten  
    Jo, jag vet det. Kan han kräva att få barnet om jag skulle föda det och adoptera bort? Tack :)
  • Anonym (?)
    Anonym (hjäälp!) skrev 2013-11-26 17:28:52 följande:
    Jo, jag vet det. Kan han kräva att få barnet om jag skulle föda det och adoptera bort? Tack :)
    Ja du kan inte adoptera bort det utan hans tillåtelse, han måste också skriva på ett papper för att kunna adoptera bort det! Så vill han inte adopetera bort det så kan han få vårdnaden. 
  • Anonym (kajsa)
    Anonym (hjäälp!) skrev 2013-11-26 16:59:44 följande:
    Gjorde ultraljud igår. Vet inte om jag klarar att se bebisen när den kommer ut, måste man det?
    Nej, du måste inte se barnet. Det väljer du själv. Personalen är oftast fantastiska i såna här situationer. Så de kommer att hjälpa dig på bästa sätt.

Men tja, som flera andra varit inne på så är ju adoption också ett bra alternativ om det är helt uteslutet för dig att behålla barnet. Om du och pappan till barnet inte har så mkt kontakt så vore det ju inte troligt att han skulle motsätta sig en adoption. Soc kan säkert hjälpa dig med att reda ut en hel del frågetecken omkring adoption. Stort lycka till oavsett vad du gör!
  • Anonym (hjäälp!)

Gjorde abort i fredags och har varit hos en kompis fram tills nu. Både hon och hennes mamma var med och de ljög för min skull till mina föräldrar.

• Kerstin 689
    Anonym (hjäälp!) skrev 2013-12-01 21:29:46 följande:
    Gjorde abort i fredags och har varit hos en kompis fram tills nu. Både hon och hennes mamma var med och de ljög för min skull till mina föräldrar.
    Styrkekramar till dig, hur mår du nu?
  • Anonym (hjäälp!)
    Kerstin 689 skrev 2013-12-01 22:22:00 följande:
    Styrkekramar till dig, hur mår du nu?
    Just nu ledsen, men ändå okej. Jag var på något sätt förberedd på del hela eftersom abort planerades utifall jag ville redan från att jag fick reda på graviditeten "igen". Jag tror det värsta kommer när det lagt sig lite.
  • Kerstin 689

Förstår att det känns tufft! Kommer kännas tufft länge men det kommer att lägga sig småningom.

Svar på tråden Misslyckad abort ? hjälp mig!