• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • M i l l a n
    Tobby skrev 2013-12-08 15:09:58 följande:
    Ingen kommer att bli skyldig till din dotters fall ! Det dom kan göra är att säkra upp gården men det är ju möjligt om dom ska ta bort allt på 1.5 m höjd , vet inte vad du är ute efter riktigt ? Straffa nån fsk personal ?
    Det är reglerat över vilka som har det övergripliga ansvaret för barns säkerhet i förskolan. Så rent indirekt så läggs troligtvis ansvaret för ev brister där. Tror nog inte TS är ute efter att straffa någon enskild personal. Men det är förskolechefen och kommunen som är de ytterst ansvariga som borde vidta åtgärder nu. Jag gissar att TS endast vill att förskolan ska vara en trygg plats att lämna på för henne och alla andra.
  • Ess
    Ingen kommer att bli skyldig till din dotters fall ! Det dom kan göra är att säkra upp gården men det är ju möjligt om dom ska ta bort allt på 1.5 m höjd , vet inte vad du är ute efter riktigt ? Straffa nån fsk personal ?
    Göra en anmälan så att dom tvingas gå igenom rutiner, säkerhet på gården, personaltäthet osv.
    En anmälan skadar förskolans rykte, och i förlängningen även kommunens rykte. Att ha bra skolor är ett sätt att locka folk till just den kommunen.
    Istället för att bara säga, -men oj då som det kan bli när det är för lite personal i barngrupperna. Så ska man anmäla alla sådana här händelser, för på sikt så kommer dom då att bli tvungna att göra något åt det, för annars kommer folk att dra sina barn från förskolorna/skolorna, och inflyttande väljer grannkommunen istället.
  • MinNatalie
    Min dotter får inte genomlida ytterligare en hjärnskakning den närmsta tiden, faktum är att hon inte får göra det de närmsta året...enligt läkarna. Jag vill bara att det ska kännas tryggt att lämna henne där för vi har jobb och utbildning att gå till så hon måste ju tillbaka dit såsmåningom när hon mår bra igen. Jag vill att dom ska förstå att dom kan agera bättre om det händer något annat barn eller mitt barn en olycka igen. Dom måste inse allvaret och inte bagatellisera olyckan. Varför skulle jag vilja straffa någon? Det är ju inte hämnd detta handlar om utan barnens säkerhet framöver!
  • Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-08 16:01:50 följande:
    Min dotter får inte genomlida ytterligare en hjärnskakning den närmsta tiden, faktum är att hon inte får göra det de närmsta året...enligt läkarna. Jag vill bara att det ska kännas tryggt att lämna henne där för vi har jobb och utbildning att gå till så hon måste ju tillbaka dit såsmåningom när hon mår bra igen. Jag vill att dom ska förstå att dom kan agera bättre om det händer något annat barn eller mitt barn en olycka igen. Dom måste inse allvaret och inte bagatellisera olyckan. Varför skulle jag vilja straffa någon? Det är ju inte hämnd detta handlar om utan barnens säkerhet framöver!
    O det tror du inte dom gör efter detta ?
  • Lindsey Egot the only one

Att lyfta upp en person som slagit i huvudet samt tvinga människan att gå, är de dumma i huvudet? De kan omöjligt veta om barnet brutit nacken om hon fallit och slagit i huvudet. Och att de inte ringde ambulans och sedan försöker släta över det att oj bara vi inte avbröt något viktigt möte är oerhört lågt av pedagogen. Allt detta ska ni ta upp med förskolerektorn samt så ska ni begära att få reda på vilket försäkringsbolag barnen är försäkrade vid under sin vistelse på förskolan och även anmäla händelsen dit.

Hoppas tösen blir bra!

• MinNatalie
    Tobby skrev 2013-12-08 16:02:40 följande:
    O det tror du inte dom gör efter detta ?
    Ingen aning, mitt förtroende för dom är inte på topp just nu!
  • Sjöstjärna1

Jag blir bara så ställd att dom inte tänker tre steg framför... trodde alla kände till detta med att slå sig huvudet?! jag visste nog det som 8 åring..
    har man slagit i huvudet rejält, ja då får du ligga kvar tills ambulans kommer. Men i detta fallet tillkallar man inte ens ambulans?!! Hamnar första pedagogen i chock? Ja då måste väl ändå näste pedagog tänka till?!!
    Hur lång tid tar det från att förskolan ringer tills ni sitter på akuten? Tycker tiden där emellan relevant?

• Tobby
    MinNatalie skrev 2013-12-08 16:08:22 följande:
    Ingen aning, mitt förtroende för dom är inte på topp just nu!
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?
  • Aileen Allannah
    Tobby skrev 2013-12-08 23:06:29 följande:
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?
    Men skärp dig. Du insinuerar att femåringen borde fattat själv att hon inte skulle klättra där? Förskolan har brustit på flera punkter, naturligtvis ska de ställas till svars och därigenom se över och ändra sina rutiner.
  • Murarn

Jo visst ska man ligga still när man trillat och slagit sig rejält, men inte fasen är det lätt att trycka ner en 5-åring som gråter och det är kallt ute?

Olyckor sker, tyvärr. Nästan alla sker i hemmet. Att ett barn klättrar tillhör deras liv, vi kan inte skydda barnen från allt. Det var en olycka att hon trillade ner från busken eller vad den nu än var, inte något som sker regelbundet. Höjden hon trillade ner från är inte högt, men hon landade väldigt illa.

Du ska absolut prata med kommunens försäkringsbolag! Och få ersättning för allt och lite till.

Jag tycker att du ska prata med personalen om att du tycker det var väldigt klumpigt uttryckt att "fick du gå ifrån ngt viktigt möte"

Prata även med dem om att du inte känner dig trygg med att lämna din dotter där.

Är det att olyckan skedde som du tycker är fel eller är det pedagogernas tillsyn? Eller deras handlande?

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa och att din dotter blir pigg och kry så fort som möjligt!

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan