• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 10:47:52 följande:
    Klart dom gör. Dom utreder om det rör sig om vårdslöshet. Här finns en dokumenterad kroppsskada, och vistelse på sjukhus. Dessutom verkar det inte på ts som om det är första gången hon upplevt brister i tillsynen. 

Dom utreder även på en arbetsplats där det hänt en olycka. Men är det en mindre olycka med en skada där man själv eller med hjälp tagit sig till läkare/akutmottagning, så utreder dom det ju inte eftersom dom inte fått reda på det. 
    Tillbud anmäler man däremot till sitt skyddsombud.
    Det utreds inom kommunen i första hand ! Vad ska hon polisanmäla ? Att fsk personalen inte tittade på henne varje sek ?
  • mammalovis

Om man som Ess i inlägg #67 anser att man ska polisanmäla händelsen för bristande uppsyn kan man ju också vända på frågan. Ska vi soc-anmäla föräldrar för bristande omsyn om samma olycka inträffar med föräldrarna närvarande??? De har ju oftast bara 1-4 barn att hålla reda på.

Med största sannolikhet kommer hela rektorsenheten få ta upp detta på sin nästa arbetsplatsträff och ytterligare en handlingsplan kommer att upprättas. Att frågan diskuteras tycker jag är jättebra och det känns bra att få en egen tankeställare hur jag hade handlat, OM jag råkat ut för en liknande situation. Jag misstänker att den pedagog som missade att påtala flickans klättrande innan hon hann mer än en halv meter upp idag inte mår så bra, samtidigt som h*n är tacksam att det verkar ha gått bra trots allt.

Samtidigt är frågan VAD som kunde ha hänt om någon ropade till flickan att inte klättra om ingen befann sig bara någon meter ifrån, kanske hade utgången blivit än värre. Dessutom är det ju skillnad på en 1-3 åring som klättrar och en 5-åring.

Dessutom är det svårt att lyckas förutse allt barn kan företa sig. Frågan är hur många som hade trott att det GICK att klättra ända upp?

Det blev tyvärr en olycka, men med en relativt bra utgång trots allt.

Jag minns hur rädd jag blev när min dotter ramlade i trappan hemma, bara för att jag för en gångs skull missade att säga till henne att vänta. Det gick bra, jag meddelade förskolan om de skulle märka något annorlunda, men som förälder mådde jag skit för att jag inte kunnat skydda mitt barn bättre.

• vanilla

Jag tycker det verkar väldigt konstigt att din dotter ramlade ner på asfaltn, TS. Vad jag vet finns det regler på att man inte får ha asfalt direkt under klätterställning och gungställningar och liknande. Det ska vara speciell sand eller nån sorts gummiliknande matta som dämpar bra ifall man trillar på den.

• M i l l a n
    frökenelisabeth skrev 2013-12-06 22:14:43 följande:
    Hur är det på förskolor, finns det skyddsombud och skyddsrond och liknande saker egentligen? Säkerhetsarbete handlar ju mycket om att vara uppfinningsrik och använda fantasin, man ska komma på var farorna finns INNAN det händer något, och extra utmanande är det ju när det är barn inblandade. 

Nej det går nog inte att eliminera riskerna, men en otroligt viktig sak är ju personaltätheten, där finns mycket att förbättra i form av politiska beslut. Sen tycker jag nog också att man som personal borde reagera när en femåring klättrar upp på en häck vid asfalt. 
    Det brukar nästan alltid finnas skyddsombud på förskolor så länge det finns fackliga representanter. Sen kanske skyddsombudet inte jobbar på just den aktuella skolan. Skyddsombudets roll är väl egentligen att säkerställa personalens arbetsmiljö. Men eftersom personal och barn vistas i samma miljö, så görs arbetet lika mycket för barnen.

Som fallet med häcken som TS dotter ramlade ifrån. Om barn brukar klättra där annars så borde det uppmärksammats att barn kan klättra ända upp, vilket äventyrar både personalens och barnens säkerhet.

Om de visste om det, men inga åtgärder satts in så tycker jag det visar på allvarliga brister i det förebyggande arbetet.
  • Thaleia
    M i l l a n skrev 2013-12-07 12:50:03 följande:
    Det brukar nästan alltid finnas skyddsombud på förskolor så länge det finns fackliga representanter. Sen kanske skyddsombudet inte jobbar på just den aktuella skolan. Skyddsombudets roll är väl egentligen att säkerställa personalens arbetsmiljö. Men eftersom personal och barn vistas i samma miljö, så görs arbetet lika mycket för barnen.

Som fallet med häcken som TS dotter ramlade ifrån. Om barn brukar klättra där annars så borde det uppmärksammats att barn kan klättra ända upp, vilket äventyrar både personalens och barnens säkerhet.

Om de visste om det, men inga åtgärder satts in så tycker jag det visar på allvarliga brister i det förebyggande arbetet.

Men barn kan klättra precis ÖVERALLT om dom är av den klätterglada typen. Det går inte att hugga ner varenda träd, ta bort varenda häck osv. Sätter man upp ett staket så kommer det att klättras där också. Det går inte att skydda barn in absurdum.

Däremot håller jag med dom som skriver att det förskolan kan "klandras" för är hur det hela sköttes efter fallet.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 12:23:26 följande:
    Det utreds inom kommunen i första hand ! Vad ska hon polisanmäla ? Att fsk personalen inte tittade på henne varje sek ?
    Vårdslöshet, vållande till kroppsskada.
  • M i l l a n
    Thaleia skrev 2013-12-07 13:08:19 följande:

Men barn kan klättra precis ÖVERALLT om dom är av den klätterglada typen. Det går inte att hugga ner varenda träd, ta bort varenda häck osv. Sätter man upp ett staket så kommer det att klättras där också. Det går inte att skydda barn in absurdum.

Däremot håller jag med dom som skriver att det förskolan kan "klandras" för är hur det hela sköttes efter fallet.
    Har jag inte heller påstått att man ska göra. Däremot om det är ställe där barnen brukar klättra. Så borde man kunna se till att platsen är säker. Samt göra en bedömning om det är en lämplig plats att låta barn klättra. Om inga barn däremot aldrig klättrat på platsen så förstår jag att de inte hade gjort detta.

Men nu var det en pedagog som hade sett henne klättra i busken. Då TS bett dom hålla ett extra öga på henne så tycker jag att det inte är mycket begärt att ta ner barnet därifrån. Bara be föräldern att vänta lite, som pedagogen stod och pratade med.
  • Sjöstjärna1

Felet personalen gjorde var att inte tillkalla ambulans på direkten! Där tycker jag dom brister kraftigt. ( lite nyfiken hur länge tar det från att de dom ringer till dig till att ni sitter på akuten?)
    Ditt barn klättrar och tycker det är
    jätte roligt alla med barn vet att det kan gå på ett ögonblick men ja det är lite ouppmärksamt tycker jag!

Hade jag vart fröken på dagiset. 1 tillkalla ambulans! 2 säkra nacke! 3 håll koll på medevetandet. ( blödningar i huvudet kan gå fort) hoppas din tös mår bättre? Är hon röntgad?

• Furstinna

Jag tycker väl inte dom brustit i tillsynen. Det hår så vansinnigt fort och barngrupperna är stora. Det hade likväl kunnat hända när hon vara med dig.

• Tobby
    Ess skrev 2013-12-07 14:08:46 följande:
    Vårdslöshet, vållande till kroppsskada.
    Ja busken vållade ju olyckan ska den polisanmälas ?
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan