• MinNatalie

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Idag ringde personalen från förskolan och berättade att min dotter ramlat från 1,5 meters höjd, på asfalten och slagit i bakhuvudet. När dom hittade henne låg hon och skakade och kort därefter började hon kräkas. Vi kom direkt och körde henne omgående till akuten då hon varken kunde stå, gå eller komunicera. Hon kunde knappt hålla ögonen öppna och kräktes ca var 20:de minut och sov om vartannat. Hon har fått en rejäl hjärnskakning och varit helt utslagen sedan dess. Nu ligger vi inne på barnakuten med dropp för observation och ev. Vill dom röntga hjärnan för att utesluta blödningar.

Nu till frågan, är det ok att personalen inte haft bättre tillsyn här? Dom vet att hon är en tjej som gillar att klättra högt och det är inte första gången hon ramlat från en hög höjd på förskolan. Vi har bett dom vara extra uppmärksamma på grund av detta, och idag hände denna olycka som kunde slutat mycket värre. Bör tilläggas att jag hört 2 versioner om händelseförloppet från personalen. Ett, ingen var där och såg när hon ramlade utan andra barn fick hämta dom till platsen! Två, en av personalen var där men hann inte reagera. Jag vet inte hur lång tid det kan ta för ett barn att klättra upp på en 1,5 meter hög häck men i vilket fall tycker jag att personalen har brustit i sin tillsyn. Min dotter har just fyllt 5 år.

• Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
  • hammarhajen
    Sjöstjärna1 skrev 2013-12-11 15:24:49 följande:
    Hammarhajen: Vi ifrågasätter bara ditt resonemang kring en akut situation.
    Sedan behöver man inte vara spydig här!
    Alla får ha sina tankar och åsikter. Men då måste man vara beredd att bli konfronterad.
    Jag vill ju bara få dig att förstå allvaret. Jag blir ju lite skrämd att du själv jobbar på förskola och inte skulle ringt 112 i denna situation.
    Har jag någonstans skrivit att jag inte skulle ringt en ambulans i just det här läget? Visa mig gärna var i så fall. 

Jag förstår allvaret, jag är inte dum. Jag tål också att bli konfronterad. Men det är FORTFARANDE betydligt lättare att förstå allvaret efteråt, när man vet omfattningen av skadorna, än precis då olyckan har hänt och då man själv inte såg fallet. Finns ju också akutläkare som felbedömer patienter på grund av diffusa symtom. Återigen - självklart är det inte bra att felbedöma. Men barn ramlar, barn slår sig, barn reagerar mycket olika på både pyttesmå skador och allvarliga trauman. Har man inte sett olycka ÄR det jättesvårt att veta och man kan inte ringa ambulans direkt varje gång ett barn faller för att gardera sig. Barn faller ju flera gånger om dagen på förskolan, i mindre olyckor (de snubblar, krockar, lär sig gå, klättrar). Nu VEEEEEET jag att det visade sig vara allvarligt den här gången, men även ett fall från lägre höjd (typ att barnet snubblar) kan ge inre skador om man har extrem otur. Och ett fall från tre meter kan sluta med bara ett blåmärke. 

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att jag inte försvarar förskolan. Bara att jag trots allt kan förstå att man kan felbedöma en situation. Att förstå och tycka att något är riktigt och bra är två mycket olika saker. Men jag ger upp detta nu. Känns som att vissa verkar vilja läsa in att jag är elak och ointelligent och som sagt: Tyck det den som vill. Kan jag glädja någon med det lilla så varsågod...
  • Ess
    hammarhajen skrev 2013-12-11 22:38:00 följande:
    Har jag någonstans skrivit att jag inte skulle ringt en ambulans i just det här läget? Visa mig gärna var i så fall. 

Jag förstår allvaret, jag är inte dum. Jag tål också att bli konfronterad. Men det är FORTFARANDE betydligt lättare att förstå allvaret efteråt, när man vet omfattningen av skadorna, än precis då olyckan har hänt och då man själv inte såg fallet. Finns ju också akutläkare som felbedömer patienter på grund av diffusa symtom. Återigen - självklart är det inte bra att felbedöma. Men barn ramlar, barn slår sig, barn reagerar mycket olika på både pyttesmå skador och allvarliga trauman. Har man inte sett olycka ÄR det jättesvårt att veta och man kan inte ringa ambulans direkt varje gång ett barn faller för att gardera sig. Barn faller ju flera gånger om dagen på förskolan, i mindre olyckor (de snubblar, krockar, lär sig gå, klättrar). Nu VEEEEEET jag att det visade sig vara allvarligt den här gången, men även ett fall från lägre höjd (typ att barnet snubblar) kan ge inre skador om man har extrem otur. Och ett fall från tre meter kan sluta med bara ett blåmärke. 

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att jag inte försvarar förskolan. Bara att jag trots allt kan förstå att man kan felbedöma en situation. Att förstå och tycka att något är riktigt och bra är två mycket olika saker. Men jag ger upp detta nu. Känns som att vissa verkar vilja läsa in att jag är elak och ointelligent och som sagt: Tyck det den som vill. Kan jag glädja någon med det lilla så varsågod...
    Grejen är den att det är så dags att inse efteråt vad man skulle gjort. Jobbar man med människor/levande varelser, så chansar man inte, definitivt inte med något som ligger långt utanför ens kompetens. Man ringer 112 och ser till att få filtar hämtade, både för chocken och för att hon inte ska frysa. 

Jag förstår inte föräldern heller som påstods vara där när hon föll. Hade jag varit den föräldern, så hade jag ringt 112 och hindrat personalen att dra upp henne.
  • klaraklara

Så hemskt!
    Hur är det med dottern nu? Förstår om man ständigt vill ha ett vakande öga över henne :(

• mammalovis

johanna aa: Jag läste ditt förslag om att sätta staket runt träd ... har du funderat på att barn även kan klättra på staket??

Det går inte skydda barn mot allt då de hela tiden kommer på nya ställen att klättra på, hemma såväl som på förskolan. Jag har fått höra om barn som fått platt-teven över sig mm hemma (jag hade detta barn på förskolan). Så det finns många möjliga och omöjliga saker att skydda barn mot.

Efter denna tråd tyckte jag det vore intressant att se vad som står på 1177 (en pålitlig sida) om hur man SKA hantera om människor faller från en höjd. Jag orkade inte leta så länge, men jag hittade inget på fallskador hos barn mer än hur man ska förebygga innan i olika åldrar. På hjärnskakning fanns det inga krav att man ska ringa ambulans, utan bara när barn ska besöka sjukhus så som  jag tolkade det.

Så hjälp mig hitta pålitlig information!!! Så kan vi utgå från samma handlingsplan och inte bara tyckande eller vad sjukvårdskunniga fått i sin utbildning. Rimligtvis borde det finnas lättåtkomlig information!

• Ess
    mammalovis skrev 2013-12-13 16:59:13 följande:
    johanna aa: Jag läste ditt förslag om att sätta staket runt träd ... har du funderat på att barn även kan klättra på staket??

Det går inte skydda barn mot allt då de hela tiden kommer på nya ställen att klättra på, hemma såväl som på förskolan. Jag har fått höra om barn som fått platt-teven över sig mm hemma (jag hade detta barn på förskolan). Så det finns många möjliga och omöjliga saker att skydda barn mot.

Efter denna tråd tyckte jag det vore intressant att se vad som står på 1177 (en pålitlig sida) om hur man SKA hantera om människor faller från en höjd. Jag orkade inte leta så länge, men jag hittade inget på fallskador hos barn mer än hur man ska förebygga innan i olika åldrar. På hjärnskakning fanns det inga krav att man ska ringa ambulans, utan bara när barn ska besöka sjukhus så som  jag tolkade det.

Så hjälp mig hitta pålitlig information!!! Så kan vi utgå från samma handlingsplan och inte bara tyckande eller vad sjukvårdskunniga fått i sin utbildning. Rimligtvis borde det finnas lättåtkomlig information!
    Ett barn som faller från en så pass höghöjd rakt ner på huvudet/nacken och ligger kvar och skakar när man kommer fram, och börjar sen kräkas. Inte fn reser man det barnet upp och drar in det på mellis, då tycker jag rent ut sagt att man är totalt blåst.

Om förskolan börjar brinna vad gör då personalen?
    Säger åt barnen att sitta kvar och äta sin mellis, för det brinner bara lite och slocknar nog av sig självt..... 
    Det är ju precis lika urbota dumt resonerat.
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-13 17:54:01 följande:
    Ett barn som faller från en så pass höghöjd rakt ner på huvudet/nacken och ligger kvar och skakar när man kommer fram, och börjar sen kräkas. Inte fn reser man det barnet upp och drar in det på mellis, då tycker jag rent ut sagt att man är totalt blåst.

Om förskolan börjar brinna vad gör då personalen?
    Säger åt barnen att sitta kvar och äta sin mellis, för det brinner bara lite och slocknar nog av sig självt..... 
    Det är ju precis lika urbota dumt resonerat.
    Barnet kräktes inte på en gång utan senare
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-13 18:07:15 följande:
    Barnet kräktes inte på en gång utan senare
    Låg och skakade och började KORT därefter kräkas. 
  • Tobby
    Ess skrev 2013-12-13 18:18:07 följande:
    Låg och skakade och började KORT därefter kräkas. 
    Efter att hon kom in ja
  • hammarhajen
    mammalovis skrev 2013-12-13 16:59:13 följande:

Du tycker inte att 1177, hjärnskakning.se och sjukvårdskunniga ÄR bra källor och pålitlig information?

Du kanske helt enkelt får tugga i dig att det inte finns någon allmän rekommendation att ringa ambulans på en gång vid just fall? I en del lägen behövs det SJÄLVKLART ringas på en gång, men kanske inte i alla...
  • hammarhajen
    Ess skrev 2013-12-12 07:31:40 följande:
    Grejen är den att det är så dags att inse efteråt vad man skulle gjort. Jobbar man med människor/levande varelser, så chansar man inte, definitivt inte med något som ligger långt utanför ens kompetens. Man ringer 112 och ser till att få filtar hämtade, både för chocken och för att hon inte ska frysa. 

Jag förstår inte föräldern heller som påstods vara där när hon föll. Hade jag varit den föräldern, så hade jag ringt 112 och hindrat personalen att dra upp henne.
    Just att det var en förälder där som inte heller propsade på att ringa får mig att tro ännu mer på att fallet inte såg så allvarligt ut. Det ÄR verkligen jätteolyckligt när fallskador visar sig vara allvarliga i efterhand, men sådant kan hända den bästa. 

Därför kan man inte heller inga 112 DIREKT och VARJE gång ett barn faller. Barn faller varje dag (tänk bara på barn som lär sig gå!) och vi kan inte behandla ALLA olyckor som potentiellt livshotande. Självklart ska man ringa ambulans om man på allvar tror att en olycka är väldigt allvarlig. Självklart, självklart, självklart.
    Men skulle man ringa "för säkerhets skull" varje gång ett barn KAN ha inre skador skulle man helt enkelt behöva ha en ambulans i varje barns hem alltid. Ett barn KAN få inre skador av ett fall från 2 decimeters höjd också, om barnet har maximal otur. 
  • Ess
    hammarhajen skrev 2013-12-14 08:44:09 följande:
    Just att det var en förälder där som inte heller propsade på att ringa får mig att tro ännu mer på att fallet inte såg så allvarligt ut. Det ÄR verkligen jätteolyckligt när fallskador visar sig vara allvarliga i efterhand, men sådant kan hända den bästa. 

Därför kan man inte heller inga 112 DIREKT och VARJE gång ett barn faller. Barn faller varje dag (tänk bara på barn som lär sig gå!) och vi kan inte behandla ALLA olyckor som potentiellt livshotande. Självklart ska man ringa ambulans om man på allvar tror att en olycka är väldigt allvarlig. Självklart, självklart, självklart.
    Men skulle man ringa "för säkerhets skull" varje gång ett barn KAN ha inre skador skulle man helt enkelt behöva ha en ambulans i varje barns hem alltid. Ett barn KAN få inre skador av ett fall från 2 decimeters höjd också, om barnet har maximal otur. 
    Akutmottagningen är full utav människor som "bara" ramlat baklänges från sin egen längd.
    Varför?
    Jo, för att ett fall bakåt tar oftast illa oavsett om du sätter dig på rumpan eller slår i bakhuvudet. 

Man ringer 112 vid ett sådant fall som ts dotter gjorde. Tyvärr var föräldern en sådan mesig person som bara skulle gå rakt förbi oavsett vad som hade hänt.
  • M i l l a n
    hammarhajen skrev 2013-12-14 08:35:42 följande:
    Du tycker inte att 1177, hjärnskakning.se och sjukvårdskunniga ÄR bra källor och pålitlig information?

Du kanske helt enkelt får tugga i dig att det inte finns någon allmän rekommendation att ringa ambulans på en gång vid just fall? I en del lägen behövs det SJÄLVKLART ringas på en gång, men kanske inte i alla...
    Du glömde kolla upp nackskador också.
  • klaraklara

Dottern mår nog bra nu, eftersom hon inte är så angelägen i att svara.
    Vi får iallafall hoppas det!

• Ess
    klaraklara skrev 2013-12-14 13:21:32 följande:
    Dottern mår nog bra nu, eftersom hon inte är så angelägen i att svara.
    Vi får iallafall hoppas det!
    Där är egentligen inte mycket att svara på för henne nu. Hon har bestämt sig för hur hon ska agera.
    Det är bara två läger här som träter om huruvida personalen faktiskt ska sköta sitt jobb och ha koll på barnen och om personalen skulle ringt 112 direkt.
  • klaraklara

Kanske det..
    Men jag vill faktiskt veta om det är bra med dottern, då jag har följt tråden. Man känner själv en stor oro för att det ska hända ens barn något. Jag hoppas verkligen hon återhämtat sig bra!

• Ess
    klaraklara skrev 2013-12-14 16:43:11 följande:
    Kanske det..
    Men jag vill faktiskt veta om det är bra med dottern, då jag har följt tråden. Man känner själv en stor oro för att det ska hända ens barn något. Jag hoppas verkligen hon återhämtat sig bra!
    Du kan alltid inboxa och fråga.

Jag känner samma oro som du gör, speciellt med tanke på att det inte är ovanligt att barnen lämnas ensamma ute på gården.
    Vilket jag tagit upp, men tycker inte att jag fått något hållbart svar.
  • Hakenick

Hur har det gått med dottern? 
    Du har mejl, fast i något helt annat sammanhang! ;)

• klaraklara

Måste också erkänna att jag fortfarande känner mig fundersam på hur det sedan gick med dottern.
    Natalie en liten uppdatering kanske?

• Coccolina

Kan bara konstatera att världen förändrats.... Min bror var ett sånt där barn som var högt och lågt jämnt jämnt... 

Gångerna han trillade och slog sig är oräkneliga... Vissa var han totalt avsvimmad andra var han vid medvetande... 
    Som 5 åring slängde han sig på skämt raklång bakåt när de lektener för en stensluttning, fröknarna märkte inte att han svimmat förens han inte kom in för mellanmål och de andra barnen berättade att han spelade död ute på gården....

Hemma så klättrade han på allt, trillade lika mycket där som annars med skillnaden att vi inte hade klätterställningar hemma utan träd ovanför gräsmattor. Brorsan låg på sjukhus för övervakning flera gånger om året. Röntgade skallen flera gånger. 

Men mina föräldrar insåg att det inte fanns mycket fröknarna kunde göra, det fanns flera barn på dagiset. Skulle de ha min bror kopplad? Eller en resurs extra för att min bror var en spellevink?
    vi kunde ju inte hålla honom skade fri hemma heller! Fick sy ögonbrynet när han fick för sig att han inte ville tvätta håret. Gled ur mammas famn i badkaret. Eller när han drack en hel flaska alvedon hängandes högst upp på bokhyllan där mamma hade ställt flaskan medan hon gav mig min dos mot feber. hängandes högst upp i bokhyllan lyckades han få upp en barnsäker flaska och svepa den medan min mor stod i rummet bredvid och gav mig medicin. 

Ingen kan hålla barn helt skyddade från skador. Tyvärr. Självklart vill ingen att deras barn skadas, men det är skillnad mellan oaktsamhet och olyckshändelser. Var försiktig med vart du riktar skulden!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan