• Jenkis

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

tes 75 skrev 2014-01-07 15:50:25 följande:

Samma här. Går runt och är orolig för hur det ska bli med nässpray i troligtvis dubbelt så lång period mot sist, och vill bolla tankarna med kliniken, både vad gäller de biverkningar jag hade sist samt den ökade risken för cystor (som verkar föreligga) när man börjar på CD1-2. När vi bestämde före jul att köra igen sade läkaren inget om att jag skulle börja tidigare med nässprayen än första gången, men sedan när papperen kom hem i mellandagarna stod det spraystart på mensens första dag. Hm. 
    Då kan jag glädja dig med att du förmodligen inte behöver spraya dubbelt så länge fast du börjar på dag 1. När du är nedreglerad kommer du få en blödning efter 8-12 dagar på sprayen. Spelar ingen roll om du börjar dag 21 eller 1. Visst händer det att ingen blödning kommer, men då tar de blodprov efter 14 dagar och är du nedreglerad får du börja med sprutorna ändå. Så behandlingstiden på sprayen skall inte behöva bli längre. Bara om din kropp får spel som min fick...
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-07 18:07:02 följande:
    Hoppas det ska fungera, krångel med äggreserv! Tog ett amh prov förra året, fick värdet 3 som ska vara ett bra värde sa han. Har inte så bra koll på var man bör ligga.

Är det någon av er känner till bruttolöneavdraget som man kan låta sin arbetsgivare göra vid ivf? (Om man har en villig arbetsgivare) min sambo kommer att fråga sin arbetsgivare men vill veta lite praktiskt först hur det går till och om det är någon blankett att fylla i, var man hittar den ev och sådana saker.
    AMH på 3 är ett superbra värde! De vill helst att man ligger på 1 (eller mer) för att IVF skall fungera bra, så du har jättefin äggreserv! Du kanske skulle donera lite när du är klar med ditt

Våren 2011, ett par månader innan min 35-årsdag hade jag ett AMH-värde på 0,3...

Blankett brukar företaget ha vad gäller bruttolöneavdrag. Alltså där man är anställd.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-09 10:42:34 följande:

Jag fick 10-20% baserat på äggreserv och ålder, men det var före vi gjorde första försöket. Nu är det nog lägre tror jag, med tanke på hur svårstimulerad jag visade mig vara.
    Intressant med tanke på att vi är lika gamla. Antar att du fick din procent under 2013? Fråga vad du har för AMH-värde.

Jag hade som sagt 0,3 i början av 2011 och då fick jag 15-25% chans från Linné, men jag var ju som sagt tre år yngre då. Även om jag mot förmodan skulle ha 0,3 fortfarande (vilket inte är så troligt, snarare 0,1 kanske...) så gör säkert de där tre åren i ålder att man sjunker till 10-20 % skulle jag tro...
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-07 18:48:35 följande:
    Tack för ditt svar Jenkis!

Roligt att du heter Jenkis förresten, min sambo brukar kalla mig för det ibland :)

Härligt, känns bra med god äggreserv! :) har pco äggstockar och har hört att man då ofta har bra ägg längre tid (är 33 år) och att ivf ofta fungerar bra, så än så länge är vi hoppfulla på det! :)

Hmm äggdonation, får kolla upp hur sånt går till. Men klart att det känns lite lockande eftersom jag vet hur jobbigt det är att inte bli gravid.
    Du får väl donera när ni är klara med era försök. Du har tre år på dig (åldersgränsen är 36)
  • Jenkis
    MsLilja skrev 2014-01-07 18:51:34 följande:
    ja äggdoantorer behövs verkligen! Har alltid sagt att jag skulle kunna göra det men sen visade det sig att jag inte själv kan få barn som jag tänkt mig. Livets ironi. Ge mig barnen så ger jag tillbaka men nej då...:)
    Vilken ironi som sagt...

När jag var 25 år ca, jobbade jag på ett universitetssjukhus och såg lappar om äggdonation. Tänkte tanken men var för feg. Just då var jag nydumpad och tyckte att jag inte hade någon användning ändå av mina ägg... Hade jag anmält mig hade jag förmodligen fått veta redan då att min äggreserv inte var bra, men det är klart att det inte är så kul att få veta när man inte har någon partner. PANIK

En annan sak som kanske skulle kunna hänt om jag ändå hade lyckats donera några ägg i alla fall är att jag skulle haft donatorbarn men inga egna. Inte heller så kul kanske? Just av den anledningen rekommenderas att man är klar med sina egna barn innan man donerar...
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-09 16:26:36 följande:
    Pratat med linnékliniken nu, och det hade snurrat till sig på min röda lapp. jag ska börja spraya på cykeldag 21, precis som sist, och inte på dag1. Så, spraystart bil troligtvis för mig den 3 feb, sedan sprutstart v 8, ägguttag & ET v 10. Så vi kommer ligga ganska lika i tiden Sötboll!
    Skönt för dig! Då kan du släppa den oron
  • Jenkis

Fick min mens/blödning igår av Synarelan och den kom precis på dagen för en 28-dagarscykel. Helt otroligt.

Kliniken hade dock stängt igår, så det blir att tala om det för dem på måndag.
    Nu närmar det sig. Samtidigt kan man inte ha för höga förhoppningar heller. Jag vet ju att man behöver ha tre försök för att lyckas och att saker kan hända på vägen innan man får något embryo tillbaka

• Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-12 08:10:43 följande:
    I ett sista försök att bli gravid på naturlig väg så köpte jag progesteronkräm, Progesterall för ca 2 månader sedan. Den ska ha hjälpt många tjejer att bli gravida, som haft hormonproblem. Den är lite som vaggisarna man får efter embyoåterföringen. Jag använder den nu, sista 2 veckorna före förväntad mens i min sista naturliga cykel före ivf drar igång dag 21 i nästa cykel. Borde väl inte vara något fel i det?
    Naturligt progesteron i krämen.
    Nej, den är bra eller vad jag skall kalla det. Har använt den själv flera cykler, men mest för att må bra liksom. Mina ägg är ju som de är...
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-12 14:32:24 följande:
    Hade du gjort IVF på någon annan klinik innan?
    Nej, vi fick de där procentsiffrorna av Linné och valde att gå på ÄD i stället på Ackis. Så jag tillhör ju egentligen inte någon IVF-tråd men är med på ett hörn i alla typ... ÄD-trådarna har inte lika många besökare eftersom det är färre som sysslar med det p.g.a. de långa köerna... När jag var gravid hängde jag med dem som gjort IVF. Det är ju egentligen samma sak bara det att jag inte plockas på ägg.
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-12 20:23:09 följande:
    Jenkis: vad bra! Var lite rädd att jag kanske stör mina hormoner i kroppen genom den och får svårare att nedregleras sedan.

På mig har den inte haft så stor effekt, men har fått en riktigt lång cykel nu, ca 31 dagar denna gång, brukar ha 26-28 dagar annars.
    Du skall ju inte använda den i cykeln som du skall nedregleras i förstås, men nu var det väl din sista naturliga? Då är det ju ok och ger inga störningar.
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014