• Jenkis

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Förresten!

Någon som vet om man kan vänta med att plocka ut äggen och hur länge?

Jag tänker att när kliniken är nöjd, kan man då vänta några dagar/nån vecka med en underhållsdos för att sedan ta ägglossningssprutan när det passar kliniken att plocka?

Eller måste allt gå i ett svep? Förstår ju att det är ägglossningssprutan som avgör liksom.

• Jenkis
    Zila skrev 2014-01-20 21:01:22 följande:
    Jag tror inte att man kan vänta på äggen.. Dom växer väl och utvecklas varje dag man tar sprutor, även om man tar en låg dos?
    Sist sa läkaren på vul att jag skulle spruta en extra dag innan äggplock för att få upp storleken på äggblåsorna, men två dagar skulle bli för lång väntan..
    Nu vet jag att det inte går att vänta.

Fick höra idag, sen eftermiddag att det blir plock efter helgen! Jippii!
  • Jenkis
    Zila skrev 2014-01-25 11:17:18 följande:
    Jenkis: Vad spännande! Lycka till! :)
    Tack alla!

Jag återkommer med rapport sedan
  • Jenkis

På em bär det av mot kliniken. Äggplock i morgon. Vi sover på hotell.

• Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-27 17:44:21 följande:
    Lycka till imorgon Jenkis!

Har varit på vårt sista infosamtal. Ska uppdatera listan när jag sitter vid datorn nästa gång. Vet ni vilka tider som ägguttaget brukar ske vid? Vår hemma-läkare pratade om ca kl 9-11 på fm, har det varit så för er?

Vi överväger sova på hotell natten före äggplock om det blir väldigt tidigt på morgonen, har ca 2-3 timmars bilfärd till Uppsala.
    Mycket bra skörd idag! Så jag hoppas på ägg i frysen.

Det är tre aspekter som avgör fästet i livmodern:
    Embryots kvalitet (först och främst. Typ 99%)
    Slemhinnans mottaglighet/mognadsgrad
    Tekniken vid återförandet

Kl 8-11 brukar de plocka ägg. ET/FET brukar vara kl.13-15.
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-28 18:19:10 följande:
    Roligt att det gick bra idag Jenkis, var det smärtsamt för dig? Verkar vara väldigt olika för alla. Tack för infon om tiderna.
    Nej inte smärtsamt för mig. Men det beror enbart på att det inte var jag som plockades

Jag är mottagare och så har jag en stackars donator som blev plågad. Tillhör Linné, men blivit överflyttad till Ackis eftersom Linné inte får utföra IVF med donator.

Insättning på fredag och då är det jag som skall spännas upp med ringen.

Någon som vet eller kan förklara nedanstående för mig?

En del kliniker verkar frysa tvådagarsembryon som standard.

En del verkar frysa blastocyster enbart verkar det som (5-6 dagar gamla embryon).

Varför är det sådan skillnad? Visst förstår jag att det är eliten man har kvar efter fem-sex dagar, men varför fryser man tvådagars då?

Har sett i trådar att folk fått ut kanske 13 ägg, men ändå har bara ett eller två gått till frysen och jag antar att man långtidsodlat för att statistiskt sett borde ju 9-10 ägg av 13 bli befruktade och typ 7 gå att frysa (på dag 2) eller?

Hur brukar de göra på Linné?
  • Jenkis
    Krabaten1 skrev 2014-01-29 19:17:12 följande:

På Linnekliniken jobbar dom normalt med 2 dagars odling, klipper in texten nedan, länken längst ner. En hel vetenskap. Glad

"Carl von Linnékliniken använder sedan 2004 konsekvent den modell som utarbetats på kliniken för embryobedömning dag 2. Modellen har inneburit bibehållet antal födda per ägguthämtning och väsentligt minskad flerbördsrisk (se även Vetenskap). Blastocystodling har gjorts undantagsvis. Att odla de befruktade äggen längre tid innebär i sig inte någon kvalitativ förbättring av embryona, utan fungerar uteslutande som ett ”extra urvalsinstrument”. I de fall det finns tillgång till en större mängd vidaredelade embryon kan man med långtidsodling i viss mån öka chansen att välja rätt embryo vid den aktuella återsättningen. 

All hantering av befruktade ägg utanför kroppen innebär risk för påverkan av embryot, s k epigenetisk påverkan. Senare tids forskning talar för att den risken möjligen ökar vid längre tids odling. Svenska uppföljningsstudier efter IVF/ICSI har påvisat en något högre risk för förtidig födsel och missbildningar efter blastocystodling och återföring dag 5, jämfört med återföring dag 2 [1, 2]. 

Cirka 200 barn fötts efter blastocystodling efter behandling på Carl von Linnékliniken. Även om det bland dem inte finns några rapporterade missbildningar kommer kliniken, liksom tidigare, fortsättningsvis ha en restriktiv inställning till blastocystodling. Vi kommer dock ha behandlingsmetoden tillgänglig i utvalda fall och efter diskussion med de par som kan bli aktuella. Exempel på det kan vara att man gjort ett flertal behandlingar utan graviditet eller om man fått många embryon till frys och där ett flertal frysåterföringar gjorts utan framgång. "

www.linne.se/blastocyst/
    Tack! Väldigt intressant läsning! Våra embryon kommer vara tre dagar gamla när vi kommer för återföring och jag hopas att de fryser dem då och inte väntar till måndag då de är sex dagar gamla om man tar till sig det som står på Linnés hemsida.

Vet faktiskt inte varför vi skall vänta till dag tre eftersom vi fick tillbaka dag två förra gången, men de hade kanske inte plats/tid helt enkelt.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-30 09:27:17 följande:
    Jag nämnde mina biverkningar av Synarela sist, men kommer ta upp det tydligare denna gång (om det blir så, kanske klarar mig bättre nu..), och OM det blir ett försök #3 så kommer jag nog lobba hårt för korta.
    Ta absolut upp det! Du måste ju må så bra som möjligt.

Däremot är det statistisk bevisat att man på långa metoden och Menopur i högsta dos får ut bäst ägg hos oss med dålig reserv. Menopur ger färre ägg, men bättre kvalitet och det vill man ha när AMH är lågt. Tydligen svarar kroppen bättre på behandlingen om den varit helt nedreglerad först, så att du skulle fastna i klimakteriet är inte så troligt.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2014-01-29 19:48:18 följande:
    Tack! Väldigt intressant läsning! Våra embryon kommer vara tre dagar gamla när vi kommer för återföring och jag hopas att de fryser dem då och inte väntar till måndag då de är sex dagar gamla om man tar till sig det som står på Linnés hemsida.

Vet faktiskt inte varför vi skall vänta till dag tre eftersom vi fick tillbaka dag två förra gången, men de hade kanske inte plats/tid helt enkelt.
    När vi kom på eftermiddagen för insättning var våra embryon frysta, utom två, som var eftersläntrare. Om de frös dem i morse eller igår (som tvådagars) vet jag inte. De andra två skulle de odla till dag fem, så vi får väl se vad som händer med dem.

Vi fick ett fint ca 10-celligt tillbaka idag och det var ett tredagars.
  • Jenkis

Dag 1: Några timmar efter att kärnorna smält samma delar sig ägget för första gången. Embryot är nu tvåcelligt. Efter ca 12-15 timmar delar det sig på nytt.

Dag 2: Embryot är nu fyrcelligt och delar sig igen efter 12-15 timmar och blir då åtta celler.

Dag 3: Embryot är nu åtta celler och delar sig igen efter 12-15 timmar till 16 celler.

Dag 4: Embryot blir en morula med många celler.

Dag 5: Embryot är nu en blastocyst med 100-talet celler.

Dag 6: Blastocysten befriar sig från äggskalet för att kunna smälta ned i den mjuka slemhinnan. Den väljer sin plats med omsorg och det kan ta ett par dygn.

Dag 7-8: Blastocysten har satt sig fast. Är man riktigt känslig är det nu man kan börja känna diffusa graviditetsymptom. På dag nio kan man få positivt test om man gör på morgonurin med känsligt test.

Dag 11: Blastocysten har blivit stor och cellerna delar sig två gånger per dygn. De är nu ett par tusen stycken. Blastocysten är ordentligt förankrad i slemhinnan. Här kan de flesta graviditetstest visa positivt.

Självklart är det individuellt hur snabbt embryot utvecklar sig och sätter sig fast.

• Jenkis
    Krabaten1 skrev 2014-02-03 08:25:56 följande:
    Intressant, försöker hålla mig från att testa innan TD här, inte för att det har någon påverkan på utfallet... Vid mina tidigare minus har jag fått mens innan TD, så det har inte varit något att hoppas på, men nu har jag gått över i min "vanliga" cykel. Bara det nu inte är vaggisarna som ställer till det. 

Och så ska man jobba också... Flört
    Har gjort tre tidigare försök.

Nr 1 var jag nedreglerad innan. Ingen mens före TD och minus.
    Nr 2 FET ej nedreglerad. Spottnings/mens före TD (har för mig redan knappt en vecka innan TD)
    Nr 3 FET ej nedregelrad. Spottnings/mens sju dagar före TD. Gravid!

Så blödningar i mitt fall kan vara både det ena och det andra...

Den här gången är jag nedreglerad, så vi får se vad som händer om nån vecka...
  • Jenkis
    MsLilja skrev 2014-01-31 21:04:07 följande:
    Håller tummarna jenkis!
    Själv har jag precis tagit den första sprutan. Gick bra och kändes inte. Wohoo :)
    Kul! hoppas det går bra fortfarande med sprutandet.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2014-02-03 20:18:32 följande:
    Har gjort tre tidigare försök.

Nr 1 var jag nedreglerad innan. Ingen mens före TD och minus.
    Nr 2 FET ej nedreglerad. Spottnings/mens före TD (har för mig redan knappt en vecka innan TD)
    Nr 3 FET ej nedregelrad. Spottnings/mens sju dagar före TD. Gravid!

Så blödningar i mitt fall kan vara både det ena och det andra...

Den här gången är jag nedreglerad, så vi får se vad som händer om nån vecka...
    Minus på försök nr 2 med, men det fattar ni säkert.
  • Jenkis
    Krabaten1 skrev 2014-02-04 07:37:20 följande:
    Tjuvtesade igår, minus, så nu ska det mycket till. Känner mest för att dra täcket över huvudet och komma fram lagom till våren.
    Attans! Vad tråkigt! Deppa så mycket du vill och så kan du kavla upp ärmarna senare

Styrkekram!
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014