• Jenkis

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

MsLilja skrev 2014-01-13 06:56:02 följande:
    Jenkis får man fråga. Hur lång väntetid är det på ägg?

Väntetiden är helt beroende på vilket universitetssjukhus man tillhör. Hur gott om donatorer det finns. Skåne har inga köer. Stockholm har 2-2,5 år, Uppsala ca ett år och Norrland 4 år! Så det är tur att man hör till Uppsala. Om man värvar en korsdonator får man förtur i kön.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-12 21:25:52 följande:
    Ah, så du kommer få ÄD på Linné? 

Nej på Ackis. Men den här tråden är så trevlig, så jag råkade fastna här. Tillhör Linné egentligen kan man säga, men det är bara universitetssjukhus som får göra ÄD.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-13 09:35:32 följande:
    Ah. Då är jag med. :) Man nedreglerar och har sig även vid ÄD alltså?

Japp. Det är för att man skall synkas. Varje donator ger till två mottagare om det blir fler än åtta ägg. Så det finns en mottagare ett och en två. Tvåan kan bli utan ägg... När donatorn håller på med sprutor äter vi östogen för att bygga upp slemhinnan igen. Sedan får man progesteron två dagar innan ET och fortsätter med östrogen och progesteron till testdag och längre om det blir plus.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-14 14:28:20 följande:
    Har fått reda på mitt amh-värde nu. 0,5 i slutet av sept 2013. Inte bra alls, alltså.
    Ja, fy vad tråkigt! Men du verkar vara vid ganska gott mod ändå och gör väl ett försök till?
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-14 14:26:22 följande:
    Ah, ja det förstås. Hoppas du får ägg snart!
    Det hoppas jag med... Nu vet de inte när vi kan fortsätta riktigt, så det blir att hämta ut en flaska till med Synarela och fortsätta spraya. Ledsen och trött är bara förnamnet.. I torsdags ringde de och sa att de väntade på min blödning. Så kom den i fredags och idag tisdag vet de inte när vi kan fortsätta... Man blir ju galen av ovisshet.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-14 21:31:15 följande:
    Absolut. jag är en envis jävel.
    Det är rätt! Det finns ju hopp. Det har vi båda sätt i inlägg.
  • Jenkis
    MsLilja skrev 2014-01-19 10:54:47 följande:
    Vilken bergochdalbana det här är. Så hoppfullena stunden och helt säker på att det blir ett pluss på första försäket. För att i nästa stressa om allt. Blev så stressade idag över att det ev blir långa protokollet....vill ju ha barn nu inte vänta och vänta... 

Ha, ha. Ja det är en rejäl bergochdalbana... Jag har sjukskrivit mig på grund av all press. Droppen blev när jag inte fick tag på någon som kan göra vul på hemmaplan efter en veckas ovisshet av andra orsaker. För mycket helt enkelt. På pappret ser ju allt så enkelt ut, men lägg till problem i vården plus alla hormoner. Inte konstigt man ballar ur.
  • Jenkis
    MsLilja skrev 2014-01-19 17:29:02 följande:
    Verkligen. Tror många ser det som en quick fix med ivf men det är verkligen inte det. Var det svårt för dig ayt få sjukskrivning, om jag får fråga...
    Har sjukskrivit mig själv. Det kan man göra i sju dagar. Sen måste man ha läkarintyg. Men jag är tillbaka på jobbet innan dess antar jag. Det värsta är gjort nu. Ringt runt från kl 07 i morse och äntligen har jag fått en tid.

Det är sjukt att vården är sjuk så att man själv blir sjuk

Har insett att man är rätt ensam när man inte får hjälp i sitt eget landsting. Många har gett mig kalla handen idag i närliggande landsting. Har dock hittat ett villigt privat vårdalternativ, så jag får väl åka 16 mil då... De tar i alla fall frikort.
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-20 15:10:28 följande:
    Men hu. Hoppas du mår bättre snart.

Ja, detta "du kan arbeta som vanligt under en fertilitetsbehandling" är ju ofta bullshit. Förutom den psykiska pressen kan man ju få rejäla biverkningar av hormonbehandlingarna, som gjorde mig till en livsfarlig bilförare på E4-an (pendlar till Solna) och urusel analytiker. För att inte tala om mina sambo- och mammaegenskaper; i botten. Det är en månad (eller mer) av kravlande i geggamojja helt enkelt. Och sedan ska man repa sig fysiskt och psykiskt efter ett ev misslyckande också..
    Ja absolut. Det här är fjärde gången jag tar östrogen och har inte känt något tidigare. Nu mår jag illa varje dag och det kan inte vara annat än dem... Började med tabletter i fredags och varit illamående sedan i lördags. Trött som tusan med, men det kan ju även bero på allt j...a strul såklart...

Känner mig gravid förutom i brösten Tog ett test i helgen för säkerhets skull, men såklart inte.
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-20 15:24:49 följande:
    Ja oavsett om ivf fungerar eller ej så kan det nog ta ett tag att smälta alltihop som hänt och gå vidare. Ett frö i magen är ju inte lika med stressfri tillvaro heller, men dock mycket roligare så klart :)
    När jag var gravid sist o fick missfall så kändes det inte rätt på något sätt, kände lite på mig att det inte skulle fungera. Det skulle inte få gå "så lätt" och det gjorde det ju inte heller.... Hoppet finns ändå kvar att det ska kunna bli en bra graviditet i slutändan :)
    Ja, såklart! Det kommer säkert bli så. Gravid
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014