• MsLilja

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Hej på er alla,

Alldeles ny här på forumet och undrar om det är fler än jag som längtar efter första barnet och ska få ivf på carl von linne kliniken den närmaste tiden?
    Jag är 35 och sambon är 43 och vi längtar som sagt efter vårt första barn (första för oss båda). Vi har precis gjort en utredning som inte visar på något fel på oss. Vi har försökt få barn under det senaste året och efter utredningen fick vi remiss för ivf. Fick precis reda på att vi har fått tid för första besöket på carl von linne kliniken i slutet på januari. Förhoppningsvis kan vi starta hormonbehanlingen redan då och få vårt efterlängtade barn i slutet på nästa år!

Som sagt, finns det fler som ska försöka med ivf i början på nästa år? Skulle vara roligt att följas åt och dela tankar och funderingar.  

• Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014
  • Sötboll

MsLilja: ja visst är det konstiga och motstridiga känslor man har. Har också mått dåligt av vår sekundära barnlöshet i drygt 4 år, så nu känns det hoppfullt och roligt helt plötsligt att börja en behandling. Sedan vet man ju att det inte fungerar med behandling så kommer ledsamheten rejält därefter. Men vi måste låta oss få vara glada och hoppfulla. Försöka samla mod, ork och positiv livssyn! Det kan ju faktiskt gå riktigt bra det här :)

• tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-09 11:02:06 följande:
    tes fast egentligen är det ju inte så dåligt, om man försöker själv hemma är chansen runt 20%.
    Nä, precis, men nu är de nog nere i under 10%..
    MsLilja skrev 2014-01-09 11:04:31 följande:
    jag ahr mått så otrolligt dåligt över det här med barn under flera år. Har velat ha barn men inte haft nån att skaffa barn med och nu när jag hittat mannen i mitt liv blir det inget. Men har bestämt mig nu för att försöka se fram emot ivf och en ev raviditet. Kanske tom få hoppas på att det fungerar på första försöket. Jag kommer ju bli ledsen oavsett om jag är glad nu eller inte. Känns jätte läskigt för jag är så rädd att bli besviken igen men kanske måste våga vara glad också. :)
    ja, fy, detta är det läskigaste jag varit med om. Jag har ju turen att ha barn redan, men har ändå oerhört stark längtan och med den en än större sorg när förra försöket gick i stöpet. Jag känner oerhört starkt med alla de som gör IVF efter IVF och är barnlösa. All hopp, längtan, förtvivlan. Men, man har ju dessvärre inget val, vill man nå det efterlängtade målet måste man ju gå igenom detta.. Och det är fantastiskt att IVF finns ändå, även om orsaken till att man måste göra det är skit.

• Sötboll

Mslilja: ja det känns väldigt skönt att ha första infosamtalet klart, har varit spänd inför det! Kommer att ha ett samtal till 27 jan, då ska vi ta alla prover på oss som är obligatoriska. Han tror vi har stora chanser, vi är unga i ivf sammanhang säger han, så känns skönt (jag 33, sambon 36).

Fick prova sticka mig med en spruta jag ska ta sedan efter sprayningen är klar, gick enkelt o lätt, skönt! Fått hem massa info om ivf processen och instruktioner för sprutorna.

Vi ska ta paketet med 3 försök, får se om det blir något frysförsök. Han tror jag är lättstimulerad då jag har pco och högt amh-värde. Så kommer nog få lite lägre dos i sprutan. Min sambo har gjort 2 spermaprover under åren och har fått svar att hans prov varit väldigt bra, över normala. Så trist att det inte fungerar för oss med syskon, men hoppfulla just nu ang ivf!

Spraystart dag 21 i nästa cykel, blir ca 11 februari!

Hoppas ni också får börja snart efter ert infosamtal, har ni också 2 samtal?

• tes 75

Pratat med linnékliniken nu, och det hade snurrat till sig på min röda lapp. jag ska börja spraya på cykeldag 21, precis som sist, och inte på dag1. Så, spraystart bil troligtvis för mig den 3 feb, sedan sprutstart v 8, ägguttag & ET v 10. Så vi kommer ligga ganska lika i tiden Sötboll!

• Sötboll

Härligt tes :) kul att kunna jämföra hur man mår osv sedan när det drar igång!

Min mens borde komma om ca 12 dagar, så jag ska börja spraya 10 eller 11 feb. Ser fram emot det!

• Sötboll

Hittade förresten en app på min iphone som heter behandlingsdagbok. Jag sökte på provrörsbefruktning och hittade den. Där kan man fylla i vilken klinik man har, sina recept och doser, sedan får man skriva i datum för start så får man påminnelser när man ska ta sina sprayningar osv. Smart :)

• Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-09 10:42:34 följande:

Jag fick 10-20% baserat på äggreserv och ålder, men det var före vi gjorde första försöket. Nu är det nog lägre tror jag, med tanke på hur svårstimulerad jag visade mig vara.
    Intressant med tanke på att vi är lika gamla. Antar att du fick din procent under 2013? Fråga vad du har för AMH-värde.

Jag hade som sagt 0,3 i början av 2011 och då fick jag 15-25% chans från Linné, men jag var ju som sagt tre år yngre då. Även om jag mot förmodan skulle ha 0,3 fortfarande (vilket inte är så troligt, snarare 0,1 kanske...) så gör säkert de där tre åren i ålder att man sjunker till 10-20 % skulle jag tro...
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-07 18:48:35 följande:
    Tack för ditt svar Jenkis!

Roligt att du heter Jenkis förresten, min sambo brukar kalla mig för det ibland :)

Härligt, känns bra med god äggreserv! :) har pco äggstockar och har hört att man då ofta har bra ägg längre tid (är 33 år) och att ivf ofta fungerar bra, så än så länge är vi hoppfulla på det! :)

Hmm äggdonation, får kolla upp hur sånt går till. Men klart att det känns lite lockande eftersom jag vet hur jobbigt det är att inte bli gravid.
    Du får väl donera när ni är klara med era försök. Du har tre år på dig (åldersgränsen är 36)
  • MsLilja

Ska kolla appen. Kanske skönt att ha en påminnelse ibland :)

Vi ska bara ha ett samtal vad jag vet. Vi har ju redan varit där en gång.

Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014