• MsLilja

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Hej på er alla,

Alldeles ny här på forumet och undrar om det är fler än jag som längtar efter första barnet och ska få ivf på carl von linne kliniken den närmaste tiden?
    Jag är 35 och sambon är 43 och vi längtar som sagt efter vårt första barn (första för oss båda). Vi har precis gjort en utredning som inte visar på något fel på oss. Vi har försökt få barn under det senaste året och efter utredningen fick vi remiss för ivf. Fick precis reda på att vi har fått tid för första besöket på carl von linne kliniken i slutet på januari. Förhoppningsvis kan vi starta hormonbehanlingen redan då och få vårt efterlängtade barn i slutet på nästa år!

Som sagt, finns det fler som ska försöka med ivf i början på nästa år? Skulle vara roligt att följas åt och dela tankar och funderingar.  

• Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014
  • LoC

Själv väntar jag otåligt på att de ska öppna efter helgerna, så jag kan få veta om vi ska ändra något eller om vi ska köra på. Tungt eller ej - veta hur det blir vill man ju ändå.

• tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-07 13:56:05 följande:

Tes, kör ni på långa protokollet?

Jepp. Började på cykeldag 21 förra gången, sprayade i 2 veckor sedan sprutor i 11 dagar. Denna gång verkar det som om jag ska börja med nässpray på cykeldag 1, och då blir det ca 4 veckors sprayande antar jag.
  • MsLilja

vad skönt det är att höra lite om hur ni andra fått göra som går på samma klinik.
    vad jobbigt det låter att spraya så länge, vad är det som bestämmer lång eller kort behandling?

• tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-07 14:54:23 följande:
    vad skönt det är att höra lite om hur ni andra fått göra som går på samma klinik.
    vad jobbigt det låter att spraya så länge, vad är det som bestämmer lång eller kort behandling?

Jag tror det hänger på om man är lätt- eller svårstimulerad samt äggreserv. Jag har dålig äggreserv pga min ålder, och är dessutom svårstimulerad (hänger ihop antar jag) - fick bara ut 3 ägg förra gången trots långt protokoll och hög dos Menopur. Ska maxa Menopur-dosen nu och se om det ger bättre resultat. Om inte är det nog bara att inse faktumet att jag är för gammal för att få fler barn. Oerhört frustrerande eftersom jag till sist träffat den jag vill spendera resten av livet med och vi vill verkligen få ett gemensamt barn. Extra frustrerande då jag hade väldigt lätt för att bli gravid med mina två barn (vilket jag förstås är oerhört tacksam för), men nu verkar min fertilitet ha dalat rejält. Rynkar på näsan
  • tes 75
    LoC skrev 2014-01-07 14:02:15 följande:
    Själv väntar jag otåligt på att de ska öppna efter helgerna, så jag kan få veta om vi ska ändra något eller om vi ska köra på. Tungt eller ej - veta hur det blir vill man ju ändå.

Samma här. Går runt och är orolig för hur det ska bli med nässpray i troligtvis dubbelt så lång period mot sist, och vill bolla tankarna med kliniken, både vad gäller de biverkningar jag hade sist samt den ökade risken för cystor (som verkar föreligga) när man börjar på CD1-2. När vi bestämde före jul att köra igen sade läkaren inget om att jag skulle börja tidigare med nässprayen än första gången, men sedan när papperen kom hem i mellandagarna stod det spraystart på mensens första dag. Hm. 
  • MsLilja

Tes håller tummarna för att ni får ett gemensamt barn!

jag hade en väldigt bra äggreserv tydligen, fertil som en 32 åring...så minus 3 år på mig blev det :) Så nu hoppas jag ännu mer på den korta med start direkt efter besöket :)

• Sötboll

Hoppas det ska fungera, krångel med äggreserv! Tog ett amh prov förra året, fick värdet 3 som ska vara ett bra värde sa han. Har inte så bra koll på var man bör ligga.

Är det någon av er känner till bruttolöneavdraget som man kan låta sin arbetsgivare göra vid ivf? (Om man har en villig arbetsgivare) min sambo kommer att fråga sin arbetsgivare men vill veta lite praktiskt först hur det går till och om det är någon blankett att fylla i, var man hittar den ev och sådana saker.

• Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-07 15:50:25 följande:

Samma här. Går runt och är orolig för hur det ska bli med nässpray i troligtvis dubbelt så lång period mot sist, och vill bolla tankarna med kliniken, både vad gäller de biverkningar jag hade sist samt den ökade risken för cystor (som verkar föreligga) när man börjar på CD1-2. När vi bestämde före jul att köra igen sade läkaren inget om att jag skulle börja tidigare med nässprayen än första gången, men sedan när papperen kom hem i mellandagarna stod det spraystart på mensens första dag. Hm. 
    Då kan jag glädja dig med att du förmodligen inte behöver spraya dubbelt så länge fast du börjar på dag 1. När du är nedreglerad kommer du få en blödning efter 8-12 dagar på sprayen. Spelar ingen roll om du börjar dag 21 eller 1. Visst händer det att ingen blödning kommer, men då tar de blodprov efter 14 dagar och är du nedreglerad får du börja med sprutorna ändå. Så behandlingstiden på sprayen skall inte behöva bli längre. Bara om din kropp får spel som min fick...
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-07 18:07:02 följande:
    Hoppas det ska fungera, krångel med äggreserv! Tog ett amh prov förra året, fick värdet 3 som ska vara ett bra värde sa han. Har inte så bra koll på var man bör ligga.

Är det någon av er känner till bruttolöneavdraget som man kan låta sin arbetsgivare göra vid ivf? (Om man har en villig arbetsgivare) min sambo kommer att fråga sin arbetsgivare men vill veta lite praktiskt först hur det går till och om det är någon blankett att fylla i, var man hittar den ev och sådana saker.
    AMH på 3 är ett superbra värde! De vill helst att man ligger på 1 (eller mer) för att IVF skall fungera bra, så du har jättefin äggreserv! Du kanske skulle donera lite när du är klar med ditt

Våren 2011, ett par månader innan min 35-årsdag hade jag ett AMH-värde på 0,3...

Blankett brukar företaget ha vad gäller bruttolöneavdrag. Alltså där man är anställd.
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014