• MsLilja

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Hej på er alla,

Alldeles ny här på forumet och undrar om det är fler än jag som längtar efter första barnet och ska få ivf på carl von linne kliniken den närmaste tiden?
    Jag är 35 och sambon är 43 och vi längtar som sagt efter vårt första barn (första för oss båda). Vi har precis gjort en utredning som inte visar på något fel på oss. Vi har försökt få barn under det senaste året och efter utredningen fick vi remiss för ivf. Fick precis reda på att vi har fått tid för första besöket på carl von linne kliniken i slutet på januari. Förhoppningsvis kan vi starta hormonbehanlingen redan då och få vårt efterlängtade barn i slutet på nästa år!

Som sagt, finns det fler som ska försöka med ivf i början på nästa år? Skulle vara roligt att följas åt och dela tankar och funderingar.  

• Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014
  • Jenkis
    tes 75 skrev 2014-01-20 15:10:28 följande:
    Men hu. Hoppas du mår bättre snart.

Ja, detta "du kan arbeta som vanligt under en fertilitetsbehandling" är ju ofta bullshit. Förutom den psykiska pressen kan man ju få rejäla biverkningar av hormonbehandlingarna, som gjorde mig till en livsfarlig bilförare på E4-an (pendlar till Solna) och urusel analytiker. För att inte tala om mina sambo- och mammaegenskaper; i botten. Det är en månad (eller mer) av kravlande i geggamojja helt enkelt. Och sedan ska man repa sig fysiskt och psykiskt efter ett ev misslyckande också..
    Ja absolut. Det här är fjärde gången jag tar östrogen och har inte känt något tidigare. Nu mår jag illa varje dag och det kan inte vara annat än dem... Började med tabletter i fredags och varit illamående sedan i lördags. Trött som tusan med, men det kan ju även bero på allt j...a strul såklart...

Känner mig gravid förutom i brösten Tog ett test i helgen för säkerhets skull, men såklart inte.
  • Jenkis
    Sötboll skrev 2014-01-20 15:24:49 följande:
    Ja oavsett om ivf fungerar eller ej så kan det nog ta ett tag att smälta alltihop som hänt och gå vidare. Ett frö i magen är ju inte lika med stressfri tillvaro heller, men dock mycket roligare så klart :)
    När jag var gravid sist o fick missfall så kändes det inte rätt på något sätt, kände lite på mig att det inte skulle fungera. Det skulle inte få gå "så lätt" och det gjorde det ju inte heller.... Hoppet finns ändå kvar att det ska kunna bli en bra graviditet i slutändan :)
    Ja, såklart! Det kommer säkert bli så. Gravid
  • Jenkis

Förresten!

Någon som vet om man kan vänta med att plocka ut äggen och hur länge?

Jag tänker att när kliniken är nöjd, kan man då vänta några dagar/nån vecka med en underhållsdos för att sedan ta ägglossningssprutan när det passar kliniken att plocka?

Eller måste allt gå i ett svep? Förstår ju att det är ägglossningssprutan som avgör liksom.

• Zila
    MsLilja skrev 2014-01-19 10:54:47 följande:

Vilken bergochdalbana det här är. Så hoppfullena stunden och helt säker på att det blir ett pluss på första försäket. För att i nästa stressa om allt. Blev så stressade idag över att det ev blir långa protokollet....vill ju ha barn nu inte vänta och vänta... 

Precis så är det! Det går verkligen upp och ner..

Det spelar inte sån stor roll om man gör långa eller korta protokollet. Tidsmässigt blir det att skilja 1-2 veckor. Men varje dag känns lång nu när det närmar sig!
  • Zila
    Jenkis skrev 2014-01-20 17:29:10 följande:

Förresten!

Någon som vet om man kan vänta med att plocka ut äggen och hur länge?

Jag tänker att när kliniken är nöjd, kan man då vänta några dagar/nån vecka med en underhållsdos för att sedan ta ägglossningssprutan när det passar kliniken att plocka?

Eller måste allt gå i ett svep? Förstår ju att det är ägglossningssprutan som avgör liksom.

Jag tror inte att man kan vänta på äggen.. Dom växer väl och utvecklas varje dag man tar sprutor, även om man tar en låg dos?

Sist sa läkaren på vul att jag skulle spruta en extra dag innan äggplock för att få upp storleken på äggblåsorna, men två dagar skulle bli för lång väntan..
  • Krabaten1

Ny på tråden. Glad Då var det dags igen. :) Syskonförsök på CvL, gjorde ett FET i våras, men trodde liksom inte att det skulle gå och det blev inget heller. i höstas nytt IVF, hormonnivåerna dök och ingen ÄP. Nu på ruvardag 2 - oändliga väntan!

• tes 75
    Krabaten1 skrev 2014-01-24 12:25:40 följande:

Ny på tråden. Glad Då var det dags igen. :) Syskonförsök på CvL, gjorde ett FET i våras, men trodde liksom inte att det skulle gå och det blev inget heller. i höstas nytt IVF, hormonnivåerna dök och ingen ÄP. Nu på ruvardag 2 - oändliga väntan!

Oh, håller tummarna för ruvningen!
  • MsLilja

Håller tummarn krabaten!

Själv väntar ja forrfarande på att få komma på besök till kliniken. På tisdag är det äntligen dags! Men, haha, nu har jag börjat nojja för att jag ska vara gravid :) man blir ju aldrig nöjd. Tror inte det är något men ska ha mens dagen efter besöket, för tidigt att testa just nu. När jag varit gravid förut har jag innan bim blivit så lugn i själen och glad på ett oförklarligt sätt. Och igår kände jag så....känner ifa så fortfarande men tror väl inte innerst inne att det är någon men är lite rädd för att det ska uptäckas på vul på tisdag. Pga tidigare mf vill jag inte att kliniken vet om det eftersom de tyckte att vi skulle försöka själva ett år efter mf. Problemet är att min mens inte blivit som den ska efter mf. Så om jag skulle vara gravid och det slutar igen i mf vill jag kunna få hjälpa av ivf snart. Inte vänta ett år till. Blev en roman av det här :)

• Jenkis
    Zila skrev 2014-01-20 21:01:22 följande:
    Jag tror inte att man kan vänta på äggen.. Dom växer väl och utvecklas varje dag man tar sprutor, även om man tar en låg dos?
    Sist sa läkaren på vul att jag skulle spruta en extra dag innan äggplock för att få upp storleken på äggblåsorna, men två dagar skulle bli för lång väntan..
    Nu vet jag att det inte går att vänta.

Fick höra idag, sen eftermiddag att det blir plock efter helgen! Jippii!
  • tes 75
    Jenkis skrev 2014-01-24 21:41:05 följande:
    Nu vet jag att det inte går att vänta.

Fick höra idag, sen eftermiddag att det blir plock efter helgen! Jippii!
    SkrattandeSkrattandeSkrattande
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014