• Anonym (lollan)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

• Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!
  • Påven Johanna
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 13:21:32 följande:
    Tack för förståelsen. Och bra tips om att vi ska göra något ihop bara jag och dottern. Kanske kan vara en bra julklapp, att åka in till stan och shoppa och kolla på bio eller nåt :)
    Du kanske ska be henne om ursäkt först? Eftersom du vet med dig att du har betett dig onödigt strängt och gnälligt så bör du väl visa dig så vuxen att du ber om ursäkt och förklarar för henne att du önskar göra bot och bättring. 

För det kan jag ju säga dig, att är hon som jag så är det inte intressant att gå på bio eller shoppa ihop med dig innan du gjort det. 
  • Fånga dagen
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 15:16:24 följande:
    Du kanske ska be henne om ursäkt först? Eftersom du vet med dig att du har betett dig onödigt strängt och gnälligt så bör du väl visa dig så vuxen att du ber om ursäkt och förklarar för henne att du önskar göra bot och bättring. 

För det kan jag ju säga dig, att är hon som jag så är det inte intressant att gå på bio eller shoppa ihop med dig innan du gjort det. 
  • Anonym (en till)

Jag förstår dig. Jag tyckte också det var svårare med bonusdottern när hon kom in i puberteten. sedan hon fick sin egen dator så lämnar hon ogärna sitt rum och ibland känns det som om jag bara klagar på henne. Men vissa saker måste man ju få sagt den lilla stunden hon visar sig.

Vad tycker din bonusdotter om sitt småsyskon? Är hon delaktig? Vill hon leka/hjälpa till?

• Anonym (lollan)
    Anonym (en till) skrev 2013-12-17 16:12:27 följande:
    Jag förstår dig. Jag tyckte också det var svårare med bonusdottern när hon kom in i puberteten. sedan hon fick sin egen dator så lämnar hon ogärna sitt rum och ibland känns det som om jag bara klagar på henne. Men vissa saker måste man ju få sagt den lilla stunden hon visar sig.

Vad tycker din bonusdotter om sitt småsyskon? Är hon delaktig? Vill hon leka/hjälpa till?
    Hon gillar sitt syskon och leker och hjälper till tycker jag. Det funkar kanon faktiskt, de gillar varandra!

Men precis som du säger, det blir mycket tid inne på rummet med datorn och där samlas disk på hög och kläder i drivor. Kanske ska jag testa att bara skita i att tjata om att hon ska hålla ordning nästa vecka, bara låta det vara en soptipp liksom. Och låta mannen vara den som sanerar rummet när hon har åkt till sin mamma - eller låta det stå och mögla till nästa gång hon kommer. Har faktiskt ingen lust att plocka disk och smutstvätt.

Misstänker att en del av problemet med att hon inte håller ordning på rummet är att hon får mycket "serverat" hos sin mamma. Där finns inga småbarn och säkert mer tid till att plocka efter henne än vad vi har här hemma. 
  • Anonym (axe)
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 11:35:34 följande:
    Du kan väl ringa till biomamman och berätta det du skrivit här? Tala om för henne att du hatar att hennes och din mans barn är hos er och att du omöjligt kan hålla käften och sluta hacka och gnälla på barnet. Berätta att pappan blir sur på ditt gnäll på barnet men att han inte gjort något mer åt saken. Come clean, vet jag. Hade jag haft en idiot till far åt mina barn som i sin tur tillåtit sin vuxna partner att bete sig så mot våra barn hade jag hemskt gärna velat få inblick i situationen så att jag kunde plocka ut mina ungar ur den destruktiva miljön.  Barn ska inte behöva vistas ihop med människor som inte tål dem och som har så lite självkontroll och vanligt vett att de inte ens kan behärska sina impulser att bete sig illa.  Ring mamma du. Skräd inte orden. Hon vill säkert veta.

Fy fan...snacka om att inte kunna sätta sig in i att andra kan ha det jobbigt
  • Påven Johanna
    Anonym (axe) skrev 2013-12-17 17:31:24 följande:

Fy fan...snacka om att inte kunna sätta sig in i att andra kan ha det jobbigt
    Jag kan utan vidare sätta mig in i hur det kan kännas för en tolvåring att åka hem till pappa där det finns en ny fru som är för sträng och gnäller och klagar hela tiden och som dessutom säger sig hata att tolvåringen kommer dit. Jag kan definitivt och utan vidare sätta mig in i hur oerhört skitjävlakasst och jobbigt det garanterat känns för henne. 

Kan du?
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 17:49:33 följande:
    Jag kan utan vidare sätta mig in i hur det kan kännas för en tolvåring att åka hem till pappa där det finns en ny fru som är för sträng och gnäller och klagar hela tiden och som dessutom säger sig hata att tolvåringen kommer dit. Jag kan definitivt och utan vidare sätta mig in i hur oerhört skitjävlakasst och jobbigt det garanterat känns för henne. 

Kan du?
    Pappan skulle kanske se till att ta hand om de avkommor han satt till världen, innan han gnäller över att ts blir irriterad på att göra HANS jobb. Då menar jag att ta 100% ansvar för dottern, om det är så att han vill ha vv. 50% ansvar för det gemensamma.

Ts- när du pratar med mannen i kväll så ska du inte be honom ta större ansvar för sin dotter. Han SKA göra det bara, annars får han köra hem henne till sin mamma.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 16:33:46 följande:
    Hon gillar sitt syskon och leker och hjälper till tycker jag. Det funkar kanon faktiskt, de gillar varandra!

Men precis som du säger, det blir mycket tid inne på rummet med datorn och där samlas disk på hög och kläder i drivor. Kanske ska jag testa att bara skita i att tjata om att hon ska hålla ordning nästa vecka, bara låta det vara en soptipp liksom. Och låta mannen vara den som sanerar rummet när hon har åkt till sin mamma - eller låta det stå och mögla till nästa gång hon kommer. Har faktiskt ingen lust att plocka disk och smutstvätt.

Misstänker att en del av problemet med att hon inte håller ordning på rummet är att hon får mycket "serverat" hos sin mamma. Där finns inga småbarn och säkert mer tid till att plocka efter henne än vad vi har här hemma. 

Även här samlas disk på hög inne på bonus rum, och förut tjatade jag dagligen på att det skulle plockas undan. Men så tröttnade jag på att tjata. Idag så ska rummet städas dagen innan byte, hon bor v.v, hur det ser ut under veckan hon är här struntar jag helt i. Och när det gäller kläder så tvättar jag enbart det som ligger i tvättkorgen.
    Så nu är det bara tjat en dag varannan vecka :)
  • Anonym (...)

Jag kan vilja sälja både bonusbarn och egna barn ibland. Det är olika åldrar man trivs med tror jag. Just nu känner jag mer ångest för att tiden gått så fort. Vet att det är några år kvar men sen har jag ingen aning om hur ofta vi kommer att ses. Nu är det ju varannan helg och man vet det. Hade gärna fått vara mer. Jag är lite orolig för vi är liksom inte prio nummer ett. Men jag hoppas att vi får besök även sen med jämna mellanrum.

Till din fråga så tror jag man har olika tålamod med olika åldrar. Kanske är din bonus just nu i en lite påfrestande ålder. Jag tror det lägger sig med tiden. Försök att komma ihåg att säga dom positiva sakerna hon gör också. Ett barn som bara får det dåliga blir osäkra och gör ännu mer fel.

• Anonym (Usch)

Tycker att det ploppar upp trådar här lite var dag ang styvmödrar som inte "tål" eller vill särbehandla sina bonusbarn. Tragiskt, för barnen kan jag tycka då dom knappast valde och få in en ny bonusmamma.

Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!