• Anonym (lollan)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

• Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!
  • Anonym (B)

Sextiotalist, du borde jobba med relationsproblem, men det kanske du redan gör?

• Ann Cistrus
    Anonym (B) skrev 2013-12-19 13:42:26 följande:
    Sextiotalist, du borde jobba med relationsproblem, men det kanske du redan gör?
    Håller med. Sextiotalist är en klok kvinna! (Jag tror dock att hon är civilingenjör om jag inte missminner mig). 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (axe)
    Fånga dagen skrev 2013-12-19 13:31:07 följande:
    I så fall tycker jag att "Jag har totalt tröttnat på min sambo" varit en mer passande rubrik på ts trådstart - istället för att hon tröttnat på hans blott 12-åriga dotter.

Javisst, men det är inte första gången sånt här händer i en styvfamilj
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (I) skrev 2013-12-19 13:24:21 följande:
    Men på vilket sätt får pappan och dottern en bättre relation av att dottern är hemma hos pappan när pappan jobbar sent alla vardagar? Vad blir bättre av att dottern är hemma hos pappan när han ändå inte är där?

Och varför skyller ni på ts när pappan uppenbarligen skiter fullständigt i sin dotter och sin relation med dottern? Är det inte pappans ansvar att vara pappa?
    Det problemet får TS ta med sin man. Det är inte flickans fel iaf och TS borde ta ut aggressionen på rätt person. Flickan har inte valt att ha skilda föräldrar, än mindre valt att få en styvmamma som inte kan lägga sin ilska där den hör hemma. Men tyvärr i många styvfamiljerskonstelation ser inte den nya kvinnan några fel på mannen utan enbart på hans ex och hennes ungar som faktiskt råkar vara hans ungar också även om de nya kvinnorna verkar förneka det.
  • nymedlem
    Ess skrev 2013-12-17 22:21:12 följande:
    Om föräldrarna själva fick tummarna loss och tog hand om sina mer eller mindre otrevliga avkommor, så slipper partnern irritera sig över dessa.

Om pappan skaffar så otrevliga avkommor så borde inte styvmorsor skaffa egna barn med den mannen?!
  • knasigapappan
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 11:24:26 följande:
    Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 11:24:26 följande:

Det låter som om du inte är mogen att fostra och ta hand om ett bonusbarn.

Önskar dig verkligen lycka till för det kommer inte bli lättare och du/hon kommer definitivt inte störa er mindre på varandra.

Det kan jag lova, tjejer som går in i tonår och pubertet ... Ha ha!

Face reality eller inse att du inte förstår vad du gett dig in på, och dra.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-19 07:32:26 följande:
    Ha sitt barn mindre för att man inte har råd och samtidigt skaffa nya barn? Ger du liknande råd till folk som inte har råd att betala sina räkningar? Ge dina gamla räkningar till någon annan och handla mer på kredit!?
    Eller skit i och skaffa jobb och gå till soc istället. Du tror alltså inte på eget ansvar utan tycker att andra skall ordna så att ditt livspussel går ihop? 

Nu var ju inte TS i den sitsen men OM de hade varit beroende av mannens lön för att ha råd med fler barn så kan man ju inte lämna över ansvaret till någon annan utan man får snällt vänta med gemensamma barn tills dess att man har råd.  

Om mamman till flickan jobbar kväll varannan vecka och inte heller har råd att ändra sina arbetstider så återstår fosterfamilj då eller?

Att se till att ha råd att ta ansvar för de barn man redan har innan man skaffar nya ingår inte i din världsbild?

Du verkar verkligen tycka att alla män skall kunna gå vidare och att biomamman alltid skall ta det största ansvaret om de tidigare barnen så att mannen kan skaffa ny fru och barn.

Jag vet att din man inte varit villig att ta ansvar men alla män är inte skitstövlar utan det finns faktiskt de som är villiga att ta ansvar för ALLA sina barn. Inte bara de han har med den kvinnan han för tillfället lever tillsamman med.
    Dom är två föräldrar som har ansvar för det barnet. Kan inte pappan så får mamman ta barnet. Räkna aldrig in en tredje person som någon form av kombinerad barnvaktsslav/bankbok.

Klarar inte föräldrarna av att ta sitt ansvar för avkomman dom satt till världen, så är det väl som du skriver, fosterfamilj som gäller.
    Personligen så bryr jag mig inte ett dyft om vem som tar hand om dem, bara det inte involverar mig.

Du vet uppenbarligen ingenting om hans situation. Men det faller under ett helt annat ämne och är totalt ot i denna tråden.
  • Ess
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-19 10:19:57 följande:
    Säg jag är dum högt till dig själv tills du fattar hur dumt ditt inlägg är! Barnet har rätt till sin pappa, pappan har enbart skyldigheter och ingen styvmorsa har rätt att skicka iväg något barn från familjen för att det inte passar hennes livsstil. Då får styvmorsan flytta om det inte passar att hennes man har barn sedan innan.
    Hjälper det om ts flyttar?
    Pappan tar ju inte hand om sitt barn. Utav vilken anledning ska barnet komma till pappan när han lämnar över ansvaret till ts?
  • Ess
    nymedlem skrev 2013-12-19 16:33:55 följande:

Om pappan skaffar så otrevliga avkommor så borde inte styvmorsor skaffa egna barn med den mannen?!
    Som sagt så är det milsvidd skillnad mellan egna och andras ungar.
  • nymedlem
    Ess skrev 2013-12-19 18:26:33 följande:
    Som sagt så är det milsvidd skillnad mellan egna och andras ungar.

Har förstått att det är så för dig! Men min sambos barn är inte "andras ungar" på samma sätt som grannbarn på gatan. Dom tillhör familjen och är enormt älskade!

Man borde som vuxen kvinna ha vett nog att INTE skaffa nya ungar med en man där man inte klarar av hans tidigare barn!
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!