• Tedax

Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?

Hej! Får jag också vara med?

Både maken och jag är 35 år och har precis börjat planera för att försöka få barn nummer två. Vi har en liten kille på dryga året. Glad

• Tedax

Vildhallon: Tack! Glad

Jag fick också två tidiga missfall (båda i vecka fem) när vi försökte bli gravida med sonen. Det tog över ett år innan vi lyckades behålla en graviditet. Tydligen var mina sköldkörtelvärden inte riktigt som de skulle, men när jag äntligen fick medicin så tog det bara en månad innan vi blev gravida med sonen. Hjärta 

Vi planerar att börja försöka bli gravida framåt vårkanten, dels för att sonen ska hinna bli lite äldre, dels för att jag för att jag känner att jag inte vill "riskera" att vara gravid när jag börjar jobba efter föräldraledigheten nu i januari. Samtidigt är jag redan orolig att det ska ta lika länge eller längre att bli gravid som det tog med sonen, man är ju ingen ungdom längre... Rynkar på näsan

Så det känns skönt att ha personer i samma situation att babbla av sig med, maken börjar nog redan tröttna på mitt planerande. Flört

• Tedax
    Vildhallon skrev 2014-01-01 23:17:47 följande:
    Jag förstår vad du menar med att det är gott att prata av sig med andra i samma läge. Tror att jag snabbt skulle trötta ut mannen annars. Hehe

Jag beklagar de tidigare missfallen Rynkar på näsan Jättetråkigt! Vad var det med din sköldkörtel? Jag kollade upp mitt TSH-värde då jag hört att det kan vara en faktor och det låg på 2,5 vilket kag tyckte var högt enligt vad jag läst här samt på andra ställen på Internet men min läkare hävdade envist att mitt värde var helt normalt.
    Tack detsamma! Håller tummarna att det blir tredje gången gillt för er med! Tyvärr har de flesta läkare inte så insatta när det gäller TSH-värdets inverkan på fertiliteten. Jag fick till slut (efter att både vårdcentralläkaren och min gynekolog hävdat att mina TSH-värden var normala, då var det 3,28) en fertilitetsläkare att skriva ut medicin till mig. Hon sa till och med att hon inte trodde att det skulle hjälpa. Förvånad Men vi blev gravida månaden efter då mitt värde var nere på 2. Glad 

Egentligen så är det väl inget fel på min sköldkörtel vad jag vet, men jag måste äta medicin för att kunna bli gravid helt enkelt. Jag hade precis som du läst på nätet att man bör ha under två för att kunna bli gravid, speciellt när man haft missfall tidigare. Nu har även vårdcentralen fattat att jag behöver medicinen så nu skriver läkaren där ut det åt mig. Jag tog ett nytt prov i veckan och då var TSH-värdet 2,38, så det känns ok, men jag skulle gärna sänka det lite till. 
  • Tedax
    MjölkChoklad: Skönt att höra att du fått hjälp och att dina TSH-värden är under kontroll. Glad

Är det två år mellan era barn? Tycker du att det är lagom? Eller tycker du att man ska vänta lite till? Jag är lite nyfiken då vi försöker få till ett syskon...

Vildhallon: Det låter som ni har försökt att bli gravida ett tag... Jag vet att man måste ha tre(!) missfall för att få en missfallsutredning, men har ni försökt att få en vanlig fertilitetsutredning? När vi hade försökt i drygt ett år blev vi beviljade en fertilitetsutredning, dels p.g.a. åldern (30+), dels missfallen, dels en väldig massa frågor från min sida. Flört Vi skulle precis påbörja utredningen, men blev gravida istället. Om det är ditt TSH-värde som spökar kanske en fertilitetsläkare är mer påläst.

Jag tycker att en BIM-lista låter som en bra idé, då är det lättare att hålla reda på varandra. Glad 
  • Tedax
    Vildhallon skrev 2014-01-02 17:46:39 följande:
    Jag lade in namnen i BIM-datumordning. Tedax och CorneliaVelvet: Jag hittade inga datum på er i tråden. Lägg gärna in dem om ni vill Glad
    Vi kommer nog att börja försöka fram i mars, så jag lägger till mig på BIM-listan då. Förhoppningsvis är ni redan gravida då! Solig

• Tedax
    MjölkChoklad skrev 2014-01-02 18:14:39 följande:

Som högst låg jag på TSH 3,8 och gränsen i mitt landsting är 3,7. I november var mitt värde nere på 1,4. Ska ta nytt prov i februari. Egentligen vill de inte ge mig medicin (Levaxin) utan bara vänta och ta om prov. Men jag var så himla trött och hängig och lyckades få dem att skrivs ut medicin! Skönt för jag är verkligen piggare Och nu när vi vill ha ett barn till så är det ju verkligen bra att jag fått hjälp!
    Ja, nästan precis 2 år (22 månader). Jätteroligt och de har så kul tillsammans. Om vi lyckas en gång till så blir det lite större skillnad, men jag ser fördelar med båda. Mannen skämtar (?) dock om att vi måste ha två till nu så att de får någon att leka med  
    Bra att du mår bättre! Glad TSH-värde på 1,4 är ju jättebra ur fertilitetssynpunkt också.

Jag vill gärna att sonen ska hinna fylla två år innan ett eventuellt syskon, då hinner han börja på förskolan o.s.v. Därför tänkte vi börja försöka i mars, skulle vi bli gravida direkt blir det nästan precis två år mellan barnen. Dessutom blir jag så fruktansvärt trött i början av en graviditet så jag ville inte vara gravid nu när jag snart börjar jobba igen.
  • Tedax
    Vildhallon skrev 2014-01-02 17:40:55 följande:
    Tedax: Jag här måste man också ha 3 missfall för att få en utredning alternativt försökt utan resultat i 1 år(!) trots min ålder. Jag tror det är olika för olika landsting. Det är jättefrustrerande... Vad gott att höra att ni blev gravida innan utredningen hann börja. Jag har varit i kontakt med kvinnokliniken och fått progesteron utskrivet då det misstänktes att jag ev kunde ha brist på det. Förutom det har jag inte fått någon hjälp ännu.
    Tråkigt att ni inte kan få hjälp tidigare... Men ditt TSH-värde är ju helt OK och med hjälp av lite extra progesteron kommer det nog gå vägen! Glad Jag använde ProgesterAll ända till vecka 13 när jag var gravid med sonen.
  • Tedax
    Mon bébé 81 skrev 2014-01-02 19:16:04 följande:
    Var bor ni någonstans förresten?

Jag bor i Stockholms län.
    Vi bor i Halland.
  • Tedax
    Vildhallon: Stort grattis! {#emotions_dlg.flower} Håller tummarna för tredje gången gillt!
  • Tedax
    Vildhallon skrev 2014-01-03 19:32:51 följande:
    Usch, jag är supernervös nu Rynkar på näsan Tog ett prov på sticka för att se om stegringen fortsätter men det ligger på samma nivå som igår vad jag kan se... Jag får ta ett nytt imorgon för att se om det fortsätter att stiga eller om det sjunker. Sjunker det så är det kört den här gången också.

Skönt att vara ledig nu ett par dagar... Men det kunde ju varit bättre väder tycker jag! Bara regn och mörkt ute. Får trösta mig med att om två månader så brukar det kännas som att våren börjar komma lite smått... Snart är det sommar igen! Glad
    Jag förstår att du är jättenervös, men det är ju så mycket som kan påverka testresultatet, tid mellan toabesök, hur mycket du druckit o.s.v. Dessutom är det väldigt tidigt i graviditeten ännu.

Hoppas att du får en fin stegring på testet i morgon!
Svar på tråden Några/någon runt 35 år som vill följas åt på vägen mot ett plus?