• Deitch

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Det går inte att säga säkert hur varje intervju kommer att se ut. Det är helt olika i varje land och ambassad. Min flickväns intervju tog 50 min, en från samma land och ambassad hade en intervju förra året som bara tog 5 min. I båda fallen var det sambo, inte gift eller barn. I vissa länder är det positivt eller nästan nödvändigt att ta med bilder / chathistorik, jag sa åt flickvännen att ta med överdrivet mycket även om jag tänkte att de inte skulle ta emot det. Mycket riktigt ville de inte ha detta. Men andra kväver det nästan.

Flickvännens intervjumaterial kom också till migrationsverket ca 1 time efter intervjun.

• Deitch
    Hej1234567 skrev 2015-05-22 03:01:02 följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

Som det såg ut för oss när vi gjorde det så kom vi till ett schema över ambassadens tider. Sedan fick man scrolla fram till en dag och en tid som var ledig. Våran ambassad hade bara en timma tillägnat intervjuer varje vecka, dessa tider som var öppna att bokas var markerade som på ett vanligt elektroniskt schema, det stod typ 13:00-14:00 på den. Du markerade den tiden du ville ha och tryckte på spara. Sedan fick du ett konfirmationsmail om att du bokat en tid. 2 dagar innan intervjun kom ett påminningsmail om att du hade en tid bokad. Jag tror inte vi kunde markera några tider förutom de som tillägnats till intervjuer.

Dock verkar det som om olika länder gör väldigt olika. Har hört om folk som fått kontakta ambassaderna över telefon och boka, andra har blivit uppringda av ambassaden för att bestämma tid. Vi fick ett email och ombads enbart gå in på en länk och boka, ungefär som du verkar det som.
  • Deitch

Förresten, jag vet inte vilken ambassad du ska till, men det kanske helt enkelt inte finns tider tillgängliga och att du därav inte ser dem? Vissa ambassader har ju väntetider på 3 månader eller mer, du kanske inte har scrollat tillräckligt långt fram för att se de tillgängliga tiderna?

Om ni är osäkra så kontakta ambassaden.

• Deitch

De skickar inte ut intervjumail av misstag och sett tidsmässigt är det rimligt att du blivit kallad, de höll ju på med novembers mail i april.

Oroa dig inte för vad som står på migrationsverkets hemsida, utan kontakta ambassaden och boka en tid muntligt om det inte funkar via hemsidan. Du kan även kontakta migrationsverket om du är orolig för att din status inte blivit uppdaterad.

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-05-22 16:03:22 följande:
    Exakt samma hände oss, min kille tog med alla våra 17 resebiljetter för tiden innan vi blev sambos dvs när vi hade långdistans, samt bilder me kvinnan bara tittade igenom snabbt. Tittade igenom hans pass. Och sa att det var bra så att det inte behövdes.

Vilket land/ambassad hade ni er intervju? Om du vill dela med dig det.

Man skulle ju tro att ambassadspersonalen tar mer än gärna in allt man ger de för utredningensskull.
    Japan/Svenska ambassaden i Tokyo, sökte som många andra tidigt förra hösten.
    Har bott i Japan i flera år, det var då vi träffades. Har fått flytta tillbaka till Sverige och försöker få hit henne. Har levt med 9 månader 7/8 timmars tidsskillnad.

Jag tror att personalen på våran ambassad, liksom verkar vara fallet i USA, är lite för godtrogna. Eller kanske att de inte känner till situationen. "Ni är glasklara" "Det här kommer vara ett lätt fall", jo men det tar fortfarande månader att få handläggare oavsett... Kanske på grund av detta som de inte vill ha några foton eller andra bevis, för de tycker det är helt överflödigt för "ni kommer ha absolut 0 problem". Mja, jo kanske, men känns lite naivt. Men det är väl sån man blir när man har suttit i denna situationen såpass längre.

Förresten, är det bara jag eller är det väldigt många som sökt augusti/september, vissa oktober, som man hör från? Jag har kollat på denna tråden sedan nyår och knappt aldrig hört från maj/juni/juli. På sistone någon november och januari. Undrar vad som har hänt med de andra månaderna, speciellt maj/juni/juli. Jag har följt den såpass länge att man borde ha hört något?

I smell a conspiracy! (/skämt)
  • Deitch
    Göteholm2015 skrev 2015-05-25 11:01:45 följande:
    Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
    Den kommer med mail till den som ansökt, och enligt flickvännens ambassad skall de även ringa henne. Vet inte vilken som kommer först dock, men tippar på mail. Tror inte den medsökande meddelas direkt.
  • Deitch
    toufik17 skrev 2015-05-25 11:12:13 följande:

då måste jag lägga ner mina förhoppningar eftersom vi har ansökt i början av oktober månad och jag ser att Juli och Augusti ansökningar inte har fått besked ännu.... DETTA ÄR TRAGISKT.
    //T

Juli tror jag nog har fått svar för det mesta, om det inte är svårare fall. (avsaknad av underlag/tidigare asylansökningar/misstankar etc)
    De verkar ligga i perioden 15/8~15/9 eller så, men lägg på en buffer på +/- 2 eller 3 veckor, för de är ju allt annat än konsekventa.
  • Deitch
    ArthurMouse skrev 2015-05-26 08:42:00 följande:

Irriterande.. Nu hamnar jag inte ens i kö när jag ringer. De säger bara att det är fullt och sedan lägger de på.

Har du inte varit med om det innan? Det händer mig hela tiden.

Det intressanta var att efter att ha försökt till och från i flera timmar en gång testade jag att byta telefon (till min mobil), kom till kön direkt. Fick ett wtf-moment och testade den andra telefonen medan jag stod i kön i mobilen ett par gånger, kom aldrig igenom...
  • Deitch
    Doffer skrev 2015-05-29 20:37:25 följande:

Hej!

Är det någon annan här som är gift eller ihop med någon från Japan?

Deitch, du är väl ihop med en tjej från Japan? Skulle du eller någon annan berätta hur det ser ut och har sett ut för er hittils? Om ni är gifta och så vidare.
    Vi ansökte I slutet av januari och det har inte varit lätt för min fru som tycker att vi borde fått svar efter ungefär en månad.

Vi ansökte 26 januari och är sedan två veckor gifta. Inväntar registrering hos skatteverket. Som det ser ut efter att ha last denna tråden så får vi nog ett intervjumejl inom en månad, har jag rätt eller fel?

Doffer

P.S. All information är av intresse och jag svarar även på de frågor jag kan om någon undrar något :)

Vi är inte gifta. Min flickvän är väldigt frustrerad då något sådant här hade tagit någon vecka i Japan. Plus att hon har kontakt med några andra som sökte UT 2013 och 14 som fick positivt svar inom 1-2 månader. Så jag vet hur du känner dig. Personligen känner man ju sig på något sätt "ansvarig" för hur staten behandlar detta, iom att det är "vårat" land. Får ju dock komma ihåg att det inte på något sätt är vårat fel och att vi snarare gör allting underlätta och snabba på.

Det finns tyvärr inte mycket man kan göra än att försöka vara positiv, det är väl därför vi samlas här och stöttar varandra. Jag vet inte om det hjälper, men säg till din fru att alla i Japan - och resten av världen - sitter i samma situation. Alla ogillar det lika mycket, men det är iaf inte unikt för något individuellt fall.
  • Deitch
    Shinjirarenai skrev 2015-05-30 21:21:00 följande:

Jag har själv bott i Japan och känner flera svenskar som bor där. Det är inte sant att deras hantering av visum och mottagande av utlänningar i allmänhet är ens i närheten upp till den standarden av service som man allmänt är van vid i landet, utan det finns mycket att klaga på där också. Men vi pratar givetvis inte om några 9-18 månaders handläggningstid som är rent vansinne.

Jag har själv bott där i flera år, och det är helt riktigt att det var flera saker som jag var irriterad på. Jag gick igenom byte av visum-status, begäran av re-entry permisson med mera, och tyckte det var jobbigt och onödigt när jag gick igenom det. Men det jobbiga i detta var att man var tvungen att åka till institutionen och göra det manuellt, och stå i kö i 90 minuter bland alla andra utlänningar. Men sen var det liksom klart, och du fick svar inom dagar eller någon vecka (kommer inte ihåg exakt, det var många år sedan)

Som du själv sa, det går ju inte riktigt att jämföra med svenska migrationsverkets "du kanske får svar någon gång inom de närmsta 2 åren". Det kanske lät som att jag menade att Japan är perfekt, det var inte min mening, men de är decennier före Sverige.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid