• Deitch

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lennypenny skrev 2015-06-02 09:07:32 följande:

Fikk mail av vår handläggare nå.

Hun skulle forsøke å gi oss et beslut i løpet av juni. Håper det. Hadde intervju for 1 mnd siden, og har ventet i over 1 år....

Hoppas på det! Du har ju väntat jättelänge!
    Statistik över UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv...okan.xlsx
  • Deitch
    frippis skrev 2015-06-02 12:13:38 följande:

Hoppsan, detta var inga trevliga nyheter. Jag ringde växeln och där sa killen att de jobbar med ärenden inlämnade Januari och Februari 2014 :(

Dock så var de till skillnad mot växjö väldigt artiga och trevliga och jag fick telefonnummer till teamleader som dock inte var där nu. Direktnummer till Solna är iaf 010-485 7553 om någon behöver det.

Du kan inte lita på vad de säger, det är därför det mer eller mindre är meningslöst att ringa dem. Ringer du 10 gånger får du 10 olika svar. Pratar du med samma person 2 gånger får du också 2 olika svar.

Det är ingen idé att utgå från deras "vi arbetar med februari 2014" för nästa gång arbetar de med september 2014. Och nästa gång med maj 2014. Bara strunta i dem och ta istället del av andras- och dela med dig av information angående din ansökan. Det ger en mycket bättre bild av processen än all BS som migrationsverket sprider.
    Statistik över UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx
  • Deitch
    Ulak skrev 2015-06-03 11:09:51 följande:

Ta följande räkneexempel:
    Om en handläggare fattar 1 beslut om dagen och arbetar ca: 200 arbetsdagar blir det ju 200 beslut på ett år. Migrationsverket säger ju att de har över 5000 anställda. Låt säga att 1000 av dessa arbetar med beslut så skulle det bli 200 000 beslut på ett år.
    Observera att jag har räknat mycket lågt med ett beslut om dagen. Om samma krav hade ställts på dem som det ställs på mig så borde de fatta MINST 3 beslut per dag. Verkligheten är väl att betydligt färre arbetar med ansökningar och att de knappt har några prestationskrav på sig.

Jag kom fram till precis samma sak (och uträkning) när jag hade väntat någon månad och började inse hur himla galna de är på det verket. Det är helt ologiskt. Hur lång tid tar det att fatta ett solklart beslut? För den delen, hur lång tid tar det att skicka ett mail till en ambassad och be dem komma på intervju? Låter 6 månader rimligt?

Men de är så översvämmade av asylsökande! Bara det att om du frågar dem när du ringer dem så säger de att det inte spelar någon roll, för det är inte samma person som hanterar våra fall.

"????????"
    Hård statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch
    sjömannen skrev 2015-06-03 16:54:00 följande:
    Sorry! Tryckte fel. Skulle trycka på citera, men råkade trycka på "ogilla". Inte alls min mening.
    Nåja, min kommentar till deras svar att de jobbar så fort de kan. Enligt uppgift klarar migrationsverkets handläggare att slutföra 2(TVÅ!!!!) ärenden per person och arbetsdag. Tacka faen för att de har det svettigt med ett sådant rasande högt arbetstempo. Hela migrationsverket är en koloss på lerfötter och en klubb för dönickar under inbördes beundran.. 
    Skulle vara intressant att kolla in de uppgifterna. Har du en länk eller dyl man kan titta på?

Det komiska är att även 2/dag håller inte. Tusentals skall ju enligt verket själva arbeta där. Har ingen aning om hur många av dem som jobbar med anknytningsärenden, men med tanke på hur många enheter som finns så borde det ju vara en hel del, men dra till med ett lågt antal. Säg 100 eller 200.

Det betyder 200 / 400 fall avklarade per dag, eller 1000 / 2000 fall i veckan.
    Inte för att jag har några uppgifter, men jag känner att jag tvivlar starkt på att de får in mer än 1000 eller 2000 ansökningar för anknytning i veckan. (om 2000 i veckan betyder det att ca 1% av Sveriges befolkning skulle gå igenom ansökan att flytta familjemedlem till Sverige varje år)

Om detta är ett logiskt resonemang håller alltså inte ens 2 beslut/dag. Variablerna är beslut/dag och antal handläggare.
    Skulle de göra ett beslut/dag? Åtta timmar per fall? Mer än åtta timmar? Låter tvivelaktigt.
    Skulle de ha mindre än 100 / 200 handläggare? Hur många? 50 i hela Sverige? 10?? Hur man än ser på det så går det inte ihop.
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch
    toufik17 skrev 2015-06-04 13:09:29 följande:

jag ser att det är en hel del som har fått avslag gällande ansökningar om UT.
    tråkigt för dessa speciellt när man har väntat länge och jag uppmanar er att fortsätta, GERINTE UPP!!!!
    är det någon som har ansökt i oktober??
    blir alla kallade till en så kallad intervju här i Sverige innan man får beslut???

//T

Många som sökt i oktober, mig inklusive. Och ja, det har varit flera på sistone som blivit kallad på intervju i Sverige. Om man skulle vara negativ hade det varit lätt att säga att de kallar oss på en andra intervju så att de sedan kan peka på den som en "anledning" till de omänskliga väntetiderna. "Titta, vi var tvungna att göra extra undersökningar."
    Joana skrev 2015-06-04 13:26:45 följande:

De va så lite så :) Vi får hjälpa varandra så mycket som vi kan...

Vad menar ni med JO anmälla? Kanske ja också behöver göra en :)

Om du tycker du har blivit dåligt behandlad av myndigheten (migrationsverket) så skall du definitivt göra det. Det betyder inte kortare väntetid för dig, men i grupp kan vi kanske åstadkomma någonting. Om det får hundra eller tusentals anmälningar för hur de behandlar folk kanske äntligen någonting händer.
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch
    Deitch skrev 2015-06-04 15:40:16 följande:

Underskatta inte desperata pojkvänner. Genom manuella sökningar:
    www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Kontrollera-din-ansokan.html&submitButton=S%C3%B6k
    www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Kontrollera-din-ansokan.html&submitButton=S%C3%B6k

Där har de något att bita i på migrationsverket.

Jag vet självklart inte vilka dessa två är, jag kastade in nummer till jag hittade något intressant.
  • Deitch
    toufik17 skrev 2015-06-04 15:52:31 följande:

Hej Deitch,
    Det kan vara en kvinna som är gravid och då fick hon förtur.
    Det det kan vara någon som har ansökt om medborgarskap.
    Det kan vara någon som har ansökt om permanent UT.
    Man kan spekulera mycket  :)
    //T

Sant, och oavsett hade väl det varit det enda svaret man skulle få från dem också.
  • Deitch
    toufik17 skrev 2015-06-04 16:14:33 följande:
    hej Deitch igen,

kan du uppdatera mig att vi tillhör Västerås enhet
    //T
    Fixat.
    Göteholm2015 skrev 2015-06-04 17:55:19 följande:

Nu har vårt ärende också passerat 9 månader. Satt och tänkte på JO-anmälan, men om nu myndigheten bryter mot lagen borde man inte göra en polisanmälan också? Sitter i USA för tillfället, men när jag kommer hem nästa vecka kommer jag att ringa och fråga MigV och höra vad de har att säga om saken. Om deras svar inte är jävligt bra kommer jag att gå in på närmsta polisstation.

Någon som vet hur man enklast spelar in samtal via sin iPhone? Tänkte

Tyvärr tror jag inte det hjälper, de har liksom rundgång vad det gäller migrationsverket. De bryter mot laget? JO-anmälan. JO bryr sig inte för "alla anmäler ju dom, vi kan inte göra något". Klaga hos polis/regeringen/myndigheterna angående migrationsverket samt JO som vägrar göra något, dessa svarar med "vi tar inte emot det, klagomål skall göras vid myndigheten problemet gäller". Du vänder dig till migrationsverket, "vi har lång väntetid nu", ja och det är oacceptabelt. "Men vi har lång väntetid". Vänd dig till JO-för att du blir behandlad oacceptabelt.... endless repeat.

Välkommen till ett västerländskt land 2015 som gillar att säga hur duktiga de är och skall vara ett sånt föredömme.
  • Deitch

Kanske något som andra har upptäckt innan, men tog precis (ytterligare) en titt på deras sida för väntetiderna. Vi vet väl alla att deras BS med "4 månader" aldrig har hänt i verkligheten, och i alla fall jag har hört/dragit slutsatsen att väntetid = hela processen, och handläggningstid = tiden efter du fått handläggare, därav blir 4 månader mer realistiskt.

Men efter en titt på deras hemsida står det faktiskt

Migrationsverket börjar handlägga din ansökan

Handläggningstiden börjar när Migrationsverket registrerar din ansökan som mottagen. Du kan genom att fylla i ärendenummer eller kontrollnummer se när din ansökan registrerades hos Migrationsverket.

Kontrollera din ansökan

Handläggningstid vid första ansökan

Migrationsverket uppskattar att handläggningstiden för en ansökan är:

Handläggningstider

"Handläggningstiden börjar när Migrationsverket registrerar din ansökan som mottagen"

De påstår alltså faktiskt att det skall ta 4 månader från inlämning.
    Det känns bara mer och mer som att hela institutionen är en fars, ingen vet någonting, all information är felaktig och opålitlig, ingen tar ansvar utan man blir bara skickad runt i en cirkel mellan personer som säger att du får gå till någon annan, ingen respekt för svenska medborgares liv, tycker det är helt ok att säga till folk att bo isär från sina fruar/män i ett halv för att sedan faktiskt separera dem i ett år eller mer.

Hittade denna för ett tag sen (www.arbetarbladet.se/opinion/insandare/nu-ar-jag-forbannad-migrationsverket)
    Sitter de där bakom väggarna och pimplar vin och skrattar åt oss eller vad?
    /rant off
    Man blir så irriterad. Skall gå och lugna ner mig nu...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid