• Deitch

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Naabz skrev 2015-06-24 16:14:21 följande:

Förut så blev jag förbannad och irriterad på människor som trängde sig i kön på konsum eller på systembolaget men det va INNAN jag visste hur en KÖ på migrationsverket fungerar....dvs inte alls!!!!

Nej då, den funkar jättebra.
    Det är typ som att stå i kö i ett kolsvart rum (ingen information)
    och se utgången långt borta.
    Och vänta på att träffa dig kärlek som befinner sig i nästa rum.
    Fast varje gång du tittar är utgången olika långt borta
    och ibland lyser Migrationsverket på en vägg nära dig som du tror är en utgång innan du märker att det bara är en solid vägg.
    Samt att du känner hur du ibland blir knuffad av någon som går före dig
    samtidigt som Migrationsverket insisterar på att de där som knuffar dig inte existerar utan du bara inbillar dig saker.

Låter som ett fungerande kösystem för mig.

Vardagspoesi på en onsdag eftermiddag.
  • Deitch
    Vetejmittnamn skrev 2015-06-24 01:07:42 följande:

Vet ej hur man använder denna sida, är ganska ny för min del. Men svar till Doffer hur som helst. Vi ansökte i början av januari och fick intervjumejl i mitten av maj. Vanlig webbansökan, d.v.s ingen förtur eller något annat. Någon som vet hur det brukar vara på intervjun om man tar med sig "bevis" som de inte har bett om? Tar de emot det med nöje med tanke på att det även kan underlätta arbetet för dom eller är de endast intresserade av det som de har bett om? Någon som tagit med vissa bevis på egen hand, hur gick det? Mvh

Det går inte riktigt att svara på, varje ambassad gör olika. Vissa tar gärna emot allting du kan ge dem, medan min flickväns ambassad inte ville ta emot någonting. Dock kan det ju vara positivt just för att intervjuaren ser att ni är seriösa - det kan ju betyda att han beskriver er mer positivt till Migrationsverket även om han inte skickar med "beviset".

Jag skulle säga ta med bilder etc, vill de inte ha dem så säger de det på plats. Bättre att vara extra förberedd än att inte vara förberedd.
  • Deitch
    bengalo skrev 2015-06-25 14:19:59 följande:

en stor jädra hög med ärenden som vi kastar pil på för att välja.
    Det känns lite som ett lotteri eller? Att en handläggare ska råka snubbla på just vårt ärende en dag och granska och stämpla det typ.

Lite åt det hållet, ja.
    Det känns som att det gäller att få någon att uppmärksamma ens ansökan - på ett positivt sätt! Det var en kille som blev kontaktad av en handläggare (inte hans egen) angående någon inresa som handläggaren var orolig för. 1 vecka senare hade han beslut. Det kan ju vara sammanträffande, men känns ju lite som "jaja, nu har jag ansökan på skrivbordet, kan lika gärna göra den". Han fick beslut tidigare än medlet.

En annan "kasta pil"-teori som jag har hört är att de inte vill flytta ärenden mellan olika handläggare. Vad betyder detta, jo att när nya handläggare blivit upplärda och skall få fall så vill de inte ge dem fall som någon annan redan har "hand" om, så de tar nya fall som ingen har rört ännu. Kan även tänka mig att de gör orörda och "lätta" ansökningar under sin upplärningstid tillsammans med sina mentorer.
  • Deitch
    Elinmarie skrev 2015-06-29 08:14:11 följande:

Lite rolig fakta faktiskt då Migrationsverket säger att de går efter "kösystemet" . Men hur kan det fungera då alla enheter har olika väntetider.. Nu när jag mejlade dom så fick jag svar att vi låg i E3. Och allt det där vanliga att det är omöjligt att beräkna väntetiden då alla fall är olika osv osv osv.  Men längst ner i mejlet stod det "
    För att få svar på din fråga angående väntetid kan du kontakta Tillståndsenheten i Uppsala, 010 459607"
    Så det är med "kösystem och alla har ska ha samma väntetid" det existerar inte längre tror jag.

Detta är anledningen till att jag inte litar på vad de säger angående kötider - och varför jag började samla egen statistik istället. De säger olika saker hela tiden, "Solna är på månad X, Örebro på månad Y" "Men alla arbetar med samma fall så det spelar ingen roll vilken enhet du ligger på" Va sjutton liksom? I vilket värld går det ihop?

Därav brukar jag bara säga till folk som ringt och blivit tillsagda att de håller på med december 2013 och blivit helt förstörda att inte lita på ett ord de säger. Tre blinda apor i Afrika har en bättre uppskattning än vad Migrationsverket själva har.
  • Deitch
    Sima25 skrev 2015-06-28 19:19:16 följande:

if someone called Solna unit and how much waiting time there? I applicirao in July 2014 and had an interview in January. I did not receive my decision.

I haven't called them, I'm on a different unit than you, but you shouldn't trust their estimates anyway since 5 people will say 5 different things. The standard answer is somewhere between 9-18 months, yet I know plenty of people who got theirs after 5-8 months.

Conclusion: it's pointless to ask them, they themselves haven't got a clue.
  • Deitch
    Ellaa skrev 2015-06-30 06:59:13 följande:
    Jag har redan börjat klura ut att vårt ärende lär ta 13-14 mån, allvarligt talat så tror jag att verket kommer arbeta igen typ tidigt september! de verkar inte ens arbeta under sommaren - säkert mycket kundservice bara och få prioriteringsärenden.
    Jag vet att det ser mörkt ut men tappa inte hoppet! Jag tvivlar på att de stänger ner helt och hållet!
    LoMos skrev 2015-06-29 19:35:49 följande:

En liten rättelse till Deitch. Vi hade intervjun den 24 juni inte den 14.
    Jätte kul och tack för exell-filen Glad

Råger!
    Kul att du gillar den =)

• Deitch
    user1991 skrev 2015-07-02 07:09:11 följande:
    Hej Deitch!

Det är första gången jag skriver i detta forum men jag har följt tråden väldigt länge. Jag och min fru väntar just nu på hennes uppehållstillstånd. Våran ansökan ser ut såhär:

Ansökan: 11 november 2014

Intervjumail: 17 april 2015

Intervju: 6 maj 2015

Land: Tunisien

Jag undrar om du skulle kunna ta med oss i din statistik också som jag har tittat på, och jag tycker den verkar väldigt intressant! Undrar också, visst är det någon här på forumet som jobbar på migrationsverket? Skulle gärna vilja ta kontakt med den personen också. Jag är väldigt tacksam för all hjälp! Om någon annan kan hjälpa till med något eller ge något tips eller dylikt så självklart uppskattas det också!
    Hej user1991, kul att du börjat skriva =)
    Jag har lagt till dig i statistiken, hoppas ni får beslut snabbt!
  • Deitch

Hände något lite udda igår när jag ringde min enhet angående det vanliga, vet dock inte om det är bra eller dåligt.

Jag fick prata med en kille (som har väldigt brusande telefon av någon anledning) som inte riktigt verkade ha koll på läget. Han kunde inte svara på om vi hade fått handläggare eller inte, och sa att våran ansökan såg konstig ut (det han såg i datorn, inte att saker saknades eller vi verkar suspekta) Han sa att han skulle be en handläggare ta en närmare titt på våran ansökan och bad mig återkomma imorgon (idag) och gav mig hans direktnummer.

Jag tryckte på att han skulle få en handläggare att titta på den och sa att vi är ett glasklart fall, att hon är utbildad till ett yrke som skriker efter personal och har en arbetsöppning nu.

Undrar vad detta kan betyda, men att en handläggare tar en närmare titt kan ju bara vara positivt, jag tycker han kan ge ett beslut samtidigt =D

Dock blir man ju lite orolig när de säger att den ser konstig ut i databasen...

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-07-03 09:32:34 följande:
    Hej Deitch, jättebra att du fick direktnr till han som du talade med! Se till att få det uträtt idag :) hoppas ni får en handläggare då och där ert svar!!! Håll oss uppdaterade efter att su talar med killen på kundtjänsten - hoppas det är positivt!!!
    Tack tack! När jag pratade med honom igår antydde han vagt att han inte var handläggare utan skulle skicka den vidare. Jag pratade med honom idag men han hade inte haft tid att titta på den. Då han bara har telefontider mellan 09:00-10:00 gav jag honom min email och han sa att han skall maila mig senare under dagen. (om han nu gör)

Under samtalet idag lät det mycket mer som att han var handläggare. Han hade inte haft tid att titta på den. Han har direktnummer, och han har bara 1 timma telefontid. Inte direkt anställd i växeln med andra ord. Hoppas det leder till någonting bra Skrattande
    Säger till om nått händer!
  • Deitch

Ansökan: 2014-10-15
    Intervjumail: 2015-04-14
    Intervju: 2015-04-22

Beslut: 2015-07-03
    2 års UT!

Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.
    Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.
    Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.

Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid