• Deitch

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-06-05 14:25:13 följande:
    Vilken enhet ringde du till? jag tror också min följer med hem den 14e till Sverige på sina 90 viseringsfria dagar.... De får hantera det helt enkelt. Sen lär de ändå inte kunna se om de befinner sig i Sverige då SIS systemet inte registrerar viseringsfria personer. Jag väntar senast till september sen så funderar vi att flytta tillbaka till New York. Min sambo måste få leva ett normalt liv nu, han sa upp sig och vi lämnade lgh i New York för ingenting i stort sett.
    Jag funderar starkt på samma sak, mer och mer varje dag. Min flickvän sa upp sig och är arbetslös sedan slutet på februari. Hon bor hos sina föräldrar och försöker skrapa in pengar på okvalificerade deltidsjobb. Önskar f-n att man kunde tvinga migrationsverket att svara på hennes nästan dagliga "hur mycket längre skall jag behöva vänta egentligen?" Snart tar jag hit henne på hennes 90 dagar, som du sa får de f-n hantera det helt enkelt.
    Ulak skrev 2015-06-05 13:28:46 följande:
    ""
    Jo jag vet exakt vad du menar, men man utgår ju gärna från att saker som myndigheterna lägger upp skall vara baserade på fakta, även om det kanske inte alltid stämmer i alla fallen. Jag vill ändå tro att de inte laddar upp lögner för att dölja verkligheten bara för att tysta ner oss/median, även om jag verkligen förstår vad du säger och kan hålla med om det. Om det faktiskt är så så blir ju följdfrågan: När blev Sverige det nya Nord Korea.

Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch
    Ellaa skrev 2015-06-05 14:40:41 följande:

Ringde vår enhet Växjö nyss, fick tala med en kvinnan som jag talat med förut som alltid är så gullig. Hon tom ursäktar sig för att det tar sådan tid. Hon känner igen min sambos namn nu. Hon sa att väntetiden hos de ligger runt 10 månader... Men med semestern så kan det ta 11 månader. Dock började några nya i den här veckan 2 stycken men de genomgår utbildning, och att fler ska anställas. Så kollade deras hemsida lediga jobb de söker där i Växjö enheten. Hon sa att vi är i en "ny" kö i datasystemet för beslut nu. Men vem vet egentligen...

Det låter bra, hoppas det leder någonstans. Tyvärr så tar man ju allting de säger med några kilo salt och litar inte på dem helt enkelt...
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch

Har varit borta över helgen och (nästan) kunnat glömma denna hemska väntan i 2 dagar.

Står precis nu i kö till vårat älskade verk för att se om vi fått en handläggare. Jag har inte hört talas om ett enda beslut sedan 27e maj. Hoppas för alla vårs skull att det händer mer denna veckan än den senaste.

• Deitch
    Joana skrev 2015-06-08 12:10:11 följande:
    Fick du reda på något bra då? Synd att jag har tider på jobbet som inte låter mig ringa varje dag för jag hade gjort det.. o man vill nog inte spendera sitt rast på att prata med dem...

jag hoppas verkligen att det blir några goda nyheter denna veckan..
    Ingen så speciellt, men fick talat med en trevlig person iaf, som hoppades på att vi skulle få svar så snart som möjligt. Det enda som kan vara värt att nämnas är att de inte talar om när du får en handläggare (visste sen innan) utan enda sättet är att ringa och fråga (antog det, men nu vet man). Personen sa också att om en handläggare plockar upp ärendet kan du ha svar inom 1 vecka eller så. Sa också någonting a la "det är nog möjligt att få min flickvän att vänta här om vi rapporterar det till dem, men rekommenderar inte det då de när som helst kan plocka upp ärendet, och då de inte informerar oss om när detta händer, så du måste ringa dem och kolla hela tiden, och om de faktiskt börjar att ta beslut och hon fortfarande är här kan det då försena ärendet".

Ringer nog igen i slutet av veckan. Verkar klart lättast att ringa kl 8 när de öppnar, och då verkar personalen gladast/mest informativa eftersom de inte blivit tjatade på och utskällda i timmar i sträck.
  • Deitch

Har precis haft en "debatt" med flickvännen angående hur man skall (måste) bete sig när man anländer i Sverige. Hon har blivit tillsagd helt knasiga (tycker jag) saker av ambassaden och vill inte lyssna på något annat, även om jag pratat med migrationsverket dussintals gånger. Ambassaden vet ju knappast mer om detta än verket, och oavsett så är det ju verket som sätter reglerna. (vi har pratat om följande saker innan, så det är inget nytt, vi försöker få fram vad som faktiskt gäller, därav frågar jag vad ni har hört om detta)

1. Hon "bestämde" själv på intervjun att inte ta fingeravtryck/foton, för på så sätt kunde de inte göra UT-kortet och skicka det till hennes land = hon kan komma direkt till Sverige och göra det här, därav korta väntetiden. (låter konstigt enligt mig, tydligen var det intervjuaren som föreslog det?)

2. Hon kan inte åka in i Sverige på turist-visum (90 dagar), utan behöver istället ett intyg från ambassaden att hon har fått UT när hon anländer i Sverige. (iom att hon inte har UT-kortet, som inte kan utfärdas pga punkt 1)

3. Någonting på grund av schengen och 90 dagarsvisum så får hon inte anlända via ett annat schengen-land, utan måste genomgå passkontroll i Sverige. (vilket typ betyder att det enda landet hon kan komma genom är Turkiet (Istanbul)?) De påstår att detta är "dåligt".

4. Vad det gäller #3 så är det ingen idé att fråga myndigheterna i Sverige angående detta med ett land utanför schengen, för Sverige säger bara att "det är inte problem", men "andra länder ser det som ett problem och godkänner det inte". Vad de ser som ett problem och inte godkänner har jag ingen aning om, och tydligen inte flickvännen heller.

5. Pga punkter ovan kan du inte gå från 90 dagars turistvisum till ett fast UT, då "detta inte går". Du måste ha UT-kortet med dig (eller ambassadens intyg). (har någon hört att inte kan åka in med 90 dagar-visum och sedan göra "visum"-byte till fast UT medan man är i Sverige/utan att lämna Sverige?)

Det jag har hört från forum och migrationsverket är att när beslutet kommer kan hon komma hit med en gång. Kan till och med strunta i UT-kortet, för det anländer på ambassaden och om du inte hämtar ut det skickas det tillbaka/kastas, och sedan kan du bara hämta ut ett nytt i Sverige. Om partnern har fullmakt kan dessutom han få det hemskickat direkt till sig i Sverige. (och därav kan också den som inte är svensk komma direkt till Sverige, UT-kortet har ju partnern)

Vem av oss är ute och cyklar? För mig låter det som att ambassaden har sagt flera väldigt konstiga saker till henne. Andra länder godkänner inte att hon kommer till Sverige via andra Schengen-länder? Wtf.

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-06-09 15:21:14 följande:
    Hej!
    1) Så vitt jag vet och svar via mail från Migrationsverket så funkar denna metod endast med viseringsfria personer dvs att de kan göra sitt UT/TUT-kort i Sverige då dessa personer kan resa in som turister utan att behöva ansöka om turistvisum eller dylik. - Förslag: maila Migrationsverket med denna fråga (ta det via mail som bevis) ifall de säger att det ska gå och förklarar hur så har du bevis att de själva har gett Er info. 
    Kommer det här intyget att stämplas på passet?

2-3) Det där intyget som hon "kommer få" från ambassaden om att hon har fått bifall och UT - du menar att den bara funkar för att komma in i Sverige direkt? Så om hon skulle tex. mellanlanda i Madrid Spanien så får hon inte göra mellanlandning där eller? Om jag förstår dig rätt så är det enda jag skulle vara lite "rädd" för är att när hon mellanlandar (och går genom passkontroll osv) att de kommer kanske bära information om UT, kommer de då förstå "intyget" som ambassaden ska tillverka? Kommer de köpa det? Kan ni inte mellanlanda i Polen, Kroatien isåf? 

4) Det blir svårt för någon att ge er svar, allt lär nog bero på mellanlandnings(landet) ifall de släpper förbi henne till Sverige utan problem och om de godkänner intyget.

5) Tror Migrationsverket är rätta parten att fråga om detta även om Ambassaden verkar vara den som utför de mesta turistvisum så är detta också personer som ansöker på UT/TUT i Sverige så skulle kunna vara så att de måste gå igenom Migrationsverket iaf när man utför turistvisum (tror jag). 

- Så vitt jag vet (om du har fullmakt dvs svenska partnern) så kommer inte UT/TUT hem till dig utan beslutet kommer hem till dig! Men om personen är viseringsfri inom Schengen och svenska partner har fullmakt så behöver de inte lämna fingeravtryck på ambassaden/intervju utan de reser in till Sverige med deras viseringsfria pass och måste boka tid hos Migrationsverket och där göra UT/TUT kortet på plats. 

Vad som gäller för icke-viseringsfria partners så vet jag inte om intyget från ambassaden räcker för att resa in till Sverige, tror mycket beror på tullpersonal i de länderna där hon måste genomgå passkontroll. Och därför blir det svårt för migrationsverket att besvara denna fråga för de har inte kontroll över passkontroll och tror säkert de skulle avråda denna metod. Men modigt av henne att skippa fingeravtrycksprocessen på intervjun - tänk om intygsmetoden INTE funkar, hur gör ni då?

Lycka till!
    Tack för svaret!

1. Jo, jag skall maila dem angående detta. Jag har ringt och pratat också angående vissa av dessa sakerna (och spelar in alla telefonsamtal).
    Jag uttryckte mig klantigt, jag kallade det turistvisum men det jag menade var att hon har 90 dagar viseringsfritt, med andra ord har hon inga problem att komma till Sverige så att passkontrollerna inte godkänner ambassadens intyg eller inte spelar ingen större roll, hon har 90 dagars rätt att vistas i Schengen ändå. (vi brukar kalla det turistvisum när mellan oss)

2-4. Såsom jag resonerar så är detta "intyget" helt orelevant, hon har 90 dagar och kan komma in utan problem. Vad ambassaden har sagt är dock att hon inte "får/bör" använda detta, utan "skall åka via ett icke-schengen land" och göra den en passkontroll i Sverige (den görs ju i det första Schengenlandet du åker in i, och inte mellan Schengenländer - normalt sett iaf)
    Ambassaden vill på så sätt att hon typ går runt att starta dessa 90 dagarna då detta enligt dem är "problematiskt". Jag antar att det "problematiska" är att hon kom in på de 90 dagarna och sedan gick över till ett fast UT.
    Sedan sa ambassaden ju något om att "andra länder ser detta som problematiskt även om Sverige inte gör det". Någon som har hört om att andra Schengenländer kan neka inträde för någon som gick in i Schengen på 90 dagar och sedan övergick till fast UT i ett av Schengenländerna? Jag har aldrig hört talas om det, kan det vara ett problem att de ser att man "kommit in" och börjat 90 dagar, men sedan "inte åkt ut" då man fick fast UT?

Med intyget så menar kanske ambassaden att vid den svenska passkontrollen kan man visa upp intyget och på så sätt förhindra stämpeln med 90 dagar. Men då gäller det ju dock att personen i passkontrollen går med på detta, och det kan man ju inte garantera...

I och med att vi alla sitter i samma situation (våra partners är utanför EU/Schengen) så borde detta vara något som drabbar alla/alla är medvetna om? Jag har dock aldrig hört talas om någon som pratat om det.

5. Jo jag har försökt få henne att inse att i slutändan är det Migrationsverket som bestämmer, om ambassaden säger något annat så spelar det ju ingen roll, makten ligger hos verket. Om ambassaden säger åt henne att göra något konstigt kan det bli problem om verket inte gillar det. Medan om hon gör som verket säger istället för ambassaden så... vem bryr sig? Ambassaden kan inte neka henne eller nått.

- Sant, det är väl bara beslutet som kommer till mig. Och som sagt så är hon viseringsfri så det är inte ett problem, ursäkta att jag var oklar.
  • Deitch

Lite intressant läsning från 22 maj 2015:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6171113

Det handlar visserligen om asylansökandes väntetid så det är nog något annorlunda än oss, både vad det gäller köer och hur lång tid utredningen och beslut tar för dem men de säger: "Jag har ungefär 200 ärenden, jag utreder 3-4 personer i veckan och om jag har tur så hinner jag skriva 1-3 beslut i veckan"

"Har jag tur så skriver jag 1-3 beslut i veckan"? Vilket ruskigt tempo. Du ger alltså ett beslut på 13-40 timmar. Vilken effektivitet. Eller sitter de och gräver upp underlag för hur långa de var när de var 6 månader gamla, och vad deras skolbetyg vid 10 års ålder var eller vad. Skulle vara intressant att se vad sjutton som tar så lång tid.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid