• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Om vi alla gör allt för att störa migrationsverket med alla möjliga frågor och kräva svar på allt möjligt så kanske de vaknar till liv. Så här skall det fungera:
    Migrationsverket styrs av regeringen med något som heter Regeringens regleringsbrev. Därutöver styrs migrationsverkets arbete från Migrationsverkets förvaltningshandbok och Verksamhetsområdets rutinhandbok.
    Vidare information: Det skall alltid finnas en ansvarig tjänsteman för ett ärende, men denne kan variera under ärendets gång.
    Som huvudregel "screenas" inkomna ärenden av någon teamledare, som också gör bedömningen om ärendet behöver kompletteras eller är klart för beslut. Ärenden för komplettering läggs i balans och registreras på en tjänsteman (teamledare, beslutsfattare eller handläggare). Vid kompletteringsföreläggande registreras ärendet på en handläggare som skriver föreläggandet. Därefter registreras ärendet på en tredje person och när det skall avgöras registreras det på en fjärde
    person.

Beträffande personer som avser att gifta sig eller bli sambo. (Hämtad info från regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/13974/a/157999)  Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med anknytningspersonen om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges. För dessa kategorier tillämpas alltså en särskild prövning (seriositetsprövning).

Jag har roat mig med att sporadisk och spontant söka i migrationsverkets ansökningsregister och funnit att de har ärende som är över 20 år gammalt som fortfarande inte fått beslut. Så ge inte upp gott folk!!!

Som en liten hint kan nämnas att jag och en bekant skall försöka få JO och uppdrag granskning intresserade för att klämma åt migrationsverket i nästa månad (Maj 2015) Vill du vara med och protestera , mejla gärna till [email protected]

• sjömannen

Alternativet att anmäla till JO är ju inspirerande också. Inte nog med att även det kan ta lång tid innan beslut. Sveriges Justitieminister är ju som bekant Morgan Johansson. Sveriges Migrationsminister är Morgan Johansson. Jodå det är samma Morgan Johansson. Snacka om att sitta i knät på varandra. Något säger mig - JÄV!?!?

• sjömannen

Hej igen.
    Bara lite mera information för kännedom.

I 7§ förvaltningslagen sägs att ?varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts?.?. Ur detta kan utläsas en skyldighet för migrationsverket att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Oskäliga handläggningstider kan även strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR artikel 6 och 13).

Om migrationsverket misslyckats med att handlägga ditt ärende inom skälig tid kan detta utgöra en försummelse från myndighetens sida och du kan då väcka talan om ? skadestånd ? mot staten enligt 3 kap. 2§ skadeståndslagen. Du kan även grunda din skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot EKMR.

Vad som utgör skälig handläggningstid kommer att bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid denna bedömning har europadomstolen tagit hänsyn till ärendets komplexitet, vem som orsakat dröjsmålet (myndigheten eller sökanden) och ärendets vikt för sökanden. Någon generell tidsgräns kan alltså inte sättas, men regleringsbrevets gräns kommer säkert att beaktas i den allsidiga bedömningen.

Observera att du även måste kunna visa att dröjsmålet orsakat dig (ekonomisk) skada eller kränkning om du skall lyckas få ut skadestånd enligt 3 kap. 2§ skadeståndslagen, till skillnad från enligt EKMR där du även har rätt till rent idéelt skadestånd. (Se rättsfall NJA 2005 sida 462).

För att utkräva skadestånd p.g.a. myndighetens dröjsmål att fatta beslut vänder du dig till inledningsvis Justitiekanslern

• sjömannen

Hej alla glada, och även ni andra.
    Det ser ju riktig lovande ut att det tycks börja hända saker på migrationsverket med ansökningarna.
    Jag avvaktar med namninsamlingarna på protestlistan till migrationsverkets operative chef Ribbenvik och filar på namnlistans informationstext under resten av denna månaden. Är det fortfarande segt i början av maj, aktierar vi protesterna tycker jag. Ha det bra och grattis till alla som blivit gladare.........
    M.v.h.
    Sjömnen

• sjömannen

Hej alla.
    Det är med stort intresse jag följt reaktionerna här, och vad jag tycker mig se är allas glädje över migrationsverkets nya information på deras hemsida om den förkortade tiden för svar på olika ansökningar.

Vad jag observerar, och det skall vi absolut hålla i minnet, det är att migrationsverket hela tiden skriver om ?HANDLÄGGNINGSTIDER?. Den tiden innan, som ett ärende får ligga i den stora högen där inget händer, den nämns det inget om ens med en liten viskning.

Utifrån min erfarenhet ? jag har ett ärende hos dem sedan november förra året ? och med den egna undersökning jag gjort så har jag funnit att det som är sanning i besked från migrationsverket är väldigt lite. Det kan nämnas att de har ? dokumenterade ? ärenden som är registrerade hos dem och väntar på besked efter tjugo år. Ärenden äldre än tio år finns det gott om.

• sjömannen
    Donna90 skrev 2015-04-16 16:12:31 följande:
    Jag tycker definitivt att fler borde klaga hos LO, det hade många gjort i den granskning som jag tidigare nämnt vilket ledde till att LO stack ner nosen i Migv verksamhet! Och framför allt nu när de går ut med "uppdaterade väntetider" som inte stämmer.
    Kan det inte vara så att det är JO du menar?? LO - det är ju facket.
  • sjömannen
    Anonym (2015) skrev 2015-04-16 17:24:38 följande:
    Nej, mitt ärende ligger i Örebro enhet!
    Till och med 20 år har jag själv sett. Borde ge Nobelpris. 
  • sjömannen
    Anonym (2015) skrev 2015-04-16 20:36:31 följande:
    Vad menar du?
    Hej. Jo jag menar och har belägg för att det finns minst ett ärende som är registrerat hos migrationsverket so är registrerat och går att se på deras sida att det fortfarande har status: I avvaktan på beslut, Dessutom finns ett antal som är äldre än 10 år med samma status, så detta med information från migrationsverket har klart sämre prognos än både läkarintyg och väderrapporten multiplicerat med varandra.
    Ha det gott och lycka till!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid