• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Denna väntan..) skrev 2015-07-28 18:08:03 följande:
    Jättebra att du startat namninsamling! Dock osäker på statsministerns mailadress, du har glömt ett f i hans namn. Hans efternamn stavas Löfven.
    Skall kolla stavningen och adressen. Tack för påpekandet.
  • sjömannen
    jessib skrev 2015-07-28 19:50:11 följande:

Som namninsamlingen ser ut nu kommer jag inte för en chans att skriva på den.
    Jag håller inte med om att "stänga affären" och det där om att Sverige försöker bli det bästa asyllandet. Skulle gärna dela namninsamling med alla jag känner men kan inte skriva under på detta.

Om du ändrar till förslagen som tidigare person skrev skriver jag gärna på.

Om man går in och ändrar i grundargumentationen i en namninsamling efter den är aktiverad är det bedrägeri.
  • sjömannen
    Anonym (Bra initiativ) skrev 2015-07-28 21:26:54 följande:

Tycker namninsamlingen som idé är utmärkt, men jag kan inte skriva under den i sin nuvarande utformning.

Det går ju inte att ha en utformning som ett gummiband heller så att det skall passa alla.....
  • sjömannen

Lite information till dem som klagar på formuleringen i den namninsamlingslista jag presenterade hår i går. Hämtat direkt från deras sida:
    Att det dessutom av de 25 som kommit in är 7 stycken som skrivit ett "Nick" eller liknande verkar ju inte särskilt seriöst. Har också fått reda på att det finns statligt anställda personer (inga namn) som kan uttala sig professionellt..... är det inte mot cirka 6000 sådana vi här försöker göra oss hörda??? Som absolut inte klarar av att lämna professionella svar på allas våra frågor.

Namninsamling.se - Gratis och
    kvalitetssäkrade namninsamlingar

Med namninsamling.se's fria, säkra och oberoende system skapas här namnlistor som efter aktivering är låsta.

Namnlistorna kan ej ändra innebörd eller syfte efter aktivering. Systemet har ett allmänt forum för respektive namninsamling där åsikter kan uttryckas.

Administratören / skaparen av namninsamlingen aktiverar själv insamlingen och hanterar utskick via sin sida.

Vi har inga begränsningar för privatpersoner, organisationer eller företag.

• sjömannen
    jessib skrev 2015-07-29 11:18:47 följande:
    Ja, vi andra får göra en egen bara helt enkelt.
    Ja, varför har ni inte gjort det tidigare, i stället för att bara gnälla???Demon
  • sjömannen

Du Ellaa, om du tycker att jag rikta kritik mot först flyktinar och sedan statsanställda, då tycke jag synd om dig. Jag tycker däremot att det är fel at du tycker att du kan uttrycka dig professionellt bara för att du är statsanställd. Bara för att man är statsanställ så är man per automatik professionell, är ju rena humbuget.
    Om man sedan skall utvärdera namninsamlingen så är det bar ett 30-tal som skrivit på, och det är ju inget att skicka. Det platsar ju bara i papperskorgen, liksom många av de klagomål som skrivs här.
    Men visst............................ något kan ju även du ha rätt i.

• sjömannen
    Ellaa skrev 2015-07-30 00:22:42 följande:
    Du behöver inte tycka synd om mig - snarare jag som börjar inse att du inte verkar läsa vad som skrivs, eller så läser du kanske men din slutsats och förvrängd förståelse är ju lite läskigt! Först påstod du att jag hade kallat dig för troll, vilket jag aldrig gjorde. Och nu säger Du att Jag har sagt att Du ska rikta din kritik mot 1. Flyktingar 2. Statsanställda. För de flesta här är ju överens om att du försöker spela ut de mot oss, tydligt på innehållet i namnsamlingen. Sen ger du dig på de som är "statsanställda som skriver på namninsamlingen och inga namn nämnda"? Så för säkerhetsskull så tar jag det igen, din kritik borde riktas mot Regeringen/politiker och inte finna problem i statsanställda som skriver på listan, inte statsanställda som gör lagarna eller direktiven, och kritiken ska inte behöva vändas mot flyktingar. Det är inte deras fel att vår Regering har tillsatt de som prio 1. Hoppas du förstår nu vad jag verkligen menar innan du vränger på mina kommentarer.

Och så en ytterligare, tredje gång som Du vänder på det jag säger, aldrig påstått att statsanställda består enbart av professionella, dock så krävs det oftast rätt mycket erfarenhet för att bli statsanställd inom det området man jobbar med. Så det var det jag menade med professionellt att man utför något yrkesmässigt på en professionell nivå dels för att man har kunskapen om ämnet och praktiken - och eftersom du påstår att EU hjälper illegala verksamheter som hämtar flyktingar och inte verkar veta att det finns ett EU system för att hantera detta. Var tvungen att dela med mig av den informationen till dig så inga felaktigheter sprids.

Ja, kanske var bäst att den hamna i papperskorgen med tanke på innehållet - sen att du inte kan ta emot konstruktiv kritik och tycker att allt som man argumenterar emot dig ska vara i papperskorgen är ju något som får ligga hos dig. Ja, det är tur att man blir godkänd av dig att ha rätt i något. Tackar för det.
    Då kan du säkert skrodera om något över denna stora ansamling av flyktingar i Calais, där Frankrike och England måste öka avspärrningar och bevakningar med 90 miljoner kronor EXTRA. Detta är delvis ett resultat av att Svenska staten har ett räddningsfartyg som hittills i sommar har räddat över tre tusen personer som landsatts i Italien. Det måste ju snart gå ini styrandes (statens lilla hjärna) att man skall givetvis rädda alla som går att rädda, och skicka tillbaka dem till avreselandet. Med dagen mobiltelefoner  går djungel trumman med besked att nu är det helt säkert att ta sig över Medelhavet för där räddar de oss och skickar oss vidare. Den som tror annat är en hycklare. 
  • sjömannen
    AAke skrev 2015-08-06 17:25:17 följande:

Jorgen.

Ja utan UT Har SFI ingen skyldighet att lära ut svenska, men har hört om flera personer som ändå har lyckats få svenska undervisning, så vi kommer nog fråga i två kommuner om dom är snälla.

Har du en spåkula förresten? Eftersom du skriver att vi kommer få beslut snart, det var massvis med ansökningar som inkom hösten 2014 och det är fortfarande flera från augusti som inte har fått beslut. Dom som är gravida (förra sidan i friden?) Som är beviljade förtur men ändå får till svar att tidigast i slutet av november (12 månader?)

Så som det ser ut nu så tror jag mer på att vår handläggning blir 12-15 månader.

Jag kommer då inte ha fått se min fru på 12 månader om hon inte kommer hit nu. Ett helt år är för lång tid (hon måste tillbaka till Thailand runt februari-mars, dröjer beslutet för länge så att det blir kort inpå då är det ju ingen mening att hon kommer hit när hon ändå strax ska åka tillbaka och det hinner då bli 12 månader).

Vet inte hur bra koll som har på visumen, men tanken är att hon inte åker tillbaka när det gått ut utan vi planerar utefter vårt eget liv och anpassar oss till det datum vi senare kommer få om när en ceremoni kommer hållas.

Lagarna verkar ju helt klart strida mot varandra, får inte ta mer än 9 månader och får inte fördyra mer än nödvändigt, hur kan man då mena att man ska tvinga folk som SKALL ha uppehållstillstånd att resa utanför gränserna för att sedan direkt få att man är välkommen tillbaka??

Att lagarna strider mot varandra och även om de överträds av myndigheterna utan att hjälpa den enskilde medborgaren så är väl det resultatet av för många idioter till så kallade professionella statsanställda.
  • sjömannen
    Citatet2 skrev 2015-08-14 13:18:25 följande:

Japp, glömde säga att frugan måste hämta sitt uppehållstillståndskort på ambassaden i Kiev. Hanteringstid tre till fyra veckor (det tog tre veckor). Först därefter kunde hon boka flygbiljett enkel resa till Sverige. Av den anledningen kom hon inte hit förrän den 12 juli, trots besked i juni.

...och vad gäller banken, så funderar jag också på att byta bank om Swedbank lyckas leverera ett Mobilt bank-ID till min fru. Det som tar emot vad gäller att öppna konto är att banken vill ha garanterat, regelbundet inflöde av pengar.

Hur som helst, mitt huvudbudskap i mina inlägg här är att uppmana alla passa på och förbered ankomsten medan ni väntar. Besök Skatteverket först, för att folkbokföra och få personnummer, och sedan identitetskort snarast. Utan personnummer kommer man inte långt. Anmäl sedan till SFI snarast. Min fru hade tillgång till internet och kunde titta på svenska filmer på YouTube och hon hade/har språkträningsappar i sin telefon. Googla t.ex. på "memrise svenska". Hon har lärt sig väldigt snabbt, och vi pratar för det mesta svenska nuförtiden. Registrera på Arbetsförmedlingen och se till att partnerns arbetssökardokument och CV är uppdaterade. Undersök vad som gäller för byte av eventuellt körkort. Kolla vad som gäller för vårdcentral och tandläkare mm mm.

Några frågor runt din beskrivning.
    Har du inte fullmakt att företräda din partner från Ukraina? Om du har det så har jag fått uppfattningen att migrationsverket skickar uppehållskortet till den i Sverige som har fullmakten här i Sverige. Rätt eller fel?
    Beträffande dina tips om förberedelser hos skatteverket med flera, kunde du begära personnummer och ID-kort, anmälan till SFI, anmälan på arbetsförmedlingen och liknande  innan partnern kommit hit till Sverige???
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid