• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Det skulle givetvis vara så att man ringer till migrationsverket någon eller några månader efter att man varit på intervjun på ambassaden - inte efter att ha ringt ambassaden och frågat efter vilken personen är. OK??

• sjömannen
    Ott skrev 2015-09-24 20:20:48 följande:

Ringde till Migrationsverkets kundtjänst idag och fick reda på att vårt ärende ligger i Norrköping. Jag frågade om ett telefonnummer dit men de sa att nummer är nedstängt för att de har så mycket att göra, vet inte om det är sant. Är det någon som har numret dit?

Frågade även om det gick att säga ungefär när vi kommer få vårt intervjumejl, men killen jag pratade med sa bara att väntetiden för mejlet är 6-8 månader. Vi ansökte i mars.

Kolla länken.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c8SZxVniTSbN7neeUjTIEVDgXInQTfiAKWMzQ_k55bA/edit?pli=1#gid=706601569
  • sjömannen
    sten15 skrev 2015-09-27 03:59:22 följande:

Hej!

Har inte träffat min man på mer än ett år och fick för någon dag sedan ett mejl av en handläggare (?!), visste inte att vi hade någon. Men som i mejlet frågar varför jag inte träffat min man på ett år? Har detta hänt någon förut?

Ja, något liknande. Vi träffades i första (och hittills enda) gången runt 20 oktober förra året. Mailat varandra sedan maj 2014 och lämnade ansökan 28/11 -14. Vid intervjumailet i slutet av april -15 frågades om vi hade, eller skulle träffas snart igen. Svaret från början var att vi skulle träffas i slutet av januari, men med hög inflation i landet sedan i oktober, osäkrare på grund a kriget i de östra delarna av landet. Dessutom skulle hon bli mormor i slutet av februari - början på mars, och arbetsgivaren var inte nöjd med att ge en vecka ledigt i slutet av januari och sedan en vecka till i slutet av februari/början  mars. Där får an arbeta 7 dagar i veckan med dåligt betalt, på vardagar 10 timmar, lördag söndag mindre. Sköter man inte sin närvaro, är man väldigt lätt utbytbar.
    Detta gav oss svaret att förhållandet ansågs seriöst, men inte väletablerat och gav bara ett års tillfälligt uppehållstillstånd. Får innan det går ut söka förlängning tidigast 30 dagar innan detta UT går ut..... Undrar hur väntetiderna är då??? 
  • sjömannen
    sten15 skrev 2015-09-27 15:09:13 följande:

Jag har träffat min man flera gånger, är ju även gifta. Har bara inte kunnat åka ner p.g.a. studier samt oroligheter i landet. Hur lång tid tog det tills ni fick ett beslut efter att ni fick komplettera dessa frågor?

Ansökan     28/11 -14,  Intervjumail     28/4  -15,   Intervju    20/7  -15,   Beslut    17/9  -15 efter ett telefonsamtal med den beslutsfattare som lämnat intervjuuppdraget till ambassaden, och en ofantlig tur..... utan förtur.
  • sjömannen
    Anonym 123 skrev 2015-09-28 15:58:13 följande:
    Betyder det att om man får UT i 2 år först och inte permanent att man inte får befinna sig i Sverige under förlängningsprocessen?

Alltså måste åka tillbaka till ursprungsland?
    I en första ansökan får man vanligtvis 1 eller 2 års tillfälligt UT. Förlängning på detta skall sökas TIDIGAST 30 DAGAR innan det gama UT?t går ut. Man får (och kan) resa ut ur landet under denna ansökningstid, men är du utanför landets gränser när det gamla går ut och migrationsverket inte hinner förnya så du får förlängning inom dessa 30 dagar är du blåst, tills beslutat bifall och nytt kort erhållits, även om det tar flera månader.
  • sjömannen

Lambie skriver att man är bortprioriterad. Det är värre än så - man är bortmanipulerad.

• sjömannen
    Annthebro skrev 2015-09-29 22:23:44 följande:

Hej alla

Ansökte på webben 28 Jan 2015. Min fästman är från Ankara/Turkiet.

Intervjumail kom 23 juli 2015 och han fick tid för intervju 29 juli.

Ringde MV ca en gång i månaden mars-juni och frågade om de ändrade väntetiderna osv...

Skall ringa nu i veckan och kolla om jag kan få namn på handläggare.

Var nere och hälsade på nu 3v i september och det är så ensamt nu igen.

Lycka till alla och grattis till er som äntligen fått svar

Ring viseringsavdelningen på ambassaden/konsulatet och fråga efter namn och telefonnummer  på den person som lämnat intervjuuppdraget dit. Det gjorde jag och då får man rätt person direkt
  • sjömannen
    Lambie skrev 2015-09-30 15:49:15 följande:
    Det stämmer. Söker man elektroniskt har man inte riktigt en "egen" handläggare, utan ärendet kan öppnas av olika handläggare i hela landet, har jag fått förklarat för mig. Kan ge ett exempel utifrån mitt fall, där ärendet har öppnats och "tittats" på av olika handläggare under hela processen, men som ännu inte har fått någon beslutsfattare som tagit tag i ärendet.
    Jo, det är ju dessvärre så att alla som man pratar med på telefonen säger sig inte hantera just "mitt" ärende och kan inte svara på frågor. Om man däremot får tag i den handläggare som skickat uppdraget till ambassad/konsulat så ha den personen sammanställt det material som skall ligga till grund för intervjun, och kan därför inte svära sig fri från att veta något om "mitt" ärende. Säger de det ändå, så pressa dem lite extra. Lycka till.
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-10-05 16:05:38 följande:
    Menas nog bara att det likställs rent formellt. Man har en typ av uppehållstillstånd...tillfälligt eller permanent. Man kan ju faktiskt få förlängt UT efter 2 år....även om det är sällsynt. Och detta verkar bara röra dom som är medborgare i ett EU-land redan.
    Du Jorgen. De där "nog" och andra antagande är inte dokumenterade korrekta uppgifter. Det gäller väl dina inlägg lika väl som de föråldrade ärendenummer som jag skrev om vid ett tillfälle.
  • sjömannen
    Smilla75 skrev 2015-10-06 13:53:41 följande:
    Ett nyetablerat förhållande är ett där paret sammanbott utanför Sveriges gränser i minst 2 år. Din pojkvän får söka inifrån Sverige eftersom han redan hade tillstånd att vistas här. Däremot kommer han fortfarande att få ett tidsbegränsat tillstånd när nu grunden ändras så att han ansöker om tillstånd till dig.
    Menar du inte att nyetablerat förhållande är ett sammanboende utanför Sveriges gränser MINDRE än 2 år???

Hänvisar till: http://www.migrationsverket.se/info/60.html

Etablerat förhållande
    Ett förhållande räknas som etablerat om paret (äkta makar, registrerade partner eller sambor) stadigvarande levt tillsammans i hemlandet , det vill säga i regel i mer än två år.
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-10-22 23:49:10 följande:
    Försök att gå till läkare eller tandläkare utan personnummer eller giltigt uppehållstillstånd så får du se hur det går. Alla som huserar i den här tråden kommer att personligen försörja den som kommer för att leva med oss. Så ingen ekonomisk guldkant för oss här.

Vet inte vad du menar med att alla får stanna? Om du menar asylsökande så nekas i stort sett hälften.

För övrigt handlar denna tråd om anknytningsärenden och inte asylinvandringen. Vill du klaga på den så finns det andra forum där sådana diskussioner passar bättre.
    Jasså - du är självutnämnd "ordningsman" här också. Ja, klåfingriga finns det gott om!!!
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-10-23 15:29:53 följande:
    Vi är tre admins i fb gruppen och dom hade samma åsikt som mig där om ditt inlägg...så det får du acceptera där.

Sen så ser jag inte nått fel med att upplysa personen om vad som egentligen diskuteras i detta forum...eller?
    Inte nog med att du tagit dig mandat att vara ordningsman här, du blandar in irrelevanta inlägg från andra platser också. Ge dej nu och väx upp. Vi lever i ett samhälle med yttrandefrihet - ifall du missat det!!! Därför anser jag att även du - lelle pôjk - skall lära dig att veta hut! Som Anders Björk sa till Carl Lidbom. Tack för ordet!!!!
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-10-24 17:43:03 följande:
    Jepp. Vi har yttrandefrihet. Och jag kommer inte att stoppa eller anmäla nån här oavsett vad dom skriver i och med att det är ett fritt forum. Du skriver vad du vill och även jag.

Men i facebook gruppen är vi 3 OFFICIELLA ADMINS som har möjlighet att styra vad som skrivs och därmed ta bort sånt vi tycker är irrelevant eller felaktigt. Så det får du acceptera som alla de andra i gruppen. Och som jag minns det så var det där jag informerade dig om att ta bort ett inlägg...och det var här du drog upp det för att du fortfarande är sur över det. Så vem drog in den andra platsen först?

Sen är det nog du som ska växa upp tror jag. Jag försöker hålla det på en nivå där man inte kallar varandra saker. Och jag kan erkänna när jag har fel...vilket jag ibland har som alla andra. Så gör man i en konstruktiv diskussion oavsett vad man har för åsikt. Men när man lägger in personliga åsikter om en person så börjar det bli sandlådenivå på det hela.

Tack för ordet.
    Ja -det är ju precis det du håller på med!!!!!
  • sjömannen

Hej alla.
    Är det någon här som fått ett tillfälligt uppehållstillstånd med en tidsbegränsad giltighet på ett år?

• sjömannen

Hej alla.
    Är det någon här som fått ett tillfälligt uppehållstillstånd med en tidsbegränsad giltighet på ett år?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid