• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (beso) skrev 2015-06-05 20:26:50 följande:

Hej!

Webansökan 2014-01-03

Intervjumail: 2014-05-18

Intervju: 2014-06-22

Enhet: Umeå

Någon som hört vilka ärenden i tid dom säger sig jobba med i Umeå för att komma till beslut?

2014????? Det är ju ett och ett halvt år sedan!!! Skojjar du eller?? 
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-06-06 01:07:35 följande:
    Tack så mycket! Exakt vad jag kommer göra efter månad 9. Jo anmälan + skadestånd + skicka samtliga anmälningar + brev via mail om situationen. Något lär ge ett utfall. Hoppas alla kontaktar EU kommissionen också. Hur många gånger vi än får höra det är onödigt så gör vi det iaf. Funderar nästan på att samla ett möte mellan samtliga i Sthlm (för de som vill) besöka Migrationsverket eller Justitieministern + skriva ut samtliga sidor på denna sida och faktiskt kräva svar och resurser, transparent ska en myndighet att arbeta och det gör de inte nu.
    Det går ju enligt lag också att kräva ersättning för fördyrande omkostnader. Det gäller bara att ha allt väl dokumenterat.
    Beträffande varierande besked och väntetider på migrationsverkets beslut så kolla på dessa ärenden:  9032587, 10101010 och 9900018.
    Om ditt förslag över besök hos migrationsverket eller justitieministern, så tror jag att det finns många i vårt avlånga land som skulle vilja medverka, även boende utanför Stockholm. Bor själv på Sveriges framsida men kan tänka mig att ta mig de 50 mil det är, för jag vet ju att det trevligaste med Stockholm är ju tåget hem till Göteborg igen. (Nåja. lite humor får vi ha också). Men som du skrivit - ett besök, eller kanske en ockupation vore något. Säg att det kanske kan bli några hundratal. Det går ju att undersöka med en intresselista.
    En sak som stör mig är att vi har migrationsministern med namn Morgan Johansson, och justitieministern är samme Morgan Johansson. Hur kan detta vara lagligt eller ens tillämpligt att migrationsministerns stab skall effektuera ansökandes klagomål till justitieministerns stab. Detta måste ju vara jäv, och borde kunna anmälas. Jag har dock inte hittat rätt forum. Någon som vet?
  • sjömannen
    Göteholm2015 skrev 2015-06-07 15:29:04 följande:

Jag/vi har passerat 9 månader och kommer därmed att göra alla möjliga anmälningar nu under veckan. JO och EU kommissionen. Något jag missat?

Med tanke på att MigV tar betalt för tjänsten och sedan inte levererar enligt deras EGEN information om väntetid så känns det ju som att detta också på sätt och vis är ett konsumentärende. Är jag helt fel ute då?

Som Smilla säger så är det i slutändan regeringens fel. Det pratas om resurser hit och dit. Så jävla typiskt Sverige dock... Tänk om man istället sagt att ansökan kostar 10-15000kr, detta motsvarar 10-15 timmars arbete vilket borde vara tillräckligt för att fatta beslut i ALLA ärenden som är kompletta. Då skulle avdelningen för anknytningsärenden varit självförsörjande och inte beroende av "humana katastrofer" och ensamkommande barn med mera. Kanske låter som mkt pengar, men jämfört med 9-18 månader med partner utan inkomst, resor för att träffas, ev. dubbelt boende, telefonsamtal med mera så är ju denna summa försumlig. Känns som att jag slösar 9-18 månader av mitt liv för att regeringen, MigV, och JO inte gör sitt jobb och deras "monopolställning" gör att man inte kan vända sig någon annanstans.

Jasså, du tillhör en kommercialliseringsgerilla som tycker att miljön blir bra bara man lägger på hög miljöskatt på drivmedel, trafikträngsel upphör om man höjer trängsel-avgiften (-straffet), och kön för uppehållstillstånd försvinner bara man höjer ansökningsavgiften med uppemot 1000%. Kan tala om för dig att det finns folk som inte har lika gentila ekonomiska resurser som du tycks ha, men trots detta har funnit en hjärtevän från något område utanför EU.
    Det enda jag kan hålla med dig om, så är det migrationsverkets krav om omedelbar betalning utan ansvar att leverera inom bestämd tid.
  • sjömannen
    Kaffekopp skrev 2015-06-08 18:18:46 följande:

Hallå

Jag har följt denna tråden länge nu och även läst det mesta annat rörande ämnet. Jag och min utomeuropeiska fru fick i dagarna besked om att vi skulle boka intervjutid. Sagt och gjort. Vi efterfrågar tid på en ambassad inom schengenområdet och fick till svar att vi måste bevisa hennes lagliga rätt att uppehålla sig inom schengen. Som svar skickar vi en kopia på vårt svenska vigselbevis och hänvisar till EU-direktiv 2004/38/EC, något som ger min fru rätt att i sällskap av mig erhålla visum vid ankomsten till ett schengenland(förutom hemlandet Sverige). Responsen kom snabbt - detta duger inte! Istället krävs det att hon kan uppvisa ett residence permit. Nu undrar jag såklart om detta kan stämma.

Har jag tolkat lagarna så felaktigt eller ska vi stå på oss och kräva ett möte med hänvisning till nämda paragraf?

Är det någon som skriver här som har satt sig in i betydelsen av Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 13:

Rätt att ingå äktenskap

(Giftasvuxna män och kvinnor har rätt att ingå äktenskap och bilda familj i enlighet med de nationella lagar som reglerar utövandet av denna rättighet.)

Jag misstänker att de absurda handläggningstiderna bryter mot denna grundläggande rättighet då det som i vårt fall tvingar ett nygift par med familjedrömmar att leva åtskilda under obestämd tid.

Recidence permit betyder ju uppehållstillstånd. Man kan ju inte avkrävs att ha uppehållstillstånd för att söka upphållstillstånd. Kan de inte mena att uppehållstillståndet skall sökas på svensk beskickning i hennes hemland, alltså från land utanför EU. Men visst skriver lagen att EU-medborgare och dennes familjemedlem kan utöva rätten att röra sig fritt och uppehålla sig i medlemsstaterna.
    EU-medborgares familjemedlemmar som saknar medborgarskap i en medlemsstat måste ansöka om en ?uppehållstillståndshandling för unionsmedborgares familjemedlemmar?. Denna handling gäller i fem år från det att den utfärdas.
  • sjömannen
    Kaffekopp skrev 2015-06-08 18:18:46 följande:

Hallå

Jag har följt denna tråden länge nu och även läst det mesta annat rörande ämnet. Jag och min utomeuropeiska fru fick i dagarna besked om att vi skulle boka intervjutid. Sagt och gjort. Vi efterfrågar tid på en ambassad inom schengenområdet och fick till svar att vi måste bevisa hennes lagliga rätt att uppehålla sig inom schengen. Som svar skickar vi en kopia på vårt svenska vigselbevis och hänvisar till EU-direktiv 2004/38/EC, något som ger min fru rätt att i sällskap av mig erhålla visum vid ankomsten till ett schengenland(förutom hemlandet Sverige). Responsen kom snabbt - detta duger inte! Istället krävs det att hon kan uppvisa ett residence permit. Nu undrar jag såklart om detta kan stämma.

Har jag tolkat lagarna så felaktigt eller ska vi stå på oss och kräva ett möte med hänvisning till nämda paragraf?

Är det någon som skriver här som har satt sig in i betydelsen av Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 13:

Rätt att ingå äktenskap

(Giftasvuxna män och kvinnor har rätt att ingå äktenskap och bilda familj i enlighet med de nationella lagar som reglerar utövandet av denna rättighet.)

Jag misstänker att de absurda handläggningstiderna bryter mot denna grundläggande rättighet då det som i vårt fall tvingar ett nygift par med familjedrömmar att leva åtskilda under obestämd tid.

Kan det vara så att du in klart och tydligt har tryckt på att det gäller just " uppehållstillståndshandling för unionsmedborgares familjemedlemmar " och det borde väl svensk beskickning inom EU eller kanske rent av migrationsverket i Sverige.
    Lycka till!
  • sjömannen
    toufik17 skrev 2015-06-09 21:52:39 följande:

men är det så i dem andra enheterna???
    Västerås verkar vara 1 år sena med sina beslut.
    hur är det med Umeå Växjö Göteborg osv???
    ligger de också 1 år sena med sina beslut???
    med tanke på att det är sommarsemester snart så verkar det inte att vi får några beslut mellan juli och augusti.
    men kan de vara tydliga med väntetiderna??? allt verkar vara rörigt

//T 

Dessvärre!!! Allt ÄR rörigt.....
  • sjömannen
    Deitch skrev 2015-06-15 11:16:18 följande:
    Tackar =)
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-15 11:01:44 följande:

Hej Deitch bra jobbat !!

Är du säkert på det ? Jag vill gärna kålla på det själv men detta länken som du delat öppnas inte !! Om du har nån official länk av den tråden är du snäll o dela det :) för oss blev det 9 mån och en vecka väntetid !! Ingen rätt info !! Hoppas du har så rätt DEITCH .!! Så man kan ju ha hop att något ska komma om en månad kanske !!!!

God luck Everyone !! It feels like a punishmet from migration in keeping us seperated from our most beloved persons !! Not fair to wait so long honestly we have done everything they have asked us .. All the docs 100% complete facts of us more than 300 photos !! The pappers we filled (formulars) the said it looks that they're all Ok !!! And 2 days ago i heard that two person who have applied on 2015 have already taken the pernitts!! Not online but att the ambassy .. This is really not Fair anyway we're trying to not loose our optimizm!!

Det är en länk till ett excellark på dropbox, det verkar som att det krånglar för vissa, vet inte hur det kan lösas, men skickar ett snapshot på hur det ser ut.
    Tyvärr så är det inte helt pålitligt, 8,9 månader är resultatet av de som fått beslut, men det finns flera som överstigit det och fortfarande inte fått beslut. Jag försöker experimentera med variablerna och omräkna medelvärdet efter både de som fått beslut samt även de som överstigit tiden som medlet för beslut ligger på. Om du räknar både beslut+de som överstigit ligger väntetiden på 9.6 månader. Men detta är inte heller helt pålitligt i och med att de som överstigit inte har fått beslut ännu, så de kan ju vänta ännu längre (beslutsdatumet är fortfarande okänt)

Kände att jag blev väldigt siffernördig nu =P
    Men det är en uppskattning, och in my own honest opinion bra mycket bättre än vilseledande och möjligtvis falsk information från migrationsverket. Dessa siffrorna kommer iaf från oss "dödliga" här som sitter och väntar.

Ja, det är verkligen frustrerande. Lycka till alla,
    Snyggt jobbat. En prognos är ju alltid en prognos, men jag anser att det är en mycket trovärdig prognos. Jag är också lite av en siffernörd/statistiknörd och på mitt beräkningssätt (från annat underlag) kommit fram till nästan identiskt resultat.
  • sjömannen
    Joana skrev 2015-06-22 13:47:21 följande:

Snälla någon om ni vet vad telefon nummret till Göteborgsenhet är? :)

Prova att ringa 010-485 60 04.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid