Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Om vi alla gör allt för att störa migrationsverket med alla möjliga frågor och kräva svar på allt möjligt så kanske de vaknar till liv. Så här skall det fungera:
Migrationsverket styrs av regeringen med något som heter Regeringens regleringsbrev. Därutöver styrs migrationsverkets arbete från Migrationsverkets förvaltningshandbok och Verksamhetsområdets rutinhandbok.
Vidare information: Det skall alltid finnas en ansvarig tjänsteman för ett ärende, men denne kan variera under ärendets gång.
Som huvudregel "screenas" inkomna ärenden av någon teamledare, som också gör bedömningen om ärendet behöver kompletteras eller är klart för beslut. Ärenden för komplettering läggs i balans och registreras på en tjänsteman (teamledare, beslutsfattare eller handläggare). Vid kompletteringsföreläggande registreras ärendet på en handläggare som skriver föreläggandet. Därefter registreras ärendet på en tredje person och när det skall avgöras registreras det på en fjärde person.
Beträffande personer som avser att gifta sig eller bli sambo. (Hämtad info från regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/13974/a/157999) Uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med anknytningspersonen om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges. För dessa kategorier tillämpas alltså en särskild prövning (seriositetsprövning).
Jag har roat mig med att sporadisk och spontant söka i migrationsverkets ansökningsregister och funnit att de har ärende som är över 20 år gammalt som fortfarande inte fått beslut. Så ge inte upp gott folk!!!
Som en liten hint kan nämnas att jag och en bekant skall försöka få JO och uppdrag granskning intresserade för att klämma åt migrationsverket i nästa månad (Maj 2015) Vill du vara med och protestera , mejla gärna till [email protected]