• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Media) skrev 2015-08-28 22:54:09 följande:

Har också försökt få kontakt med diverse tidningar utan större framgång. Skrivit direkt till några journalister som har skrivit om MigV tidigare, aldrig fått något svar.

Min slutsats är att detta är inget som media är intresserade av. Allmänheten bryr sig inte om de som har varit korkade nog att bilda familj med någon utanför Sverige.

Massmedia är precis lika topstyrd som migV är. Alla är livrädda för att raportera om "fel" saker.

Tänk er bara om en tidning skulle trycka hur vi alla här sitter och lider i väntan och försöker hjälpa varandra. Vad tror ni alla andra tidningar skulle ha som rubrik dagen efter? Något i still med att här sitter vi Svenskamedborgare med all den lyx vi har, mat, bilar, jobb osv. Men ändå gnäller vi och tycker att asylsökande skall nerperioriteras (vinklat) att vi är så mycket mer värda och våra relationer osv. Den tisning som vågar att skriva något om detta kommer med största sannolikhet att starta en enorm debatt. Där de kommer bli påhoppade lika så de som blir omskrivna i artikeln.

Även om man enbart kritiserar systemet så kommer andra att vikla det till rasism och att man (tidningen) är emot invandrare osv. Det är tabu att kritisera vår invandringspolitik och det system vi idag har. Att vi beviljar mängder att bo här men vi gör 0 för att intregrera dem i samhället, vi tvingar dem att bo i olika förorter.

Ni som nyss läst detta, hur många tycker redan nu att jag låter som en SD anhängare? Är det vad du tänker så är du väldigt fel ute och jag beklagar att jag uppfattades som sådan men det bevisar bara min poäng ännu mer om hur tabu detta ämne är. Tänkte först börja försvara mig ännu mer redan nu men det skiter jag i, tar det senare om nu någon kräver det.

Om media inte tänker ta upp detta som något problem värt att skriva om, hur gör man/vi då?

Personligen har jag några idéer, om det funkar vet jag ej inte heller om det rent praktiskt går. En lösning skulle vara att man gör det så stort att media måste ta upp det. Man ser till att sprida ut det själv till så mycket folk som möjligt. T.ex. via sociala medier. Något jag kom på precis nu när jag läste de sista sidorna här i tråden var att man skulle kanske lyckas med detta genom att vi alla laddar upp våra mailkonversationer med MigV på ett och samma ställe. Sedan så bör någon klippa ut det viktiga, t.ex. hur väntetiderna varierar feån dag till dag och otrevliga och ohotfulla svar. Har man inte det på mail men samtal inspelade så går det att göra samma sak och sedan klippa ut det viktigaste i varje samtal. (Vist detta blir en typ av vinkling också men finns orginalen kvar så kan alla granska källorna) Tar man dessutom med en del av de lagar som inte följs så kan man nog få ett väldigt slagkraftigt budskap som är enkelt att sprida och svårt att ignorera. Media måste lyfta det tillslut.

Fan nu låter det som en revulution från någon foliéhatt på internet ????

Skickat via mobilen så garanteray mängder av stavfel.

////

En uppgiven och frustrerad Göteborgare

Något riktigt konkret måste nog till, för som det är nu är ju både "korrarna" och politikerna mest intresserade av att samla politiska pluspoäng med alla fanatiska (inget stavfel på fantastiska) förbättringsförslag på asylpolitiken.
    Nej, vi borde samla några hundratal anknytningspersoner och rent fysiskt åka till migrationsverkets huvudkontor i Norrköping och ockupera det, samtidigt som vi på plats kräver att Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Göran Danielsson och han Ribbenstropp kommer till platsen för att ta del av våra problem och svara på våra frågor. Då skall jag äta upp min hatt om inte en hel hög med reportrar både från TV och tidningar kommer. Vilka kommer och när åker vi???
  • sjömannen
    Anonym (Media) skrev 2015-08-29 18:51:46 följande:
    Absolut om det blir över hundra stycken på plats så kommer det att synas. Jag ser dock en del problem med en sådan här aktion. Hur många är aktiva i denna tråden? Hur många skriver bara "små korta" uppdateringar? Tror tyvärr listan blir ganska så kort med personer som skulle kunna tänka sig att åka till Norrköping....

Hur många olika svar angående väntetiden har folk fått här på forumet? Hur många har mail där de fått olika svar?

Förvaltningslagen 
    4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd
    och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör
    myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den
    utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den
    enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så
    enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten
    eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta
    möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från
    andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva
    efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall
    myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att
    göra.

Nu är inte jag jurist men har mycket erfarenhet av lagtexter och vet att allt handlar om tolkningar och det går att vrida ut och in på allt. Men jag har väldigt svårt att, med de två ovan nämnda paragraferna, påstå att MigV följer dessa. Att få fem olika svar från fyra olika personer om vilken månad dem arbetar med nu och vad för väntetid man kan räkna med?

Svar: Se hemsidan för väntetid, OK 4-9 månader MED intervju.
    Svar: I telefon allt från 11-15 månader.
    Svar: Vi arbetar i april,maj, juni, oktober eller kanske november månad nu?
    Svar: Ert ärende ser inte ut att behöva utredas men väntetiden är ändå ca 15 månader.
    Behövs det en intervju så uppger ni på er hemsida att det är 4-9 månader?
    Svar:.................Jag vet inte...........
    Så vårt ärende behöver utredas/kompletteras? 
    Svar:.................Jag vet inte, ser inte så ut nu. Men ni har ingen handläggare så det får dem avgöra senare.

Ovan är bara några av alla svar jag har fått, vet inte om någon tycker att det är lättbegripliga svar om ens några svar alls..

//

Media =)
    Jo visst är det så som du beskrivit här ovan, och det är mycket bra att det kommer till allas kännedom, men det leder ju ingenstans. När migrationsverket hotar en sökande som gjort JO-anmälan enl. 4 kap. 21 a § (väntetid mer än 9 månader) med att de "parkerar" dennes ansökan tills JO är klar med anmälan. En personligt bekant med 11 månaders väntan har av handläggare på migrationsverket blivit "dömd" att få vänta i minst 14 månader för att han ringt ofta utan oförskämdheter (har själv hört de inspelade samtalen) och frågat hur det framskrider i deras ärende. Hur länge skall vi sitta still och ta all denna skit????
  • sjömannen

Sitter här och funderar. När man gör en ansökan, har fyllt i alla uppgifter, utfört betalningen och fått ett kontrollnummer av migrationsverket (som efter några dagar omvandlas till ärendenummer), så borde väl det betraktas som ett upprättat ömsesidigt avtal mellan å ena sidan anknytningspersonen och dennes partner och å andra sidan migrationsverket, efter de villkor som råder vid tiden för tecknandet av avtalet. Att det innehåller en klausul med "gummiband" in absurdum är ju ohållbart. Om svaret på denna fundering är ja, borde man väl kunna stämma migrationsverket för avtalsbrott?!?!?
    God natt!!! 

• sjömannen
    Avine skrev 2015-08-31 16:59:26 följande:

Hej,

Jag undrar om någon har ett direkt nummer till Norrköpings enheten? Är det någon idé att ringa och försöka få någon att titta på ärendet?

Webb ansökan: Jan 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: 16 Aug 2015

Beslut : oklart

Handläggare: ingen

Tack!

Enligt ambassaden i Kiev skall det vara 010-485 71 92. Jag får bara konstig ton och bortkoppling, så ring på 010-485 49 16, där finns i alla fall en telefonsvarare som talar om att den du söker är tjänstledig. Vid annat svar - då har du tur.
  • sjömannen
    MikaelLjung skrev 2015-08-31 23:01:58 följande:

Fick en idé. Om vi istället för att lägga ner onödig energi på att skälla på stackars överarbetade tjänstemän, som förmodligen jobbar nästan sönder sig på ett illa skött statligt verk, försöker göra något konstruktivt och skriver en riktigt bra och genomarbetad anmälan till Justitiekanslern och eventuellt Europadomstolen? 

Får vi till ett riktigt bra skriven anmälan kan säkert kvällsblaskorna vara nyfikna!

Är det några som är på?

Har nu om en och en halv vecka väntat 10 månader, känns inte ok att vänta i 8 till..

Hittade denna fina text "Oskälig handläggningstid kan utgöra en försummelse från myndigheten och det du kan göra är att väcka talan om skadestånd mot staten enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen, lagen.nu/1972:207, och/eller grunda skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. 
    Du måste kunna visa att dröjsmålet har orsakat dig ekonomisk skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen. När det gäller konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna har du rätt även till rent ideellt skadestånd. "

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

Låter absolut som en god idé. Vi måste agera med samlad kraft och gemensamma argument. Det borde ju finnas några tusen anknytningspersoner som sitter i samma rävsax, och med dagens möjligheter med distansmöten så borde vi klara det enkelt.
    Jag försökte för cirka en månad sedan med att skapa en protestista att skicka till Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson, Mikael Ribbenstropp och Cecilia Borin .Till denna lista anmäldes totalt 26 stycken, vara fyra ogiltiga nicknamn ströks från den lista. Efterhand blev det bara ett jäkla jiddrande över att det skulle skrivas si och så, så efter ett tag lade jag ner detta försök.

Vi är några dagar inne på den tionde månaden, och är absolut med på att sammanställa något. Häller du i uppstarten och trådarna???
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-09-01 12:13:15 följande:
    Jag tror det är svårt att komma med ett sådant krav. Det skulle nog inte anses som seriöst och dessutom har det inget lagligt stöd. Tror man måste luta sig mot 9-månadersgränsen som dom INTE för överskrida och att dom ska hålla vad dom lovat på hemsidan sedan i april-maj nån gång. 
    För att komme ner på "rätt siffror" innan nyår bör dom ta beslut i ca 50 000 ärenden. Fram t.o.m 1/8 hade dom tagit ca 24 500 beslut. Deras egen prognos är att dom ska besluta i 78 600 anhörigärenden 2015....
    Att måla upp alla svårigheter innan man tagit sig an problemet är ju att vara en sann pessimist, där valspråket brukar vara: Det är alltid för sent att ge upp!
    Tycker att fsecure22 har en god grundtanke
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-09-01 15:42:31 följande:
    Det är en hårfin linje mellan att vara pessimist och realist brukar dom säga
    Skulle nog vilja se mig mer som realist. Brukar inte måla fan på väggen i onödan.
    Men nu snackar vi om en myndighet...inte ett serviceminded firma som är rädd att förlora sina kunder. Så jag tror personligen att det är bäst att metodiskt speca vad dom gör som är fel och rent av olagligt enligt svensk lag. Påpeka deras lögner angående handläggningstid.
    Men visst fanken skulle jag vara glad om dom kunde rassla igenom allt på en höft...fast det tvivlar jag starkt på att dom gör....
    Det finns både pessimistiska och optimistiska realister - själv anser jag mig tillhöra de optimistiska realisterna som anser att det är bättre att göra något fel än att inte göra något alls och bara klaga på andra, men nog om det.
    Du skriver att allt skall rasslas igenom på en höft.... Är det inte just det man gör? Vi kan ju läsa bland annat följande i 7§ i förvaltningslagen:
    Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så
    enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten

eftersätts.
    Var har detta "utan att säkerheten eftersätts" tagit vägen?? Folk har ihjäl varandra snart sagt överallt. Jag säger inte att det är invandrarnas fel, men statistiken säger att invandrarna är överrepresenterade. Att det kan vara politiska anledningar till att det är så på grund av dålig integration och liknande lämnar vi därhän. Man kan ha hur många åsikter som helst om detta.
    Helt klart är att vi behöver samlas och enas om något konkret, för detta helvete lär väl uppstå igen när de 2 tillfälliga åren är slut och förnyelse skall sökas.
    Blev väl mycket text här men det är svårt att bromsa när ilskan stiger.
  • sjömannen

Om det nu är som Jörgen skriver i inlägg #2977 att vi är runt 49000 (FYRTIONIOTUSEN!!!) anknytningspersoner som sitter och är frustrerade, arga och mer eller mindre uppgivna över migrationsverkets alla lögner där den ena är vidlyftigare än den andra, så måste det ju finnas något sätt att vi så många som möjligt kan lägga ner lite arbete (och kanske en liten slant) på någon eller några väl genomtänkta aktiviteter, så att herrarna Löfvén, Johansson, Danielsson och Ribbenstropp - fel Ribbenvik heter han visst - verkligen få upp ögonen för att vi finns och vill leva ett liv som inte är parkerat i "väntläge" utan tidsperspektiv. Mikael Ljung har i inlägg #2973 och #2974 visat på några idéer, och det finns säkert flera bra möjligheter.
    Deitch har ju skapat en mycket bra tabell, som genom att kalkylera utifrån deltagarnas egna uppgifter, skapar en psykologisk grund för ett stabilare tänkande än alla lögner tillsammans från migrationsverket ger.
    Kom nu med fler idéer och förslag så sätter vi igång. Det måste vara slut på att bara sitta här och ta skit!!!!!

• sjömannen
    Lambie skrev 2015-09-04 11:14:57 följande:
    Såhär svarade teamledaren i Västerås:

"För närvarande arbetar vi i Västerås med ärenden som inkom första kvartalet 2014 (jan-mars) och äldre ärenden. Vi försöker att hantera ansökningarna enligt ansökningsdatum om inte skäl för förtur föreligger. Det finns därför ingen handläggare i ärendet ännu. Migrationsverket kommer att kontakta dig eller den sökande om vi behöver ytterligare information från er när vi har påbörjat handläggningen. Ni behöver inte kontakta Migrationsverket."

Samma som vi redan hade hört då. Hoppas de kan börja med andra kvartalet snart, de har ju sagt såhär ett längre tag nu...
    Det är ju trevligt att de svarar i alla fall. Jag försöker ringa Norrköping, dels på telefonnummer 010-485 71 92 (ett nummer jag fått att tjänstemannen på ambassaden i Kiev), där det går fram 5 ringsignaler och sedan kommer 3 summertoner, varefter samtalet kopplas bort. Det andra telefonnumret 010-485 49 16 går en telefonsvarare in och talar om att personen jag söker är tjänstledig. Så ha det varit i flera dagar. Hur i helvete hinner de att vara tjänstlediga när de bara klagar över allt arbete de har att göra....... Jag bara undrar???
  • sjömannen
    toufik17 skrev 2015-09-04 14:04:14 följande:
    Det vi kan göra är att ha tålamod... Vara tysta och att vi gör som de säger???? Fattar inte en sak... Tillhör vi inte det svenska folket???? Jag vill gärna besöka några kontor och se vad de gör på dagarna.... Är fan less på migrationsverket... De tror att de gör en tjänst åt oss elker vadå????
    Aake skrev de 2/9 att vi är ungefär 49.000 som vänta på besked. Då är det väl själva faen om du skall behöva åka ensam. Nej, låt oss samla alla, så blir vi 16 gånger flera än de 3000 som sitter på tågstationen i Budapest (jag vill dock inte på något sätt förringa deras lidande och elände) och ge oss iväg till Norrköping, ockupera skiten och kräva dit Stetan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson och Mikael Ribbenvik för att förklara och åtgärda det bedrägeri migrationsverket bedriver mot oss anknytningspersoner.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid