• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Göteholm2015 skrev 2015-05-25 11:01:45 följande:
    Japp - ända in i kaklet!

"Viväntarpåbeslut" kom ju med goda nyheter om att det jobbas på septemberansöknkngar nu. Eller ja, goda nyheter för oss iaf. Lider med alla som redan väntat 5-6 månader och ändå har ett par månaders helvete framför sig.

Någon som vet om beskedet när det väl kommer, kommer till den som ansöker (min tjej) eller den som "sponsrar" ansökan, i det här fallet mig...
    Tryckte fel där. Skulle inte trycka ogilla, utan citera.
    Som svar på din fråga: Beskedet går med kurirpost till den ambassad där den från utlandet sökande gjorde intervjun. (Tar cirka 1 månad). Därifrån skickar de ut detta till den sökande i utlandet. Har du som boende i Sverige eller svensk medborgare fullmakt att företräda henne, och denna är inlämnad vid ansökan, skickas beslutet till dig, och du får ombesörja vidaretransport. Lycka till!
  • sjömannen
    Jakob88 skrev 2015-05-25 13:17:25 följande:

Är det nån som är mer insatt då jag bokade intervju till frun idag och fick tid 25 juni i Bangkok. Tycker det är rätt lång väntetid det med. Men men det går ju framåt iallafall. Låter ju positivt att det börjar tas beslut för september ansökningar

Ansökte 28 november 2014. Fick mejl med kompletterande frågor och uppmaning att beställa tid på ambassad i Kiev den 28 april. Fick tid där till den 20 juli (i år )
  • sjömannen
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 15:25:52 följande:

Verkar som att både FB och FL ger problem med linken.

Testa att markera texten och copy pasta in i en ny flik.
    Inte länkadressen alltså, bawra själva texten som jag skrev den.

Det funkar. Du skulle ha fått mer uppgifter för tabellen så hade den kunnat bli mera informativ. Be samtliga som vill hjälpa till att t.ex. bidra med följande:
    Datum för ansökan.          T.ex. 2014-11-28
    Datum för mail.                          2015-04-28
    Datum för intervju.                     2015-07-20
    Datum för beslut.                       ????-??-??

Lycka till
  • sjömannen
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 15:38:11 följande:

Kan också testa "direkt"-linken till bilden:
    oi62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Slutsatsen? För tillfället att det tar average 245-250 dagar tills beslut, iaf för de som inte haft stora problem/börjat som pappersansökan (och därav fick vänta länge innan systemet ändrades)

Samt att tid till intervju-mail ligger på ca 170 dagar för förra hösten, och ca 120-130 för de som sökt dec-jan-feb.

Detta är ju bara sammanställt av uppgifter som jag hittat på forumen förstås, och reflekterar bara minoriteten som pratar aktivt och rapporterar här. Jag tog även bort några fall som jag ansåg vara abnormala (inget illa menat till personerna i fråga), typ att de inte fått svar 15 månader efter intervjun. Skall nog ta bort personen som fick svar efter 40 dagar också.

Men mycket bra jobbat med det material du fått tillgång till, och ett bra initiativ.
  • sjömannen
    Anonym (FLW) skrev 2015-05-30 14:05:13 följande:

Hej alla,

Jag har följt tråden ett par månader och även om jag inte brukar skriva på forum tycker jag hela processen hos migrationsverket är så frustrerande att jag nu kommer dela med mig av mina erfarenheter...

Min fru kommer från Japan men har bott 9 år i England och har permanent uppehållstillstånd (indefinite leave to remain). Japan tillåter inte dubbel nationalitet och hon har valt att behålla sitt japanska pass då det för henne har högre värde än rösträtt i UK, vilket jag kan förstå. 

Vi har under en tid diskuterat att flytta till Sverige (även jag bor i England) och efter förhandlingar med mina chefer i UK och USA har jag fått igenom att jag kan sitta mer på hemmakontor.

I min enfald trodd jag detta skulle vara en process som tog runt tre månader då jag har vänner som flyttat tillbaka till Sverige för flera år sedan och det var runt den tid det tog för dem att lösa tillstånd.

Jag och min fru har varit tillsammans i över två år och den 16 juni har vi bott ihop under två år. Vi gifte oss i UK i November 2014.

Vi registrerade ansökan den 2 mars 2015 (elektronisk) i tron att allt skulle vara grönt i juni då vi planerade att köpa en ny lägenhet, i Sverige, med eventuell flytt i augusti.

Efter ett par veckor ringde jag till migrationsverket för att höra hur det fungerade med intervju för min fru och de meddelade att det kunde ta runt 6 månader att bli kallad pga hög belastning hos ambassaderna. Så, polletten trillade ner att det här lär bli betydligt mer utdragen än de tre månaderna...

Nåväl, då det verkade vara så otroligt hög press på att få tid bad jag min fru kontakta ambassaden i London och boka tid så vi har riktigt god framförhållning. Ambassaden var riktigt tillmötesgående och vi fick intervju den 28 april(!!!) vilket är betydligt kortare än de utlovade 6 månaderna. Intervjun gick bra och eftersom jag fanns i närheten ställde de ett även ett par frågor till mig.

Efter besöket på ambassaden har jag varit i kontakt med migrationsverket tre gånger...

1) En vecka efter intervju ville jag bara se att allt material har kommit in. Det har det och vi ligger i Sundsvall, som inte jobbar med elektroniska ärenden(!) men de reggade vår intervju i systemet. Jag frågade hur lång tid allt kan komma att ta och fick svaret att det borde vara klart om max 14 månader från ansökan. De bad mig återkomma ett par veckor senare och kontakta någon enhet som jobbar med elektroniska ärenden typ Örebro eller Umeå för att se om någon köplacering finns.
    2) Ringde att par veckor senare och pratade med Umeå som var förvånade att jag ringde till dem då ärendet faktiskt ligger i Sundsvall (även om de inte handlägger elektroniska ärenden). Jag blev väl bemött och lovad att detta inte skulle ta längre än 9 månader att få klart och allt såg komplett ut. De bad mig ringa om någon vecka igen för att se om ärendet har blivit flyttat från Sundsvall.
    3) Ringde efter en vecka och var i kontakt med Örebro för att se om min fru kunde åka på semester med mig till Sverige under väntetiden. Hon har ett japanskt pass (inte viseringsfri) men har permanent uppehållstillstånd i England vilket ger henne fri rätt att resa i EU. De kom fram till att det var OK för henne att komma på semester men bör inte vara här då beslutet tas (när det nu kan hända). Jag fick också veta att väntetiden kan vara upp till 9 månader men att det kan tas beslut inom veckor eller månader beroende på olika faktorer. Ärendet låg fortfarande i Sundsvall.

Jag vet att många har väntat väldigt länge på beslut och att många har det väldigt tufft då de lever borta från sin partner. Vi har endast väntat i 3 månader och har förmånen att bo ihop i England under väntetiden. Min stora irritation är att det inte verkar finnas en klar struktur eller ram för procedurer. Det är omöjligt att få samma svar från olika personer och det finns ingen offentlighet i process och tillvägagångssätt.

Jag kommer att ringa om en månad igen och har inte allt för höga förhoppningar. Jag är inställd på att vi fortfarande kommer att ligga i Sundsvall i väntan på att någon annan enhet tar över ärendet samt att all fortsatt planering av framtiden får ligga på is....

Cheers

Smart kille du! Du har förstått hur valserna går på migrationsverket. Som svensk så skäms man ju!
  • sjömannen

Ser man på....... (Hämtat ur Göteborgs-Posten 2015-06-01)

Migrationsverket misstänks för brott

En man som nekades asyl återvände till Tjetjenien där han dödades "av myndigheter", enligt Migrationsverket som anmäler sig själv för misstänkt tjänstefel.

Mannen kom till Sverige för några år sedan. Efter att ha fått avslag på sin asylansökan återvände han i höstas självmant till Moskva och reste vidare till Tjetjenien.

Nu anser sig Migrationsverket ha fått trovärdiga uppgifter om att mannen "har dödats av myndigheter i den ryska delrepubliken", skriver verket i ett internt dokument.

"I det här fallet har vi gjort en intern utredning som visar att det finns anledning för mig att misstänka att det har begåtts tjänstefel", skriver generaldirektör Anders Danielsson som anmält händelsen - men inte några enskilda tjänstemän - till åklagare.

Enligt anmälan tyder en intern utredning, som tillsattes när dödsfallet blev känt, på att det förekommit brister i handläggningen. Enligt Anders Danielsson handlar det i huvudsak om att interna instruktioner och riktlinjer inte följts. Rutinerna ska ses över, lovar han.

Inga arbetsrättsliga åtgärder har vidtagits mot de aktuella tjänstemännen. Skulle åklagaren inleda förundersökning mot misstänkta personer får verkets personalansvarsnämnd bedöma vad som kan bli följden.

• sjömannen
    elin79 skrev 2015-06-01 18:27:31 följande:

Varför blir dt frågetecken när jag gör utropstecken....

Förmodligen för att du trycker på fel tangent !!!!! 
  • sjömannen
    JamJam skrev 2015-06-03 09:39:04 följande:
    Hej rosen. Jag är i samma dilemma som du där min partner måste söka visum för att besöka mig under ansökningsprocessen. Har försökt att få information från migrationsverket omkring lagar/regler kring detta men i vanlig ordning är informationen från dem väldigt diffus eller varierande. Jag ringde därför ambassaden igår och frågade och de förklarade att de gör beslut angående besöksvisum från fall till fall. Och som du skriver så handlar ju det om att den personen inte får befinna sig i landet när beslut ska tas. Men då får man vara aktiv med att ringa och kolla var och varannan dag så att det inte blir något tokigt. Vi har i alla fall bestämt att vi är redo att ta den risken och besväret att ansöka om ett besöksvisum för ju mer man gräver i det desto mer och mer orättvist känns det som man blir behandlad beroende på vilket land ens partner kommer ifrån. Någon måtta får det faktiskt vara på det här helt taskiga beteendet. Och dessutom har jag frågat om ungefärlig väntetid som kvarstår då jag gärna vill ta beslut om jag ska säga upp mig från jobbet om väntetiden är ytterligare 6+ månader men då får jag bara till svar att de inte kan ge information utan hänvisar bara till att de jobbar så fort de kan. Men hallå???? Det här är ju ofattbart!!!!!!
    Sorry! Tryckte fel. Skulle trycka på citera, men råkade trycka på "ogilla". Inte alls min mening.
    Nåja, min kommentar till deras svar att de jobbar så fort de kan. Enligt uppgift klarar migrationsverkets handläggare att slutföra 2(TVÅ!!!!) ärenden per person och arbetsdag. Tacka faen för att de har det svettigt med ett sådant rasande högt arbetstempo. Hela migrationsverket är en koloss på lerfötter och en klubb för dönickar under inbördes beundran.. 
  • sjömannen
    Deitch skrev 2015-06-04 09:24:55 följande:
    Skulle vara intressant att kolla in de uppgifterna. Har du en länk eller dyl man kan titta på?

Det komiska är att även 2/dag håller inte. Tusentals skall ju enligt verket själva arbeta där. Har ingen aning om hur många av dem som jobbar med anknytningsärenden, men med tanke på hur många enheter som finns så borde det ju vara en hel del, men dra till med ett lågt antal. Säg 100 eller 200.

Det betyder 200 / 400 fall avklarade per dag, eller 1000 / 2000 fall i veckan.
    Inte för att jag har några uppgifter, men jag känner att jag tvivlar starkt på att de får in mer än 1000 eller 2000 ansökningar för anknytning i veckan. (om 2000 i veckan betyder det att ca 1% av Sveriges befolkning skulle gå igenom ansökan att flytta familjemedlem till Sverige varje år)

Om detta är ett logiskt resonemang håller alltså inte ens 2 beslut/dag. Variablerna är beslut/dag och antal handläggare.
    Skulle de göra ett beslut/dag? Åtta timmar per fall? Mer än åtta timmar? Låter tvivelaktigt.
    Skulle de ha mindre än 100 / 200 handläggare? Hur många? 50 i hela Sverige? 10?? Hur man än ser på det så går det inte ihop.
    Tyvärr har jag inte sparat informationskällan. I jämförelse med migrationsverket och deras besked är ju väderrapporten rena raketforskningen.
    En trovärdig bekant till mig har en granne som arbetar på migrationsverket berättat att antalet som sysslar med ansökningsärenden i Göteborg kan räknas på händernas fingrar.
    Vi total-luras om personalresurser, arbetskapacitet, prognoser, tidsperspektiv, ja allt de informerar om. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid