• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Letitia:

Har det hänt dig? Det var en konkret fråga.

Jag förstår vad du menar, sånt är extremt vanligt. Man får se på hela situationen liksom. Samt är uppehållstillstånd tillfällig, det går inte längre att få medborgarskap bara sådär utan den gäller tills passet går ut. Min sambo är amerikan, vi har bott tillsammans redan innan i New York i flera år.. Jag fick böna och be att han flyttade hit med mig för jag saknar min familj. Inte så många med bra jobb ich utbildning från Usa väljer att lämna landet bara sådär. Och sen finns det instanser av livet man INTE kan planera eller veta, utan man får lita på sitt omdöme. Och man blir inte kastad i sopptippen om man inte låter sig, livet går vidare :) och man måste ha jävligt lågt självförtroende om man ska vara rädd ska bli 'lämnad pga någon snyggare'. Man ställer sig upp igen!

Elsanna:

Jaha ok, hur fick du den informationen? Att de skulle nu gå igenom aug-sept ansökningarna? Ni får nog säkert information snart! Jag vet vissa säger det tar 4-6 mån medans andra säger 11 månader. Allt man kan hoppas på är lite tur! Uppdatera gärna här hur det går för samtliga, typ när ni sökte, när ni fick svar (för de som har fått svar) etc. LYCKA TILL!

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-20 15:33:31 följande:

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

Hej Elsanna, vad är numret till enheten i Växjö? Visste inte ens att de olika enheterna hade olika nr, alltid ringt det centrala numret. Har du lust att skriva nr här är du guldvärd?

Hoppas att det blir som du blev tillsagd, det låter ganska specifikt för att det ska vara osant liksom. Uppdatera oss när något nytt händer!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-21 23:13:28 följande:

Hej ja absolut här har du numret till enheten i växjö 010 4853 847 . När ansökte du ?

Tack så mycket, ska försöka ringa imorgon påväg till jobbet. Vi sökte in 13 oktober 2014. Jag ringde förra måndan till vanliga #, som vanligt sa de att vi inte fått nån handläggare. Fast börjar misstänka att man får en specifik handläggare EFTER intervjun, innan intervjun verkar saker ske lite automatiskt om inget saknas såklart.

Gången innan det var det en snäll dam som sa, det brukar ta 4-6 mån ungefär, räkna med det. Resten säger dock inte mycket förutom er ansökan är relativt ny och väntetiden är 18 mån (tror jag de sa). De brukar dock säga att vår ansökan är komplett.

När skickade ni in? Sett att den som ansökte sista aug har fått tid för intervjun, så hoppas de följer inkomstdatum så borde vi höra nåt inom en månad.

Testa och ring igen och dubbelkolla svaret som du fick, det skulle vara underbart att slippa intervjun... :) uppdatera gärna. lycka till!!!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-22 17:45:54 följande:

Okeej gör det hoppas du får något bra svar dom på enheten i växjö är mycket bättre än om man ringer till själva migrationsverket. Dom har bara bråttom och vill lägga på där. Ja vi sökte 27 september inte gifta varit tillsammans i snart 2 år bara förlovade är vi. Jag fick ju som sagt väldigt bra svar i Fredags jag hoppas verkligen det är så men även om vi får intervju så spelar det faktiskt ingen roll bara vi får ett beslut snart. Han ska ju bo med mig jag ska försörja han och jag har rätt så bra inkomst dom kanske tittar på det också jag vet inte. Jag ska ringa imorgon och kolla igen. Var kommer din kille från om man får fråga ?

Ja, jag ser att de som hanteras av Växjö verkar ha mestadels positivt bemötande från den enheten. De verkar vara en aning snabbare. Hoppas min upplevelse med de via telefon blir lika bra. Han är amerikan, vi har varit tillsammans sedan 2010 sedan flyttade jag till USA 2012 och vi blev sambos då, studerade min masters där, bott ihop sedan dess. Skickade in bevis på vårt gemensamma boende i USA osv. Han har fått jobberbjudande här redan då han är ekonom. Jag ska ironiskt nog på jobbintervju hos Migrationsverket näst nästa vecka. Men om vi inte hör något förrän 15 mars (för intervjubokning till hans visum)) så tackar jag nej (om jag får jobbet) och då åker vi tillbaka och väntar på svar för intervju i USA. Vi har bestämt att vi inte ska skiljas åt, jobb finns det gott om att få. Så hoppas få höra nåt positivt från de imorgon och att vi får boka intervjun snart snart!!! Hör av dig om vad du får för svar imorgon, ska också göra det. Om man nu kommer fram!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-23 11:51:56 följande:

Heej ringde enheten i växjö för att dubbelkolla svaret jag fick i fredags som va mycket bra. fyfan alltså fick prata med någon som inte var svensk herregud fick till och med ont i örat vad han stressade och typ skrek hade bråttom sheet kunde inte låta bli att skratta när jag la på . Han säger jag kan inte förstå varför alla ska ringa och fråga det står på hemsidan 14 månader och det är det som gäller för alla det blir aldrig tidigare mina kollegor är ute och cyklar när dom säger något annat vi har flera tusen ärenden du får ditt beslut om 14 månader vilken idiot

Hej!!! Haha du! Jag fick också prata med honom... Tror nästan det var samma person! Han var också sådär stressig och sa på hemsidan står det 14 månader bla bla sen las det på! Vilket var tur iaf för han förstod man knappt vad han sa och det var så oprofessionellt. Även om han inte kan ge oss mer specifik information finns det andra sätt att tilltala folk som ringer. Men kom fram snabbt dock. Han sa det där med flera tusen ansökningar etc. Och när jag gav vårt ärende# så säger han: vad vill du veta? Man ba jo om ni säljer pizzor! Vad tror han att man vill veta... Inte så uppmuntrande respons. Får försöka en annan gång igen :)
  • Ellaa
    EvigVäntan skrev 2015-02-23 17:38:42 följande:

Ansökningsdag: 1:a augusti 2014
    Mail om intervju: 22:a januari 2015
    Enhet: Uppsala
    Typ: Elektronisk ansökan

Väntar nu på beslut...

För några dagar sedan fick jag reda på att det är 30-40 personer före oss i kö i Uppsala (ja, det är klart de kan se detta med lite vilja då det är ett elektroniskt system). Tjejen jag pratade med på migrationsverket uppskattade kvarvarande tiden till 3 veckor, d.v.s. att ungefär 10-15 ansökningar ska behandlas per vecka. Hon sa även att det är tänkt att alla enheter ska plocka ansökningar från det elektroniska systemet, men att varje enhet i praktiken plockar de ansökningar som hör till enheten.

Enligt henne spelar det ingen roll när man får intervjun då de går efter tiden ansökan registrerats även när beslut ska fattas efter intervju. Detta innebär att om du får din intervju tidigt får du vänta längre på beslut, och om du får den sent får du troligtvis beslutet nära inpå intervjun.

Tidigare pratade jag med en annan tjej på migrationsverket som gav mig en bra uppskattning på den kvarvarande tiden till intervju (uppskattningen var nästan perfekt på dagen, trots att den gjordes flera veckor innan). Hon uppskattade då även att tiden till intervju motsvarar ca 80% av den totala väntetiden. I vårt fall verkar även denna uppskattning stämma väldigt bra.

Vad migrationsverket borde göra är att publicera köplatsen man har i det elektroniska systemet offentligt på deras hemsida. Som programmerare vet jag att detta är extremt enkelt att göra. Man kan även argumentera att enligt offentlighetsprincipen (www.regeringen.se/sb/d/504/a/3029) är de skyldiga att göra detta. Med tanke på att säkert 90% av alla samtal de får via telefon handlar om kötider är det ju ett under att de inte publicerat denna kötid redan för att göra besparingar på kundsupportärenden. Statistiskt sett är det heller inte svårt att skapa bra uppskattningar på väntetider - deras system är inte alls så krångligt som de vill få dig att tro att det är.

Vidare anser jag att det är mycket snedvridet att svenska medborgare inte får förtur. För det första är detta ett problem då det skapar hat mot flyktingar bland svenskar som drabbas (det finns några tydliga exempel i den här tråden), men man kan ju också tycka att ett land i första hand bör prioritera sina egna invånare av andra anledningar.

I grund och botten ser det ju ut såhär:
    Andra människor (politiker och arbetarna på migrationsverket) i Sverige tvingar dig att ge förtur åt flyktingar för att de anser att det är mer synd om flyktingarna än om dig. Problemet med detta är att:
    1. Du är lika mycket medborgare och lika mycket svensk som politikerna och migrationsverkets anställda.
    2. Vidare är du är den som befinner dig i den utsatta situationen, inte politikerna eller migrationsverket.

Om du inte förstår vad som är fel med detta, tänk dig följande analoga situation:
    De välbärgade politikerna inför en ny slags avgift som gäller enbart de fattigaste medborgarna i Sverige. Avgiften består av en obligatorisk donation till andra fattiga länder, till folk som har det sämre än de fattigaste medborgarna i Sverige.

Det är lätt att införa lagar och regler som missgynnar andra medborgare, så länge man inte blir drabbad själv.

En bättre modell vore att låta varje svensk som står i kö själv välja om denna vill offra sig för att låta en flykting få förtur. Jag anser att alla som inte håller med om detta bör tvingas att vara utan sin partner själva tills flyktingen de vill ha in i landet kommer hit. Jag kan tänka mig att ståndpunkten "prioritera flyktingar" genast skulle ändras radikalt bland politikerna och migrationsverket om så vore fallet.

Jag bör väl antagligen tillägga att jag (beroende på flyktingens situation) troligtvis hade gett en flykting förtur, och hoppas att de flesta andra i den här tråden skulle göra detsamma. Att bli tvingad att göra det av andra icke drabbade svenskar är dock inte rätt.

Jag hoppas innerligt att ni andra drabbade svenskar inser att ni är utsatta för förtryck av icke-drabbade svenskar, och att ni inte blundar för detta, utan engagerar er för att förändra systemet. Jag kan t.o.m. gå så långt som att säga att ingen annan svensk än du som är drabbad har rätt att ens yttra sin åsikt i frågan om huruvida vi ska prioritera flyktingar framför svenska medborgare.

Varför existerar detta förtryck då? Jag tror att det å ena sidan handlar om ogenomtänkta beslut. D.v.s. man tycker synd om flyktingar och inte tänker längre än så. I fallet "tvinga fattiga svenskar att ge bidrag till fattiga länder" är det antagligen lättare för beslutsfattare att se problematiken med resonemanget.
    Å andra sidan handlar det som vanligt om pengar. Som någon påpekade på ett annat forum är det en dyr process att låta flyktingar invänta beslut, medan anhöriga till svenskar kan vänta hur länge som helst utan att det kostar staten något.

Till er som inte sett detta tidigare, kanske följande länkar hjälper er att förstå bättre hur migrationsverket arbetar. De är ju som bekant inte villiga att delge informationen själva när man ringer dem.

Migrationsverkets handbok för hantering av migrationsärenden:
    www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba63109a5/1409065683964/handbok_migrationsarenden.pdf

Årsredovisning 2014: www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077212ead/1424702424160/%C3%85rsredovisning+2014.pdf

Verksamhets- och kostnadsprognos: www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077211b3c/1422960339762/Migrationsverkets+februariprognos+P2-15.pdf

Slutligen, är det någon här som skickat in sin ansökan efter oss (1:a augusti), fått sitt ärende placerat i Uppsala, och redan fått beslut?

Hej, tack för utförlig information. Jag tycker ändå att behöva vänta mer än en månad på intervjusvar är för jävligt... Den som intervjuar borde bara ta beslut på plats eller inom en vecka. Som tidigare förklarat har jag varit på ett annat förutom, för mestadels svensk-amerikaner och där de flesta amerikan fick svar inom 3 dagar och boka för intervjun inom 5 månader (detta kanske var innan hösten 2014). Några fick tom beslut dagen efter! 

Hur som haver, jag förstår din frustration, då man bara vill vara med den man älskar i lugn och ro, dock så tycker inte jag vi kan jämföra oss med flyktingar.... Deras liv står på spel, medans våra liv är i ganska bra situation med tanke på att vi väntar på att få vara med våra älskade. Skulle aldrig kunna sätta min situation före någon som flyr för sitt liv(!) Med tanke på att den flyktingen kunde ha varit jag eller min partner. Ibland relaterar vi inte, har svår förståelse för flyktingars situationer för vi inte är i deras situation - att få sitta här i lugnet och skriva detta i tryggheten medans folk inte ens vet om de lever imorgon. 

Vad jag dock tycker är att uppehållstillstånd för partners osv. till svenska medborgare inte ska hanteras tillsammans med asylärenden, dock så sker våra fall på tillståndenheten och asylärenden på asylenheten. Så de sker inte i samma ärende hantering men överlag hos Migrationsverket så är flyktingärende en prio då vi har i stort sett gått med på detta, genom att rösta på våra folkvalda som har skrivit under konventioner för dessa människor. Men jag tycker det ska finnas två olika myndigheter för dessa ärenden, då de är så olika och kräver, enligt min mening, helt olika utredning- och handläggning än asyl. De ska inte få påverka varandra då de är så olika. Det borde finnas en myndighet i Sverige som hanterar Mänskliga rättigheter, flykting ärenden osv. 

Jag kan verkligen inte relatera till dig och hur du känner om detta, ser inte detta som förtryck, vi som redan är i känsliga situationer och väntar på detta bara TÄNK då hur dessa flyktingar som inte har någon som väntar på de kanske i Sverige, som kanske förlorat sina släktingar på vägen hit.. Det går helt enkelt inte att jämföra. Glöm inte att det kunde ha varit din partner som var flyktingen. Jag hoppas innerligt att inte många relaterar till dig, förlåt men låter hemskt att ens kunna lägga värdering på två helt olika typer av invandring, en handlar om att få vara med den man älskar (som man så småningom kommer få vara med) och den andra handlar om rätten att få leva. Jag skulle gärna ge upp min tur i kön för någon som försöker bara få leva, utan tvivel. 

Får jag fråga, vart din partner är ifrån? Jag kan dock tycka att ni borde få svar nu, det är verkligen för långt tid... Vi ska inte behöva vänta såhär länge. Men min ilska kan inte vändas mot flyktingar, snarare en inte så genomtänkt migrationsprocess för hantering av dessa ärenden. 

Lycka till, hoppas du får höra nåt snart. Låt inte detta konsumera ditt hjärta och förståelse för människor på flykt. 
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-23 14:32:31 följande:

Hahaha herregud jag tror jag dör det va säkert han du prata med det sa han också till mig när jag sa ärendenr ja vad vill du veta vilken idiot nu ska jag ringa igen hoppas de inte är han då läggar jag på

Hej, ringde du igen? :) isåf hur gick det?
  • Ellaa
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2015-02-26 05:14:16 följande:

Ansökningsdatum:19 juni

Intervjudatum: 16 November

Hej, måste säga att läsningen är intressant och är glad över att se att folk reagerar starkt på situationen att behöva genomföra denna process för samboskap med sin partner.

Jag själv befinner mig i Venezuela och väntar fortfarande på beslut tillsammans med min partner.. Vi båda älskar varandra så mycket och klarade inte av att vara ifrån varandra mer än en kort period då denna ovissa situation är alldeles för psykiskt påfrestande. Så nu lever vi i stället i ett av världens farligaste länder ( en. notis som kan vara intressant att veta är att i Syrien har det dött ca 150.000 människor på 3 år, medans här där jag befinner mig dör det ca 50.000 människor på 3 mån ) dessutom har landet den största inflationen i världen och vi lever här på minimin lön, men huvudsaken är att vi får vara tillsammans.

Däremot är väntan och ovissheten för jävligt och enligt mig har inte politikerna inte alls genomtänkt hur arbetet ska skötas (som även tidigare skribenter tagit upp) Dessutom jag håller helt med om att vi som svenska medborgare borde prioriteras, då detta också bidrar till att det får in 2 personer som kan arbeta och bidra till skatt och betala för att kunna ta emot flyktingar istället för att utfrysa oss och behandla oss som "luft". Att höra att kärlek och att man saknar varandra inte är ett giltigt själ gör mig bara ledsen och besviken på hur kall den svenska kulturen kan vara...

Hur som, skulle vilja veta om någon har fått svar som gjort sökningen runt juni eller tidigare) Samt om ni har några tips eller råd att få ut bra information om vart i listan man befinner sig om ärende befinner sig i Solna ??? ( kan meddela att ärendet först låg i Uppsala där jag fick jag ut bra information, men i Solna är det helt låst 14 mån är det ända dom säger

Jag hoppas verkligen om någon kan svara om jag är långt ifrån att få svar.. Jag längtar så mycket efter att åka tillbaka till Sverige med min sambo..!

Tack på förhand förre hjälp..!!

Hej! Lider med dig... Jag är med min sambo i Sverige nu, då vi vägrar separeras. Snart tar de där 90 viseringsfria dagar och han måste bort från Schengen området. Då kommer jag följa med han till USA, säga upp mig. Finns ingen chans att vi separeras pga byråkratin, mitt fel dock som väntade så länge med att skicka in ansökan. Men jag lider med dig, och håller med samtliga här om att väntetiden är INTE duglig! Det försämrar våra situationer som medborgare att leva såhär... Behöva säga upp sig, leva dubbelliv när man redan är sambos och ska ha delad boende osv. Jag vill bara inte beskylla flyktingar för det, det har inget med saken och göra och tycker snarare det är systemet som är fel. Oavsett om det dör fler eller mindre i Syrien eller Venezuela, dör folk som attans i afrika. Land spelar ingen roll utan faktumet kvarstår att dessa människor behöver hjälp. Det är helt andra omständigheter. Låt oss kämpa då istället för att ett nytt system ska överses därav kortare väntetid! Inte på att fokusera eller motarbeta flyktingar.

Och bara tanken av att det finns folk som sökt i Juni och Fortfarande är ovetandes!!! Det är inte OK! Jag är med på vad som helst för att få denna väntetid kortare. Och om någon ens passerar 14 mån så skulle jag fan stämma (om det ens går) staten! Asså helt sjukt.... Nu ska de anställa ganska många nya! Hoppas det går snabbare då... Effektiviteten behöver ökas! Och att inte ens kunna få information om hur det går är sanslöst... Jag önskar oss alla lycka till!
  • Ellaa
    Bellaa skrev 2015-02-27 01:49:25 följande:

Hej alla vi gjorde ansökan den 4 december 2014 och väntar nu på mejl om intervju. ringde 2 dagar sedan till migrationsverket och de sa till mig att vi kommer få en handläggare mitten av nästa vecka. Hoppas att det inte bara var ord dom sa utan att det stämmer, fick lite hopp om att det kanske börjar hända något fastän vi snart bara väntat 3 månader sen vi gjorde ansökan. Hör av mig om det stämde eller ej nästa vecka. Lycka till alla ni som har det lika jobbigt som mig.

Hej Bella! Hoppas det stämmer. Vart är din partner ifrån och vilken enhet? Du fick bra svar, hoppas de håller det. Ett tips kan vara att nästa gång någon får ett sådant utförligt svar, ta namn på personen man talat med... Så kan man alltid återkoppla till de vid senare skede ifall det inte blir av. Håll oss uppdaterade!

Vi sökte 13 oktober 2014, fortfarande inget... Hoppas på något i mars då de flesta verkar ha fått vänta 5 månader och någon vecka i Växjö enheten.
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-02-26 15:55:00 följande:

Hej!

Intressant läsning. Det är hemskt frustrerande det MIG håller på med och jag kan inte annat än att hålla med om att man borde särskilja hantering av asyl och UT för familj/behörig. Det är faktiskt inte ok att man ska behöva behandlas på det här viset som svensk medborgare.....det är tröttsamt och väldigt deprimerande. Har nu kommit på tankar om att antingen säga upp mig och flytta till maken tills vi får svar eller så lutar det åt långtidssjukskrivning. Inte för att jävlas med systemet men helt enkelt för att jag inte orkar mer mentalt att gå runt och vänta på nån myndighet att bestämma hur och när jag får leva med min man.

Jag gjorde ansökan den 15 Oktober 2014 och har läst fler som gjort ansökan tidigare och fortfarande väntar på beslut.

Har inte hört ett knyst från MIG och att ringa dit får man inte mer hjälp av....det är helt sanslöst.

Är det ngn mer som ansökt i Oktober? Hört ngt?

/R

Hej! Delar din frustration! Vi ansökte 13 oktober, väldigt nära Er ansökningsdatum med ärendet i Växjö. Vi har inte heller hört något enda som jag vet är att någon sökte tidigt september och fick boka intervju för typ 1-2 veckor sen, de hade sitt ärende i Växjö.

Vart har ni ert ärende?

Lycka till
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid