EvigVäntan skrev 2015-02-23 17:38:42 följande:
Ansökningsdag: 1:a augusti 2014
Mail om intervju: 22:a januari 2015
Enhet: Uppsala
Typ: Elektronisk ansökan
Väntar nu på beslut...
För några dagar sedan fick jag reda på att det är 30-40 personer före oss i kö i Uppsala (ja, det är klart de kan se detta med lite vilja då det är ett elektroniskt system). Tjejen jag pratade med på migrationsverket uppskattade kvarvarande tiden till 3 veckor, d.v.s. att ungefär 10-15 ansökningar ska behandlas per vecka. Hon sa även att det är tänkt att alla enheter ska plocka ansökningar från det elektroniska systemet, men att varje enhet i praktiken plockar de ansökningar som hör till enheten.
Enligt henne spelar det ingen roll när man får intervjun då de går efter tiden ansökan registrerats även när beslut ska fattas efter intervju. Detta innebär att om du får din intervju tidigt får du vänta längre på beslut, och om du får den sent får du troligtvis beslutet nära inpå intervjun.
Tidigare pratade jag med en annan tjej på migrationsverket som gav mig en bra uppskattning på den kvarvarande tiden till intervju (uppskattningen var nästan perfekt på dagen, trots att den gjordes flera veckor innan). Hon uppskattade då även att tiden till intervju motsvarar ca 80% av den totala väntetiden. I vårt fall verkar även denna uppskattning stämma väldigt bra.
Vad migrationsverket borde göra är att publicera köplatsen man har i det elektroniska systemet offentligt på deras hemsida. Som programmerare vet jag att detta är extremt enkelt att göra. Man kan även argumentera att enligt offentlighetsprincipen (www.regeringen.se/sb/d/504/a/3029) är de skyldiga att göra detta. Med tanke på att säkert 90% av alla samtal de får via telefon handlar om kötider är det ju ett under att de inte publicerat denna kötid redan för att göra besparingar på kundsupportärenden. Statistiskt sett är det heller inte svårt att skapa bra uppskattningar på väntetider - deras system är inte alls så krångligt som de vill få dig att tro att det är.
Vidare anser jag att det är mycket snedvridet att svenska medborgare inte får förtur. För det första är detta ett problem då det skapar hat mot flyktingar bland svenskar som drabbas (det finns några tydliga exempel i den här tråden), men man kan ju också tycka att ett land i första hand bör prioritera sina egna invånare av andra anledningar.
I grund och botten ser det ju ut såhär:
Andra människor (politiker och arbetarna på migrationsverket) i Sverige tvingar dig att ge förtur åt flyktingar för att de anser att det är mer synd om flyktingarna än om dig. Problemet med detta är att:
1. Du är lika mycket medborgare och lika mycket svensk som politikerna och migrationsverkets anställda.
2. Vidare är du är den som befinner dig i den utsatta situationen, inte politikerna eller migrationsverket.
Om du inte förstår vad som är fel med detta, tänk dig följande analoga situation:
De välbärgade politikerna inför en ny slags avgift som gäller enbart de fattigaste medborgarna i Sverige. Avgiften består av en obligatorisk donation till andra fattiga länder, till folk som har det sämre än de fattigaste medborgarna i Sverige.
Det är lätt att införa lagar och regler som missgynnar andra medborgare, så länge man inte blir drabbad själv.
En bättre modell vore att låta varje svensk som står i kö själv välja om denna vill offra sig för att låta en flykting få förtur. Jag anser att alla som inte håller med om detta bör tvingas att vara utan sin partner själva tills flyktingen de vill ha in i landet kommer hit. Jag kan tänka mig att ståndpunkten "prioritera flyktingar" genast skulle ändras radikalt bland politikerna och migrationsverket om så vore fallet.
Jag bör väl antagligen tillägga att jag (beroende på flyktingens situation) troligtvis hade gett en flykting förtur, och hoppas att de flesta andra i den här tråden skulle göra detsamma. Att bli tvingad att göra det av andra icke drabbade svenskar är dock inte rätt.
Jag hoppas innerligt att ni andra drabbade svenskar inser att ni är utsatta för förtryck av icke-drabbade svenskar, och att ni inte blundar för detta, utan engagerar er för att förändra systemet. Jag kan t.o.m. gå så långt som att säga att ingen annan svensk än du som är drabbad har rätt att ens yttra sin åsikt i frågan om huruvida vi ska prioritera flyktingar framför svenska medborgare.
Varför existerar detta förtryck då? Jag tror att det å ena sidan handlar om ogenomtänkta beslut. D.v.s. man tycker synd om flyktingar och inte tänker längre än så. I fallet "tvinga fattiga svenskar att ge bidrag till fattiga länder" är det antagligen lättare för beslutsfattare att se problematiken med resonemanget.
Å andra sidan handlar det som vanligt om pengar. Som någon påpekade på ett annat forum är det en dyr process att låta flyktingar invänta beslut, medan anhöriga till svenskar kan vänta hur länge som helst utan att det kostar staten något.
Till er som inte sett detta tidigare, kanske följande länkar hjälper er att förstå bättre hur migrationsverket arbetar. De är ju som bekant inte villiga att delge informationen själva när man ringer dem.
Migrationsverkets handbok för hantering av migrationsärenden:
www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba63109a5/1409065683964/handbok_migrationsarenden.pdf
Årsredovisning 2014: www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077212ead/1424702424160/%C3%85rsredovisning+2014.pdf
Verksamhets- och kostnadsprognos: www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077211b3c/1422960339762/Migrationsverkets+februariprognos+P2-15.pdf
Slutligen, är det någon här som skickat in sin ansökan efter oss (1:a augusti), fått sitt ärende placerat i Uppsala, och redan fått beslut?
Hej, tack för utförlig information. Jag tycker ändå att behöva vänta mer än en månad på intervjusvar är för jävligt... Den som intervjuar borde bara ta beslut på plats eller inom en vecka. Som tidigare förklarat har jag varit på ett annat förutom, för mestadels svensk-amerikaner och där de flesta amerikan fick svar inom 3 dagar och boka för intervjun inom 5 månader (detta kanske var innan hösten 2014). Några fick tom beslut dagen efter!
Hur som haver, jag förstår din frustration, då man bara vill vara med den man älskar i lugn och ro, dock så tycker inte jag vi kan jämföra oss med flyktingar.... Deras liv står på spel, medans våra liv är i ganska bra situation med tanke på att vi väntar på att få vara med våra älskade. Skulle aldrig kunna sätta min situation före någon som flyr för sitt liv(!) Med tanke på att den flyktingen kunde ha varit jag eller min partner. Ibland relaterar vi inte, har svår förståelse för flyktingars situationer för vi inte är i deras situation - att få sitta här i lugnet och skriva detta i tryggheten medans folk inte ens vet om de lever imorgon.
Vad jag dock tycker är att uppehållstillstånd för partners osv. till svenska medborgare inte ska hanteras tillsammans med asylärenden, dock så sker våra fall på tillståndenheten och asylärenden på asylenheten. Så de sker inte i samma ärende hantering men överlag hos Migrationsverket så är flyktingärende en prio då vi har i stort sett gått med på detta, genom att rösta på våra folkvalda som har skrivit under konventioner för dessa människor. Men jag tycker det ska finnas två olika myndigheter för dessa ärenden, då de är så olika och kräver, enligt min mening, helt olika utredning- och handläggning än asyl. De ska inte få påverka varandra då de är så olika. Det borde finnas en myndighet i Sverige som hanterar Mänskliga rättigheter, flykting ärenden osv.
Jag kan verkligen inte relatera till dig och hur du känner om detta, ser inte detta som förtryck, vi som redan är i känsliga situationer och väntar på detta bara TÄNK då hur dessa flyktingar som inte har någon som väntar på de kanske i Sverige, som kanske förlorat sina släktingar på vägen hit.. Det går helt enkelt inte att jämföra. Glöm inte att det kunde ha varit din partner som var flyktingen. Jag hoppas innerligt att inte många relaterar till dig, förlåt men låter hemskt att ens kunna lägga värdering på två helt olika typer av invandring, en handlar om att få vara med den man älskar (som man så småningom kommer få vara med) och den andra handlar om rätten att få leva. Jag skulle gärna ge upp min tur i kön för någon som försöker bara få leva, utan tvivel.
Får jag fråga, vart din partner är ifrån? Jag kan dock tycka att ni borde få svar nu, det är verkligen för långt tid... Vi ska inte behöva vänta såhär länge. Men min ilska kan inte vändas mot flyktingar, snarare en inte så genomtänkt migrationsprocess för hantering av dessa ärenden.
Lycka till, hoppas du får höra nåt snart. Låt inte detta konsumera ditt hjärta och förståelse för människor på flykt.