• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:44:44 följande:

Australien

Ansökan 13 Aug

Mail om intervju i mitten av Dec

Intervju 16 Jan

Växjö

Har inte hört något efter intervjun. Bara väntar på beslut. Vi är gifta och har varit reg hos svenska skatteverket i 3 år. Hans intervju tog 10 minuter. Tycks alltså vara ett enkelt beslut att fatta men ingenting händer. Jag vill bara poängtera att det finns ingen logik i MIGs arbete och det är fullständigt hopplöst att försöka planera. Vad som helst kan hända med ansökan, flyktingströmmar, personal på semester, nya rutiner osv. Mitt råd till dig är att inte göra stora personliga beslut medan ni väntar. Hoppas det hjälper dig.

Hej! Hur går det för Er? Har också Växjö enheten dock sökte vi 13 okt (2 mån efter er) men inte hört något än, inte ens för att boka intervju.

Har ni hört nåt efter intervjun?

P.s du kansle redan har uppdaterat och jag har missat det.
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 13:46:15 följande:

Herreguud.. Jag är helt förstörd nu.. Fick reda på idag att vårt ärende är plockad ur E3systemet och vi har blivit förflyttade till Västerås :O Med andra ord så kommer de villja göra en utredning eller vilja ha nånslags komplettering det kunde han i västerås inte svara på då det var på väg dit.. Shit jag orkar inte med längre väntetid än det vi redan har väntat :( :( :(

Hej! Hur fick du reda på att ni blev bortkopplade från E3 system? (hur vet man om man ens är i E3 systemet?)

Ge inte upp, nu kanske för att de utreder så kan du få mer konkreta svar! Då kanske Västerås har hand om ert ärende snabbt. Hoppas verkligen att det inte fördröjer er ansökan!!!

När ansökte ni? Har ni gjort intervjun än? Varför lunde inte enheten ni låg hos (?) göra utredningen, varför måste de förflytta?

Håller tummarna för dig! Fortsätt ring ring ring
  • Ellaa
    lelele skrev 2015-03-05 14:08:53 följande:

att de hålla på flytta runt så här...helt värdelös

Håller med, förstår inte logiken att bli runt skickad! Ta hand om ett ärende och gör det bra, effektivitet. Istället för att låta ärenda åka runt och behandlas av andra.
  • Ellaa
    laajnaa skrev 2015-03-05 16:33:59 följande:

hallå vårat beslut fattades igår !! :O:O såg detta nu hur vet jag om det är jag eller nej ?? hallåå hjälp snälla !! :D:D

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!!
  • Ellaa
    sadiakhaddar skrev 2015-03-05 17:06:07 följande:

Hej någon från oktober som har fått intervju mjl? Har någon erfarenhet av Örebro? Är dem sega?

Hej, vi ansökte 13 okt men det blev registrerat 14 okt fast ligger hos Växjö enheten.... Och vi har inte hört nåt än. Vet att de någon som sökte 3 september fick nu här vid slutet av februari. Så man hoppas att oktober ärendena har börjat hanteras under mars.

Vilket datum i oktober sökte ni?
  • Ellaa
    laajnaa skrev 2015-03-05 17:48:21 följande:

ja får nog ringa ambasaden imon haha fyfan va nervös ja e !

ja kollade på migratiosnverkets hemsida där man kan kolla hur de går för sitt ärende. har inte fått något mejl inte min sambo heller.

Ja herregud e chockad så fort de gick ! yippiii !!

hoppas att du å din man får svar snart också !! :)

Berätta gärna hur det gick med samtalet! Det som är så skumt är att någon annan hade ringt och frågst hur deras ärende gick och fick svaret: nej ni har inte fått nån handläggare än... (och så fick de intervjumailet dagen efter).

Och i ert fall kan du se på hemsidan men mailet är inte utskickat än! Så man ska verkligen hålla till överallt, mail, hemsidan och ringa. För inget är säkert! För det kan komma vart och när som helst.
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-03-05 20:29:35 följande:

Finns det en asylansökan ska referenten i normalfallet intervjuas eftersom det kan innebära bristande seriositet. Tyvärr tar ärendet längre tid då.

Hej! En fråga, hur vet du så mycket? Märkt att du ger ganska rak och konkret info (vilket man är tacksam för). :)

Såg att du hade skrivit tidigare att de som vill bli sambos får gå på intervju för att säkerställa äktheten osv, och att gifta par som verkar säkra ibland inte behöver genomföra intervjun.

Vad tror du om man har varit sambos innan i sökandes hemland? Dvs jag och min sambo har tidigare varit sambos i Usa i lite mer än 2 år. Skickade bevis på min post bl a Nordea (nytt kontokort) skickade hem till oss osv.

Ringde nämligen förrigår, där sa han på kundtjänsten att alla inte behöver göra intervjun även om 9/10 får göra det. Det beror på vad som beslutas efter att en handläggare läser igenom ansökan.

Vet att du inte kan ge mig exakta svar men du verkar ha ett öga :)
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-06 07:58:14 följande:

Migv har verkligen koll på läget....

"Väntetiderna uppdateras var tredje månad och ändrades senast 2014-10-09"

Det är säkert 14 månaders väntetid på en uppdatering för det också!!!!
  • Ellaa

Pratade nyss med en annan person, man som väntar på att hämta sin fru från sydkorea. Intervjun är genomförd, och de har en handläggare i Örebro. Dock har handläggaren hakat upp sig om man säger så, på VARFÖR de har varit gifta i två år och de inte sökte innan? Han sa att det kändes som att de misstror/kräver utredning efter intervjun på de som har varit gifta i nåt år men aldrig bott ihop, och varför väntade de så länge med att söka, typ som att är det inte något man gör direkt när man ska gifta sig? Så nu har de beslutat att HAN också ska intervjuas. Detta har pågått i 11 månader snart. 4 månader har gått sedan intervjun! Kan ni tänka Er! Helt sjukt. Tur att man har varit sambo sedan innan, eller inte bara levt långdistans för då jävlar verkar de minsann misstro än,

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-06 08:42:22 följande:

Ja mitt ärende ligger i växjö det var nån som hette jonna som sa att dom jobbar med september ansökningarna, ring du också nu och fråga vilken månad dom jobbar med

Hej Elsanna :)

Ja de som är i Växjö som ansökte 3 sept tror jag, fick intervju tid där vid slutet av feb så ni är nog näst på tur! Jag har typ en teori att vi hör nåt första veckan i april. Sen är själva handläggningstiden annorlunda för många (även om man får vänta iaf). Ibland beror det på ambassaden sa killen jag talade med förra veckan, hur snabba de överför infot till Mig. Verket. Och han sa oftast om man fått vänta länge på intervjun så kan väntetiden på beslut vara mindre. Och tvärtom typ. Så det positiva är att vi som väntat mer än 4-5 månader tom 6, kanske inte behöver vänta länge till efter intervjun. Bäst av allt var att han sa om vid första bedömning så verkar allt ganska solklart så kan (ytterst få) men skippa intervjun. Han ba det beror på hur utförligt och sammanhängande det som skrivit på ansökan osv. Men mycket sägs och lite kan bevisas liksom!

Hoppas mailet kommer snart ! !
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid