• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

cecilin skrev 2015-03-16 17:28:35 följande:

Hej, 

Nu har vi haft vår intervju - den gick totalt på en timma inkl foto, fingeravtryck osv, men själva intervjun varade nog inte längre än 10 minuter. Min kille fick mest frågor om min familj, om han kunde stava till deras namn på engelska (?) och ett par frågor om mig och vår framtid i Sverige. Vi hade med oss original-dokument som vi skickade med ansökan, flyg-biljetter och våra hyreskontrakt (vi bor ihop sedan 2013). 

Vi ansökte 14 september, fick mejl om intervju 6e mars och hade tur för det var knappt någon kö till ambassaden i Bangkok. Vi tillhörde Växjö enhet men vet inte om vi kommer tillbaka dit? 

Nu väntar den andra (långa) väntan... Intervjuaren sa 14 månader totalt. 

Hej, vad skönt att ni kommit mer än halvvägs! Varför ansökte ni som nyetablerat förhållande om ni har bott ihop sedan 2013? Ni är ju sambos sen dess. Bor ni i Thailand just nu? :) Herregud, 14 månader.... Hoppas verkligen inte det är så länge!!! Tror ni får höra nåt fortare än så :) Du kan ju redan den här veckan ringa och se om ni är kvar i Växjö eller blivit flyttade och om ni fått en handläggare så vet du vem du alltid ska ha direkt kontakt med även om de verkar vara svåra att få tag på. Håll oss uppdaterade! Har också Växjö just nu... Ansökte 13 oktober verkar som de flesta får 5 mån o 2-3 veckor väntetid för intervjun. Oändlig väntan därefter om de nu ska säga 14 månader.... Är det inte 10% bara som får vänta så länge?

Håller tummarna för snabbt positivt beslut för er! :)
  • Ellaa
    sylla skrev 2015-03-17 00:03:29 följande:

Sant.

Men men jag sa inget om intervjun alls. Och sa inte du att du väntat i 14 månader? Den jag citerade har väntat i två.

Ska vi alla låtsas som om denna processen går snabbt?

Vem vet du som har ansökt med papper som har fått svar snabbt? Falska förhoppningar cowboy.

Jag menade inte att jag visste för migrationsverket är fan en gåta, men om man tror att det ska gå snabbt så kan man lätt bli bitter.

Du låter ju inte så jävla glad 14 månader senare...

Fast du nämnde ju visst intervjun på din kommentar,
    sylla skrev 2015-03-17 00:03:29 följande:

Sant.

Men men jag sa inget om intervjun alls. Och sa inte du att du väntat i 14 månader? Den jag citerade har väntat i två.

Ska vi alla låtsas som om denna processen går snabbt?

Vem vet du som har ansökt med papper som har fått svar snabbt? Falska förhoppningar cowboy.

Jag menade inte att jag visste för migrationsverket är fan en gåta, men om man tror att det ska gå snabbt så kan man lätt bli bitter.

Du låter ju inte så jävla glad 14 månader senare...

Hej Sylla, du nämnde ju visst intervjuerna på din kommentar även om du bara mer förtydligade då även om vi som vart med i denna tråd ett tag har fått kännedom om att de som gör pappersansökan får snabb intervjutid därefter och tror att de kanske därför tror att de är närmare ett beslut. Säkert ett missförstånd förstår att inte många orkar läsa allt. Det finns få, två tror jag i denna tråd som har ansökt genom pappersansökan och fått svar inom 3 veckor... Tom snabbare än de som önskat förtur pga graviditet osv. Dessa två fall var under dec månad och jan månad - nyligen någon som berättade om sin snabba process och landet var inte ett prioland som Syrien. Vad man kan konstatera är att Mig. Verket jobbar väldigt förvirrande när de håller sig starkt att tala om att de jobbar uitfrån kö-systemet men det är inte alltid så - det är mer som att de FÖRSÖKER jobba utifrån kösystemet men sen tillkommer dessa sällsynta fall. Också sällsynta fall där intervjun inte är nödvändig, då de flesta får göra det iaf. Vi uppskattar att du delar med den vetskapen som du har inifrån det ska du veta. Dock är cowboy tillägget onödig, vet inte vart den kom ifrån... Även om de flesta av oss uppskattar ärliga svar så räcker det med att försöka förklara när vissa inte har kännedomen som du innehar. Alla sitter i känsliga situationer. Uttalar mig bara för jag reagerade på onödiga cowboy tillägget.

Anonym (Qukurruk :)): de flesta som gör pappersansökan har längre väntetid även om du redan gjort intervjun, det går snabbt för de som gör pappersansökan att få göra intervjun men väntetiden är ändå uppskattad till 18 mån (tror jag). Och det är sant inte alla blir kallade till intervju men de flesta får göra det.. Men om du väntat i 14 mån så förstår jag att du är frustrerad :( men tänk att ni inte kan ha så mycket tid kvar! Det kan hända på en dag bara sådär även om jag skulle tipsa att du förhåller dig till 18 mån.

Lycka till, vi hoppas på att du får höra något snart!
  • Ellaa
    sylla skrev 2015-03-17 08:13:40 följande:
    Välkommen till sverige där alla blir kränkta. Jäkla cowboys!

Alla behöver inte göra intervjun - kommenterades inte överhuvudtaget eftersom den som skrev syftade till sin egen (inte partnerns) intervju. 

Jag har inga åsikter om detta, jag vet inget om huruvida den som befinner sig i sverige blir kallade till intevju eller inte. Jag säger inget om det. Barwaary.s tråd visar tydligt att hennes man (som är den som ansöker) redan har varit på intervju - det är denna intervju jag kommenterar.

Och vem är du ellaa på dina höga hästar? - du rekommenderar själv föregånde inlägg att förhålla sig till 18 mån (!).

Poängen är ..... . jag kan skriva i evigheter och försöka förklara men det är uppenbart att det är som att spotta i motvind.

Over and out.
    Kränkta? - Inte alls, tror snarare du blev kränkt av en diskussion då du kallar folk "jäkla cowboys". Visar bara hur kränkt du blev för att jag tyckte din kommentar var onödig. Och jag behöver inte välkomnas till Sverige. Det är skillnad på att känna sig kränkt och bara kommentera när någon verkar vara vara otrevlig. (Specifikt i denna tråd där folk sitter i så känsliga situationer).

Jag nämnde inte din kommentar för att jag ogillar att du är ärlig, vilket du missuppfattat tydligen men säger det igen från min höga häst :) din ärlighet uppskattas, därför skrev jag till personen att helst förhålla sig till de 18 månaderna, jag håller med dig när du ger rätt och ärlig information. Då du har mer vetskap om detta och du tydligen jobbar där. 

Menade bara att cowboy kommentaren lät nedlåtande, och att det faktiskt finns fler än en person som gjort pappersansökan och ändå fått sina ärende klara fortare än oss som gjort webbansökan. Jag reagerade bara på cowboy kommentaren - och nu är alla som blir "kränkta" "jävla cowboys" - moget, hehe.

Hur som haver, skriv gärna på, dont mind me för att jag ogillade den negativa tonen tror alla uppskattar den informationen du ger, tror du missförstod min kommentar. 

Ha det bra.
  • Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-03-17 17:04:37 följande:

Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.

Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.

GRATTIS! Äntligen... :D Försökte klicka för att se din historik men det gick inte, vill du dela med dig om ansökningsdatum, enhet, intervjumail, intervjudatum och beslut? Kan inte hitta det pga att jag inte kan klicka på dina historik kommentarer. Vet inte varför :(

Grattis igen, vad underbart när han kommer hit, han måste också vara så överlycklig! Perfekt inför påsken!
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-03-17 07:40:21 följande:
    Hej!

Tack det var en bra ide, det ska jag göra. Jag antar att intervjuaren måste säga 14 månader precis som migrationsverket, jag hoppas det går fortare!

När vi ansökte hade vi bott i ihop i ett år (egentligen mer men inget mer dokumenterat) och för att ansöka om sambo visa skulle vi ha bott i hop i två år, därför blev det som nyetablerat tyvärr. Sökte ni sambo?

Den här väntan känns lättare än intervju-mejlet iaf :) tack detsamma!
    Hej! Oj, har missat det då, läste inte att det stod att man skulle ha bott ihop i minst 2 år... Vilken tur vi hade precis bott ihop 2 år och 1 månad när vi ansökte. Läste dock på nätet följande: (Lawline)

"Om ni har bott tillsammans utomlands så kan ni räknas som sambor i utlänningslagens mening. Då ska uppehållstillstånd beviljas för din pojkvän enligt 5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen. Ni räknas som sambor enligt svensk lag om ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med detta menas att ni ska ha haft det huvudsakliga boendet i en gemensam bostad och att ni inte bott tillsammans alltför kort tid. Det finns ingen exakt gräns för när det ses som att man "stadigvarande bor tillsammans". Ett riktmärke kan vara att man bott tillsammans i minst sex månader, men kortare tid har accepterats på grund av olika omständigheter (t.ex. att man skrivit testamente mellan sambor till förmån för varandra eller att man tagit lån tillsammans)."

Men de kommer ju se med era dokument att ni bott ihop länge, så de kommer nog klassificera er som sambos iaf (tror jag). 

Precis, vi ansökte som sambos utan att ens veta egentligen hur länge man skulle ha bott ihop.. Kunde inte finna den informationen nånstans. Men vad som än händer så har ni fått intervjumailet redan, och väntan på den är nog längst... Tror verkligen att alla "måste" säga så, de förstår att om någon säger "oftast tar det 7-8 månader" då kommer folk börja ringa förfullt så tror det är en metod för de att säga 14 månader och håller sig till det. 

Håll oss uppdaterade, och det kommer gå jättebra :D 
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-19 22:22:02 följande:

Ni som tillhör växjö enheten hur länge har ni väntat på intervju mejlet? Har själv väntat snart 6 månader på ett intervju mejl men fortfarande ingenting varje gång jag rimger får jag jämt höra helt olika svar. Får ibland väldigt bra svar blir sjukt glad väntar ett tag ringer igen då ett annat svar

=( Jävla skit då.... Hade hoppats på att ni skulle höra nåt den här veckan!!!! Fan vad förbannad jag blir på Växjö enheten, de som verkade så snabba förra terminen liksom. Vad har de sagt sist ggn du ringde? Förstår inte vad som händer där borta, blir så upprörd att just runt våra perioder så går det över till 6e månaden. Snart snart snart hoppas vi mailet kommer!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-20 01:01:34 följande:

Ja hade också hoppats på att höra något den här veckan men ingenting :( . Jag ringde i Onsdags hon som

jag pratade med hade jobbat i 17 år med ärenden och hon fråga om vårt förhållande och jag sa att det sjukt jobbigt att vara ifrån varandra då sa hon - Ja men hade det inte vart bättre om du hade träffat någon i Sverige och slapp allt det här alltså jag blev helt paff. Jag vet inte vad jag ska göra 6 månader det är faktiskt inte okej helt sjukt vilket jävla system . Hon sa även att dom har prioriterat ärenden som kommer från syrinen så kan bero på det men dom prioriterar inget land just nu.

Sinnessjukt att ens våga säga sådär!!! Du tog inte hennes namn eller så? Ta alltid deras namn from nu... Om du hade hens namn skulle jag maila enhetschefen där och tala om vad som hände! De är myndighetspersoner och får inte uttala sig på det viset. Du skulle ha sagt tack vare folk som har relationer runtom i världen har du en lön... Så i stort sett ger vi i denna tråd och tusen andra den här hemska personen ett jobb. Hon borde vara tacksam! Ta namn nästa gång ingen ska få lägga sin personliga värdering sådär, du ringer för att då information inte för att bli ifrågasatt på det viset. Fan vad förbannad jag blir.

Enda positiva jag kan säga är att hen är den bittra :) inte du! Och att det finns andra som ringt och fr har hänvisat till 14 mån och sen så kommer det mailet bums... Så intervjumailet verksr de inte kunna säga när den kommer. Jag slutade ringa för 2 v. sen kändes bara så onödigt och tråkigt varje ggn. De kommer inte säga något, de ger blandad info som man ändå inte kan hålla de ansvariga för. Vi är förlorarna typ när vi ringer för info. Vi bara vaknar varje morgon och kollar mailen och läser här för info. Imorgon är det måndag och en ny vecka vi hoppas på de där inteevjumailen!!!

Kram
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-20 05:05:40 följande:

Men fy vad förbannad jag blir, hur kan dom ens säga något sånt?! Och att en sådan människa ska få bestämma över ens framtid gör mig mörkrädd! 

Hoppas ni får ert mail om intervju snart, min pojkvän var på intervju här i Mexico City igår den 18 mars och vi ansökte den 17 september och fick intervjumailet för ca 2 veckor sedan... Så jag är övertygad om att det är eran tur snart.. Vi tyckte också det tog lång tid till intervjun men hon på ambassaden sa att det stod stilla efter julledigheten därför har väntetiden ökat lite gällande intervjuerna. 

Lycka till med allt och hoppas på er tur snarast :)

Vad skönt med intervjun avklarad :) hur var hans intervju? Hoppas ni får svar snart snart!!! Vi väntar så ivrigt på det mailet, vi har så mycket helgdagar... Snart påsk och förmodligen ytterligare förseningar. :( intervjumailen på växjö verkar ha stannat helt efter er känns det som :(

Se till att ringa i slutet av veckan och se om ni möjligtvis fått en handläggare :)
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-24 10:08:36 följande:

Tänkte bara infa om att det inte går att kontrollera status på ansökan på migrationsverkets startsida, något fel med länken typ, men om man går in på "Kontakta oss" och väljer "kontrollera ansökan" i vänster spalt så går det.

Tack för infot :) har din partner gjort intervjun nu? :) hur gick det? Och har ni fått handläggare än? Skönt att veta att ni är i slutspurtet! :D
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-24 15:15:53 följande:
    Det gick bra för honom, de frågade normala frågor men lite utförligare än formuläret, typ "hur friade du", de frågade om min familj, var min bror och syster bor, hur vi träffades, frågor om mig och vad jag gör. De frågade även om vi hade varit med varann, alltså sexuellt, vilket besvärade min kille lite, haha! Den hade jag inte väntat mig...
    Hon läste sedan upp hans svar, och han godkände. Han svarade även "vet inte" på vissa frågor (som var min bror bor) vilket hon tyckte var bra, att han var ärlig liksom. Hon verkade få ett bra intryck av mig och oss. Haha, lite roligt att de satt och pratade om mig i 1,5 timme...

Sen gjorde han fingeravtryck. Jag tänkte ringa imorgon och checka läget, om vi är kö i E3 och så. 
    Haha herregud, snokigt värre! Jag förstår att det måste känts lite thrown off för honom att svara på det... Väldigt privat men man är typ som en fånge i denna situation och tvungen att "lyda" typ. Ja, omöjligtvis att partner kan veta exakt allt om varandras familjer... Det finns saker man helt enkelt inte vet och de tror jag också att de förstår. =)

Ja det skulle vara bra att veta om ni är kvar på E3:an och om ni är kvar i Växjö, tror jag läste innan någon som anade att Växjö är oftast där man hamnar när man är i E3 och efter intervjun blir man oftast skickad någon annanstans. Skulle vara intressant att veta om det stämmer.. Men huvudsaken är snabbt beslut :D Hoppas ni också är i gruppen som får inom 2-3 veckor! Uppdatera gärna efter du har ringt... Man hoppas att det är fart på de såhär strax innan påsk!

Håller tummarna :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid