• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

cecilin skrev 2015-04-08 17:45:17 följande:

Mycket bra initiativ Ellaa! Jag är på. Helt sinnessjukt hur man hanterar ärenden på migrationsverket. Jag är dock nyfiken på vad de säger nu när kundservice inte har någon tid att skydda sig bakom? Jag ska ringa imorgon och kolla.

Har läst att ett par som sökte 1 oktober nu fått sitt intervjumejl 4e april så det borde vara er tur snart! Håller tummarna!

Tack Cecilin, reagerade på deras passiva information om 'att de inte kan informera om väntetiderna'. Efter ALLT vi får gå igenom med förhöjda väntetider, noll info och tomma löften när man ringer ska man inte ens heller få information om väntetiden? Aldrig i hela mitt liv. Även om det innebär att göra JO anmälan eller kontakta politiker. Sinnessjukt. Vi betalar också för dessa ansökningar - det är bara en rätt att få ansöka om sambo - men det fick vi betala för också, alla ansökningar kostar TILL SKILLNAD från Försäkringskassan där ärendehantering är gratis. Nej, vi har betalat för ansökan - så vart är resulatet, vart är informationen vi förtjänar? Ja, meddela mig gärna imorgon vad de säger när du ringer om deras nya "icke informationsgivande anmärkning" om detta med väntetiderna. Är inte i Sverige och kan inte ringa - min syster har ringt 2 ggr men det är samma visa.

Vart läste du om paret som sökte 1 oktober och fick intervjumailet 4e april? Skulle gärna vilja läsa! Ja, verkligen... Hoppas också. Tack för informationen - you made my day. Även om man inte ska låta sig vägledas av andra händelser - för de gör lite som de vill så har det varit ganska dött med svar och/eller intervjumail känns det som.

Tack igen, lycka till!
  • Ellaa
    Anonym (2015) skrev 2015-04-08 17:57:23 följande:

Den enda anledningen att dem dröjer är att jag varit asyl innan jag träffade min fru. Och den största misset jag gjort är att jag återvänt mig i hemlandet där jag har ansökt ifrån. Sökte via webben med hopp att det ska inte tar så långt tid. Borde stannat kvar och levt tillsammans med min livs kärlek.

Hej, jaha ok... Det verkar lite som att de med tidigare asylärenden och dylik är nästan dömda till en längre väntetid :( nästan som att man redan är misstänksam pga det - vilket inte borde vara så. Jag hoppas innerligt att ni får ert beslut nu i April!!!!
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-04-09 10:39:15 följande:
    Hej!

Jag läste det på Thailandsforum, det ska vara 1a april innan påsk de fick mejlet. thailandsforum.se/forum/hur-lange-har-ni-vantat-pa-put-t13651-60.html

Jag har inte haft så mycket kontakt med svenska myndigheter innan detta men det är verkligen skandal hur de behandlar oss, jag håller med på alla punkter. En inblick i arbetet och väntan skulle verkligen hjälpa.

Pröva att ringa från Skype det är relativt billigt om du själv vill prata med dem! Jag befinner mig inte heller i Sverige.

Har just pratat med Växjö och de sa att de inte riktigt vet heller varför det står som det gör. Han sa att det viktiga är att tiderna inte har förändrats (14 månader för webb) och att även arbetsprocessen är densamma. Dvs även efter intervjun blir vi placerade i kö och då går de "generellt" efter ansökningsdatum. I vårt fall säger alla jag pratat med att då en handläggare tittar på vårt ärende kommer det gå fort om vi inte behöver komplettera..

Får se vad som händer - jag hoppas det kommer ihåg nästa vecka med intervju mejl och beslut!
    Hej Cecilin, tack för att du bifogade länken.. Gick in och läste. Läste också någon som hade ansökt 28 september (tror jag) och ba: vi har inte ens fått intervjumailet - så nu undrar man verkligen vad det är som händer, vissa som ansökte senare får intervjumailet tidigare. Därför jag säger att det här systemet måste få mer ordning, det måste finnas ett system som man kan hänvisa till, både för oss som medborgare och rätten att få ha insyn samt för de att slippa svara på telefon hela tiden om dessa frågor.

Jag ska absolut ringa från Skype, har också Växjö enheten. Tur att inte tiderna har ändrats, undra vad som försiggår internt hos de. 

Ni har säkert ett enkelt fall och kommer få svar snabbt!

Håll oss uppdaterade! Tusen tack igen!
  • Ellaa
    Cutiie skrev 2015-04-09 21:57:28 följande:

Åhh äntligen så har vi fått intervjumejlet idag!! Ska ringa ambassaden imorgon för att boka tid :D

Äntligen! SkrattandeHjärta 

Hur länge fick ni vänta exakt? Tror väntetiden för oktober kommer ligga mellan 6-7 månader... :( 

Vet du vilken tid, svensk tid intervjumailet kom? Vilken enhet?

Hoppas ni får tid redan nästa vecka! Uppdatera oss gärna!

Och lycka till, vi håller tummarna!
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-04-09 16:36:25 följande:

Den 1:a april (haha) skickade vi in vår ansökan om sambovisum och en vecka senare, alltså igår, skickade jag in det tillhörande frågeformuläret. Redan idag - alltså endast en dag efter (!) - ringer en kvinna från Migrationsverket och vill komplettera ansökan. Ca en halvtimma senare får min pojkvän (amerikan) ett mejl om att boka en tid för ett besök! Hon har alltså redan hunnit läsa igenom hela ansökan och skickat den till den amerikanska ambassaden. 

Jag vet inte om vi bara har haft tur med den här första delen av ansökan eller om vi kommer behöva vänta extra länge efter intervjun istället... Vi blev i alla fall väldigt hoppfulla :) Undrar varför det tar så lång tid för er andra att bara få intervjumejlet?

Hej!

Herregud vad jag skulle ljuga om jag inte sa att jag vart så paff när jag läste ditt inlägg, glad för eran skull såklart... Lyckos Er! Min sambo är också amerikan, onekligen har jag hört många positiva historier om just amerikaner-svenskar under den här processen... Jag hoppas vår tur infaller efter intervjun dvs att vi får beslut snabbt - men men.

Undra om handläggaren trott att det är ett ärende från 2014 och därför valt att göra allt så snabbt, ta chansen iaf och boka intervjun så fort som möjligt så ni får det gjort! Berätta gärna hur länge ni får vänta tills ni gör intervjun i USA, de säger att de ger ganska snabba tider, man hoppas på det.

Vet du vilken enhet ert ärende ligger hos?

Håll oss gärna uppdaterad, då ni har ett ganska unikt fall.

Lycka till!
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-04-10 08:39:02 följande:

18 dagar som vi väntar på beslut!!! :/

Någon som väntar på beslut ?

Hur långt har ni väntat ???

De säger att de har anställt 1000 personer och de verkligen måste ju gå fortare !!!

Hoppas alla er bra tur ..

Hej! 18 dagar är dock inte så länge :( de få som har fått beslut har det tagit cirka en månad medans det finns andra som är inne på månad två av väntan... :(

Vart har de anställt 1000 pers? De håller på med rekryterkngar nu, och tjänster låg ute men deras interna rekryteringsprocess går trögt! få har blivit anställda sedan i vintras - men de har öppnat för nya handläggare så jag hoppas allt är klart snart även om de måste gå utbildning :/ så alla kan få sina ärenden avklarade!
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-04-11 18:44:00 följande:

Alternativet att anmäla till JO är ju inspirerande också. Inte nog med att även det kan ta lång tid innan beslut. Sveriges Justitieminister är ju som bekant Morgan Johansson. Sveriges Migrationsminister är Morgan Johansson. Jodå det är samma Morgan Johansson. Snacka om att sitta i knät på varandra. Något säger mig - JÄV!?!?

Hej, jag har mailat dig. Jag är på och gärna vill att detta uppmärksammas på media men mest från våra politiker - tror inte det är så stor skillnad på Vem som är politikern då systemet redan var brutet innan regeringsbytet. Dock har vi rätt att kunna vända oss någonstans när Myndigheter inte kan fullfölja förvaltningslagen för de som har väntat i mer än 9 månader! Och oss andra som väntat mindre men inte heller kan få någon vetskap.

Tack för att du gör detta, jag är 110% på... Kolla din mail. 
  • Ellaa
    Lambie skrev 2015-04-11 21:44:01 följande:

Det här med anmälan... Vad exakt är det som gäller för att man ska kunna anmäla? Ber om ursäkt om någon redan har länkat eller så.

Sök på JO-anmälan på nätet, där kan du göra anmälan. 
    Du får också citera förvaltningslagen som säger att ett ärende inte ska ta mer än 9 månader om det inte är nödvändigt.... Hör av dig hur det går.

Och en uppmaning till ALLA som väntat över 9 månader, gör JO anmälan! Desto fler, desto bättre.... 
  • Ellaa
    Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)
    Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...
    Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid