• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Anonym av hänsyn)
    Anonym (M) skrev 2014-08-23 17:59:16 följande:
    Och "import" (vilket för övrigt är ett stötande ord, du kan nog uttrycka dig lite trevligare) har ingenting med personens eventuella våldsamma läggning att göra. Om det inte är så att du sitter och insuinerar att utländska män är mer våldsamma än svenska? Eller är det det du försöker göra?
    Trampar jag på en öm tå måntro?

Jag vet fler fall där den underbara muslimske mannen tappat charmen efter en tid.
    Vet också ett par svenska tjejer, unga tjejer 20-25 år, som konverterat till islam. Partytjejer som bytt sina snygga festklänningar till heltäckande. Tror knappast att de blev frälsta av Allah. Spöke

Så ja, jag tror att risken att det går snett är större med en utländsk man. (Läs muslim, man från mellanöstern/Afrika och liknande.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-08-23 18:07:52 följande:

Trampar jag på en öm tå måntro?

Jag vet fler fall där den underbara muslimske mannen tappat charmen efter en tid.

Vet också ett par svenska tjejer, unga tjejer 20-25 år, som konverterat till islam. Partytjejer som bytt sina snygga festklänningar till heltäckande. Tror knappast att de blev frälsta av Allah. 

Så ja, jag tror att risken att det går snett är större med en utländsk man. (Läs muslim, man från mellanöstern/Afrika och liknande.

OM du orkade läsa hela tråden ser du för det första att våra utländska partners kommer från hela världen (min man är från Venezuela). För det andra handlar det inte bara om män, även utländska kvinnor förälskar sig i svenska män. Och för det tredje, det här är INTE en tråd om män som misshandlar kvinnor.

Dina fördomar handlar uppenbarligen om muslimska män så dra till Avpixlat och spy lite galla hos dina likasinnade så vi slipper dina "råd" här.
    Anonym (M) skrev 2014-08-23 18:17:37 följande:
    OM du orkade läsa hela tråden ser du för det första att våra utländska partners kommer från hela världen (min man är från Venezuela). För det andra handlar det inte bara om män, även utländska kvinnor förälskar sig i svenska män. Och för det tredje, det här är INTE en tråd om män som misshandlar kvinnor.

Dina fördomar handlar uppenbarligen om muslimska män så dra till Avpixlat och spy lite galla hos dina likasinnade så vi slipper dina "råd" här.
    Bara nej!
    Jag sa inte att det handlade om alla män, jag gav exempel.

Att jag nämnde mitt ex var för att du frågade så det där kan du ta åt dig av själv.
    Och var jag hänger har du inget med att göra, passar det inte så strunta i att läsa det jag skriver.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-08-24 12:54:07 följande:
    Bara nej!
    Jag sa inte att det handlade om alla män, jag gav exempel.

Att jag nämnde mitt ex var för att du frågade så det där kan du ta åt dig av själv.
    Och var jag hänger har du inget med att göra, passar det inte så strunta i att läsa det jag skriver.
    Du är så genomskinlig. Du klickade dig in på en tråd som handlar om Migrationsverkets långa väntetider för att "i all välmening" ge "goda råd" om misshandlande män i din bekantskapskrets? Ingen baktanke alls? Säkert...

Lyssna nu och läs vad jag skriver: Ingen bad om din åsikt eller "råd", dina inlägg är off topic och handlar inte om migrationsverkets långa väntetider. Om du vill diskutera misshandlande män föreslår jag att du startar en egen tråd eller ger dig in i en av de hundratals trådar som redan existerar. 

Dina fördomar och förutfattade meningar om utländska män (som du tydligen likställer med muslimska män) är uppenbara, löjliga och ovälkomna. 
    Anonym (M) skrev 2014-08-24 16:00:14 följande:
    Du är så genomskinlig. Du klickade dig in på en tråd som handlar om Migrationsverkets långa väntetider för att "i all välmening" ge "goda råd" om misshandlande män i din bekantskapskrets? Ingen baktanke alls? Säkert...

Lyssna nu och läs vad jag skriver: Ingen bad om din åsikt eller "råd", dina inlägg är off topic och handlar inte om migrationsverkets långa väntetider. Om du vill diskutera misshandlande män föreslår jag att du startar en egen tråd eller ger dig in i en av de hundratals trådar som redan existerar. 

Dina fördomar och förutfattade meningar om utländska män (som du tydligen likställer med muslimska män) är uppenbara, löjliga och ovälkomna. 
    Jaja, whatever.
    Orka bry sig om vad du tycker och inte tycker.
    Jag hoppas att andra läst och tagit åt sig i alla fall.

Adjöss.
  • Anonym (Besviken på Sverige)

Moderator skrev 2014-04-13 12:31:14 följande:

OBSERVERA!

Tråden ligger i Känsliga Rummet. Det innebär att fokus ska ligga på TS problem och frågeställning
    Vill ni debattera invandring eller andra frågor vänligen starta en ny tråd i vårt allmänna forum.

Samma signatur har fått detta tidigare i tråden
  • Anonym
    Anonym (snälla) skrev 2014-08-19 16:04:20 följande:
    Ja eller hur, bättre de förgriper sig på barn i sina hemländer... Nä men allvarligt talat för det första så handlar inte det om asyl i denna tråden utan uppehållstillstånd med anknytning och för det andra så tycker jag ansvaret inte ligger på Migrationsverket att ta reda på vilka typer av människor som kommer hit eller inte. Vi är vuxna människor som vill får ingå i relation med vem vi vill och är vi i en relation så ska inte myndigheter stoppa det. Att ta hit en människa och sen säga att Migrationsverket borde sagt nej herregud, se istället till att människan du tar hit lever upp till de krav du ställer på en partner. 
    Konstigt att säga att det ligger på mig--verket att kontrollera vilka de tar in.. På andra sidan står det en svensk tjej och tjatar om äkta kärlek tills öronen bölder. Kärleken kommer hit, får PUT, två månader senare är det slut. Killen är kvar och staten försörjer! Klapp klapp! Ang att förgripa sig på barn så är det naturligt att inte vilja ha hit ngn som gör det. Eller bjuder du hem sexförbrytare till ditt hem så att ngn annan ska slippa?
  • Anonym

TS, finns det ingen möjlighet för dig att träffa en svensk man, eller i alla fall europé? Känns otur att träffa två st från Afrika med allt vad det innebär. Hoppas det ordnar sig för dig och att väntetiden snart över. Försök tänja väntetiden som en möjlighet till ångertid. Kram

• Anonym (snälla)
    Anonym skrev 2014-08-24 20:30:42 följande:
    Konstigt att säga att det ligger på mig--verket att kontrollera vilka de tar in.. På andra sidan står det en svensk tjej och tjatar om äkta kärlek tills öronen bölder. Kärleken kommer hit, får PUT, två månader senare är det slut. Killen är kvar och staten försörjer! Klapp klapp! Ang att förgripa sig på barn så är det naturligt att inte vilja ha hit ngn som gör det. Eller bjuder du hem sexförbrytare till ditt hem så att ngn annan ska slippa?
    Jag tror du missförstår mig med vilje. Det jag menar är att om förhållandet går åt helvete så kan man inte gnälla om att migrationsverket inte borde släppt in personen. Migrationsverket kan ju inte sitta och försöka avgöra vem som eventuellt kommer vara våldsam i framtiden och vem som ska få vara med vem enbart på grund av hur personen kanske kommer att vara.  Och att sitta här och "varna" människor för att vara med sin kärlek, enbart på grund av att hen inte har ett svenskt pass, är så himla märkligt. Som om svenska män inte kan vara våldsamma. Varför varnar man i så fall inte kvinnor för att ingå i relationer med män rent generellt? Och som sagt, det är inte det tråden handlar om. 
  • Anonym
    trött usa pendlare skrev 2014-07-03 11:24:21 följande:

Hej min fästman ska ansöka nu från USA hur gick ni tillväga?

tacksam för svar

Hur har det gått för er? Min kille från USA ansökte i slutet av juli och vi har inte hört någonting...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid