• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Maylene
    Gråter..........Jag har bjudit in en vän från Nigeria,,,,,, turist visum,,,,,, vi har vänta i över en månad,,,, när jag ringde Svenska ambassaden i Abuja hittade dom inga papper....... Nästa gång jag ringde sa dom att allt går i turordning o att från Juni_Augusti var det extra många som sökte,,,,,, min vän skaffade sjukförsäkring ,bokade flygbiljett,,allt som Ambassaden krävde,,,, men ännu inget svar,,,,, varje gång jag ring har dom sagt ,,svaret kommer nästa vecka,,,,, jo tjena,,,,,tycker att ambassaden sköter detta skitdåligt,,,,, ska det vara så svårt att få hit en vän som ska stanna i enbart 3 månader?     Marre
  • Anonym (Montana)
    Maylene skrev 2014-09-16 13:37:45 följande:

Gråter..........Jag har bjudit in en vän från Nigeria,,,,,, turist visum,,,,,, vi har vänta i över en månad,,,, när jag ringde Svenska ambassaden i Abuja hittade dom inga papper....... Nästa gång jag ringde sa dom att allt går i turordning o att från Juni_Augusti var det extra många som sökte,,,,,, min vän skaffade sjukförsäkring ,bokade flygbiljett,,allt som Ambassaden krävde,,,, men ännu inget svar,,,,, varje gång jag ring har dom sagt ,,svaret kommer nästa vecka,,,,, jo tjena,,,,,tycker att ambassaden sköter detta skitdåligt,,,,, ska det vara så svårt att få hit en vän som ska stanna i enbart 3 månader?     Marre

Att få turistvisum i tre månad! Är lite för svårt när man ska ansöka för första gången.

Först borde ni ansöka i en månads turistvisum, sen blir lättare och enklare att får visum i längre period.
  • Marry
    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av samboansökan så långt. 

Ansökan: 22 maj 
    Mail om intervju och komplettering: 15 sep
    Intervju: 25 sep

Migrationsverket verkar vara mycket överbelastade just nu för det dröjde över 3.5 månader innan vi fick svar. Försökte innan dess ringa, men jag lyckades inte ens hamna i deras telefonkö. Han är australiensare så jag vet inte riktigt om det är någon generell skillnad i väntetid mellan olika länder. Intervjun (för honom) är på torsdag i Sydney så vi är riktigt spända på vad de ska fråga och hur det ska gå. Är det någon som vet vilka frågor de brukar ställa? Och hur lång tid det brukar ta mellan intervju och beslut?
  • Anonym (snälla)
    Marry skrev 2014-09-23 15:09:45 följande:
    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av samboansökan så långt. 

Ansökan: 22 maj 
    Mail om intervju och komplettering: 15 sep
    Intervju: 25 sep

Migrationsverket verkar vara mycket överbelastade just nu för det dröjde över 3.5 månader innan vi fick svar. Försökte innan dess ringa, men jag lyckades inte ens hamna i deras telefonkö. Han är australiensare så jag vet inte riktigt om det är någon generell skillnad i väntetid mellan olika länder. Intervjun (för honom) är på torsdag i Sydney så vi är riktigt spända på vad de ska fråga och hur det ska gå. Är det någon som vet vilka frågor de brukar ställa? Och hur lång tid det brukar ta mellan intervju och beslut?
    När min kille hade sin intervju frågade de bara om sånt som vi skrivit om i ansökan. Det var i början på förra året så väntetiderna är mycket längre nu, så jag inte svara på hur lång tid det tar efter intervjun nuförtiden. För oss tog det en vecka.
  • Peter H

Undrar en annan sak men fortfarande inom samma tråd. Eftersom väntetiden är 11mån just nu, och nästa gång den uppdateras är i oktober. Vad händer om väntetiden ändras till ex. 16 mån och ditt ärende då varit inne i 11mån. Förskjuts ärendet ytterligare i 5mån eller är det den väntetiden då du skickade in ansökan som fortfarande gäller ??

Peter
  • Marry
    Anonym (snälla) skrev 2014-09-23 16:06:26 följande:
    När min kille hade sin intervju frågade de bara om sånt som vi skrivit om i ansökan. Det var i början på förra året så väntetiderna är mycket längre nu, så jag inte svara på hur lång tid det tar efter intervjun nuförtiden. För oss tog det en vecka.
    Tack, all info hjälper lite :)
    Peter H skrev 2014-09-23 18:42:39 följande:

Undrar en annan sak men fortfarande inom samma tråd. Eftersom väntetiden är 11mån just nu, och nästa gång den uppdateras är i oktober. Vad händer om väntetiden ändras till ex. 16 mån och ditt ärende då varit inne i 11mån. Förskjuts ärendet ytterligare i 5mån eller är det den väntetiden då du skickade in ansökan som fortfarande gäller ??

Peter
    Väntetiden visar hur lång tid det tagit för de som får beslut just nu, eller i alla fall i juli när det senast uppdaterades. Så det är mer av en indikation än vad det är en faktisk väntetid som de flesta tänker sig. Så de som till exempel sökte precis innan den massiva ökningen i väntetid trodde att de bara behövde vänta  4-5 månader eftersom det var det som stod på hemsidan, men i själva verket blev det kanske 8-10 månader. Jag har försökt få tag på statistik som visar väntetiderna över tid, men inte lyckats. Skulle vara intressant att se.

Mer information om hur de räknar på väntetider:
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider/Om-vantetider.html

Jag har läst ganska mycket på forum och det verkar som att de som gjort webbansökan, har alla papper i ordning och gett tillräckligt med information och får beslut nu i september fått vänta 8-10 månader. Så det verkar inte som att väntetiden har gått upp i alla fall, men vi får se i oktober. Hoppas väntetiden har nått toppen och är på väg ned! :)
  • Anonym (:))

Hej allihopa.

Jag har väntat på visa nu i 15 månader. Vi har fått en beslutshandläggare och hennes namn är Anna Bengtsson i Umeå. Någon som har haft henne eller har henne? Jag undrar också, är det någon som vet hur länge det tar för dom att fatta ett beslut? De bad mig skicka in ett frågeformulär för nyetablerad förhållande t77 senast 31 augusti. Tills nu har det inte hänt något. Hoppas någon därute vet något! 

Grattis till alla som fått beslut! Och lycka till till er som väntar!

• Anonym (Palestina)

Hej!

Är helt ny i processen och blir livrädd när jag läser hur lång tid det tar för vissa. Min partner har ut för besök som går ut i slutet på oktober. Vi bestämde oss för att han skulle resa hem omgående när han fick avslag på förlängt besök för att kunna dra igång proceduren så snabbt som möjligt. Någon som vet ifall hans ut är till vår nackdel i processen? Kommer de anta att han varit här under ansökan eftersom hans ut är giltigt oktober ut?

Frågade också om det är möjligt för mig att göra hans ansökan och det var det sålänge vi bifogar en fullmakt i ansökan.

Peppa mig, känner mig så ledsen. Hur går det för alla?

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-09-26 18:38:54 följande:

Men hörni tjejer, vd är det för fel på de svenska killarna?

Frågan är snarare vad det är för fel på dig som inte fattar när du ska uppföra dig och lämna en tråd? Du är, återigen, anmäld för OT inlägg.
  • Anonym (Anonym av hänsyn)
    Anonym (M) skrev 2014-09-26 19:36:40 följande:
    Frågan är snarare vad det är för fel på dig som inte fattar när du ska uppföra dig och lämna en tråd? Du är, återigen, anmäld för OT inlägg.
    Jojo, och det gick ju bara inte.
    Svara på frågan istället.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid