• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym
    Anonym (snälla) skrev 2014-09-03 14:39:03 följande:
    Jag förstår inte, har ni inte fått svar ännu eller har ni fått avslag för att de tror att det är ett skenäktenskap? I så fall kan ni överklaga beslutet. Har ni inte fått svar ännu kan ni antingen ligga på och höra av er till Migrationsverket eller bara fortsätta vänta.

Först när vi ansökte var det i september 2012, fick vi avslag efter 11månad.Sen gjorde vi överklaga och det blev inget positivt heller, fick vi avslag igen efter 6 månad vi överklagade. Och nu har vi ansökt om via webben i slutet av januari och har inte hört nånting alls!!!

Fortsätta vänta? Okej men hur länge blir det?

• Anonym (väntar också)
    Anonym skrev 2014-09-04 10:32:21 följande:

Först när vi ansökte var det i september 2012, fick vi avslag efter 11månad.Sen gjorde vi överklaga och det blev inget positivt heller, fick vi avslag igen efter 6 månad vi överklagade. Och nu har vi ansökt om via webben i slutet av januari och har inte hört nånting alls!!!

Fortsätta vänta? Okej men hur länge blir det?

Vad konstigt att ni fått avslag om ni har massa bevis som styrker ert förhållande.
    Fick du eller din partner gå på någon mer intervju än den på ambassaden eller fick ni bara avslag direkt?
    Hur motiverade de avslaget? Varför tror de att ni inte har ett seriöst förhållande? De måste ju ha någon anledning eller?

Om ni sökt om igen och det behandlas som en ny ansökan antar jag att det är samma väntetid som står på hemsidan.

• Zewki shareef saleem
    Vi skicka in ansökan i augusti  29/8/2013 jag har fick inget, varför migrationsverket svara inte ???? 
    snälla kan någon hjälpa mig ,varför de inte svarade oss,  tack ........   
  • trött usa pendlare
    Anonym skrev 2014-08-25 00:54:50 följande:

Hur har det gått för er? Min kille från USA ansökte i slutet av juli och vi har inte hört någonting...

Vi fick inte in våran ansökan förens för två veckor sedan på grund av att min kar fick sitt pass stulet dagen innan vi skulle ansöka så vi fick snällt vänta på ett nytt. Vi har dock inte hört något om handläggare eller intervju bokning så vi väntar bara nu. Hur har det gått för er? Något nytt?
  • trött usa pendlare

Jag tänkte fråga hur vi vet att vi har fått en handläggare?

Får vi det på hans mail, bådas mail eller på hemsidan? Har kollat hemsidan varje dag men inget nytt.

Någon som kan svara?

Har försökt ringa Migrationsverket men deras linjer är alltid fulla inget svar på mitt mail till dom på två veckor häller :/

• Anonym (väntar också)
    trött usa pendlare skrev 2014-09-09 11:47:59 följande:

Jag tänkte fråga hur vi vet att vi har fått en handläggare?

Får vi det på hans mail, bådas mail eller på hemsidan? Har kollat hemsidan varje dag men inget nytt.

Någon som kan svara?

Har försökt ringa Migrationsverket men deras linjer är alltid fulla inget svar på mitt mail till dom på två veckor häller :/

Om ni fått en handläggare får ni bara reda på om ni själva frågar via tel/mail.
    Förutom ifall handläggaren vill ha mer uppgifter ifrån er, då kontaktar hen er.
    Sist jag mailade dem fick jag vänta ca 5 veckor på svar tyvärr.
  • trött usa pendlare
    Anonym (väntar också) skrev 2014-09-09 12:04:18 följande:

Om ni fått en handläggare får ni bara reda på om ni själva frågar via tel/mail.

Förutom ifall handläggaren vill ha mer uppgifter ifrån er, då kontaktar hen er.

Sist jag mailade dem fick jag vänta ca 5 veckor på svar tyvärr.

Hur vet man om man får boka intervju då?

Och vad är det meningen att jag ska se på deras hemsida men mitt handläggningsnummer.

Kom fram till kundtjänst en gång dock och då sa dom att jag skulle använda ett annat handläggningsnummer för mitt ärende då det jag hade fått på mailen inte va permanent. Nu när jag söker på det gamla står det att min ansökan inte är registrerad men att det nya numret är det. Vad kan det betyda?

5veckor för svar det är ju helt sinnessjukt!

När är bäst tid att ringa någon som vet?
  • Anonym
    straw2008 skrev 2014-02-19 21:47:10 följande:

Min kompis fick sitt på dagen som utlovats. Han är dock från USA o har redan fast jobb osv. Han fick vara i Sverige o jobba under tiden han väntade.

På dagen som utlovats?

11 månader?
  • trött usa pendlare
    dalarnablue skrev 2014-08-18 16:59:40 följande:

Hej! Jag är i Sverige och väntar på att min flickvän (amerikanska) skall få uppehållstillstånd för nära anknytning. Vi träffades i ett tredje land och har varit tillsammans en längre tid. Hon är nu i USA. Vi ansökte via webben (i maj 2014).

Enligt vad jag lyckats förstå från detta (och andra) forum så:

* är Migrationsverket groteskt överbelastade

* blir väntetiderna längre och längre, bl.a. ety ovanligt stor mängd asylsökande

* är den faktiska handläggningstiden mycket beroende på "tur" - det kan ta allt mellan 2 och 11 (eller fler) månader och vad som bestämmer detta är i princip slumpen

* det som tar tid är generellt att att ansökan skall bli tilldelad en handläggare. När fallet väl fått en handläggare går det relativt snabbt

Förra veckan så fick min flickvän ett e-brev från Migrationsverket (copy-pastat längst ned), och min fråga är: Vad betyder detta?

Betyder det att hon nu tilldelats en handläggare? Vi ringde konsulatet i USA och de sade att hon kommer att få en tid för intervju hos dem under augusti eller (mer sannolikt) september, och jag har hört historier om personer som fått uppehållstillståndet beviljat i princip samma dag som efter intervjun. Å andra sidan så sade konsulatet att så inte är fallet utan att man bör realistiskt räkna med att vänta ungefär ett halvår efter intervjun.

Någon som känner till processen hos Migrationsverket och vad vi i detta läge bör förvänta oss?

Tack!

------------------------

Med anledning av din ansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd hos Migrationsverket

Ditt dossiernummer: [XXXXXXX]

Du behöver nu kontakta en svensk utlandsmyndighet för att boka en tid för ett besök. Om du har medsökande som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med dig ska de följa med till utlandsmyndigheten. Om du redan befinner dig i Sverige med tillstånd men dina medsökande är kvar i hemlandet, så är det endast dina medsökande som ska besöka utlandsmyndigheten.

Adresser och telefonnummer till svenska ambassader och konsulat finner du på: www.swedenabroad.com

Kontakta utlandsmyndigheten inom 14 dagar.

Migrationsverket

www.migrationsverket.se

Hur har det gått för er?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid