• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Nyiforumet2

Tack för svar! Vet att folk med vanliga arbetstillstånd har mycket att hålla koll på och många regler.

Men om man har fått tillfälligt uppehållstillstånd p.g.a sambo, är det bara att jobba på då? Måste man eller måste arbetsgivaren kontakta migrationsverket vid en anställning eller något med tanke på att TUP är p.g.a sambo?

Borde väl vara att bara söka jobb och jobba på hur man önskar så länge det är ett ärligt vitt jobb.

• Anonym (Marocko)

Gjorde en egen tråd innan jag såg att denna fanns.. testar att skriva här med och hoppas på någon som har erfarenhet av liknande.

Jag är gift med en man från Marocko, vi har 1 barn tillsammans och 1 på väg. Vi gjorde en ansökan från sverige i april 2015 alltså 2,5 år sedan..

Inte förrän i april 2017 fick vi båda komma på Intervju i Sverige.

Förra veckan ringde våran handläggare och informerade mig att beslutsfattaren inte kan godkänna våran ansökan utan vi fick 2 val.

1. Att han åker ner till Marocko, visar upp sitt pass på ambassaden i Rabat, och därefter kan dom godkänna uppehållstillstånd. Dom har då lovat att beslutet ska vara färdig inom 1 vecka.

Han skall alltså inte göra om ansökan från Marocko utan våran ansökan ska kompletteras med att han visar upp sitt pass på svenska ambassaden i Marocko..

2. Att vi väntar tills dom fattat ett utvisningsbeslut på honom och öveklagar beslutet och ger förklaring på varför vi anser att det är fel.. detta kunde då ta upp till 12 månader sa handläggaren :(..

Det jag undrar är om någon har gjort alternativ nummer 1 någon gång? Och hur gick det? Hur lång tid tog det innan personen var tillbaka i sverige igen? 

Jag menar vi har redan väntat 2.5 år hur länge till behöver vi vänta liksom..

Handläggaren kan inte ge några bra svar utan svarar endast att dom lovar att hantera ärendet med prioritet!

Jag är livrädd för att han ska fastna där nere i flera månader och det skulle innebära en katastrof för våran familj :(..

Jag jobbar natt och kommer inte att kunna arbeta alls när han åker ner, jag har två äldre barn som går i skolan så jag kan inte heller åka med honom ner.

Jag har semesterdagar som skulle täcka så jag kan vara ledig i ungefär 1.5 månader men sen är det kört då jag inte har någon familj som kan hjälpa mig med barnen medans jag jobbar och nattförskola/nattfritids är det 6 månaders kötid till..

Har aldrig känt mig så hjälplös och liten som nu..

Hoppas någon som har erfarenhet av liknande kan stilla min enorma oro lite.

Tack på förhand

• Anonym (Jadu)
    Nyiforumet2 skrev 2017-08-17 14:43:57 följande:

Tack för svar! Vet att folk med vanliga arbetstillstånd har mycket att hålla koll på och många regler.

Men om man har fått tillfälligt uppehållstillstånd p.g.a sambo, är det bara att jobba på då? Måste man eller måste arbetsgivaren kontakta migrationsverket vid en anställning eller något med tanke på att TUP är p.g.a sambo?

Borde väl vara att bara söka jobb och jobba på hur man önskar så länge det är ett ärligt vitt jobb.

Det tvååriga tillståndet har ett arbetstillstånd inbakat. Det är bara att jobba på.
  • Anonym (brasilien)

svar till morocko

Jag och min man har gör just nu typ 1. 

(dock så började vår ansökan med att han ansökte från hemlandet, sen blev jag gravid när vi träffades i somras och han fick först lov att stanna i landet)

Vi väntar barn och migrationsverket ringde och sa att han inte kunde få beslut om han inte lämnade landet och visade upp sitt pass i sitt hemland.

För oss lovade dom 4 veckor efter dom fått intyget från ambassaden.

Vi har nu väntat i 3 veckor och förra veckan när jag ringde hade intyget inte kommit in ännu.

Jättekul att vara ensam hemma och gravid =(

• Anonym (Marocko)
    Anonym (brasilien) skrev 2017-09-11 10:09:34 följande:

svar till morocko

Jag och min man har gör just nu typ 1. 

(dock så började vår ansökan med att han ansökte från hemlandet, sen blev jag gravid när vi träffades i somras och han fick först lov att stanna i landet)

Vi väntar barn och migrationsverket ringde och sa att han inte kunde få beslut om han inte lämnade landet och visade upp sitt pass i sitt hemland.

För oss lovade dom 4 veckor efter dom fått intyget från ambassaden.

Vi har nu väntat i 3 veckor och förra veckan när jag ringde hade intyget inte kommit in ännu.

Jättekul att vara ensam hemma och gravid =(

Vår handläggare blev sjukskriven samma dag som min man åkte ner till Marocko :(.. Men jag gav mig inte, jag ringde varje dag till kundtjänst på migrationsverket tills jag fick alla nummer till beslutsfattare på falkenbergs enheten så jag kunde få tag i våran beslutsfattare. När jag väl fick tag på rätt person så sa jag till henne att ni har lovat att beslutet skulle vara färdigt inom en vecka och skällde ännu mer för att ingen tagit över våran handläggares brådskande ärende när hon blev långtidsjukskriven (det hade då gått 5 dagar haha).. och voila! Två timmar senare var beslutet taget vilket dom såklar inte kunde berätta för mig eftersom jag inte har någon fullmakt.. men det var iallafall godkänt så nu väntar han på till tillståndskort..

Fortsätt ringa dom och tjata tjata tjata på dom..

Jobbigt att vara gravid och ensam :(..

Jag fick min barnmorska att skicka ett mail till våran handläggare ang. Mitt mående av att min man var tvungen att åka ner och att mitt blodtryck steg pga stress trots att jag är medicinad för blodtrycket..

Hoppas ni får svar snart och att din man snart är hemma hos dig igen..
  • cswe

Hej och tack för all bra information!
    Min pojkvän är från Uganda och vi ska ansöka om partnerskap och hoppas på uppehållstillstånd för honom. 

Vilka frågor brukar ställas under intervjun? Och hur ser försörjningskravet ut? Jag har en trea så bostad är inget problem. Tänker mer på det ekonomiska. 

Tack!

• Smilla75
    cswe skrev 2018-02-05 14:25:26 följande:

Hej och tack för all bra information!
    Min pojkvän är från Uganda och vi ska ansöka om partnerskap och hoppas på uppehållstillstånd för honom. 

Vilka frågor brukar ställas under intervjun? Och hur ser försörjningskravet ut? Jag har en trea så bostad är inget problem. Tänker mer på det ekonomiska. 

Tack!

Det kallas förbehållsbelopp eller normalbelopp och det är din bostadskostnad (hyra eller motsvarande) samt för 2018 två vuxna sambo 7952 kr. Det anses täck bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar.
    Frågor brukar vara hur man träffats och umgåtts samt att man ska visa att man har kännedom om varandra och att förhållandet är seriöst från båda parter.
  • Palle87

Hej,

Jag har en fråga till Smilla angående försörjningskravet. Ska varje enskild månadslön vara över normalbeloppet eller kan verket godta någon enskild dipp om genomsnittet ligger över normalbeloppet efter avdrag för hyra och underhållsbidrag? Jag har en enda lön som ligger lågt pga av avdrag för föräldraledighet och att en del av lönen betalats ut annan månad. Tacksam för svar. Funderar på att överklaga ett beslut.

• AoOakland

Jag försöker förstå hur jag kan få uppehållstillstånd till min Amerikanske make utan att behöva splittra vår familj under en längre tid i väntan på beslut från Migrationsverket. Vi har en tio månaders son, och jag hade hoppats att den här sidan från Migrationsverkets hemsida (www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html) innebär att vi kan söka medan båda befinner sig i Sverige. Stycket som ger hopp går:

Om du har eller väntar barn i Sverige

Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av att du vill bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet. Det gäller dig som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd. Du ska även bo tillsammans med barnet.

Det krävs då att

du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
    det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och
    det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till ditt hemland för att ansöka.

Den person som du ska bo med i Sverige måste kunna försörja er och ha en bostad som är av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo i.

Läs mer om kravet på försörjning och bostad

Barnets bästa

Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Du kan få avslag på din ansökan om

du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
    det är troligt att ambassaden eller generalkonsulatet kan behandla din ansökan inom rimlig tid
    ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Om du har dömts för brott, har vistats illegalt i Sverige eller utgör ett hot mot allmän ordning och säkerhet kan din ansökan avslås. Din ansökan kan också avslås om det under handläggningen framkommer att du medvetet har lämnat falska uppgifter.

För närvarande bor vi i USA, och det känns som ett rejält moment 22 att Migrationsverket i allmänhet verkar förvänta sig att man har ett jobb i Sverige innan man söker uppehållstillstånd - det enda sättet det kan gå på vore om vi bodde isär i de 14-18 månader som är den uppskattade väntetiden. Det är inte rimligt att vänta sig att ett barn spenderar år skilt från föräldrar, och i stycket ovanför ser det nästan ut som att Migrationsverket håller med. Om någon annan är eller varit i liknande situation skulle jag uppskatta att höra vad ni gjort.

• Anonym (brasilien)
    AoOakland skrev 2018-02-17 07:09:23 följande:

Jag försöker förstå hur jag kan få uppehållstillstånd till min Amerikanske make utan att behöva splittra vår familj under en längre tid i väntan på beslut från Migrationsverket. Vi har en tio månaders son, och jag hade hoppats att den här sidan från Migrationsverkets hemsida (www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html) innebär att vi kan söka medan båda befinner sig i Sverige. Stycket som ger hopp går:

Om du har eller väntar barn i Sverige

Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av att du vill bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet. Det gäller dig som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd. Du ska även bo tillsammans med barnet.

Det krävs då att

du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
    det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och
    det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till ditt hemland för att ansöka.

Den person som du ska bo med i Sverige måste kunna försörja er och ha en bostad som är av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo i.

Läs mer om kravet på försörjning och bostad

Barnets bästa

Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Du kan få avslag på din ansökan om

du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
    det är troligt att ambassaden eller generalkonsulatet kan behandla din ansökan inom rimlig tid
    ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Om du har dömts för brott, har vistats illegalt i Sverige eller utgör ett hot mot allmän ordning och säkerhet kan din ansökan avslås. Din ansökan kan också avslås om det under handläggningen framkommer att du medvetet har lämnat falska uppgifter.

För närvarande bor vi i USA, och det känns som ett rejält moment 22 att Migrationsverket i allmänhet verkar förvänta sig att man har ett jobb i Sverige innan man söker uppehållstillstånd - det enda sättet det kan gå på vore om vi bodde isär i de 14-18 månader som är den uppskattade väntetiden. Det är inte rimligt att vänta sig att ett barn spenderar år skilt från föräldrar, och i stycket ovanför ser det nästan ut som att Migrationsverket håller med. Om någon annan är eller varit i liknande situation skulle jag uppskatta att höra vad ni gjort.

Vad jag har förstått så kommer antagligen barnet att användas som knytning och barn har inga försörjningskrav på sig.

Däremot så kommer du nog inte undan att familjen skulle splittras ett tag om du reser till Sverige först då dom nya reglerna har gjort att dom anser att dom flesta kan besöka Sverige under väntetiden. 

Man kan också ha besparingar istället för jobb. Dock så kommer jag inte ihåg hur mycket det krävdes.

• lolita bunny

Hej på er!

För det första hoppas att alla på denna tråd mår bra och att eran situation har blivit bättre. Jag vill göra en uppdatering sist jag skrev väntade jag fortfarande på min dåvarande man och behöver nu även skriva av mig. Det som hände var att vi fick beslutet i slutet av April 2017 jag blev super glad att det blev positivt och tänkte nu behöver jag inte ens längta efter min man nu är det bara att räkna dagarna innan han kommer hem till mig. Men innan beslutet blev våran relation kallare vi sa inte mycket att vi älskar varandra men jag blundade och tänkte vi gillar varandra fortfarande det kommer gå bra. Hans familj skilde sig samtidigt som hans mamma blev sämre i hälsan så han visste inte om han skulle stanna kvar eller komma till mig.

I Juli samma år väntade jag på honom fortfarande han sa samma sak till mig att han inte visste vad han ska göra så jag fick nog efter allt tjat på honom beslöt jag att skilja mig från honom. Allt blev för ingenting jag trodde hela tiden att han skulle vara här och jag fick även mardrömmar om att beslutet skulle vara positivt men att han skulle inte komma. Efter jag skiljde mig mådde jag dålig fick ångest varje morgon under ett år hade tankar att somna tills jag dör men det var bara tankar. När jag skilde mig så tog det månader för att dom försökte få kontakt med mitt exmake men eftersom jag ville hur som helst skilja mig bad jag om en lösning och lösningen var att dom behövde bekräftelse från två familje medlemmars underskrift som intygar att min exmake inte har vart här under 2 åren sen han lämnade Sverige.

För er som kanske går igenom samma situation som mig försök att ta hand om dig det kommer bli bättre. När det har gått ett år började jag mpr bättre nu har jag en underbar partner som lever här sen länge. För ditt eget bästa ha en partner här och inte någon som är från ett annat land för det kan hända något liknande som det har vart för mig. Jag menar inte vara elak men det är så i verkligheten. Lycka till alla!

• lolita bunny

Hej på er!

För det första hoppas att alla på denna tråd mår bra och att eran situation har blivit bättre. Jag vill göra en uppdatering sist jag skrev väntade jag fortfarande på min dåvarande man och behöver nu även skriva av mig. Det som hände var att vi fick beslutet i slutet av April 2017 jag blev super glad att det blev positivt och tänkte nu behöver jag inte ens längta efter min man nu är det bara att räkna dagarna innan han kommer hem till mig. Men innan beslutet blev våran relation kallare vi sa inte mycket att vi älskar varandra men jag blundade och tänkte vi gillar varandra fortfarande det kommer gå bra. Hans familj skilde sig samtidigt som hans mamma blev sämre i hälsan så han visste inte om han skulle stanna kvar eller komma till mig.

Plus under Juli 2016 så gick min pappa bort jag behövde min mans stöd men han jobbade mycket och var mest upptagen med hans familj han tyckte det var konstigt att jag helt plötsligt tänkte från att jag ville att min papps skulle gå bort fort till att jag ångrade när pappa gick bort. Vet själv att jag sa så för att pappa led mycket under dom sista tiderna han hade stroke och låg mycket i sängen.

I Juli samma år 2017 väntade jag på honom fortfarande han sa samma sak till mig att han inte visste vad han ska göra så jag fick nog efter allt tjat på honom beslöt jag att skilja mig från honom. Allt blev för ingenting jag trodde hela tiden att han skulle vara här och jag fick även mardrömmar om att beslutet skulle vara positivt men att han skulle inte komma. Efter jag skiljde mig mådde jag dålig fick ångest varje morgon under ett år hade tankar att somna tills jag dör men det var bara tankar. När jag skilde mig så tog det månader för att dom försökte få kontakt med mitt exmake men eftersom jag ville hur som helst skilja mig bad jag om en lösning och lösningen var att dom behövde bekräftelse från två familje medlemmars underskrift som intygar att min exmake inte har vart här under 2 åren sen han lämnade Sverige.

För er som kanske går igenom samma situation som mig försök att ta hand om dig det kommer bli bättre. När det har gått ett år började jag mår bättre nu har jag en underbar partner som lever här sen länge. För ditt eget bästa ha en partner här och inte någon som är från ett annat land för det kan hända något liknande som det har vart för mig. Jag menar inte vara elak men det är så i verkligheten. Lycka till alla!

• Anonym (Kär)

Hej!

Tänkte fråga om era erfarenheter av liknade situation. Min pojkvän har haft arbetstillstånd i flera år. Sen bytte han till asyl och fick avslag . När han då skulle söka nytt arbetstillstånd så kom det en ny lag. Att han behöver göra det från hemlandet. Vi tänkte vi skulle nu söka på anknytning eftersom vi är sambo. Migrationsverket säger han även då måste göra det från hemlandet. Jag har tillräckligt stor lägenhet och lön. Så uppfyller försörjningskravet. Hur lång tid tror ni det kan ta? Kan de neka oss om han söker pga anknytning. Jag mår jätte dåligt nu för är så nervös, Finns det nåt hopp...

• Anonym (Kär)

Hej! Ni som väntar i ärenden pga av anknytning hur länge har ni fått vänta på beslut?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid