• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elaaunna

Vad var motiveringen till avslaget? Har han redan gjort intervjun? (Då kanske han inte ska komma enligt deras oförståeliga rekommendationer). Om han inte har gjort intervjun och är viseringsfri så får han väl komma? Men kolla först i avslaget eller överklagningspapprena om det står något där om att besöka Sverige för den som fått avslag eller genomgår en överklagan. De är så jäkla grova mot de som blivit nekade sen tidigare, och folk som genomgått intervjun och väntar på svar får inte ens heller besöka Sverige, enligt de för chans på avslag. De är så otroligt rädda att folk ska stanna i desperation. Kontakta Lawline på nätet, ställ din fråga där så kan de vägleda dig juridiskt! Vi håller tummarna!

Hej Ellaa

De tror inte att förhållandet är på riktigt!

Ja ... Vi har gjort båda intervju och fått avslag efter det! Detta hände i Växjö! Vi har överklagat direkt efter han fick avslag om UT (överklagan skickad 27 jan 2015). Att få någon besked kan dröja upp till 6 månader!

Tack för svar Ellaa ... Ja jag måste kontakta någon som kan ge mig råd angående det om han kan komma på besök eller inte!

• Elaaunna

Vad var motiveringen till avslaget? Har han redan gjort intervjun? (Då kanske han inte ska komma enligt deras oförståeliga rekommendationer). Om han inte har gjort intervjun och är viseringsfri så får han väl komma? Men kolla först i avslaget eller överklagningspapprena om det står något där om att besöka Sverige för den som fått avslag eller genomgår en överklagan. De är så jäkla grova mot de som blivit nekade sen tidigare, och folk som genomgått intervjun och väntar på svar får inte ens heller besöka Sverige, enligt de för chans på avslag. De är så otroligt rädda att folk ska stanna i desperation. Kontakta Lawline på nätet, ställ din fråga där så kan de vägleda dig juridiskt! Vi håller tummarna!

Hej Ellaa

Ja ... Vi har gjort båda intervju och fått avslag efter det! Detta hände i Växjö! Vi har överklagat direkt efter han fick avslag om UT (överklagan skickad 27 jan 2015). Att få någon besked kan dröja upp till 6 månader!

Tack för svar Ellaa ... Ja jag måste kontakta någon som kan ge mig råd angående det om han kan komma på besök eller inte!

• Patrik1967

11 månader och 1 vecka efter registrering (9,5 mån efter intervju) fick vi igår ett pos beslut om UT från MIG i Örebro.

Jag blev aldrig kallad på intervju själv.

En lång väntan är äntligen över

• gladkilleherregud

som sagt fick , för 2 dagar sen fick jag ett formulär hem. skickade det direkt till mig migrationsverket. Dagen efter stod det beslut fattat. Idag fick jag det definitiva svaret... JA!!! Lämnade som sagt in alla papper i slutet av januari. Intervju 25 februari, och 11 mars igår fattat beslut som blev ett JA! :)

• eelinn
    Ellaa skrev 2015-03-11 17:32:19 följande:
    Grattis :) Äntligen...! Vilken enhet? Alltid lika uppmuntrande att höra att intervjumailen börjar rulla ut nu iaf! Uppdatera vad som händer härnäst och lycka till!
    Ja tack det känns riktigt skönt att det ändå rullar på :D Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi har hamnat på. Kan man kolla det på något sätt förutom ringa eller maila som är helt omöjligt...?
  • sylla
    Patrik1967 skrev 2015-03-12 15:15:49 följande:

11 månader och 1 vecka efter registrering (9,5 mån efter intervju) fick vi igår ett pos beslut om UT från MIG i Örebro.

Jag blev aldrig kallad på intervju själv.

En lång väntan är äntligen över

GRATTIS!!!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-12 17:04:35 följande:

Ja tack det känns riktigt skönt att det ändå rullar på :D Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi har hamnat på. Kan man kolla det på något sätt förutom ringa eller maila som är helt omöjligt...?

Jag tror dessvärre du måste ringa eller maila och fråga, de är ganska snabba på att svara på mail. Vi ansökte 14 okt och väntar på mailet.... Hoppas hoppas!

När ska din kille göra intervjun? :)
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-11 16:49:56 följande:

Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.

Elsanna: detta kanske betyder att ni är typ en vecka ifrån! Kommer vänta ivrigt!
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-12 17:41:26 följande:
    Elsanna: detta kanske betyder att ni är typ en vecka ifrån! Kommer vänta ivrigt!
    Åhh hoppas verkligen det orkar faktiskt inte ringa längre blir bara nedstämd när jag ringer och ingen kan eller vet något så vi hoppas det är vår tur snart. Har du ringt något mer eller hört nåt ?
  • Baban
    Elaaunna skrev (null) följande:

Hej Ellaa

Hej elaaunna

Jag också fick avslag från båda migrationsverket och migrationsverkets domstolen överklagan tog 4 månader för mig, men motiveringen till avslaget var inte som din, just nu jag ansökat igen och vänta på intervju.

Jag ska berätta till dig att jag hade en kompis och ansökade UT 4 gånger väntetider för alla ansökan tog 4 år, det betyder att han ansökade UT varje år och fick avslag,

Efter det han åkte till Sverige som asyl och berättade till migration att han vill leva med sin fru och barn ( han hade ett barn med frugan) efter ett 11 månader han fick permanent UT.

Jag tänkte också göra det om det kommer en avslag till.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid