• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna

Hej alla ni som haft er intervju, vad har ni haft med er till själva ambassaden ..?

• Lambie
    Elsanna skrev 2015-03-13 12:46:36 följande:

Hej alla ni som haft er intervju, vad har ni haft med er till själva ambassaden ..?

Min pojkvän hade med sig sitt pass och foton på oss (som de aldrig tog emot ens då de ansåg att det inte behövdes konstigt nog).

• Elsanna
    Lambie skrev 2015-03-13 15:12:35 följande:

Min pojkvän hade med sig sitt pass och foton på oss (som de aldrig tog emot ens då de ansåg att det inte behövdes konstigt nog).

Var kommer din kille från och var hade han sin intervju om man får fråga ?
  • Elsanna
    Lambie skrev 2015-03-13 15:12:35 följande:

Har ni fått beviljat ,?
  • Ott

Hej!

Jag har några frågor och funderingar kring ansökan om uppehållstillstånd. Jag har varit i kontakt med migrationsverket men har inte fått uttömmande svar, så jag tänker att ni som är eller har varit i samma situation kanske har några förslag.

Min pojkvän är från Sydafrika och ska ansöka om uppehållstillstånd för att vi ska kunna leva ihop här i Sverige. Vi funderade på att ansöka i höstas, men eftersom han skulle besöka mig i december/januari valde vi att vänta (pga av osäkerhet vad som gäller om vistelse i Sverige under ansökningstiden). Innan dess var jag och hälsade på honom i tre månader i somras, och även i december 2013. Vi har varit ihop sedan hösten 2013.

Det var meningen att han skulle ansöka så fort han kom tillbaka till Sydafrika i januari i år, men eftersom myndigheterna och posten där är extremt långsamma har han försökt få tag på ett så kallat certificate of no impediment som kan intyga att han är ogift i snart två månader nu och han har inte fått det än.

Vi vill gärna få gjort ansökan så snart som möjligt eftersom vi vet att väntetiden kan bli lång, och har funderat på att göra ansökan utan det här dokumentet och sedan skicka in det så fort han har fått det. Enligt migrationsverket är detta inga problem, men de kan inte heller lova att väntetiden inte kommer förlängas.

Det jag undrar över är om det är värt att satsa på att göra en ansökan utan hans certificate of no impediment och sedan skicka in det så fort han har fått tag på det. Vi har ingen aning om hur länge det kommer dröja innan han får det.

Jag undrar även om det här med bevis på förhållandets äkthet, bör dessa skickas in tillsammans med ansökan eller ska man endast skicka in dessa om migrationsverket efterfrågar sådana bevis? Jag tänker om vi kommer ändå kommer behöva komplementera även om han skickar in en komplett ansökan så är det kanske värt att ansöka utan det här dokumentet han behöver.

• Lambie
    Elsanna skrev 2015-03-13 16:05:24 följande:
    Har ni fått beviljat ,?
    Han kommer från Iran så han hade sin intervju i Teheran. Vi har inte fått beviljat ännu, är inne på 10:e månaden, och han hade intervju i början av november ungefär.
  • Lambie
    Ott skrev 2015-03-13 16:20:27 följande:

Hej!

Jag har några frågor och funderingar kring ansökan om uppehållstillstånd. Jag har varit i kontakt med migrationsverket men har inte fått uttömmande svar, så jag tänker att ni som är eller har varit i samma situation kanske har några förslag.

Min pojkvän är från Sydafrika och ska ansöka om uppehållstillstånd för att vi ska kunna leva ihop här i Sverige. Vi funderade på att ansöka i höstas, men eftersom han skulle besöka mig i december/januari valde vi att vänta (pga av osäkerhet vad som gäller om vistelse i Sverige under ansökningstiden). Innan dess var jag och hälsade på honom i tre månader i somras, och även i december 2013. Vi har varit ihop sedan hösten 2013.

Det var meningen att han skulle ansöka så fort han kom tillbaka till Sydafrika i januari i år, men eftersom myndigheterna och posten där är extremt långsamma har han försökt få tag på ett så kallat certificate of no impediment som kan intyga att han är ogift i snart två månader nu och han har inte fått det än.

Vi vill gärna få gjort ansökan så snart som möjligt eftersom vi vet att väntetiden kan bli lång, och har funderat på att göra ansökan utan det här dokumentet och sedan skicka in det så fort han har fått det. Enligt migrationsverket är detta inga problem, men de kan inte heller lova att väntetiden inte kommer förlängas.

Det jag undrar över är om det är värt att satsa på att göra en ansökan utan hans certificate of no impediment och sedan skicka in det så fort han har fått tag på det. Vi har ingen aning om hur länge det kommer dröja innan han får det.

Jag undrar även om det här med bevis på förhållandets äkthet, bör dessa skickas in tillsammans med ansökan eller ska man endast skicka in dessa om migrationsverket efterfrågar sådana bevis? Jag tänker om vi kommer ändå kommer behöva komplementera även om han skickar in en komplett ansökan så är det kanske värt att ansöka utan det här dokumentet han behöver.

Hej! Det här med bevis på förhållandets äkthet så som foton o s v är tydligen väldigt olika, men jag och min pojkvän behövde varken skicka med nåt sådant eller ta med till intervjun. Han tog med foton ändå, men behövde alltså inte lämna in de. Istället kan de återkomma efter intervjun och be er att komplettera om de anser att det behövs, men som sagt, det verkar vara väldigt olika från fall till fall.

Förstår att ni inte vill vänta längre men ansökan, och om det går bra att skicka in ansökan utan detta dokument så kanske det ändå kan vara värt risken för fördröjning? För jag tror också att ju längre man väntar med själva ansökan, desto längre verkar också väntetiderna bli :( det var 11 månader när vi ansökte juni -14, sedan uppdaterades det ganska snabbt till 14.

• Mimmipigg

Fick svar idag från en handläggare (ej den jag skickade mail till konstigt nog) som gav lite svar på varför vi kan ha blivit förflyttade. Hon sa att när sökande vart asylsökande så blir man av tekniska själ förflyttad ur det elektroniska systemet och skickad då till den enhet som ligger närmast anknytningspersonen. Sjukt att de inte först och främst går efter våra bevis på vårt förhållande istället för att automatiskt anse att vi behöver utredas mer pga en tidigare asylansökan :/ De gör ju bara mer arbete för nån annan handläggare speciellt nu när de redan är överbelastade som de är. Sen vad nu "av tekniska själ" betyder har jag ingen aning om. Har skickat tillbaka ett mail till henne o frågat så får väl svar nästa vecka. Väntar även svar från 2 andra handläggare så har många bollar i luften nu :)

• Smilla75
    Mimmipigg skrev 2015-03-13 20:46:26 följande:

Fick svar idag från en handläggare (ej den jag skickade mail till konstigt nog) som gav lite svar på varför vi kan ha blivit förflyttade. Hon sa att när sökande vart asylsökande så blir man av tekniska själ förflyttad ur det elektroniska systemet och skickad då till den enhet som ligger närmast anknytningspersonen. Sjukt att de inte först och främst går efter våra bevis på vårt förhållande istället för att automatiskt anse att vi behöver utredas mer pga en tidigare asylansökan :/ De gör ju bara mer arbete för nån annan handläggare speciellt nu när de redan är överbelastade som de är. Sen vad nu "av tekniska själ" betyder har jag ingen aning om. Har skickat tillbaka ett mail till henne o frågat så får väl svar nästa vecka. Väntar även svar från 2 andra handläggare så har många bollar i luften nu :)

Jag ser ingen anledning till att ni behöver vara oroliga. Ni är gifta (Migrationsverket har bevisbördan), har träffats under separationen och har god kännedom om varandra. Utifrån det kommer ansökan inte avslås. Däremot var det rätt att ta er ur det elektroniska systemet, mot bakgrund av tidigare asylansökan. Att det uppstår en misstanke om sken är givet mot bakgrund av att din man tidigare försökt få tillstånd i Sverige, innan han träffade dig. Kanske finns även illegal vistelse och andra ansökningar om uppehållstillstånd i ärendet. Migrationsverket kommer att vilja ha en intervju med dig. En anledning är att se om du alls kommer då det inte är helt ovanligt att referenten vid sken inte vill medverka till intervju.

Avslag i anknytningsärenden är dock ovanligt och Migrationsverket avslår endast en mycket liten del av förmodade skenanknytningar.

Att ni inte är kvar i det elektroniska systemet behöver inte innebära en särskilt fördröjd handläggningstid. Jag vet inte riktigt hur Västerås ligger till men det kan du säkert få reda på.

Du kan inte begära att verkets anställda ska motivera varför ni tagits ur systemet, även om jag förstår dig. Endast beslut behöver motiveras och detta är en handläggningsåtgärd, inte ett beslut.

Lycka till!
  • Anonym (B)

Jag har nu kollat alla länkar jag kan hitta men jag förstår ändå inte, hoppas någon vill hjälpa mig innan jag blir galen!

Min man kommer från ett icke EU land. Han behöver ha ett giltigt pass, födelsebevis och bevis på att han ej är gift. Dessa dokument behöver dom vara på svenska eller engelska? Hur översätter man ett pass liksom? 

Eftersom han inte kan svenska och migrationsverket inte finns på hans språk så ska jag göra ansökan åt honom. Men när vi gör ansökan befinner han sig i Sverige (lagligt besök) och sitter bredvid mig...är det ok? För det står att ansökan måste göras från hans land? Ansökan går ej att gör om man kryssar i att han är i Sverige.

Bifogar man bilder, biljetter och dylikt redan i första ansökan via webben?

Fattar verkligen ingenting!!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid