• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Cami

Hej, är glädjande att höra att flera som sökt efter oss har fått svar..!

Men vi gjorde en webb ansökan

19 juni 2014

Intervjumail 29 oktober

intervju 3 november

Efter det skickade vi in en komplettering 1 vecka efter.

Men sen dess har vi väntar på beslut och de uppger att det flyttat oss till Solna. Sjukt att behöva vänta så lång tid i ovisshet, är det någon som vet att det har sitt ärende i Solna och har någon bra kontaktperson i Solna?????????? Nummer eller namn??

Alternativ till någon annan trevlig handläggare..

Hoppas ni kan hjälpa mig !

• Anonym (Majjan)
    Cami skrev 2015-03-08 23:08:51 följande:

Hej, är glädjande att höra att flera som sökt efter oss har fått svar..!

Men vi gjorde en webb ansökan

19 juni 2014

Intervjumail 29 oktober

intervju 3 november

Efter det skickade vi in en komplettering 1 vecka efter.

Men sen dess har vi väntar på beslut och de uppger att det flyttat oss till Solna. Sjukt att behöva vänta så lång tid i ovisshet, är det någon som vet att det har sitt ärende i Solna och har någon bra kontaktperson i Solna?????????? Nummer eller namn??

Alternativ till någon annan trevlig handläggare..

Hoppas ni kan hjälpa mig !

Hallå hallå. Hittade denna sida genom massa internet sökningar. Har min make från Nya Zealand, varit gifta i ett år. Vi ansökte 27 juli 2014, intervjun december 28. Umeå. Men misstänker förflyttning på oss. Jag förstår att det måste kännas extremt jobbigt att vissa som sökt efter oss har redan sina ärenden avklarade.  Varför var ni tvungna att komplettera och vart är sökande ifrån? Har du testat att ringa det centrala numret och frågat de där numret till Solnas enhet och om ni har fått en handläggare än? Då tror jag det är den handläggaren du ska försöka tala med, har ni inte fått en handläggare så borde ni få det nu. Så fort ni får en handläggare så ökar nog chansen att få mer information och klarhet.
  • Cami

Hej igen! Tack för sitt svar!

Ja, situationen är väldigt frustrerande och antar att ni ännu inte heller fått svar?

Min sambo är från Venezuela och vi var tvungna att komplettera med lite bilder..

Sisst jag ringde hade vi inte fått någon handläggare "teamledare" där i Solna säger bara att det tar 14 mån och inget annat. Dessutom vägrar hon uppge placering i kö för det är så många sökande osv.. Prioriteringar är nu asyl sökande m.m

Känns bara så tråkigt med en massa "bortförklaringar" i ovilja från deras sida för oss till att hjälpa och underlätta i den fruktansvärda situation man redan befinner sig i..

Har du och din make fått en handläggare ???

• Cami
    Anonym (Majjan) skrev 2015-03-09 00:45:34 följande:

Hallå hallå. Hittade denna sida genom massa internet sökningar. Har min make från Nya Zealand, varit gifta i ett år. Vi ansökte 27 juli 2014, intervjun december 28. Umeå. Men misstänker förflyttning på oss. Jag förstår att det måste kännas extremt jobbigt att vissa som sökt efter oss har redan sina ärenden avklarade.  Varför var ni tvungna att komplettera och vart är sökande ifrån? Har du testat att ringa det centrala numret och frågat de där numret till Solnas enhet och om ni har fått en handläggare än? Då tror jag det är den handläggaren du ska försöka tala med, har ni inte fått en handläggare så borde ni få det nu. Så fort ni får en handläggare så ökar nog chansen att få mer information och klarhet.

Hej igen! Tack för sitt svar!

Ja, situationen är väldigt frustrerande och antar att ni ännu inte heller fått svar?

Min sambo är från Venezuela och vi var tvungna att komplettera med lite bilder..

Sisst jag ringde hade vi inte fått någon handläggare "teamledare" där i Solna säger bara att det tar 14 mån och inget annat. Dessutom vägrar hon uppge placering i kö för det är så många sökande osv.. Prioriteringar är nu asyl sökande m.m

Känns bara så tråkigt med en massa "bortförklaringar" i ovilja från deras sida för oss till att hjälpa och underlätta i den fruktansvärda situation man redan befinner sig i..

Har du och din make fått en handläggare ???
  • sylla
    Anonym (Majjan) skrev 2015-03-09 00:45:34 följande:
    Hej. Min man har också sökt från NZ med likande datum. Vill helst inte skriva offentligt. Skicka PM/Mail till mig.

mvh

• G87

Hej!

Vi har ansökt om UT för 3 månader sen och läget är som så här att tjejen är gravid och jag undrar hur man ska ansöka om förtur? Vi har ingen handläggare och vända oss till.

Tacksam för hjälp

• Ellaa
    G87 skrev 2015-03-09 12:10:09 följande:

Hej!

Vi har ansökt om UT för 3 månader sen och läget är som så här att tjejen är gravid och jag undrar hur man ska ansöka om förtur? Vi har ingen handläggare och vända oss till.

Tacksam för hjälp

Hej, maila vanliga mailadressen som finns på Mig. Verkets hemsida. Bifoga gärna 'bevis' på att hon är gravid, typ läkarintyg. Så slipper du vänta så länge. Lycka till och grattis :)
  • Anonym (Jonis)

Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14

Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/

• Elsanna

Någon som vart i kontakt med växjö enheten och har fått något bra svar ???

• Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-10 10:27:11 följande:

Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14

Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/

Sanslöst! Jag blir verkligen arg för eran skull (även om det kan hända oss också) ni har väntat i 13 jövla månader!!! Varför anmäler du inte de till JO-ombudsman? Enligt direktiv ska det inte ta mer än 9 månader. Testa! Prata med team ledaren på den enheten: säg jag skulle godta om de som sökte in efter mig också väntade. Men nu känns det bara som att ni inte ens bryr er om mitt ärende! Gjorde ni webb eller pappersansökan? Jag vet inte hur långt du kan ta det med JO men sök på internet och se om du kan ta hjälp nånstans. Fick ni komplettera eller misstänker du att de har hakat upp sig på något med er ansökan?

:(

Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid