• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Baban
    z h skrev (null) följande:
    Hej Baban, jag har några frågor om det är okej.

Har du gjort en webb eller pappers ansökan?

När ansökte du?

Har du kontaktat Sundsvalls enhet?
    Ja, jag ansökade som webbsökande, det va 17/01,

Nej inte jag men min sambo besökte migrationsverket o frågade om handläggare dom sa att har ingen handläggare just nu bara vänta på intervjumail .

Kan jag få den nummer som du ringde Sundsvall enhet ? Tack
  • Ellaa
    sylla skrev 2015-03-17 08:13:40 följande:
    Välkommen till sverige där alla blir kränkta. Jäkla cowboys!

Alla behöver inte göra intervjun - kommenterades inte överhuvudtaget eftersom den som skrev syftade till sin egen (inte partnerns) intervju. 

Jag har inga åsikter om detta, jag vet inget om huruvida den som befinner sig i sverige blir kallade till intevju eller inte. Jag säger inget om det. Barwaary.s tråd visar tydligt att hennes man (som är den som ansöker) redan har varit på intervju - det är denna intervju jag kommenterar.

Och vem är du ellaa på dina höga hästar? - du rekommenderar själv föregånde inlägg att förhålla sig till 18 mån (!).

Poängen är ..... . jag kan skriva i evigheter och försöka förklara men det är uppenbart att det är som att spotta i motvind.

Over and out.
    Kränkta? - Inte alls, tror snarare du blev kränkt av en diskussion då du kallar folk "jäkla cowboys". Visar bara hur kränkt du blev för att jag tyckte din kommentar var onödig. Och jag behöver inte välkomnas till Sverige. Det är skillnad på att känna sig kränkt och bara kommentera när någon verkar vara vara otrevlig. (Specifikt i denna tråd där folk sitter i så känsliga situationer).

Jag nämnde inte din kommentar för att jag ogillar att du är ärlig, vilket du missuppfattat tydligen men säger det igen från min höga häst :) din ärlighet uppskattas, därför skrev jag till personen att helst förhålla sig till de 18 månaderna, jag håller med dig när du ger rätt och ärlig information. Då du har mer vetskap om detta och du tydligen jobbar där. 

Menade bara att cowboy kommentaren lät nedlåtande, och att det faktiskt finns fler än en person som gjort pappersansökan och ändå fått sina ärende klara fortare än oss som gjort webbansökan. Jag reagerade bara på cowboy kommentaren - och nu är alla som blir "kränkta" "jävla cowboys" - moget, hehe.

Hur som haver, skriv gärna på, dont mind me för att jag ogillade den negativa tonen tror alla uppskattar den informationen du ger, tror du missförstod min kommentar. 

Ha det bra.
  • Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-03-17 17:04:37 följande:

Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.

Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.

GRATTIS! Äntligen... :D Försökte klicka för att se din historik men det gick inte, vill du dela med dig om ansökningsdatum, enhet, intervjumail, intervjudatum och beslut? Kan inte hitta det pga att jag inte kan klicka på dina historik kommentarer. Vet inte varför :(

Grattis igen, vad underbart när han kommer hit, han måste också vara så överlycklig! Perfekt inför påsken!
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-03-17 07:40:21 följande:
    Hej!

Tack det var en bra ide, det ska jag göra. Jag antar att intervjuaren måste säga 14 månader precis som migrationsverket, jag hoppas det går fortare!

När vi ansökte hade vi bott i ihop i ett år (egentligen mer men inget mer dokumenterat) och för att ansöka om sambo visa skulle vi ha bott i hop i två år, därför blev det som nyetablerat tyvärr. Sökte ni sambo?

Den här väntan känns lättare än intervju-mejlet iaf :) tack detsamma!
    Hej! Oj, har missat det då, läste inte att det stod att man skulle ha bott ihop i minst 2 år... Vilken tur vi hade precis bott ihop 2 år och 1 månad när vi ansökte. Läste dock på nätet följande: (Lawline)

"Om ni har bott tillsammans utomlands så kan ni räknas som sambor i utlänningslagens mening. Då ska uppehållstillstånd beviljas för din pojkvän enligt 5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen. Ni räknas som sambor enligt svensk lag om ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med detta menas att ni ska ha haft det huvudsakliga boendet i en gemensam bostad och att ni inte bott tillsammans alltför kort tid. Det finns ingen exakt gräns för när det ses som att man "stadigvarande bor tillsammans". Ett riktmärke kan vara att man bott tillsammans i minst sex månader, men kortare tid har accepterats på grund av olika omständigheter (t.ex. att man skrivit testamente mellan sambor till förmån för varandra eller att man tagit lån tillsammans)."

Men de kommer ju se med era dokument att ni bott ihop länge, så de kommer nog klassificera er som sambos iaf (tror jag). 

Precis, vi ansökte som sambos utan att ens veta egentligen hur länge man skulle ha bott ihop.. Kunde inte finna den informationen nånstans. Men vad som än händer så har ni fått intervjumailet redan, och väntan på den är nog längst... Tror verkligen att alla "måste" säga så, de förstår att om någon säger "oftast tar det 7-8 månader" då kommer folk börja ringa förfullt så tror det är en metod för de att säga 14 månader och håller sig till det. 

Håll oss uppdaterade, och det kommer gå jättebra :D 
  • z h

Tack för ditt svar Baban. Så klart här får du nr 0104853692

• Baban

Tack så mycket ????????????
  • Baban

Hej Z H

Jag har en annan telefon nummer ( Sundsvall enhet ) du kan ringa o fråga efter din ärende om du vill

Kanske du kan nå en trevligt Persson.

• z h

Tack Baban. Hör gärna av dig om du får någon information, jag ska också skriva här om jag får mer information av de.

• MrsPollyn
    Ellaa skrev 2015-03-18 17:11:49 följande:

GRATTIS! Äntligen... :D Försökte klicka för att se din historik men det gick inte, vill du dela med dig om ansökningsdatum, enhet, intervjumail, intervjudatum och beslut? Kan inte hitta det pga att jag inte kan klicka på dina historik kommentarer. Vet inte varför :(

Grattis igen, vad underbart när han kommer hit, han måste också vara så överlycklig! Perfekt inför påsken!

Tack så mycket ja han är riktigt glad, nu återstår bara tiden att tillverka uppehållstillståndskortet så hoppas han är hemma till påsk.

Vi tillhörde Malmö ansökte i början av oktober. Han fick intervjun efter 1,5 månad o beslutet kom efter 5,5 månad. Jag behövde bara svara på ett formulär.

Okej konstigt att du inte fick upp min historik. Som sagt kommer nog inte förstå det förrän han är här. Men det ska bli underbart att få hem honom. Kan säga att jag inte behövde uppge vårt ärendenr de sista gångerna jag ringde till handläggaren för hon visste direkt vem jag var, så var på dom ofta så går det snabbare.
  • Anonym (:()

Hej allihop! Har någon hade ärenden i Uppsala? Hur länge väntar ni på en inbjudan till intervjun?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid