• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • maribel
    Madam skrev 2014-05-19 11:20:53 följande:

Sådär var det för mig så sent som i lördags. Vår skrutt bara sov och sov och försökt man amma så somnade hon bara. Vi fick rådet att testa att ge lite ersättning för att hon skulle piggna på sig för att på så sätt komma igång att amma.
    Har ni gett ersättning? Tror att jag har mer mjölk idag men han vill bara sova. Igår ville han bara snutta istället 4h i sträck. Sover er skrutt mycket också?
    trulle82 skrev 2014-05-19 11:27:00 följande:

Första veckan sov inte Alva alls mycket. Varenda gång hon vaknade ville hon amma. Kanske åt hon inte tillräckligt åt gången så hon fick äta ofta. Men när BVC var här hade hon gått upp bra i vikt. Så verkar som att hon fick i sig tillräckligt. Nu sover hon mer och behöver inte amma lika ofta. Så jag antar att mjölken kommit igång. Däremot läcker inte mina bröst heller. Behöver kanske inte göra det? Ska inte din plutt snart vägas av BVC? Då ser du ju om hen äter ordentligt smile1.gif
    Kanske som du säger att brösten inte behöver läcka då? Jo vi har vägt 3ggr redan, har gått ned 300g första dagen, lite mer tredje dagen och idag gått upp 30g men ska tillbaka på tor och väga igen eftersom dem vill att han går upp lite mer.

• Echinacea

Den 5 maj kom våran lilla Elisia till världen., 2620 gram och 49 cm lång. Förlossningen gick bra, amningen fungerar bra och hon sover jätte bra på nätterna, gnyr lite var 3-4 timme när hon vill ha mat och sen somnar hon direkt efter igen. Än så länge är det en snäll liten bebis

• Madam
    maribel skrev 2014-05-19 16:55:30 följande:
    Har ni gett ersättning? Tror att jag har mer mjölk idag men han vill bara sova. Igår ville han bara snutta istället 4h i sträck. Sover er skrutt mycket också?
    Kanske som du säger att brösten inte behöver läcka då? Jo vi har vägt 3ggr redan, har gått ned 300g första dagen, lite mer tredje dagen och idag gått upp 30g men ska tillbaka på tor och väga igen eftersom dem vill att han går upp lite mer.

Ja de har ju ersättning på bb så hon fick i sig runt 15ml när det var dags. Hon piggnade verkligen på sig och sökte mer aktivt efter bröst när hon var hungrig. Är de för hungriga går de typ in i dvala sa barnmorskorna.
    Ja Molly sover sjukt mycket..i lördags hade hon en stund på dagen då hon sov 7 timmar i sträck och det är itne heller bra. Så då väckte vi henne och gav ersättning.
    Vi fick en näringsplan att vi ska väcka henne varannan timme för att amma för mjölk finns det absolut! Det gäller bara att få in tillräckligt mycket.

Idag vid utskrivningen så sa barnmorskan att väcka henne varannan till var tredje timme

• lupin84

Thor kan sova fyra fem timmar innan han vaknar för mat... ibland väcker vi honom då brösten typ sprängs annars.. 
    Sista dagarna nu då maken är hemma, på måndag börjar allvaret då jag ska fixa tre barn själv ...  spännande

Grattis till er som fått era små! 

Theo 2009 Tim 2011 Thor 2014
  • maribel
    Madam skrev 2014-05-19 19:52:45 följande:

Ja de har ju ersättning på bb så hon fick i sig runt 15ml när det var dags. Hon piggnade verkligen på sig och sökte mer aktivt efter bröst när hon var hungrig. Är de för hungriga går de typ in i dvala sa barnmorskorna.
    Ja Molly sover sjukt mycket..i lördags hade hon en stund på dagen då hon sov 7 timmar i sträck och det är itne heller bra. Så då väckte vi henne och gav ersättning.
    Vi fick en näringsplan att vi ska väcka henne varannan timme för att amma för mjölk finns det absolut! Det gäller bara att få in tillräckligt mycket.

Idag vid utskrivningen så sa barnmorskan att väcka henne varannan till var tredje timme smile1.gif

Skönt att ni kommer hem. Ok, då kanske jag ska testa ersättning, men jag har också fått mer mjölk idag, så svårt bara vad som är ok och inte att sova. Men han har kissat och bajsat bra så antar att han får i sig. Hur tycker du att det går med op såret? Jag hade jättesvårt att ligga i sängen men nu börjar det bli lättare, gör jätteont att kissa men att gå funkar hyfsat. Vi fick ta prover på blodsocker hos plutt på lör men åkte hem vid 1800.
    lupin84 skrev 2014-05-19 20:06:30 följande:
    Thor kan sova fyra fem timmar innan han vaknar för mat... ibland väcker vi honom då brösten typ sprängs annars.. 
    Sista dagarna nu då maken är hemma, på måndag börjar allvaret då jag ska fixa tre barn själv ...  spännande

Grattis till er som fått era små! 
    Verkar vara som  att dem kan sova rätt länge. Kommer ju inte ihåg hur det var med dem andra barnen. Usch, ensam med tre är en prövning! Jag kommer också vara hemma själv med tre då mannen  börjar jobba igen. Dock bara 7 dgr sen har han semester.

• Madam
    maribel skrev 2014-05-19 21:34:19 följande:
    Skönt att ni kommer hem. Ok, då kanske jag ska testa ersättning, men jag har också fått mer mjölk idag, så svårt bara vad som är ok och inte att sova. Men han har kissat och bajsat bra så antar att han får i sig. Hur tycker du att det går med op såret? Jag hade jättesvårt att ligga i sängen men nu börjar det bli lättare, gör jätteont att kissa men att gå funkar hyfsat. Vi fick ta prover på blodsocker hos plutt på lör men åkte hem vid 1800.
    Verkar vara som  att dem kan sova rätt länge. Kommer ju inte ihåg hur det var med dem andra barnen. Usch, ensam med tre är en prövning! Jag kommer också vara hemma själv med tre då mannen  börjar jobba igen. Dock bara 7 dgr sen har han semester.

Jag har hur mycket mjölk som helst känns det som..köpte pump idag så skulle det vara så att vi behöver ge extra eller så så kan vi ge av min mjölk istället för ersättning.
    Ja testa att ge lite ersättning och se om han piggnar på sig Annars kanske du kan handmjölka och ge honom på sked eller kopp.

Tycker såret kliar något otroligt och första gången idag som jag duschade utan tejp på så sved det en del.
    Jag har ju fått någon form av infektion i huden på magen så jag har svårt att bedöma vad som beror på såret och inte men jag har ju problem med svullnad och att det är ömt.
    Tycker det går lättare och lättare att ta sig i och ur sängen samt att gå på toa. Jäkligt jobbigt att nysa och hosta bara.

• kokos

Jag kommer också vara själv med tre barn när min svärmor åker om tre veckor. Känner mig lite bortskämd i nuläget med all hjälp jag får Drömmer

Läkarbesöket visade fortsatt högt blodtryck och höga kolesterolvärden Rynkar på näsan Ska mäta blodtrycket ett par gånger till och sedan blir det troligtvis medecinering. Min mamma har haft 3 stroke så jag blir lite nojjig Obestämd

• trulle82
    SaraD skrev 2014-05-18 21:22:01 följande:

Jag födde för tre veckor sedan. Jag blev sydd en hel del, sprack i mellangården och invändigt i slidan, Samt lite fler stygn här och där. Kollade efter för nån dag sedan hur jag ser ut, hade ett område med tråd på ca 3 cm kvar, resten var borta och det såg fint ut, dock ser man ju skillnad mot innan. Tråden de använder tas upp av kroppen, ska alltså inte lossna. Däremot blev jag lite bekymrad hur (ursäkta känsliga) hålet såg ut, det såg ut som att två bollar satt precis i öppningen, får inte in ett finger, och vid promenader känns det som en tampong som sitter för långt ned.. Nån med samma erfarenhet?
    För mig har det gått två veckor nu. Jag blev också sydd invändigt i slidan och lite i mellangården. Låter konstigt med bollarna, kanske bara svullet? Kanske ska ringa din barnmorska och fråga? Jag har inte vågat känna än, men nu gör det inte lika ont längre. Hoppas verkligen man blir återställd! Är det första barnet för dig med?
  • SaraD
    trulle82 skrev 2014-05-21 09:29:06 följande:
    För mig har det gått två veckor nu. Jag blev också sydd invändigt i slidan och lite i mellangården. Låter konstigt med bollarna, kanske bara svullet? Kanske ska ringa din barnmorska och fråga? Jag har inte vågat känna än, men nu gör det inte lika ont längre. Hoppas verkligen man blir återställd! Är det första barnet för dig med?

Ja jag vet inte.. Ska ringa och boka tid för efterkontrollen så kan fråga då. Ja jag var faktiskt inte beredd på att underlivet skulle bli så förstört, visst fattade väl att man spricker och så, men trodde det efter läkning skulle se likadant ut som innan. Har tex inga inre blygdläppar kvar. Japp första barnet
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014