• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • smalljey
    Kela1981 skrev 2014-10-20 15:03:50 följande:
    Usch stackare! Hur länge har det pågått? Kan hon inte alls somna om utan måste tas upp? Prova ha henne sovandes i vagn så du bara kan vagga henne utan att behöva gå upp? Vad är det för ersättning hon får? Alice fick Althera när dom trodde att hon var allergisk men jag tyckte bara det blev värre då. Kan det vara något förkylningsvirus på väg att bryta ut? Vad säger dom på BVC? Var bor du nånstans? I Lund vet jag att dom har en speciell grupp på sjukhuset som man kan vända sig till när man behöver råd och stöd eller hjälp med att driva på så det utreds ordentligt, finns det något liknande där du bor?

Styrkekram till dig <3 Det kommer inte att vara för evigt även om det känns så och är tufft nu <3
    Det har varit så här sen hon föddes, hon har som absolut max sovit 3 timmar i sträck en riktigt bra natt! Nä hon behöver inte komma upp utan liksom vaknar och gnäller och kan inte somna om utan att få antingen flaskan eller nappen. Så jag brukar lyfta över henne i sängen vid 4-tiden för då orkar jag inte springa upp till hennes säng mer för jag har redan vart uppe en miljard gånger känns det som.

Bor i Stockholm och såg just idag att det ska finnas specialbvc om man har problem, så det kanske man ska kolla upp? Sen googlade jag runt idag oxå och det står att de inte ska behöva äta alls under natten från 4 månader, och man kan försöka bryta mönstret med att förknippa mat med sömn nu. Så det kanske är det vi ska försöka jobba på, ge henne vatten på natten när hon vaknar så hon får bort matbehovet. Vi ger henne Hipp sen några veckor tillbaka så magen har blivit bättre sen dess, så det är nåt positivt iaf

Nä jag vet att det inte kommer vara för evigt men normalt sett så klarar man ju kanske några nätter utan sömn, men nu är det över 4 månader utan sömn, plus dålig sömn när man var preggo oxå. Så det är tungt! Tack för stödet! <3
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-10-20 15:39:12 följande:
    Det har varit så här sen hon föddes, hon har som absolut max sovit 3 timmar i sträck en riktigt bra natt! Nä hon behöver inte komma upp utan liksom vaknar och gnäller och kan inte somna om utan att få antingen flaskan eller nappen. Så jag brukar lyfta över henne i sängen vid 4-tiden för då orkar jag inte springa upp till hennes säng mer för jag har redan vart uppe en miljard gånger känns det som.

Bor i Stockholm och såg just idag att det ska finnas specialbvc om man har problem, så det kanske man ska kolla upp? Sen googlade jag runt idag oxå och det står att de inte ska behöva äta alls under natten från 4 månader, och man kan försöka bryta mönstret med att förknippa mat med sömn nu. Så det kanske är det vi ska försöka jobba på, ge henne vatten på natten när hon vaknar så hon får bort matbehovet. Vi ger henne Hipp sen några veckor tillbaka så magen har blivit bättre sen dess, så det är nåt positivt iaf smile1.gif

Nä jag vet att det inte kommer vara för evigt men normalt sett så klarar man ju kanske några nätter utan sömn, men nu är det över 4 månader utan sömn, plus dålig sömn när man var preggo oxå. Så det är tungt! Tack för stödet! <3
    Åh fy! Jag tycker att det är vidrigt när jag inte får sova på ett par nätter så jag kan bara föreställa mig hur du mår :(

Prova den där specialbvcn och se om du får någon hjälp den vägen. Det kan väl knappast bli värre i alla fall :)

Jag har också hört att dom inte behöver äta på nätterna men vår flicka vill gärna äta en gång i alla fall så det låter jag henne göra. Men å andra sidan så är inte hennes sovstunder så kopplade till mat längre utan hon brukar vara uppe en bra stund efter maten, inte på natten då såklart :)

Har hon en riktigt bra natt så äter hon vid 21, somnar vid 22, sover till 2:30, äter, sover till 8. Då är det riktigt najs :) inte så ofta det händer men ibland har jag tur ;)

Lycka till, hoppas du får ordentlig hjälp snart.
  • Amalian83

Utan att veta om det hjälper så har jag läst att man kan testa att vagga/vagna bebis istället för att mata på natten. Bebisen protesterar kanske i början, men när han/hon lär sog att det inte blir mat längre runt den tidpunkten tycker bebisen inte att det är någon ide att vakna då. Lite samma princip som att inte prata/mysa med bebisen när den vaknar om natten.

Detta är vad jag har läst att den kontroversiella Wahlgren tipsar om. Inte alla vill ju ta hennes råd, men när bebisen behöver lära sig att sova längre stunder eller sluta äta ofta om natten kanske det kan vara ett alternativ? Åtminstone för ett vak-pass som känns extra jobbigt?

Vi vaggade just om vår bebis som vaknade en timme efter nattningen. Hon vaknade, gnällde lite, vi vaggade, hon blev tyst snabbt och nu sitter jag och väntar på att gå in och se om hon somnat om själv. I vanliga fall ammar jag henne till sömns igen, men nu testade vi detta och kanske funkar det, kanske inte :)

• Juronjaure
    smalljey skrev 2014-10-20 13:49:51 följande:

Ååh jag blir tokig! Varför sover inte vår bebis?! Jag är så fullständigt utmattad, bara gråter. Fick hjälp med övernattning i helgen av mormor men nu räcker en jobbig natt för att jag ska trilla så långt ner för att jag aldrig hinner bli utvilad. Jag och mannen tar varannan natt på soffan för att åtminstone få sova nåt, men detta är så långtgående nu så det hjälper bara för dan. Vi har fan testat allt, bytt ut maten till komjölksfritt, hon får sova i sin säng, hon får sova i vår säng, halva natten hos sig, halva natten hos oss. Men hon sover likförbannat så jäkla oroligt och vaknar varje timma, minst. Ibland vill hon ha mat, ibland nappen, mest vill hon bara snutta lite ur flaskan. Men jag går under snart. Vet inte hur länge till jag orkar det här? Älskar henne men det här är det jobbigaste jag gjort i mitt liv, thank god att vi är överens om att det inte blir några fler barn.

Vissa bebisar sover bättre när de börjat få lite gröt på kvällarna, har ni prövat det?
  • soffipropp1987

Alltså, jag vet att min L är mitt i ett utvecklingssprång, men jag kan verkligen inte läsa av honom som vanligt. Han skriker när han äter, när han har ätit och när han har sovit. Magen funkar som den ska också. Sover oroligt på nätterna, dock utan matpaus (vilket är såå bra). Får ni också helt förändrade bebisar ibland? Jag blir ju snart galen, inget man gör är liksom bra... :(

• Sansa Snark
    soffipropp1987 skrev 2014-10-21 14:39:46 följande:

Alltså, jag vet att min L är mitt i ett utvecklingssprång, men jag kan verkligen inte läsa av honom som vanligt. Han skriker när han äter, när han har ätit och när han har sovit. Magen funkar som den ska också. Sover oroligt på nätterna, dock utan matpaus (vilket är såå bra). Får ni också helt förändrade bebisar ibland? Jag blir ju snart galen, inget man gör är liksom bra... :(

Jag har en sån dag idag. Min annars så glada och nöjda unge gallskriker nästan konstant och vägrar flaskan. Först när han skrikit sig helt utmattad käkar han lite och somnar. Sen vaknar han och är glad som vanligt... i en kvart, sen är det skrik igen. 
    Jag påminner mig själv en gång i timman att det inte är för evigt som vi ska hade såhär...
  • soffipropp1987
    Sansa Snark skrev 2014-10-21 14:45:54 följande:
    Jag har en sån dag idag. Min annars så glada och nöjda unge gallskriker nästan konstant och vägrar flaskan. Först när han skrikit sig helt utmattad käkar han lite och somnar. Sen vaknar han och är glad som vanligt... i en kvart, sen är det skrik igen. 
    Jag påminner mig själv en gång i timman att det inte är för evigt som vi ska hade såhär...
    Värsta dagen hittills här faktiskt. Ja man måste verkligen tänka positivt och inte bryta ihop. Känns ju som att det kommer vara för alltid men så är det ju inte som tur är. Hur gammal är din pojk nu?
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-10-21 14:39:46 följande:

Du är inte ensam. Vi har också såna perioder här hemma och nu har det varit lugnt i flera dagar så jag bara väntar på att skiten ska slå i fläkten igen och skrikandet börja :/
    Hur gjorde ni för att han inte ska vilja äta på natten? Alice får mat en gång på natten som det är nu och ibland har jag provat att bara ge henne nappen istället för flaska men då är det ett fasligt rännande fram och tillbaka för den där nappen åker ut hela tiden. Får hon mat så äter hon en full portion (200 ml) och sen brukar hon somna ganska bra igen. Ibland så är hon körig att natta så då kan det mycket väl ta en timme tills hon har slocknat igen :( Eftersom dom enligt bvc inte behöver äta på nätterna mer så kanske man ska börja vänja henne av med det, men hur? Eller dom kanske slutar själva?
    Men håll ut, vi är fler som får förändrade bebisar med jämna mellanrum. Inte är det kul inte :(
  • ellami

Vem säger att de inte behöver äta om nätterns från 4 mån? Är det inte från 6 mån och dessutom under förutsättning att de äter mat på dagarna. Eller är jag ute och cyklar? Min son blir snart 5 mån och äter varannan timme även på natten men han helammas ju fortfarande så varför skulle han helt plötsligt vara mätt under natten på bara min bröstmjölk om han inte varit det tidigare heller? Eller??

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-10-21 15:11:23 följande:
    Du är inte ensam. Vi har också såna perioder här hemma och nu har det varit lugnt i flera dagar så jag bara väntar på att skiten ska slå i fläkten igen och skrikandet börja :/
    Hur gjorde ni för att han inte ska vilja äta på natten? Alice får mat en gång på natten som det är nu och ibland har jag provat att bara ge henne nappen istället för flaska men då är det ett fasligt rännande fram och tillbaka för den där nappen åker ut hela tiden. Får hon mat så äter hon en full portion (200 ml) och sen brukar hon somna ganska bra igen. Ibland så är hon körig att natta så då kan det mycket väl ta en timme tills hon har slocknat igen :( Eftersom dom enligt bvc inte behöver äta på nätterna mer så kanske man ska börja vänja henne av med det, men hur? Eller dom kanske slutar själva?
    Men håll ut, vi är fler som får förändrade bebisar med jämna mellanrum. Inte är det kul inte :(
    Skönt att jag inte lider själv! ;)

Han slutade äta på natten för en månad sen ungefär, jag helammar och har matat honom max 3 gånger på natten sen han föddes. Jag stoppade i nappen bara och min Bvc sköterska sa att jag absolut inte ska börja mata honom på natten igen eftersom när dom är 5-6 månader helst inte ska äta på natten. Det är svårt det här, nu oroar jag mig för att det ska bli vintertid :P
Svar på tråden Junibebisar 2014