• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Amalian83

Min tjej är snart fem månader. Hon får lite gröt om kvällen, men inga större mängder. Utöver det har hon smakat på morot, potatis, katrinplommon och banan. Vår mat får hon inte smaka på för jag vill inte att hon får i sig salt eller socker. Jag tar det också lugnt med frukt, men det mest eftersom det knappast är det svåraste att få henne att gilla.

Näst på tur är avokado eftersom jag tänker att mosad avokado och banan ihop är ett ypperligt mellanmål om ett par-tre månader.

• hundtok
    Amalian83 skrev 2014-10-19 21:37:31 följande:

Min tjej är snart fem månader. Hon får lite gröt om kvällen, men inga större mängder. Utöver det har hon smakat på morot, potatis, katrinplommon och banan. Vår mat får hon inte smaka på för jag vill inte att hon får i sig salt eller socker. Jag tar det också lugnt med frukt, men det mest eftersom det knappast är det svåraste att få henne att gilla.

Näst på tur är avokado eftersom jag tänker att mosad avokado och banan ihop är ett ypperligt mellanmål om ett par-tre månader.

Du behöver inte oroa dig för salt och socker i er mat. Barnet ska bara smaka lite (kryddmått) och den mängd salt och socker de får i sig av det är försumbar.
  • Amalian83
    hundtok skrev 2014-10-19 21:55:39 följande:
    Du behöver inte oroa dig för salt och socker i er mat. Barnet ska bara smaka lite (kryddmått) och den mängd salt och socker de får i sig av det är försumbar.
    Idag åt vi tomatsoppa som var lite stark. Tordes inte ge henne en smakis på det. Hönsmamma deluxe :)
  • hundtok
    Amalian83 skrev 2014-10-19 23:09:45 följande:
    Idag åt vi tomatsoppa som var lite stark. Tordes inte ge henne en smakis på det. Hönsmamma deluxe :)
    Riktigt stark mat kam du ju undvika. Hon behöver inte smaka på all er mat. Ta när det passar.
  • ellami
    bonden skrev 2014-10-19 20:10:57 följande:

Just gröt är ju inte mycket till "smaksensation" och det är ju det man ska ge dom nu innan 6 mån ålder. Sen kan de få smakportioner men nu rör det sig ju om kryddmåttsstora smakisar typ på fingret av vår mat. Risken om man kör på med just gröt tidigt är att de blir tröga i magen och innehåller gröten gluten så ska man ta det väldigt lugnt med det

Att låta dom få smaka vår mat från ett finger är ju perfekt för att vänja smaklökarna vid annat än bröstmjölk/ersättning och det är ju lite det som Livsmedelsverket rekommenderar att man gör innan 6 mån. /mamma med lite pekpinne smile5.gif

Fast det är väl nästan tvärtom. Rekommendationerna är ju just att introducera gluten från tidigast 4 mån ålder men SENAST 6 mån för att förebygga glutenintolerans. Sen är det inte alls lika bråttom med andra smakisar, egentligen kan de ju gott och väl leva på bröstmjölk/ersättning hela 6 mån.

Vad ger ni för gröt? Jag måste hitta mjölkfri :/ kanske göra själv men då blir det ju inte järnberikat..
  • hundtok
    ellami skrev 2014-10-20 07:43:28 följande:
    Fast det är väl nästan tvärtom. Rekommendationerna är ju just att introducera gluten från tidigast 4 mån ålder men SENAST 6 mån för att förebygga glutenintolerans. Sen är det inte alls lika bråttom med andra smakisar, egentligen kan de ju gott och väl leva på bröstmjölk/ersättning hela 6 mån.

Vad ger ni för gröt? Jag måste hitta mjölkfri :/ kanske göra själv men då blir det ju inte järnberikat..
    De ska ju leva på bröstmjölk/ersättning i 6 mån även enligt det vi har skrivit. De ska bara smaka på annan mat, inte äta sig mätta.

Ang gluten är det bra att introducera det men de ska inte äta hela portioner gröt med gluten i än. Gluten ska introduceras långsamt.
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-10-20 07:43:28 följande:

Vi ger Sempers banangröt som är från 4 månader :)
  • smalljey

Ååh jag blir tokig! Varför sover inte vår bebis?! Jag är så fullständigt utmattad, bara gråter. Fick hjälp med övernattning i helgen av mormor men nu räcker en jobbig natt för att jag ska trilla så långt ner för att jag aldrig hinner bli utvilad. Jag och mannen tar varannan natt på soffan för att åtminstone få sova nåt, men detta är så långtgående nu så det hjälper bara för dan. Vi har fan testat allt, bytt ut maten till komjölksfritt, hon får sova i sin säng, hon får sova i vår säng, halva natten hos sig, halva natten hos oss. Men hon sover likförbannat så jäkla oroligt och vaknar varje timma, minst. Ibland vill hon ha mat, ibland nappen, mest vill hon bara snutta lite ur flaskan. Men jag går under snart. Vet inte hur länge till jag orkar det här? Älskar henne men det här är det jobbigaste jag gjort i mitt liv, thank god att vi är överens om att det inte blir några fler barn.

• Kela1981
    smalljey skrev 2014-10-20 13:49:51 följande:

Ååh jag blir tokig! Varför sover inte vår bebis?! Jag är så fullständigt utmattad, bara gråter. Fick hjälp med övernattning i helgen av mormor men nu räcker en jobbig natt för att jag ska trilla så långt ner för att jag aldrig hinner bli utvilad. Jag och mannen tar varannan natt på soffan för att åtminstone få sova nåt, men detta är så långtgående nu så det hjälper bara för dan. Vi har fan testat allt, bytt ut maten till komjölksfritt, hon får sova i sin säng, hon får sova i vår säng, halva natten hos sig, halva natten hos oss. Men hon sover likförbannat så jäkla oroligt och vaknar varje timma, minst. Ibland vill hon ha mat, ibland nappen, mest vill hon bara snutta lite ur flaskan. Men jag går under snart. Vet inte hur länge till jag orkar det här? Älskar henne men det här är det jobbigaste jag gjort i mitt liv, thank god att vi är överens om att det inte blir några fler barn.

Usch stackare! Hur länge har det pågått? Kan hon inte alls somna om utan måste tas upp? Prova ha henne sovandes i vagn så du bara kan vagga henne utan att behöva gå upp? Vad är det för ersättning hon får? Alice fick Althera när dom trodde att hon var allergisk men jag tyckte bara det blev värre då. Kan det vara något förkylningsvirus på väg att bryta ut? Vad säger dom på BVC? Var bor du nånstans? I Lund vet jag att dom har en speciell grupp på sjukhuset som man kan vända sig till när man behöver råd och stöd eller hjälp med att driva på så det utreds ordentligt, finns det något liknande där du bor?

Styrkekram till dig <3 Det kommer inte att vara för evigt även om det känns så och är tufft nu <3
Svar på tråden Junibebisar 2014