• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-10-16 09:12:52 följande:
    Har du appen "the wonder weeks"? Om inte så ladda ner den, den är gratis :) Fantastisk hjälp till att förstå varför våra små beter sig som dom gör ;) Där finns dessutom en liten "kalender" över när dom olika sprången infaller så man kan stålsätta sig lite ha ha ha... Den har gjort livet lättare för mig i alla fall :)
    Tack! Då ska jag ladda ner den :) Han är ju väldigt tydlig med när det är lite jobbigare så man kanske ska ligga lite före för att undvika frustration ;)
  • Sansa Snark
    Kela1981 skrev 2014-10-16 09:12:52 följande:
    Har du appen "the wonder weeks"? Om inte så ladda ner den, den är gratis :) Fantastisk hjälp till att förstå varför våra små beter sig som dom gör ;) Där finns dessutom en liten "kalender" över när dom olika sprången infaller så man kan stålsätta sig lite ha ha ha... Den har gjort livet lättare för mig i alla fall :)
    Jag gillar också den appen jättemycket! Den gör det lättare att för mig att komma ihåg att "krångelperioderna" faktiskt inte varar för evigt.
  • Amalian83
    Axo skrev 2014-10-16 15:08:44 följande:
    Jag märker inte heller av några utvecklingssprång och jag är som du, läser inte heller om något. Tror det är väldigt lätt att stirra sig blind på en text och sen bli väldigt orolig om det inte stämmer.
    Ja man ska inte läsa för mycket. Jag hade mest hjälp av ww-appen den första tiden. Var orolig för allt hon gjorde. Den lugnade mig iallafall. Nu har jag lärt känna min bebis och läser mest för att se vad man har att se fram emot härnäst.
  • ellami

Är det ngn annan som fortfarande har en bebis som sover dåligt, vaknar ofta. Min pojk ammar varannan timme dygnet runt. Och på nätterna kan han böka och vakna även oftare än så!! Nu har jag inte haft en enda bra natt på 4,5 mån.. Med bra natt menar jag åtminstone 2-3 timmar sammanhängande sömn.. Trött mamma.. :(

• okajsa
    Amalian83 skrev 2014-10-16 13:37:31 följande:

Enligt wonder weeks är detta en låååång fas. Min tjej närmar sig sista veckan nu (puh!). Vi är ute och går hela dagarna för jag blir knäpp på hennes skrik. Hon gråter inte, men skriker gladtjut, gnälltjut och allmänna jag-kan-skrika-tjut. Aj aj mina öron! Just nu mördar hon en kanin i babygymmet.

Blir ett intressant dop på lördag :)

Underbar beskrivning! Likadant här hemma :)
  • ellami

Och dessutom känns det som han börjar tappa i vikt. Eller ja inte gå ner i vikt kanske men att han inte alls går upp lika mkt som förr. senaste bvc kontrollen för 5 veckor sen var han en riktig tjockis 7150 gram. Nu är han inte ALLS lika rund längre, ansiktet har smalnat av och även kroppen känna inte lika "michelinig" :( saknar det hehe men även lite nojig över att det är så.. Har först nästa bvc koll om en vecka. Men vägde på hemmavågen med mig och drog sen av min vikt så blev det ca 7,5 vilket är en jätteliten ökning på 5 veckor i jämförelse med tidigare! Amningspuckeln kanske..? Nån annan som har samma "problem"?

• Juronjaure

Iiiiiiih, jösses, tur att man inte är ensam!

Känner igen det där med amningen... Min bebis snuttar ett par sekunder, tittar upp, snuttar ett par sekunder, tittar upp, drar ut tutten ur munnen varje gång (DRAR, ajaj!) och har ett nollställt ansiktsuttryck som säger typ "vad tittar ni på? Vad är det som är kul, jag fattar inte?) Så där håller hon på en stund varje gång hon ska äta...

Mammig är hon påstår killen. Jag försöker förneka det, men det stämmer nog. Så fort hon blir lite orolig ska det vara mamma. Jag känner mig nästan elak ibland när hon skriker och skriker i pappas famn, men hon måste ju kunna vara där också?

Och IKVÄLL somnade hon kl 22 istället för 19, PUST! Skrek och skrek och skrek, försökte kasta sig ur famnen på mig, helt hysterisk, VEMS ÄR DEN HÄR UNGEN OCH VAR ÄR MIN???!!! Jag blir så ledsen när jag inte vet vad hon vill, ungen... Visst funkar mat för det mesta, men hon kan ju inte hänga på tutten hela tiden, för då får hon väl ont i magen i stället... Måtte denna fas vara snabbt övergående...

• smalljey
    ellami skrev 2014-10-16 18:30:49 följande:

Är det ngn annan som fortfarande har en bebis som sover dåligt, vaknar ofta. Min pojk ammar varannan timme dygnet runt. Och på nätterna kan han böka och vakna även oftare än så!! Nu har jag inte haft en enda bra natt på 4,5 mån.. Med bra natt menar jag åtminstone 2-3 timmar sammanhängande sömn.. Trött mamma.. :(

Vår bebis är så oxå, vi kör flaska men det är samma att hon bara sover korta stunder och vaknar eller bökar och smågnäller och vill snutta. Jag har fantastiska föräldrar och en bror som har tagit henne över natten lite då och då. Blev lite oftare för några veckor sen då jag kände att jag var på väg in i väggen eller djup depression. Men nu har jag tack vare det lyckats återhämta mig en del och känner mig ganska glas igen. Men hon sover riktigt pissdåligt rent ut sagt
  • LovaViola

Vår bebis sover också sämre nu.. Vaknar oftare, verkar sova oroligare. Och jag som vaknar vid minsta rörelse sover ju knappt nånting :(

Vi har ju försökt att ha lite kvällsrutin för att hon ska komma lite till ro, vi byter till ny blöja, sätter på pyjamas, går in i sovrummet och släcker ner lite.. Men igårkväll vart hon misstänksam bara vi började sätta på henne pyjamasen.. Hon blev mer och mer ledsen och gjorde ledsen underläpp flera gånger! Tillslut fick vi gå ut ur sovrummet och då lugnade hon sig lite.. Men då hade hon ju liksom listat ut av vi försökte natta henne och det verkade hon ju verkligen inte vilja. Så det slutar med att jag står i vardagsrummet och vaggar och vaggar och sen får hon bröstet när jag står där. Då lugnar hon sig ju.. Så jag får vagga/gå till sovrummet med hennes ammandes samtidigt och försiktigt satta mig i sängen, aj min rygg!! Och sen tillslut lyckades jag hoppa upp i sängen och buffa under en kudde under armen, alltså hjälp.. Och sen somnade hon, jag la ner henne, hon vaknade efter typ tio minuter, upp med henne till bröstet igen. Sen somnade hon och jag la ner henne och tänkte att nu, nu somnar hon för natten. Jag somnar, sover en timme och vaknar av att hon gallskriker, så upp med henne till tutten i panik.. Och sen för femtielfte gången somnar hon. Tror ni jag kan sova då..? Eeh nä. Underbart detta.

• Kela1981

Vår bebis sover också oroligt. Verkar ju onekligen vara åldersrelaterat när man läser att många andra har det likadant. Känns som man håller på att gå under pga sömnbrist :( Men det går väl över detta också :)

Svar på tråden Junibebisar 2014