• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Hmm 2)
    Satfläsk skrev 2014-07-04 20:15:12 följande:
    Där kom det!! Varför inte utgå från att det TS skriver är sant istället för att hitta på sina egna sanningar?

Ledsen men har sett detta på nära håll. Där tom mamman uteslutit sin son pga gemensamt barn med nya sambon. Sonen mår skit och frågar ofta om han kan följa med denna gången då :( Så jag är rätt säker på att TS vill ha medhåll här....
  • Anonym (Hmm 2)
    otto z skrev 2014-07-04 20:20:12 följande:
    Varför citerar du Brumma och i vilket syfte när du ändå bara framför dina egna knasigheter.

What? Därför att Brumma går helt på TS linje.. Man får väl diskutera här?
  • Satfläsk
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:18:55 följande:

Är du TS? Hur kan du annars veta?
    Men VARFÖR utgår du ifrån att TS ljuger?

Totalt onödigt att diskutera om man (du) ska hitta på egna sanningar! Då skulle man ju kunna hitta på vad som helst, bara för att "få rätt" i sin åsikt.

Nej jag är inte TS.
  • Satfläsk
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:21:41 följande:

Ledsen men har sett detta på nära håll. Där tom mamman uteslutit sin son pga gemensamt barn med nya sambon. Sonen mår skit och frågar ofta om han kan följa med denna gången då :( Så jag är rätt säker på att TS vill ha medhåll här....
    Du kan vara hur säker du vill. Det bästa är att gå efter att det TS skriver är sant. Vad är annars poängen? Jag skulle kunna fabulera ihop en historia jag med, men varför?
  • otto z
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:23:04 följande:

Svara på frågan varför du citerar det inlägget av Brumma.
  • otto z
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:21:41 följande:

Det har samtliga som försvarar TS också sett. Det är dock totalt irrelevant i denna fråga.
  • Iida01

Är lite kluven här! Det låter lite som att du säger "jag vill inte ha med hans son på min semester" och då tycker jag det är lite elakt. Men är det så att en resa faller på en vecka han inte är med er och han ändå reser med sin mamma så kan det vara okej ändå. Då får ju pojken ändå resa. Hade han inte fått göra något alls med mamman och det är du som väljer att inte ha med honom är det inte snällt. 

Men ja ni måste ju få göra saker själva, pojken får ju "dubbelt upp".

Min sambo har två barn och när vi får barn inom kort så måste vi ju fortfarande leva de veckor de inte är här. Tex måste vi kunna åka till Legoland när våra barn är tillräckligt stora utan de andra barnen om det faller ut så, dels för att de redan varit där + att de får göra en massa saker med sin mamma. De barnen kan ju inte få dubbelt genom båda hemmen men våra gemensamma barn bara får ha roligt de veckorna de är här. Det är inte heller rätt. 

Fortsätt åka ni om ni hade boende men någon gång kanske ni kan byta vecka så att pojken kan få följa med också?!

• otto z
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:23:04 följande:

TS visar ju upp noll tendenser till det du HITTAR PÅ. Det är ingen diskussion. Det är dina egna mentala begränsningar som talar.
  • Brumma
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:09:52 följande:

Och du litar på vad TS säger? Tror du verkligen ett ögonblick på att de har FRÅGAT pojken? På riktigt? För TS man "ringde" ju pojken under denna trådens uppkomst och "frågade"...
    Jag utgår från att de flesta föräldrar - ÄVEN i "styvfamiljer"- har en känsla för vad deras barn vill. Jag utgår från att de flesta faktiskt gör vad som är bäst för just DERAS familj. Jag utgår från att vad som är bäst för min familj inte nödvändigtvis är bäst för alla andra familjer eftersom alla individer är olika.

Jag utgår även från att det som TS berätta stämmer. Hon har skrivit ganska mkt som påvisar att de har ett bra upplägg sol alla (utom svärmor) är nöjda med. Jag krävde en hel del svar från TS innan jag tyckte hon

Där börjar jag.

Jag utgår INTE från att TS är ondskan själv bara för att hon är bonusmamma. Jag utgår inte från att hon avskyr sin bonus bara för att hon ibland vill rå om sin egen lilla familj ibland. Jag utgår inte från att hon förlorade förmågan att tänka, konsekvensanalysera och förmågan till att sätta sig in i hur andra människor känner - empati - bara för att hon blev förälskad i en man med barn tidigare.

Vad utgår DU ifrån?
  • otto z
    Iida01 skrev 2014-07-04 20:36:33 följande:

Är lite kluven här! Det låter lite som att du säger "jag vill inte ha med hans son på min semester" och då tycker jag det är lite elakt. Men är det så att en resa faller på en vecka han inte är med er och han ändå reser med sin mamma så kan det vara okej ändå. Då får ju pojken ändå resa. Hade han inte fått göra något alls med mamman och det är du som väljer att inte ha med honom är det inte snällt. 

Men ja ni måste ju få göra saker själva, pojken får ju "dubbelt upp".

Min sambo har två barn och när vi får barn inom kort så måste vi ju fortfarande leva de veckor de inte är här. Tex måste vi kunna åka till Legoland när våra barn är tillräckligt stora utan de andra barnen om det faller ut så, dels för att de redan varit där + att de får göra en massa saker med sin mamma. De barnen kan ju inte få dubbelt genom båda hemmen men våra gemensamma barn bara får ha roligt de veckorna de är här. Det är inte heller rätt. 

Fortsätt åka ni om ni hade boende men någon gång kanske ni kan byta vecka så att pojken kan få följa med också?!

Du är en bra och empatisk kvinna. Jag håller inte med till hundra procent och jag tycker du skall läsa igenom alla TS inlägg. Hon är också helt okay.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!