• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Brumma
    Satfläsk skrev 2014-07-05 07:00:20 följande:
    Det är ingen idé ;)
    Nä det är väl inte det. Blir så ledsen att folks illvilja o hat mot bonusmammor gör det omöjligt att se helheten bara...

Äh. Skit samma. Nu ska jag gå o ha en riktigt härlig sommardag med mina barn <3
  • kouki

Jag orkar faktiskt inte läsa alla andra 53 sidor inlägg, har dessutom en tidsfrist men kan inte strunta i att svara...

Som barn/ungdom som var i din sambo's pojke's sits, så håller jag med din svärmor. Skillnaden var att jag var tonåring och kunde (samt VÅGADE!) säga ifrån själv, hade utvecklat en insyn i hur mina egna känslor tedde sig och varför. 

Och det blir faktiskt en förändring iom det nya barnet, för förhoppningsvis har han inte tävlat med dig om sin fars uppmärksamhet och kärlek, då det har varit på ett helt annat plan. Men ett nytt barn är en helt annan sak, även om han är så pass stor som han är. Även om han är jätteglad, stolt och positiv kring att bli storebror, så innebär det även en hel del som man själv inte visar så ofta, som t.ex. att man blir ledsen när man känner sig utanför.

Jag tycker att ni i alla fall borde ge honom chansen att få säga sitt och fråga om han är intresserad av att följa med. Om ni inte ens ger honom ett val anser jag faktiskt det bli ett systematiskt utelämnande, framförallt om det är den enda utlandssemestern ni tar. 

• Anonym (B)
    kouki skrev 2014-07-05 09:26:57 följande:

Jag orkar faktiskt inte läsa alla andra 53 sidor inlägg, har dessutom en tidsfrist men kan inte strunta i att svara...

Som barn/ungdom som var i din sambo's pojke's sits, så håller jag med din svärmor. Skillnaden var att jag var tonåring och kunde (samt VÅGADE!) säga ifrån själv, hade utvecklat en insyn i hur mina egna känslor tedde sig och varför. 

Och det blir faktiskt en förändring iom det nya barnet, för förhoppningsvis har han inte tävlat med dig om sin fars uppmärksamhet och kärlek, då det har varit på ett helt annat plan. Men ett nytt barn är en helt annan sak, även om han är så pass stor som han är. Även om han är jätteglad, stolt och positiv kring att bli storebror, så innebär det även en hel del som man själv inte visar så ofta, som t.ex. att man blir ledsen när man känner sig utanför.

Jag tycker att ni i alla fall borde ge honom chansen att få säga sitt och fråga om han är intresserad av att följa med. Om ni inte ens ger honom ett val anser jag faktiskt det bli ett systematiskt utelämnande, framförallt om det är den enda utlandssemestern ni tar. 

Det är det dom har gjort, den enda som vill att pojken ska med är pojkens farmor, varken pojken eller mamman vill ända på något.
  • kouki

Efter att ha läst TS alla inlägg så kan det ju bli spännande när pojken fyller 13år och plötsligt ur lagligt perspektiv, faktiskt har rätten att säga något om när han vill vara med vem. Undrar om det är något man har räknat med. 

• kouki
    Anonym (B) skrev 2014-07-05 09:31:31 följande:
    Det är det dom har gjort, den enda som vill att pojken ska med är pojkens farmor, varken pojken eller mamman vill ända på något.
    När jag har läst så låter det mest som att de har förutsatt det då han inte sagt något, istället för att sätta sig ner i lugn och ro och frågat honom i en miljö där han får säga precis vad han vill... Men kan väl ha missuppfattat det :)
  • Brumma
    kouki skrev 2014-07-05 09:36:07 följande:

Efter att ha läst TS alla inlägg så kan det ju bli spännande när pojken fyller 13år och plötsligt ur lagligt perspektiv, faktiskt har rätten att säga något om när han vill vara med vem. Undrar om det är något man har räknat med. 

Man får inte bestämma bara för att man fyller tretton... Det finns ingen "ålder". Förutom att man som sextonåring får skriva sig var man vill då...
  • Anonym (B)
    kouki skrev 2014-07-05 09:38:18 följande:
    När jag har läst så låter det mest som att de har förutsatt det då han inte sagt något, istället för att sätta sig ner i lugn och ro och frågat honom i en miljö där han får säga precis vad han vill... Men kan väl ha missuppfattat det :)
    Hon skrev innan att maken hade ringt sonen som sagt att han inte ville ändra på sitt sommarlov bara för att han fått en lillasyster.
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2014-07-05 10:10:44 följande:
    Hon skrev innan att maken hade ringt sonen som sagt att han inte ville ändra på sitt sommarlov bara för att han fått en lillasyster.
    Dessutom hoppas jag att de faktiskt "känt av". Vilket de ju verkar ha gjort. De har ju tillomed diskuterat med mamman om vad hon tycker. Jag HOPPAS att de tre närmaste vuxna runt pojken faktiskt har lite koll på hans känslor o önskningar :D
  • Ess
    kouki skrev 2014-07-05 09:38:18 följande:
    I de fall där det är en konflikt mellan föräldrarna så lyssnar dom på vad barnet vill, om det är moget nog.
    Men är föräldrarna överens, så kan inte barnet göra precis som det vill. Det funkar inte att flytta bara för att det inte passar hos tex mamman för att hon vill att barnet diskar efter sig.
  • otto z
    Smulisens skrev 2014-07-05 04:31:42 följande:

Jag har bara opererat boobs och syn, what else?

Trist att du är sjuk. Du kanske fortfarande är hög på morfin så det är därför du inte tänker klart?

Återkom gärna till denna tråd när du mår bättre och tänker klart igen tycker jag.

Smulisens skrev 2014-07-05 04:33:15 följande:
    Konstigt det blev. Försökte citera den där Otto - nånting
    Don´t drink and drive...
    Tillåt mig gissa. Du gör den där grejen med läpparna va ? när du tar dina selfies ?

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!