• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Brumma
    smulisen skrev 2014-07-04 14:52:11 följande:
    Chansen finns att farmor pratar med honom innan han själv inser hur exkluderad och mindre värd han är!
    Eller så ger de vuxna fasen i att lägga sina egna värderingar i hur pojken skall känna o låter honom njuta av sitt sommarlov precis som han brukar!
  • otto z
    smulisen skrev 2014-07-04 13:37:52 följande:
    Viskar tillbaka...ts har FYRA semester veckor med barnet. Hon har knappast ledigt alla sport och påsklov!
    Jag kan ge dig rätt i mattematiken. Jag utgick ifrån hur jag har tagit ledigt genom åren. Det framgår av TS text att det kanske inte riktigt förhåller sig så hos dom. Men det förtar inte själva andemeningen av det första inlägget. Fö är jag just nu lite extra ledig. Hittade den här tråden. Har genomgått en operation. Dock inte en sån operation som du skulle behöva genomgå.
  • otto z
    Brumma skrev 2014-07-04 15:01:12 följande:
    Fick du in en stöt nu? 36 veckor då...

Så gör de samma upplägg i tio år till kommer TS, hennes sambo, pojken och deras gemensamma barn tillbringa 40 semesterveckor till ihop. Medans TS, sambo och det gemensamma barnet kommer fira tio veckor själva.

Som fungerande förälder gör man vad som är bäst för ens barn och bäst för ens familj.

Tydligen inte du dock...
  • Ess
    smulisen skrev 2014-07-04 14:52:11 följande:
    Chansen finns att farmor pratar med honom innan han själv inser hur exkluderad och mindre värd han är!
    Chansen finns att hon är som min mamma och favoriserar den stora. Hon lyckas tom tro att den stora sätts åt sidan till förmån för de yngre. När det snarare är tvärt om, att den stora som har medicinska problem får mer tid än de andra.
  • aldrigmer
    otto z skrev 2014-07-04 15:29:22 följande:
    Jag kan ge dig rätt i mattematiken. Jag utgick ifrån hur jag har tagit ledigt genom åren. Det framgår av TS text att det kanske inte riktigt förhåller sig så hos dom. Men det förtar inte själva andemeningen av det första inlägget. Fö är jag just nu lite extra ledig. Hittade den här tråden. Har genomgått en operation. Dock inte en sån operation som du skulle behöva genomgå.
    Oskyldig Cool Solig
  • Satfläsk
    PaulinaPalen skrev 2014-07-04 13:23:34 följande:

Oavsett vad som är upp och ner i den här tråden borde ts tänka på hur rubriksättningen påverkar hur man läser innehållet. En ilsken gubbe och att ngt är hotat (i det här fallet av ett barns situation) gör åtminstone att jag tänker att hon har en avig/negativ inställning till situationen med styvbarn och att när hon tänker på "sin" familj inte räknar med styvsonen. Ts luktar liksom lite illa från start.

Eller så läser man allt som TS har skrivit, vilket inte tar så lång tid. Orkar man inte det så kan man låta bli att svara.
  • Anonym (Hmm 2)
    Brumma skrev 2014-07-04 15:04:53 följande:
    Eller så ger de vuxna fasen i att lägga sina egna värderingar i hur pojken skall känna o låter honom njuta av sitt sommarlov precis som han brukar!

Och du litar på vad TS säger? Tror du verkligen ett ögonblick på att de har FRÅGAT pojken? På riktigt? För TS man "ringde" ju pojken under denna trådens uppkomst och "frågade"...
  • Satfläsk
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:09:52 följande:

Och du litar på vad TS säger? Tror du verkligen ett ögonblick på att de har FRÅGAT pojken? På riktigt? För TS man "ringde" ju pojken under denna trådens uppkomst och "frågade"...
    Där kom det!!

Varför inte utgå från att det TS skriver är sant istället för att hitta på sina egna sanningar?
  • Anonym (Hmm 2)
    Satfläsk skrev 2014-07-04 20:15:12 följande:
    Där kom det!! Varför inte utgå från att det TS skriver är sant istället för att hitta på sina egna sanningar?

Är du TS? Hur kan du annars veta?
  • otto z
    Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:09:52 följande:

Varför citerar du Brumma och i vilket syfte när du ändå bara framför dina egna knasigheter.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!