• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • otto z
    smulisen skrev 2014-07-04 13:23:12 följande:
    Missat matte lektionerna ser jag
    viskar..9 år..4 sommarveckor..vartannat höstlov..vartannat påsklov..vartannat julov...
  • otto z
    smulisen skrev 2014-07-04 13:23:12 följande
    Sunt fungerande föräldrar gör inte skillnad på sina barn!
    Helt rätt. Men har man vårdnaden om ett barn på heltid och ett barn på halvtid så kommer dom att behandlas olika.
  • smulisen
    otto z skrev 2014-07-04 13:28:54 följande:

viskar..9 år..4 sommarveckor..vartannat höstlov..vartannat påsklov..vartannat julov...

Viskar tillbaka...ts har FYRA semester veckor med barnet. Hon har knappast ledigt alla sport och påsklov!
  • Virriga Vera
    smulisen skrev 2014-07-04 12:41:05 följande:
    Vilket dravel

Tycker du ts ständigt stryker på foten?

Ts har ALDRIG på hennes och mannens tid ihop låtit sonen följa med på denna Fd vuxen semester!!!!!
    Anledningen är ju att denna vecka ALLTID har varit en av biomammans semesterveckor. Alla har de facto varit nöjda med uppdelningen, alla är fortfarande nöjda med uppdelningen förutom pojkens farmor som inte har kollat av med varken biomamman eller pojken själv hur de vill ha det, för hade hon gjort det så hade denna situation aldrig uppstått.

Förstår du inte vad TS skriver eller du väljer att inte förtå för att det är lättare att då spy galla över TS, den onda styvmamman?
  • Ess
    Brumma skrev 2014-07-03 22:00:09 följande:
    Jäkla styvföräldrar?

Än mamman o pappan då? De vill ju fortsätta med dagens upplägg. Inte bara TS och SONEN!
    Man kan även säga, jäkla styvunge som vill va hos sin mamma som han brukar och inte inser hur utanför han blir när han inte vill följa med.

Bäst att ts visar honom tråden så att han inser att han kommer att få med för livet...........
  • smulisen
    Ess skrev 2014-07-04 14:47:06 följande:

Man kan även säga, jäkla styvunge som vill va hos sin mamma som han brukar och inte inser hur utanför han blir när han inte vill följa med.

Bäst att ts visar honom tråden så att han inser att han kommer att få med för livet...........

Chansen finns att farmor pratar med honom innan han själv inser hur exkluderad och mindre värd han är!
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2014-07-04 04:53:03 följande:

Nej han ska inte med. Ts har bestämt att han inte tillhör familjen och ska således ALDRIG få följa med.

Nu har ts en egen unge och denna tillhör familjen och ska ALLTID följa med, så som dom har gjort i 9 år.

Ts gubbe som är pappa till sin dotter verkar ha glömt att han faktiskt har TVÅ barn! Tragiskt när idioter blir farsor!
    TS har inte bestämt ngt alls.

Hon har i samråd med pojkens pappa och mamma lagt upp pojkens sommarlov så att han skall få ut så mkt som möjligt av det.

Även pojken vill ha sitt sommarlov som det varit tidigare.

Tyvärr verkar du vara en av de personer som inte bryr sig om barnens känslor utan kör på enbart efter eget tycke.

Lyssnar du inte på dina barn hemma heller? För stackars dem om du beter dig likadant hemma - sätter dina egna åsikter o önskningar över vad barnen vill...

Tragiskt när föräldrar beter sig så...
  • Brumma
    aldrigmer skrev 2014-07-04 12:27:08 följande:
    Sorry, ironi är svårt i text.
    Jag vet ;)

Har själv hamnat där :D
  • Brumma
    smulisen skrev 2014-07-04 13:23:12 följande:
    Missat matte lektionerna ser jag smile5.gif

Sunt fungerande föräldrar gör inte skillnad på sina barn!
    Fick du in en stöt nu? 36 veckor då...

Så gör de samma upplägg i tio år till kommer TS, hennes sambo, pojken och deras gemensamma barn tillbringa 40 semesterveckor till ihop. Medans TS, sambo och det gemensamma barnet kommer fira tio veckor själva.

Som fungerande förälder gör man vad som är bäst för ens barn och bäst för ens familj.

Tydligen inte du dock...
  • Brumma
    otto z skrev 2014-07-04 13:28:54 följande:
    Haha. Glömde påsk o julloven :D
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!