• frankw

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Funderar på bostadsrätt men har hört mycket illa om det på många plan. Tacksam för era tankar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?
  • Sweet Sofia
    Aniiee skrev 2014-07-03 16:43:17 följande:
    Men å andra sidan så har man fått tapeter, fönster, dörrar, vitvaror, (och allt kringarbete), "betald" värme (de flesta), en del får "betalda" tv-kanaler och internet...... och framför allt: sinnesro, som man inte får i en BR där man måste engagera sig lite mer i trappskötsel och skottning och sånt.

Eller så sköter föreningen all trappskötsel, skottning etc... Mina tv kanaler och internet ingår i avgiften på min BR.... så oftast tjänar man mera på BR än HR eftersom man får tillbaka pengarna.
  • Sweet Sofia
    WilliamsMom skrev 2014-07-03 21:20:19 följande:
    Vi behöver inte engagera oss alls. Jag betalar 4186:- i månaden och i det ingår bl a självaste avgiften, samt snöskottning, sandning, gräsklippning, städning i gemensamma utrymmen (så som tvättstugorna (tre stycken), samlingslokal som man kan hyra för 50:- dygnet (där finns sovplats samt pentry och toalett), gym, solarium, redskapsbod, cykelföråd, hobbyrum), skötsel av lekparkerna på området, panelbyte, takbyte, fasadmålning, samt en hel del annat.

Samma här. Fast har drygt 6000 menade ingår allt (utom el).
  • Aniiee
    Sweet Sofia skrev 2014-07-03 22:02:07 följande:

Fast fritidslokal, gästlägenhet, parkering, rabatt på hemförsäkringen, ev avtal med ev fönsterputs etc kan man även få i en bostadsrättsförening. Har med föreningen att göra inte om det är hyres eller Br. Jag har alltid i min BR plus lite annat jag inte hade fått i hyres. Även rabatter på kyl, frys, spis och tvättmaskin etc
    Det är lite det som är min poäng. Min andra poäng är: Allt handlar inte om pengar för alla.....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • nanneN
    Aniiee skrev 2014-07-03 16:43:17 följande:
    Men å andra sidan så har man fått tapeter, fönster, dörrar, vitvaror, (och allt kringarbete), "betald" värme (de flesta), en del får "betalda" tv-kanaler och internet...... och framför allt: sinnesro, som man inte får i en BR där man måste engagera sig lite mer i trappskötsel och skottning och sånt.
    Men vad är det för bostadsrättsföreningar ni varit i kontakt med egentligen?
    Att värme ingår i avgiften trodde jag var standard överallt. Att tv och internet ingår måste ju vara väldigt vanligt idag.
    Skottning och gemensamma utrymmen sköter föreningen, att engagera sig i detta är frivilligt.

Visst, tapeter och vitvaror får man stå för själv, men det ger ju även fördelen att man kan byta till vad man vill och när man vill. Dessutom är ju varje form av renovering i bostadsrätten en investering eftersom du antagligen höjer värdet på bostadsrätten vid en eventuell försäljning.
  • Lattjo

Jag vill hyra. Älskar att bara ringa värden när något händer. Jag har iofs en galet bra värd som verkligen tar hand om sina hus både invändigt och utvändigt och sällan är svår när man behöver hjälp.

I min killes brf-hus är det typ bara vatten och värme som ingår i avgiften. Min kille sköter hela trädgården som är väldigt stor. Dom får städa trapphuset själva för att så många är snåla och tycker att städning varje dag ska vara gratis typ.

Städdagarna var en jävla röra som jag fick komma hit och styra upp (jobbar med fastighetsskötsel och har gjort i 15 år så jag har mer erfarenhet av brf än någon i det här huset). Förut skötte jag trappstädningen mot betalning men slutade när det ringdes var och varannan dag för några grässtrån i entrén. Jag skulle såklart göra allt extraarbete gratis.

Efter årsstämman insåg jag att det här med bostadsrätt inte är för mig. Så mycket tjafs för ingenting. Tacka vet jag hyresrätter :)

• nanneN

För att få en lite mer rättvisande vinkel på diskussionen så kan jag väl snabbt förklara hur en typisk bostadsrättsförening ser ut.

Jag betalar ca 4000 kr i avgift för ett radhus på 115kvm.
    I detta ingår garage med motorvärmare, parkeringsplats, fri tillgång till en kvarterslokal med festlokaler, pingisbord, ett litet gym, bastu och ett övernattningsrum med fyra bäddar, samt tvättstuga.
    TV och internet ingår i avgiften, likaså snöskottning, gräsklippning, städning av gemensamma områden/lokaler, sophämtning och liknande tjänster.
    Jag ansvarar själv för all invändig kosmetisk renovering, såsom målning och tapeter, samt vitvaror. Värme, el, vatten och avlopp är föreningens ansvar, likaså allt externt underhåll såsom fasad, fönster och ytterdörrar.
    Förutom avgiften så har jag ett lån som med en ganska kraftig amortering kostar mig ca 2000:- i månaden, så totalt har jag en boendekostnad på 6000:- i månaden för ett tvåplans radhus med egen gräsmatta, förråd, garage och fri tillgång till dom flesta bekvämligheter. Detta är i en av Sveriges större städer och ca 10 minuter med bil från stadskärnan.

Även om man bortser från att det med stor sannolikhet rent ekonomiskt är en fördel med bostadsrätt, så har jag svårt att se att en hyresrätt skulle kunna matcha detta med samma månadskostnad.

• WilliamsMom
    nanneN skrev 2014-07-04 10:18:19 följande:

För att få en lite mer rättvisande vinkel på diskussionen så kan jag väl snabbt förklara hur en typisk bostadsrättsförening ser ut.

Jag betalar ca 4000 kr i avgift för ett radhus på 115kvm.

I detta ingår garage med motorvärmare, parkeringsplats, fri tillgång till en kvarterslokal med festlokaler, pingisbord, ett litet gym, bastu och ett övernattningsrum med fyra bäddar, samt tvättstuga.

TV och internet ingår i avgiften, likaså snöskottning, gräsklippning, städning av gemensamma områden/lokaler, sophämtning och liknande tjänster.

Jag ansvarar själv för all invändig kosmetisk renovering, såsom målning och tapeter, samt vitvaror. Värme, el, vatten och avlopp är föreningens ansvar, likaså allt externt underhåll såsom fasad, fönster och ytterdörrar.

Förutom avgiften så har jag ett lån som med en ganska kraftig amortering kostar mig ca 2000:- i månaden, så totalt har jag en boendekostnad på 6000:- i månaden för ett tvåplans radhus med egen gräsmatta, förråd, garage och fri tillgång till dom flesta bekvämligheter. Detta är i en av Sveriges större städer och ca 10 minuter med bil från stadskärnan.

Även om man bortser från att det med stor sannolikhet rent ekonomiskt är en fördel med bostadsrätt, så har jag svårt att se att en hyresrätt skulle kunna matcha detta med samma månadskostnad.

De flesta håller nog med om att bodstadsrätt är bättre än det sk "hyresträsket".

Jag har läst alla inlägg i tråden och kan endast finna ett inlägg där hyresrätt är att föredra, och det är inlägget där någon skriver att den gärna flyttar ofta och inte vill bo på samma ställe längre än fem år - då är ju hyresrätt verkligen att föredra, då det bara är att lämna och flytta vidare.
  • nanneN
    Lattjo skrev 2014-07-04 09:42:42 följande:

Jag vill hyra. Älskar att bara ringa värden när något händer. Jag har iofs en galet bra värd som verkligen tar hand om sina hus både invändigt och utvändigt och sällan är svår när man behöver hjälp.

I min killes brf-hus är det typ bara vatten och värme som ingår i avgiften. Min kille sköter hela trädgården som är väldigt stor. Dom får städa trapphuset själva för att så många är snåla och tycker att städning varje dag ska vara gratis typ.

Städdagarna var en jävla röra som jag fick komma hit och styra upp (jobbar med fastighetsskötsel och har gjort i 15 år så jag har mer erfarenhet av brf än någon i det här huset). Förut skötte jag trappstädningen mot betalning men slutade när det ringdes var och varannan dag för några grässtrån i entrén. Jag skulle såklart göra allt extraarbete gratis.

Efter årsstämman insåg jag att det här med bostadsrätt inte är för mig. Så mycket tjafs för ingenting. Tacka vet jag hyresrätter :)

Det där låter som att det är en väldigt dåligt skött förening.
    Då får man antingen ta tag i det, engagera sig i föreningen, gå med i styrelsen och styra upp det, eller så släpper man det och letar reda på en förening som fungerar.

Att döma ut hela konceptet med bostadsrätt baserat på att en enda förening inte fungerar är inte vidare korrekt.
  • alla har olika åsikter

Vi flyttade från en sunkig trea, lägenhet hyresrätt i ett fattigt område, till en mycket fräschare fyra , "hus" BR , i ett familjevänligt och populärt bostadsområde.

Hyran är här 1000:- högre men annars är det detsamma. Värme och vatten ingår och ett basutbud på tvkanaler, precis som i hyresrätten.

• Dina08

Ja, lätt, efter att ha bott hos privatvärdar i många år. En privatvärd behöver inte göra något underhåll och får ta ut högre hyra än allmännyttan. Tänk att ge sina pengar till någon som inte gör ett dyft, varje månad! Tacka vet jag vår lilla br där det är lätt att få kontakt med styrelsen och alla insatser någon gör uppskattas. Lejer ut alla stora arbeten. Stor möjlighet att påverka och de flesta tar ansvar för boendemiljön.

Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?