• frankw

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Funderar på bostadsrätt men har hört mycket illa om det på många plan. Tacksam för era tankar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?
  • fluu
    Dina08 skrev 2014-07-05 09:57:13 följande:
    Ja, lätt, efter att ha bott hos privatvärdar i många år. En privatvärd behöver inte göra något underhåll och får ta ut högre hyra än allmännyttan. Tänk att ge sina pengar till någon som inte gör ett dyft, varje månad! Tacka vet jag vår lilla br där det är lätt att få kontakt med styrelsen och alla insatser någon gör uppskattas. Lejer ut alla stora arbeten. Stor möjlighet att påverka och de flesta tar ansvar för boendemiljön.
    Fast det beror ju på värden.... Vi bor också hos en (fantastisk) privatvärd. Han är här var och varannan dag, tar hänsyn till alla önskemål och gör sitt bästa, planterade om halva trädgården för att göra den barnvänlig när vi som första barnfamilj flyttade in, går något sönder fixar han det på stört och betalar rubbet, ser till att trapphuset städas oftare än det egentligen behövs, han är trevlig och bryr sig utan att vara påflugen osv... Dessutom är det i många städer lättare att hitta(eller som här, att överhuvudtaget ens hitta) lägenheter hos privatvärdar.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Themis

Beror väl helt på vilken BR-förening det är man köper in sig i.

En stor stabil förening med god ekonomi, kompetent styrelse och anställd fastighetsskötare som fixar rabatter, skottar och allt det där- sure!

En liten förening med noll engagemang, dålig förvaltning och utan ekonomi till att hyra in folk som fixar det som latrövarna inte pallar- nej tack, då kanske hyres är ett bättre alternativ.

Jag ställer gärna upp (och mer än de flesta i min nuvarande förening) men då får andra också göra sin bit.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Grappa

BR. När det är pensionsdags för mig då kommer införandet av marknadshyror börjat, och då är det inte kul att sitta i en hyresrätt.

• athanatos
    Grappa skrev 2014-07-05 21:06:42 följande:

BR. När det är pensionsdags för mig då kommer införandet av marknadshyror börjat, och då är det inte kul att sitta i en hyresrätt.

Nja kommer nog inte bli så farligt, om det införs så kommer det att införas extremt långsamt. Annars måste staten gå in och betala en del av folks hyrpr.
  • Sherly
    Dina08 skrev 2014-07-05 09:57:13 följande:

Ja, lätt, efter att ha bott hos privatvärdar i många år. En privatvärd behöver inte göra något underhåll och får ta ut högre hyra än allmännyttan. Tänk att ge sina pengar till någon som inte gör ett dyft, varje månad! Tacka vet jag vår lilla br där det är lätt att få kontakt med styrelsen och alla insatser någon gör uppskattas. Lejer ut alla stora arbeten. Stor möjlighet att påverka och de flesta tar ansvar för boendemiljön.

Fast man kan ju kontakta hyresrättsföreningen. Så visst har man ett val även i den situationen. 

Men jag röstade BR! Alla gånger. Min fasa är att behöva hyra igen och betala för ingenting egentligen. Vi bodde i en bra föreningen där det också bara var att ringa en värd (någon skrev det som fördel för hyresrätt). Det ingick i månadsavgiften. 

• Grappa
    athanatos skrev 2014-07-05 21:08:22 följande:
    Nja kommer nog inte bli så farligt, om det införs så kommer det att införas extremt långsamt. Annars måste staten gå in och betala en del av folks hyrpr.
    Nja, jag känner mig inte lika trygg som du. Om 30 år när jag är pensionär så kommer väldigt mycket i Sverige ha förändrats. Och jag räknar med att leva i 50 år till, vid det laget är helt fria hyror en realitet.
    Och även om staten går in med bidrag så kommer pensionären själv få betala allt över existensminimum, och där vill jag inte hamna.
  • SpanskaFlugan
    athanatos skrev 2014-07-03 16:45:05 följande:

Det spelar visst roll, för det kan vara så att om 30 år sitter man med en bostadsrätt i en fastighet som är så trasig och föreningen har så dålig ekonomi att det kan bli mycket svårt att sälja lägenheten. Du skulle bara veta hur mycket skräp som produceras idag, fastigheterna byggs med det billigaste materialet man kan hitta och är i princip slit och släng fastigheter.

Man ska vara väldigt försiktig när man köper bostadsrätt idag, bubblan är på sitt yttersta och spricker snart.

För det första så köper de flesta br i äldre hus eftersom det finns fler gammal än nya bostadsrättshus. För det andra får man anta att folk är någorlunda intelligenta och kolla skick på fastighet och bokslut innan de köper. För det tredje, det där med att bubblan är på sitt yttersta och ska spricka snart har folk (oftast de som bor i hyresrätt...) sagt de senaste 15 åren.
  • ursula

Man får bättre grannar I Br och trevligare boende i områden där det är bostadsrätter .
    Kostar boendet ett par miljoner slipper man patrasket

• kaffeamanda

Jag skulle absolut välja bostadsrätt, men då krävs det att man kan spara upp till en buffert för oförutsedda utgifter. Är man en "slösa" så är det nog bättre med hyresrätt

• SpanskaFlugan

Jag föredrar br framför Hr av den enkla anledningen att min erfarenhet att i hyreshus skiter man i sina grannar, i närområdet, i hur trapphus, hiss och dylikt. Så klart det inte är så överallt men ialla fall de områden jag bott. Br grannarna är mer måna om sin investering och ser till att o rådet är trevligt.

Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?