• frankw

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Funderar på bostadsrätt men har hört mycket illa om det på många plan. Tacksam för era tankar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?
  • frankw

Tack så mycket för alla svar och tankar ni delat. 
    Tack, tack, tack!

• WilliamsMom
    Åsa skrev 2014-07-06 00:50:06 följande:

Detta stämmer naturligtvis i allmänhet. (Med undantag för skuldsättning; många bostadsrättsköpare är skuldsatta upp över öronen )

Å andra sidan är det bilden av hyresgäster i problemområden du målar upp. Få hyresgäster har problem med sin arbetslöse lärar- eller statsvetargranne. Missbrukare är ofta bidragstagare och därmed diskvalificerade från kontrakt hos många hyresvärdar etc etc.

De har tagit beviljade lån på en bank, som de betalar på varje månad - det är en jävla skillnad!
  • LillGris

Jag väljer HR framför BR varje dag. Jag är alldeles för bekväm för att orka åka och köpa ny frys om den gamla går sönder, alldeles för ointresserad av grannarna för att vilja ha trädgårdsdagar och städdagar och allt vad det är. HR är toppen för mig. Jag bara dunkar in hyran varje månad så löser sig allt annat per magisk automatik.

• WilliamsMom

EN FRÅGA till alla ni som väljer HR:

Om det skulle komma på förslag att ombilda era HR till BR, skulle ni inte vilja det då?

• LillGris
    WilliamsMom skrev 2014-07-07 18:01:11 följande:

Om det skulle komma på förslag att ombilda era HR till BR, skulle ni inte vilja det då?

Nej. Eventuellt hade jag köpt den och sålt den direkt, för att tjäna pengar.

Men jag hade aldrig velat som hyresgäst hos mina grannar, och jag vill heller inte bo i br.
  • Åsa

Hittill

WilliamsMom skrev 2014-07-07 18:01:11 följande:

Helst inte. Jag skulle få ligga ute med miljoner i lån utan att få en högre boendestandard och troligen inte lägre hyra/månadsavgift. Jag är hellre hyresgäst hos en hyresvärd än hos banken. (En kompis intill Hornsgatan i Stockholm sade efter ombildning "nu har jag skulder på banken och huset är lika fult som innan".) OM en bostadsrättsförening trots allt drevs igenom skulle jag möjligen känna mig tvingad att köpa, för att inte bli hyresgäst hos mina grannar, något som många haft dålig erfarenhet av, särskilt efter några år när nya "köpgrannar" flyttat in.

Jag har ju  valt att bo i hyresrätt (när jag flyttade senast låg bostadsrätterna i närheten på tjugo procent av dagens pris så att jag hade haft goda möjligheter att köpa trots räntor runt en åtta procent har jag för mig).
    Jag har all respekt för den som väljer kooperativa boendeformer men jag ogillar trenden att ombilda attraktiva hyresrätter till bostadsrätter och därigenom via bostadsbrist tvinga folk att köpa bostadsrätt. De som köper idag är överlag inte personer som egentligen står bakom kooperationstanken i boendet eller är beredda att ta ansvar i förening (gårdagens hsb-tanter som skötte trappstädning för att hålla nere hyran känns långt borta). De är endera personer som köper på spekulation ("vi köper nu så kan vi sälja med vinst om ett år och köpa radhus utanför stan") eller köper för att alls få någonstans att bo. Jag har hört folk tala om "föreningen" som en hyresvärd, skild från dem själva. Särskilt bland personer med sydländsk bakgrund finns ofta en kulturellt betingad uppfattning att det skulle vara tryggare med en köpt bostad (även om de tänker på köpelägenheter och är dåligt införstådda med vad bostadsrätt innebär). Lite i linje med detta finns också de som känslomässigt vill ha något "eget" och uppfattar att en bostadsrätt är detta. (Själv anser jag ju inte att vare sig en bostadsrätt eller villa är riktigt "egen" förrän den är betald men med dagens priser och brist på vilja att spara och vänta verkar inte många ens räkna med att slutbetala innan de säljer.)
  • ursula
    Åsa skrev 2014-07-07 18:38:13 följande:
    Hittill

Helst inte. Jag skulle få ligga ute med miljoner i lån utan att få en högre boendestandard och troligen inte lägre hyra/månadsavgift. Jag är hellre hyresgäst hos en hyresvärd än hos banken. (En kompis intill Hornsgatan i Stockholm sade efter ombildning "nu har jag skulder på banken och huset är lika fult som innan".) OM en bostadsrättsförening trots allt drevs igenom skulle jag möjligen känna mig tvingad att köpa, för att inte bli hyresgäst hos mina grannar, något som många haft dålig erfarenhet av, särskilt efter några år när nya "köpgrannar" flyttat in.

Jag har ju  valt att bo i hyresrätt (när jag flyttade senast låg bostadsrätterna i närheten på tjugo procent av dagens pris så att jag hade haft goda möjligheter att köpa trots räntor runt en åtta procent har jag för mig).
    Jag har all respekt för den som väljer kooperativa boendeformer men jag ogillar trenden att ombilda attraktiva hyresrätter till bostadsrätter och därigenom via bostadsbrist tvinga folk att köpa bostadsrätt. De som köper idag är överlag inte personer som egentligen står bakom kooperationstanken i boendet eller är beredda att ta ansvar i förening (gårdagens hsb-tanter som skötte trappstädning för att hålla nere hyran känns långt borta). De är endera personer som köper på spekulation ("vi köper nu så kan vi sälja med vinst om ett år och köpa radhus utanför stan") eller köper för att alls få någonstans att bo. Jag har hört folk tala om "föreningen" som en hyresvärd, skild från dem själva. Särskilt bland personer med sydländsk bakgrund finns ofta en kulturellt betingad uppfattning att det skulle vara tryggare med en köpt bostad (även om de tänker på köpelägenheter och är dåligt införstådda med vad bostadsrätt innebär). Lite i linje med detta finns också de som känslomässigt vill ha något "eget" och uppfattar att en bostadsrätt är detta. (Själv anser jag ju inte att vare sig en bostadsrätt eller villa är riktigt "egen" förrän den är betald men med dagens priser och brist på vilja att spara och vänta verkar inte många ens räkna med att slutbetala innan de säljer.)
    Å andra sidan vet du inte ett dugg o hur din hyra kommer att se ut när det blir marknadsanpassade hyror
  • Åsa
    WilliamsMom skrev 2014-07-07 17:26:07 följande:
    De har tagit beviljade lån på en bank, som de betalar på varje månad - det är en jävla skillnad!
    Du nämnde skuldsättning, utan förtydliganden angående typ, och privatpersoner med bostadlån är överlag mer skuldsatta än personer utan bostadslån.

Socialt sett är det "finare" att vara skuldsatt med bostadslån än på Haléns, Mastercardkrediten eller hos Kronofogden, men alla lån är íofs beviljade från början (annars hade de inte funnits) och det finns hus- och lägenhets"ägare" som i egentlig mening hyr av banken, alltså betalar enbart räntor utan amortering.

(Jo, jag förstår vilken typ av skuldsättning du troligen tänkte på men det var inte vad du skrev.)
  • Åsa
    ursula skrev 2014-07-07 18:45:51 följande:
    Å andra sidan vet du inte ett dugg o hur din hyra kommer att se ut när det blir marknadsanpassade hyror
    Nej. Min hyresvärd är inte vinstdrivande men visst är framtiden okänd.

Iofs verkar många bostadsrättsköpare mer än lovligt blåögda när de köper in sig i föreningar med otillräckliga avskrivningar och med tanke på framtida renoveringar helt underdimensionerade avgifter. Föreningsstyrelserna vågar inte driva höjningar för att inte bli avsatta av boenden som inte har råd med höjningar eller som fruktar att några tusen högre hyra skrämmer framtida köpare.

Med dagens utförsäljning fruktar jag dessvärre att det inte kommer att finnas mycket till hyreslägenheter den dag mina barn är vuxna; det är redan dåligt. Vi riskerar att hamna i en sits som säg Spanien med deras katastrofala bostadsmarknad med folk som hamnar på gatan för att de inte klarar avbetalningarna vid arbetslöshet och föräldrar som kallt räknar med att ungarna måste ha en miljon på banken för att kunna köpa sig en trea när de gifter sig och flyttar hemifrån. Inte en lyxlägenhet och inga höginkomsttagare, bara en bostad i icke avfolkningsbygd. (EN av anledningarna till att de har Europas lägsta födelsefrekvens.)
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?