• Bella 89

Gravid igen - gick det bättre andra gången?

Idag kom mitt plus! Det känns helt overkligt, 12 månader har vi försökt sedan missfallet. Började misstänka graviditeten genom den oerhörda växtvärken i livmodern. Trots att jag bara är i vecka 4+1 enligt kalendern. 

I alla fall, vi förlorade vårt barn i missfall förra gången. Så jag behöver stilla mina nerver en aning. Ni som fått missfall, fick det bättre den andra gången? 

• Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2015-03-27 18:09:02 följande:

Vad skönt att det gick bra och att ni fått komma hem. Hur är det att ta hand om henne? Osäkert eller förvånansvärt enkelt? Man har ju alla möjliga mardrömmar innan..

På förlossningen nu, de har tömt blåsan och ska göra en ctg nu, sen åker jag hem.

Hoppas det är på gång för dig!

Här har baby bluesen infunnit sig... Hon har gått ner lite mer i vikt så vi måste ge tillägg, ingen katastrof men matning var tredje timme med krånglande amning är ingen hit.... Hoppas det ordnar upp sig snart så vi kan få in nån form av rutiner. Ny vägning imorgon, då hoppas jag att det har vänt!
  • Teresiat

Linnis, det kommer att vända inom kort ska du se :) amning är faaaasen inte lätt. Det ända jag gör hela dagarna är att genomlida amningen som går så ont.. Tack och lov har det blivit lite bättre nu på slutet, men fortfarande känns det som att jag nästan är rädd för att amma.. Plus att jag har haft mjölkstockning med nässelutslag i en helvecka. Så nu äter jag penicillin, vilket gör att lillemans mage gör lite ont :( men men...

• linnis83

Ny vägning idag, hon har gått upp 130 g sen i söndags! Känns mycket bättre nu, tycker amningen funkar bättre och bättre och har kunnat pumpa lite och ge istället för ersättning. Fick även sova typ 6 timmar sammanlagt inatt, lyxigt!

Teresiat: jobbigt att det gör så ont för dig... Hoppas du snart är piggare!

Bella: har det hänt något ännu?

• Teresiat

Skönt att det går åt rätt riktning linnis! Visst är det ganska underbart när de råkar sova lite längre på natten. dock lite obehagligt för brösten. Sover gossen 5 h och det gått ca 6 h sedan amningen så känns det som att tuttarna är fyllda med stora stenar :s not so nice

• linnis83
    Teresiat skrev 2015-04-03 09:56:13 följande:

Skönt att det går åt rätt riktning linnis! Visst är det ganska underbart när de råkar sova lite längre på natten. dock lite obehagligt för brösten. Sover gossen 5 h och det gått ca 6 h sedan amningen så känns det som att tuttarna är fyllda med stora stenar :s not so nice

Kör fortfarande med alarm var fjärde timme på natten, litar inte på att hon vaknar när det är dags... :) Innan senaste vägningen hade vi 3 timmars intervall och med hennes långdragna ätande blev det bara typ 1.5 timmes sömn mellan gångerna. .. Inatt har hon dock vaknat efter ungefär 3 timmar så hon kanske börjar lära sig att säga till.

Det jobbigaste nu är att få henne att somna om efter matningen... Hon brukar sova i sitt babynest mellan oss, men är man för snabb att lägga ner henne så blir det protester... Lite rädd att hon ska kräkas och sätta i halsen också så jag har lite svårt att slappna av...

Hur går det för dig? Friskare nu?
  • Teresiat

Känner igen rädslan, men de är ju duktiga på att kräkas så jag tror att kvävningsrisken är minimal. Här går det bra, men varje dag och kväll är ganska unik. Ibland är han på toppen humör, ibland sover han ett helt dygn med lite matavbrott, ibland lite svårtröstad och i bland äter han ett helt dygn. Men det är ju bra att man får prova på olika så att man vänjer sig och hittar olika knep.. Tycker dock fortfarande det är lite stressande/ångest när han har en skrikperiod, vilket han tack och lov har ganska sällan. Vet ju att bäbisar skriker men mitt hjärta vill trösta och då gör det ont när man inte riktigt lyckas.

• Bella 89

Igår kväll på BF+13 kom hon äntligen. Förlossningen tog över ett dygn och var traumatisk men det är äntligen över. Hon är perfekt vår lilla Linnéa.

• Teresiat

Grattis!! Äntligen! Har ni hunnit komma hem och installera er efter BB? Jag lovar dig, när det har gått 1-2 veckor så minns man knappt det hemska med förlossningen. Jag var också helt traumatiserad dagarna efter åt. Funderade på att aldrig fler skaffa barn (hehe) men nu när det gått 4 veckor så ser jag tillbaka på förlossningen som något spännande och fint.. Minns inte smärtan alls och kroppen har återhämtat sig relativt bra... Lustigt hur snabbt det kan ändras.

• linnis83

Grattis Bella! Vilket fint namn ni valt, samma som jag. :)

Låter jobbigt med en lång och traumatisk förlossning... Hoppas du mår bra nu!

• Bella 89

Tack! Vi är inte hemma riktigt ännu. Blir ett par dagar till på BB för hon andas inte som hon ska. Vet inte om du sprack Teresiat men om du fick sys, hur länge hade du ont? Fick 11 stygn och det känns ordentligt.

• Teresiat

Jag fick också bristningar :/ ett par inre och kanske fem sex st utvändig. Jag tycker inte att stygnen gjorde så ont i sig utan jag var bara väääääligt öm i exakt hela kroppen. Speciellt i den nedre regionen givetvis.. Kändes som man blivit överkörd av en traktor tolv gånger om.. Varenda muskel ömmande och det gick inte att sitta och knappt gå. Efter tre dagar var det mycket bättre och efter en vecka var jag helt återställd. Men tog det lugnt och satt så stilla så mycket jag kunde i två veckor, bara för att låta kroppen läka. Hoppas det känns bättre fort Bella! Och att lilla Linnea också får återhämta sig så ni får åka hem. Det är såklart tryggt på BB så ni är ju på bästa stället egentligen :)

• linnis83

Vi har det rätt kämpigt med amningen. Ellen har skrikit vid dom flesta amningarna i snart 4 veckor... Ibland kan hon fortsätta äta om man ger nappen en stund eller gör nåt annat ett tag, men ofta släpper hon och gallskriker, särskilt på höger sida som alltid varit svårare... Dessutom misstänker BVC mjölkproteinallergi så vi har inte kunnat ge ersättning och jag har ätit mjölkfritt i en vecka. Idag har vi varit på återbesök och fått med oss lite mjölkfri ersättning och jag ska få börja äta mjölk igen för att se om utslagen kommer tillbaka.

Förutom allt krångel kring maten så har vi det bra. Hon är förstås världens sötaste bebis när hon inte vrålar och hon har börjat le och följa saker med blicken.

Hur går det själv?

• Teresiat

Vad tråkigt/drygt. Vad kan det bero på att hon blir ilsk vid bröstet när hon ska äta? Allerign? Jack gjorde så några gånger när han var ett par veckor, det var sjukt jobbigt så förstår lite hur det känns :/ hoppas det blir bättre!

Här är det bra. Har haft mjölkstockning i en månad som sedan blev bölder. Men det är mycket bättre nu.. Nu är det bara hemorojderna som spökar (ugaah:( ) ska träffa en läkare på måndag som förhoppningsvis har ngn dunderkur.. Lilleman mår bra och det är huvudsaken. I morgon är han två månader :)

En liten privat fråga... Någon som vågat ha sex än? :o

• Bella 89

Vad tråkigt att ni båda har såna problem med amningen. Låter väldigt jobbigt. Vår lilla flicka får också vredesutbrott när hon ska äta dock, köpt windi och minform idag som jag hoppas ska hjälpa. Annars är hon väldigt snäll, har världens sötaste leendet och ler verkligen med hela ansiktet. Hon älskar sin sängmobil och kan ligga och titta på den i flera timmar. 

Har kommit in fint i vardagen nu, att klara skola samtidigt är tufft men det går. 

Teresiat: För att svara på din fråga, ja jag har testat. Orkade vänta 3 veckor sen hoppade jag i säng med min man igen, stod inte ut längre. Gjorde lite ont precis i början första gången men gick snabbt över. En besvikelse är dock att det känns inte alls likadant längre, men blir kanske bättre när man tränat upp bäckenet. På tal om det, började även träna efter 3 veckor, saknar verkligen tålamod totalt. Känns underbart att få träna igen. Hur tränar ni just nu?

• linnis83

Svårt att säga varför hon skriker, tror dock inte att det har med mjölken att göra för det har inte blivit bättre när jag har varit mjölkfri. Nu har jag pumpat och gett I flaska ett par dagar och det funkar bra tycker jag.

Jobbigt med mjölkstockning! Skönt att det är bättre. Dras också med hemorrojder, inte alls kul...

Vi har inte haft sex ännu, mest för att tiden och orken inte finns. Har ju inga skador eller nåt där nere att oroa mig för.

Bella: Har försökt komma igång med promenader, men ingen övrig träning. Efter snitt ska man vänta i 8 veckor innan man börjar träna tyngre. Känner fortfarande av fogarna lite när jag går långt eller i raskt tempo och kan ibland känna att det stramar och värker lite efter snittet, så jag satsar på en mjukstart. Gravidkilona är borta redan, men har lika mycket till sen innan graviditeten att bli av med...

• Teresiat

Vi har haft sex två gånger. Första gick bra och andra kändes mindre bra. Kändes som det skavdes där jag är sydd :s hoppas hoppas verkligen att det kommer gå över.

Linnis, skönt att de försvunnit iaf :) här har viktminskningen stannat av helt... Blää... Måste väl bli bättre på att äta mindre lördagsgodis helt enkelt.

Nu sitter jag i väntrummet till läkaren för mina hemorojder. Inte så kul med nödvändigt.. Hoppas att bli av med det snart :(

• linnis83

Maken är iväg på sin första jobbresa sen Ellen föddes. Åkte tidigt i måndags morse och skulle ha kommit hem ikväll, men av någon anledning så blev hans plan från Bryssel inställt så han kommer inte förrän tidigast vid 13 imorgon istället....

Har faktiskt gått bättre än väntat att vara själv (har fått lite hjälp av min mamma) men kändes jobbigt att han inte kommer hem när han skulle, att jag får vara själv ytterligare en natt....

Idag har Ellen varit krånglig och haft svårt att komma till ro, men skötte sig så klart exemplariskt när min mamma var här några timmar.... =) Nåja, fick lite egentid i alla fall och hann äta och duscha i lugn och ro.

Så där ja, nu har jag gnällt klart för idag!

Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?