• SvanE

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

KarinIngrid skrev 2015-03-25 16:12:48 följande:

Förresten. Tack för all pepp. Det värmer!

Lycka till! Hoppas allt går smidigt och att du klarar dig ifrån nån extra smärta mer än du ska behöva! Kram
  • SvanE

Någon som råkat ut för babyblues första dagarna efter fl? Är inne på dag fyra nu och han är så snäll men hade två nätter till igår där han var gnyig och grät och hade svårt att ta bröstet. Grät mig igenom mesta av dagen igår och sen fick vi sova bra inatt så dagen har varit bra men nu till kvällen kommer klumpen i bröstet och gråten. Vet att det är vanligt och att det ofta går över snabbt men usch vad jobbigt det är med klumpen i bröstet och ångesten som smyger sig på :( ser att ni är flera som har det jobbigt såhär i början, känns som att man står inför en tuff tid rent känslomässigt hur lycklig man än är över sitt barn.

• SvanE
    Mimipig skrev 2015-03-25 18:11:04 följande:

Haft förvärkar sen midnatt. Fick en värk vid 14-tiden som satt i i 20 min utan paus och som gjorde så ont att jag skrek och grät. Fick åka in på koll. Värkarna är regelbundna nu, ca tre per tio min, men jag är inte tillräckligt öppen än, så vi fick åka hem igen och vänta. Det kan gå snabbt - ta flera dygn, eller lägga av helt och då blir jag skitbesviken.

Är det någon mer som opererats för cellförändringar, gjort en sk konisering?

Hoppas det sätter igång snart och att de har nån effekt! Jag har gjort en konisering i lokalbedövning, vad tänkte du på?:)
  • SvanE
    Mimipig skrev 2015-03-25 21:49:51 följande:
    När jag var inne på fl idag och bm kände efter hur öppen jag var (0,5 cm) så frågade hon om jag gjort en konisering, för hon kände det. Därför var det också svårt att säga om tappen var helt utplånad eller ej. Sen sa de svävande att det kanske var pga den som jag fick ihållande smärtan från helvetet i 20 min utan paus. Jag tror det var en vild gissning bara. De verkade inte fatta hur (eller knappt tro på) jag kunde få en så lång värk. Som tur var var det bara en. De jag har nu är regelbundna men uthärdliga.
    Okej! Ja kanske, min bm tyckte det var svårt att känna om tappen var lika tjock runt eller om den var utplånad på nått ställe, tyckte det lät konstigt då men kan ju ha något att göra med koniseringen att göra, skumt :)
  • SvanE
    Mildamilda skrev 2015-03-25 21:28:53 följande:
    Jag har känt av det både första och nu med andra barnet. Det blir mkt jobbigare när jag inte sovit. Så mitt tips är sov så mkt du kan, och ät och drick ordentligt. Känns ju så konstigt att vara ledsen när man egentligen är så lycklig. Jag är väldigt gråtmild dessa dagar, det började i fredags... Hoppas det blir bättre snart!
    Har plan att sova igen på fm om nätterna blir jobbig, tänker att jag kommer bättre till ro då än på em. Tack för omtanke och skickar tillbaka detsamma till dig!

Heja på ni som är igång eller kommer igång inatt!
  • SvanE
    Nixe skrev 2015-03-28 10:51:35 följande:

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

Vet många som kan ta ett eller ett halvt glas vin i veckan samtidigt som de ammar, har inte tänkt vara superrestriktiv med alkoholen utan lite kan vara helt ok så länge man kanske inte ska smutta på ett glas varje dag :)
  • SvanE

Alltså han är 8 dagar och jag får mjölkstockning. Pumpade vid 8 för kändes knöligt i bröstet sen åt han i nästan 45(!) min, badade och ville sen äta igen. Tog en alvedon 9 för brösten gjorde ont sen halv 11 fick jag tokfrossa och på en timme har febern stigit från 37,7 till 38,9. Tagit en alvedon till för en halvtimme sedan utan att ge nån effekt. Lilleman har ammat igen vid 11 och är helt otröstlig om han inte får vara på bröstet och smackar och suger på handen som att han fortfarande är hungrig! Har även druckit lite av det jag pumpade ut. Har han bara magknip för att han ätit för mycket nu?

• SvanE
    Kpax skrev 2015-04-02 12:12:30 följande:
    För mig fungerade ju amningen från första stund, men efter hemkomsten har det blivit en jävla massa tårar av maktlöshet, frustration och ångest.

Det är nog få som har det sådär rosaskimrande underbart den här första tiden. Hoppas jag!
    Håller med jag också, verkar som att jag börjar komma ifrån att gråta varje kväll men har då istället ångest för att lillens mage inte ska krångla. Ibland vill man spola några veckor för att man ska (kanske) få några dagar i sträck som ser liknande varandra ut :)
  • SvanE
    ebe91 skrev 2015-04-05 17:42:07 följande:
    Finns på apoteket, kostar ca 150kr för 10 st (engångs). Det står max 3ggr/dygn på förpackningen. Nu har jag inte använt windi på ngn dag, men där ett tag var det iaf 1st per dag! Jag brukar först göra lite magmassage, för att få ner gaserna. Sen för jag in den o oftast kommer lite gas på en gång, sambon brukar hjälpa med att göra "benpress" på B medan windin sitter i (jag håller i den). Sen tar jag ut den, lite mer massage, cyklar med benen oså provar jag igen. Håller på tills B ser nöjd ut o det inte kommer nå mer gaser. Oftast brukar han skita samtidigt, så ett tips är att rikta windin ner mot blöjan för skiten kan komma i en jäkla fart :) har räddat många kvällar hos oss!
    Håller med, fått ganska bra effekt av minifom, men innan dess var windi en supergrej!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?